2017-12-18, 18:53
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Ok intressant. Så enligt fig 10 så hamnar 20% av alla bolånetagare över 100% vid 30% ras och och runt 45% av alla de med nya lån hamnar över 100% belåningsgrad enligt fig. 4.

Dessa kommer alltså inte kunna sälja om de inte har andra besparingar eller vill ta smslån.

Det här är ju riktigt intressant! Är det inte någon som har tillgång till / vet var man kan hitta Sthlmsspecifika siffror? Letade runt litet igår men hittade inget. För att bedöma hur snabbt nedåt det kommer gå skulle ju sådana siffror hjälpa. Sedan kommer naturligtvis resten av Sverige påverkas av Sthlm, men jag är övertygad om att Sthlm kommer falla mest i närtid. Jag tror dessutom att det kommer gå snabbare nedåt än vad jag gissade för bara någon vecka sedan. Trodde på 0,5 % ner i december för HOX Sthlm BR, pga säsongsjusteringar, men det är ju knappast rimligt om man idag beaktar Husmasken, Penates och Presidentens medianberäkningar.
2017-12-18, 18:56
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Frågan är väl hur många bostäder man egentligen snabbt kan frigöra ur allmännyttan även om man ville. Det blir begränsat till de som iaf säger upp sina kontrakt eller dör ifrån dem.

Vi är inte riktigt framme vid den punkt där man kastar ut skötsamma hyresgäster med förstahandskontrakt. Politikerna förstår nog att det är en gräns som är extremt farlig att passera opinionsmässigt. Lite som att börja expropriera sommarstugor.
Jo men när de nya reglerna om andrahandsuthyrning träder ikraft (ifall riksdagen godkänner dem) så kan ju lägenheter som hyrts ut i andra hand komma tillbaka till fastighetsägaren i större utsträckning.
2017-12-18, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Hade vi haft en 'normal' invandring så hade jag hållit med.
Som jag förstått det, så har läget hittills har varit att 1) kommun och byggare avtalar om markpris, 2) byggare och BR-köpare avtalar om BR-pris 3) Byggande pågår i 2-3 år.

=>I praktiken har alltså BR-köparen indirekt köpt mark av kommunen i en affär som är riskfri både för byggare och kommun. Sittande med hela risken har varit BR-köparen. Eller spekulanten.

Nu accepterar inte folk att köpa BR om 2-3 år på papperet på detta sätt. Och då vågar heller inte byggaren binda upp sig för markköp på samma sätt. Det enda sättet för kommunen att då få igång byggande blir att sänka priset på mark så pass mycket att byggaren vågar bygga trots att han inte har någon BR-köpare klar.

Framtida uppgörelser mellan kommuner och byggare kan då innebära extremt låga markpriser mot att byggaren i gengäld lovar att bygga och själv bär risken att allt inte blir sålt, eller att man måste sälja billigt.

Det blir en väldigt annorlunda verklighet när kommuner inte längre får anbud på sin mark, och inte kan ställa krav som tidigare. I stället får de böna och be att någon kommer och bygger. Detta är ju vanligt i glesbygden, men någonstans tror jag att Stockholms kranskommuner kommer att möta samma öde. Och det sker när befolkningstillväxten avtar/upphör. Inflyttning från övriga Sverige till Stockholms län har i det närmaste upphört, födelseöverskottet minskar, så ja, kvar blir invandringen från utlandet.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-18 kl. 19:07.
2017-12-18, 19:02
Medlem
Citat:
Det här är ju riktigt intressant! Är det inte någon som har tillgång till / vet var man kan hitta Sthlmsspecifika siffror? Letade runt litet igår men hittade inget. För att bedöma hur snabbt nedåt det kommer gå skulle ju sådana siffror hjälpa. Sedan kommer naturligtvis resten av Sverige påverkas av Sthlm, men jag är övertygad om att Sthlm kommer falla mest i närtid. Jag tror dessutom att det kommer gå snabbare nedåt än vad jag gissade för bara någon vecka sedan. Trodde på 0,5 % ner i december för HOX Sthlm BR, pga säsongsjusteringar, men det är ju knappast rimligt om man idag beaktar Husmasken, Penates och Presidentens medianberäkningar.
HOX gör inga säsongsjusteringar.
2017-12-18, 19:08
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Framtida uppgörelser mellan kommuner och byggare kan då innebära extremt låga markpriser mot att byggaren i gengäld lovar att bygga och själv bär risken att allt inte blir sålt, eller att man måste sälja billigt.

