2017-12-17, 21:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Inte om man bott där en livstid nej, däremot kan man ju utgå från att den som köper tex en etta som sitt första boende inte ämnar bo där "I alla sina dar".

Men såklart kommer ju villorna vara dyrare siffermässigt om 40 år än dom är idag, frågan är bara om priserna då också är högre realt än dom är idag.

Självklart byter folk boende under livet men det förändrar inte argumentationen.
2017-12-17, 21:45
Medlem
biljons avatar
Kollade in på www.tessin.se som crowdfundar olika fastihetsprojekt och har varit en god avkastare ett par år.
Nu har dom ett (1) projekt som dom söker investerare till, detta på Gotland inför det nya regementet som ska etableras där.
Det blir inte lätt för dom att leva på ett projekt, konkurs inom 6 månader?
2017-12-17, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Självklart byter folk boende under livet men det förändrar inte argumentationen.

Så är det ju men man bör ta i beaktande vad det är man egentligen säger.

Ett boende kommer kosta mer om 40 år än det gör idag att köpa, om man tittar på köpeskillingen.

och det logiska borde då vara att bostaden följer inflationen, något den inte gjort de senaste 15-20 åren utan den har ökat långt mycket mer än inflationen, så rekylen bör bestå av en korrigering för att åter följa inflationen något sånär.
2017-12-17, 21:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så är det ju men man bör ta i beaktande vad det är man egentligen säger.

Ett boende kommer kosta mer om 40 år än det gör idag att köpa, om man tittar på köpeskillingen.

och det logiska borde då vara att bostaden följer inflationen, något den inte gjort de senaste 15-20 åren utan den har ökat långt mycket mer än inflationen, så rekylen bör bestå av en korrigering för att åter följa inflationen något sånär.

Ja och det jag bemötte var att massor av pensionärer dör med en skuld som är värd mer än bostaden och att bankerna får ta smällen. Detta är förstås helt fel.

Men nej jag anser inte att det logiska måste vara att en bostad följer inflationen. Alla varor utvecklas inte exakt lika, en del går svagare än genomsnitt och andra starkare, inget konstigt med det. Och ska vi peka ut varor som kommer öka mer än genomsnitt är det inte långsökt att gissa på varor som är begränsade av naturen och som folk alltid kommer efterfråga. Mark.
2017-12-17, 22:09
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det kan tvärtom bli så att många ser en möjlighet att byta upp sig till en lägre flyttskatt.

Instämmer. Det är ju vettigare att byta upp sig när priserna sjunker än när priserna stiger.
2017-12-17, 22:17
Medlem
Citat:
Ja och det jag bemötte var att massor av pensionärer dör med en skuld som är värd mer än bostaden och att bankerna får ta smällen. Detta är förstås helt fel.

Men nej jag anser inte att det logiska måste vara att en bostad följer inflationen. Alla varor utvecklas inte exakt lika, en del går svagare än genomsnitt och andra starkare, inget konstigt med det. Och ska vi peka ut varor som kommer öka mer än genomsnitt är det inte långsökt att gissa på varor som är begränsade av naturen och som folk alltid kommer efterfråga. Mark.

'Du anser inte.' Va fan, tror du svensk bostadsmarknad hittat en helt unik nisch inte bara i världen utan också i världshistorien där bostadspriserna kan springa ifrån t. ex reallönerna hur mycket som helst? Har vi brist på mark i Sverige? Fråga Reinfeldt. Han har ju konstaterat (medelst helikopterobservationer gubevars) att vi har gott om den varan. Nej dagens pensionärer är oftast inte bolånetorskar nej. Vad ville du säga med den självklara observationen?
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-17 kl. 22:24.
2017-12-17, 22:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
'Du anser inte.' Va fan, tror du svensk bostadsmarknad hittat en helt unik nisch inte bara i världen utan också i världshistorien där bostadspriserna kan springa ifrån t. ex reallönerna hur mycket som helst. Har vi brist på mark i Sverige? Fråga Reinfeldt. Nej dagens pensionärer är oftast inte bolånetorskar nej. Vad ville du säga med den självklara observationen?

1. Jag har inte skrivit det du påstår, "där bostadspriserna kan springa ifrån t. ex reallönerna hur mycket som helst", detta har inte jag uttalat utan det är dina ord.

2. Vad Reinfeldt säger får du ta upp med honom, det berör inte jag uttryckt och står för

3. Även om vi har mycket mark är inte all mark lika attraktiv

4. Även om inte all mark är lika attraktiv är det fortfarande begränsad tillgång till den, det går inte att skapa mer bara för att behovet ökar. Den är alltså begränsad som jag skrev.
2017-12-17, 22:36
Medlem
Citat:
Och ska vi peka ut varor som kommer öka mer än genomsnitt är det inte långsökt att gissa på varor som är begränsade av naturen och som folk alltid kommer efterfråga. Mark.

Men priserna har ju gått upp i hela riket ( du kan säkert hitta någon avkrok som inte gått up men du fattar vad jag menar )

Du menar att det saknas mark utanför Luleå?
2017-12-17, 22:37
Avslutad
Här har vi ytterligare 24 nya studentrum i Spånga. Den här gången 21 m2 med balkong och hyra 5400 kr. Anmälan t o m idag:

https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=137988

(Jag lade upp en annan länk med 98 st igår)

Här en till med 88 st nya studentlägenheter
https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=137815

Också anmälan senast idag.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-17 kl. 22:43.
2017-12-17, 22:48
Medlem
Citat:
Kan du utläsa att jag har skrivit att det saknas mark någonstans i hela världen?

Nu ljuger du igen. Att mark är en begränsad tillgång betyder inte det du skriver. Är sanningen så jobbig för dig att du måste komma med halmgubbar?

Ja mark är en begränsad tillgång i Sverige. Lika begränsad som luft. På grund av denna brist följer inte svenska bostadspriser inflationen som överallt annars, det är detta som gör Sverige unikt. Det är din slutsats, att du så klart förnekar att du skrivit detta och egentligen menade nånting annat gör varken från eller till, alla här kan väl läsa.
2017-12-17, 22:49
Medlem
Citat:
Kan du utläsa att jag har skrivit att det saknas mark någonstans i hela världen?

Tyckte det verkade rimligt eftersom vi pratar om en bostadsbubbla i Sverige, inte lokalt på Kungsholmen.

Så vad menar du då egentligen? Eftersom man inte får tyda dig så får du väl helt enkelt vara lite tydligare?
2017-12-17, 22:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja mark är en begränsad tillgång i Sverige. Lika begränsad som luft. På grund av denna brist följer inte svenska bostadspriser inflationen som överallt annars, det är detta som gör Sverige unikt. Det är din slutsats, att du så klart förnekar att du skrivit detta och egentligen menade nånting annat gör varken från eller till, alla här kan väl läsa.

Vad säger du, är luft lika begränsad som mark?
Vi konsumerar/förbrukar alla luft hela tiden men inte sjuton tar den slut, växterna producerar nytt syre hela tiden åt oss annars skulle vi dö.

Citat:
Tyckte det verkade rimligt eftersom vi pratar om en bostadsbubbla i Sverige, inte lokalt på Kungsholmen.

Så vad menar du då egentligen? Eftersom man inte får tyda dig så får du väl helt enkelt vara lite tydligare?

Vad du tycker är rimligt ska du inte lägga i min mun och påstå att jag har sagt, det får du stå för själv. Utgå från det JAG skriver och inte från vad DU anser är rimligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in