Citat:
Ursprungligen postat av
Pappaskappsack
Därför att det är ologiskt att folk som oroar sig för en bostadsbubbla ska kasta sig in på bostadsmarknaden och börja bygga bostäder.
Dels för att människor som är oroliga för en bostadsbubbla sannolikt inte är speciellt ekonomiskt riskbenägna överlag, men främst för att det skulle innebära att man satsade på en affärsidé som går rakt emot det man själv tror på.
Du har helt rätt i att de som är nervösa, ängsliga, rädda för bruna kuvert från myndigheter, åska, arbetslöshet, spindlar, bostadsbubblor, spöken, Jimmy Åkesson eller vad de nu må vara, är inte de som jag menar skall bygga.
Dessa personer bör inte skriva här utan söka sig till t ex forum för psykologi, och där be om hjälp.
Denna tråd ligger i Nationalekonomi. Här diskuterar vi hur vi definierar och mäter upp en eventuell bubbla.
Folk som här skriver att det ska bli prisfall på 70%
vet hur man tillverkar bostäder till 30% av priset. Annars skulle dom inte skriva så.
Det var bra att du tog upp de med fobier så vi kan hänvisa de till rätt forumsdel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pappaskappsack
Ser du inte den logiska bristen i följande resonemang:
Premiss 1: Jag tror att bostadsmarknaden befinner sig i en bubbla pga. anledning X, Y och/eller Z.
Premiss 2: Jag tror byggbolagen utnyttjar detta och tar ockerpriser för bostäder, de borde kunna halvera sina priser och ändå gå med vinst.
Premiss 3: Jag tror inte ovanstående är hållbart, det är bara en tidsfråga innan bubblan brister, marknaden dör och ekonomin blir körd i botten för bolånetorskar och hela byggbranschen. (Bonus: Jag tror att bostadskraschen kommer vara katalysatorn som kör ner Sverige i en lågkonjunktur vi aldrig sett maken till vilket knäcker välfärdsstaten en gång för alla).
Slutsats: Jag tycker det verkar vara en bra idé att satsa X antal miljoner kronor för att starta ett byggbolag och börja bygga bostäder.
Ja, det är helt fel slutsats. De som ägnar sig åt blind tro får försöka lösa sina problem på något annat sätt. (Fast det kan kanske vara en fungerande terapi att dom försöker bygga själva. I bästa fall nyktrar dom till och ser verkligheten).
Man hade du skrivit så här i stället:
Premiss 1: Nisse & Co vet att priserna idag ligger 70% över vad de borde vara.
Slutsats: För Nisse & Co är det en excellent idé att starta ett byggbolag och börja bygga bostäder. Riskkapitalisterna kommer att tävla om att få vara med på en så extremt lönsam affärside. Nisse & Co riskerar inte ett öre utan kommer att dra in saftiga löner från dag 1.
Då hade det inte varit ologiskt. Tvärtom.
Eller hur?