Tyckte jag läste någonstans att nån kommun motiverade dom höga markpriserna med att kommunen samtidigt måste göra infrastrukturinvesteringar när nya områden byggs. Skolor, vårdcentraler, vägar, dagis, avlopp mm. Med låga markpriser och samtidigt en kommunal ryggsäck i form av nyanlända raketforskare från Mena så blir det nog inte så mycket pengar över till infrastruktur.
2017-12-18, 19:33
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Fete
HOX gör inga säsongsjusteringar.
Tack! Mea culpa! Det var jag som feltolkade den här texten:

Citat:
Efter säsongsjustering sjunker HOXSWE med 1,6 procent mellan oktober och november.
http://www.valueguard.se/201711_Indexpublicering

De har naturligtvis säsongsjusterat i efterhand.
2017-12-18, 19:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Januari och februari blir rysare, vänder det inte då tror jag på en nedåtgående trend fram tills sommaren.
2017-12-18, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Okej så om prisnivån av hela beståndet bestäms av pris på nyproduktion så är det ju uppenbart att vi haft en prisbubbla.
Låt oss först säkerställa prisbildningen.
* Faller efterfrågan så minskar produktionen ned till noll. Under kostnad för produktion gäller andra prismekanismer.

* Stiger efterfrågan så kommer producenter att pka produktionen så länge man vill betala vad de kostar. Det blir med andra ord svårt att komma över kostnad för produktion. Så kostnad för produktion kan sägas utgöra ett slags pristak.

Temporärt kan dock priset stiga över kostnad för produktion och det är när producenterna inte hinner med att producera. Men det är temporärt och antagligen ganska lite.

Går vi nu till det du skriver så behöver du alltså förklara hur det kan vara en prisbubbla.

Citat:
Eftersom en bubbla får anses vara ohållbara prisnivåer så spricker nu bubblan till följd av kommande lägre priser på nyproduktion.
Gör man rationaliseringen vilket kan sänka kostnad för produktion så kommer priser att falla. Men det är inte detsamma som det varit en bubbla tidigare. Jag tvivlar på att någon vill hävda att vi haft en prisbubbla på DRAM, bara för att det fallit i pris genom åren.
Tvärtom kommer folk att säga att det inte är en bubbla när man pressar tillverkningskostnad.

Och i vårt fall så återstår det att se om dina bubbelkompisar lyckas börja producera till 30% av dagens pris. Jag är väl inte helt övertygad om att vi får se det.

Citat:
För ingen kommer ju köpa om ingen annan köper vilket pressar priserna till en nivå som anses godtagbar. Eller vad säger du.
Om priserna faller så konkar leverantören. Och produktionen upphör.
För du tänkte väl inte öppna din plånbok och subventionera produktionen?

Och om du tror att facket kommer att tycka att det är en utmärkt ide med sänkta löner för att kunna producera bostäder till lägre pris. Då får du tänka om.
2017-12-18, 19:50
Avslutad
"Järfälla kommun har i avtal om utbyggnad av tunnelbana från Akalla till Barkarby åtagit sig att uppföra 14 000 bostäder i tunnelbanans influensområde fram till år 2030."

http://www.barkarbystaden.se/aktuellt/jarfalla-markanvisar-sista-kvarteret-i-barkarbystaden-i-till-smaa-och-brabo

=>
Om nu svenska folkets födelsetal inte ger någon direkt folkökning, så är det ju som nämnts en fråga vem som ska bo i dessa områden.

Småa och Brabo fick alltså billigare mark och ska bygga HR i stället för BR. Veidekke körde Black Friday-rea.

Vart är detta på väg egentligen...

Tanken är i alla fall god:

"De speciella platser som redan finns i Bakarbystaden – hangaren, bergrummet och landningsbanan – ska tas tillvara och göras till spännande platser som människor vill besöka."

http://www.barkarbystaden.se/om-barkarbystaden/sa-ska-barkarbystaden-vaxa

...och där blev man ju som följare av det svenska nyhetsflödet lite fördomsfull...

...och enligt den källan då t o m:
"Fram till 2030 ska det byggas 140 kvarter med 18 000 bostäder"

=>

Detta KAN givetvis bli jättebra, men jag tillåter mig att va så fördomsfull att jag säger att det beror på VILKA som kommer att befolka området.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-18 kl. 20:03.
2017-12-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
och det logiska borde då vara att bostaden följer inflationen, något den inte gjort de senaste 15-20 åren utan den har ökat långt mycket mer än inflationen, så rekylen bör bestå av en korrigering för att åter följa inflationen något sånär.
Kan du då producera bostäder till den prisnivån som KPI-ändringen indikerar?

Om inte så varför?
2017-12-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
"Genomsnittlig byggnadskostnad per kvm bostadsarea för gruppbyggda småhus."

1990: 7 774
1991: 8 179
1992: 9 924
1993: 9 691
1994: 8 975
1995: 8 441

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/byggnadskostnader/priser-for-nyproducerade-bostader/pong/tabell-och-diagram/genomsnittlig-byggnadskostnad-per-kvm-bostadsarea-for-gruppbyggda-smahus.-ar-19492014.-riket/

=>
Det sjönk en hel del trots mer inflationstryck på den tiden än idag.

Kronan släpptes att falla 1992. Blev bara billigare och billigare (även i kronor) att bygga i alla fall.

=>
Så vi kanske "är" i 1992 just nu. Duktigt kronfall i höst och byggkostnader på topp.

Men återigen, lägre byggkostnader är inte den stora komponenten i kraschen. Det stora spekulationsobjektet är markpriserna, och de har nu börjat krascha i Uppsala och Barkarbystaden, vilket sedan sprids inåt stan så att alla stadsdelar får en släng av sleven. Jag skulle inte utesluta att marken kan va gratis för den som "åtar sig att" bygga i Barkarbystaden i en framtid. Det beror dock bl a på befolkningsutvecklingen i Stockholms län.

Som någon skrev, markpriserna är 100% vinstmarginal för kommunerna. Detta innebär att prissättningen kan komm att bli precis bli hur som helst i marginalområdena.
I det där kan det nog dölja sig standardsänkning.
Tittar jag på faktorprisindex från SCB ser jag ingen prissänkning:
Flerbostadshus
Totalt inkl mervärdesskatt
1990K1 806,4
1990K2 824,9
1990K3 838,5
1990K4 851,4
1991K1 963,8
1991K2 962,3
1991K3 956,8
1991K4 951,0
1992K1 953,4
1992K2 959,0
1992K3 964,8
1992K4 978,5
1993K1 971,8
1993K2 969,4
1993K3 961,5
1993K4 964,2
1994K1 961,3
1994K2 973,3
1994K3 986,4
1994K4 998,2

(Inte annat än ytterst marginella som får sägas vara vanlig volatilitet).
2017-12-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappaskappsack
Därför att det är ologiskt att folk som oroar sig för en bostadsbubbla ska kasta sig in på bostadsmarknaden och börja bygga bostäder.

Dels för att människor som är oroliga för en bostadsbubbla sannolikt inte är speciellt ekonomiskt riskbenägna överlag, men främst för att det skulle innebära att man satsade på en affärsidé som går rakt emot det man själv tror på.
Du har helt rätt i att de som är nervösa, ängsliga, rädda för bruna kuvert från myndigheter, åska, arbetslöshet, spindlar, bostadsbubblor, spöken, Jimmy Åkesson eller vad de nu må vara, är inte de som jag menar skall bygga.
Dessa personer bör inte skriva här utan söka sig till t ex forum för psykologi, och där be om hjälp.

Denna tråd ligger i Nationalekonomi. Här diskuterar vi hur vi definierar och mäter upp en eventuell bubbla.

Folk som här skriver att det ska bli prisfall på 70% vet hur man tillverkar bostäder till 30% av priset. Annars skulle dom inte skriva så.

Det var bra att du tog upp de med fobier så vi kan hänvisa de till rätt forumsdel.

Citat:
Ursprungligen postat av Pappaskappsack
Ser du inte den logiska bristen i följande resonemang:

Premiss 1: Jag tror att bostadsmarknaden befinner sig i en bubbla pga. anledning X, Y och/eller Z.

Premiss 2: Jag tror byggbolagen utnyttjar detta och tar ockerpriser för bostäder, de borde kunna halvera sina priser och ändå gå med vinst.

Premiss 3: Jag tror inte ovanstående är hållbart, det är bara en tidsfråga innan bubblan brister, marknaden dör och ekonomin blir körd i botten för bolånetorskar och hela byggbranschen. (Bonus: Jag tror att bostadskraschen kommer vara katalysatorn som kör ner Sverige i en lågkonjunktur vi aldrig sett maken till vilket knäcker välfärdsstaten en gång för alla).

Slutsats: Jag tycker det verkar vara en bra idé att satsa X antal miljoner kronor för att starta ett byggbolag och börja bygga bostäder.
Ja, det är helt fel slutsats. De som ägnar sig åt blind tro får försöka lösa sina problem på något annat sätt. (Fast det kan kanske vara en fungerande terapi att dom försöker bygga själva. I bästa fall nyktrar dom till och ser verkligheten).

Man hade du skrivit så här i stället:

Premiss 1: Nisse & Co vet att priserna idag ligger 70% över vad de borde vara.

Slutsats: För Nisse & Co är det en excellent idé att starta ett byggbolag och börja bygga bostäder. Riskkapitalisterna kommer att tävla om att få vara med på en så extremt lönsam affärside. Nisse & Co riskerar inte ett öre utan kommer att dra in saftiga löner från dag 1.

Då hade det inte varit ologiskt. Tvärtom.

Eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in