2017-11-21, 17:54
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Priserna låg runt 8000 kvm runt -93.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/01/8000-sek-per-m2-for-en-lagenhet-pa.html

1982 ca 3000 kvm.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/01/lagenhetspriser-stockholm-vasastaden-ar.html

Det räckte kort sagt att ha föräldrar med ordnad ekonomi för att köpa sig ett boende med utsikt på det glada 80-talet.

Visst, föräldrar med ordnad ekonomi är ett plus, som i alla tider. Idag verkar väl detta klart busenkelt när man blickar tillbaka, men det var inte så värst lätt att finna bostad i innestan på 80-talet. Ett svart första handskontrakt i halvdöda, pensionärstäta och så gott som kroglösa Hornstull kostade runt 30 000 i början av 80-talet. Då kunde det också ingå ett stinkande fyllo eller en äcklig knarkare i kåken.

Ska man tala om fynd och glada dagar får man nog gå tillbaka till 70-talet och det sena 60-talet.
Citera
2017-11-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Men herregud, så jävla enkelt är det inte. Viruset muterar och utvecklar resistens (varför tror du att det hela tiden utvecklas nya bromsmediciner, och att redan existerande sådana slås ihop i kombinationsläkemedel?). En redan HIV-smittad person kan (även om det tydligen är hyfsat sällsynt) dessutom bli smittad med ytterligare HIV-varianter (s.k. SUPER-AIDS), vilket i förekommande fall gör behandling rejält mycket svårare:

https://en.wikipedia.org/wiki/HIV_superinfection

Dessutom har alla bromsmediciner massor med otäcka och allvarliga bieffekter som högst troligen bidrar till att försämra det allmänna hälsotillståndet och förkorta livslängden även i de fall man lyckas hålla nere själva HIV-infektionen och därmed undviker att patienten utvecklar AIDS.

Nja. du har delvis rätt. Mycket av det du skriver om gällde förr. Det behövs inte bytas medicin när rätt sorts har hittat. Om det behövs tar den nya vid och ingen aids utvecklas. Det finns ingen aids i sverige. Aids finns i delar av värdlen där befolkning inte får behandling. Resistens utvecklas om man slarvar med medicineringen.
Idag trycker bromsmedicinen ner virusnivåerna till under 20 viruskopior per milliliter blod, då är inte ens viruset smittsamt. Än mindre utvecklar aids. Bieffekter var vanligare förr. Om det blir någon nuförtiden är det inte lungemfysen, så att du tar upp bieffekter i en tråd om Wolf är helt obegripligt. Jag gillar inte att du har dryg attityd mot mig då jag är insatt i detta som varande smittad och ständigt blir uppdaterad i ämnet.

Förstår inte varför du envisas med att Wolf hade HIV. Det har visat sig att både han och brodern har ngt medfött lungproblem.
Senast redigerad av bohonos 2017-11-21 kl. 18:10.
Citera
2017-11-21, 20:32
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Tja på den tiden när jag såg de filmerna så var jag inte lika PK-befriad som nu, så jag såg saker i ett annat ljus då. Rent berättarmässigt är de bra filmer men hade de kommit idag så hade jag varit mycket mer kritiskt till vissa teman i filmerna. De handlar ju mycket om att bryta normer och sådan propaganda står oss upp i halsen idag. Idag ska allt som är normalt och fint brytas ned och fördärvas i kulturmarxismens namn.
Håller med ditt inlägg.

RIP ändå Rikard. Jag tyckte han verkade sympatisk och pojken på månen är en av sveriges bästa låtar.

Sedan förstår jag hatet också. Precis som citerad skriver, man fick bara se filmen och då var den okej. Nu när man fattat att samhället är styrt mot isberget så förstår man att filmen är ett ondskans propagandaverktyg för att bryta upp samhället som en konservburk och sedan suga ut innehållet och låta resten ruttna.
Citera
2017-11-21, 20:49
Medlem
DumpThumps avatar
Stämmer det att Rikard Wolff var den första öppet homosexuelle kändisen i Sverige? Och var hsn och Jonas Gardell någonsin ett par?

Orka med alla som skriver att hsn gick bort alldeles för tidigt vid 59 års ålder det är inte för tidigt och är faktiskt en hög ålder för en så kraftigt diasese-ridden person som Wolff som enligt uppgift led av KOL, lungemfysem, HIV, AIDS, Kaposis sarkom samt gravt alkoholintag och nikotinrökning under flera decennier, nej, det är ett väldigt gott betyg att den svenska sjukvården lyckades hålla honom vid liv så länge!

Står även att han brukade hänga och ragga på Grindr, någon som träffat honom där eller som har en länk eller något till hans profil?

Slutligen angående det påstådda vurmandet för kommunismens förträfflighet, tycker mig inte minnas något uppenbart sådant uppträdande av vargen (Wolff) i modern tid, men detta kanske var annorlunda på 70-80-90-talet, någon som kan bringa klarhet i detta med?
Senast redigerad av DumpThump 2017-11-21 kl. 20:51.
Citera
2017-11-21, 23:21
Medlem
https://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_1-antitrypsin_deficiency

Där kan ni läsa om den ärftliga brist som påverkade att han fick lungemfysem, den gör det enklare att utveckla vissa sjukdomar. Man kan till viss del påverka genom leverne, men självklart är inte det den enda faktorn. Har jag förstått sjukdomen rätt så kan man ha olika allvarlig brist.
Citera
2017-11-21, 23:57
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumpThump
Stämmer det att Rikard Wolff var den första öppet homosexuelle kändisen i Sverige?

Nja, modedesignern Sighsten Herrgård var väl ändå före honom? Hans homosexualitet och AIDS var en följetång i svensk media i slutet av 80-talet.
Citera
2017-11-22, 05:13
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Nja, modedesignern Sighsten Herrgård var väl ändå före honom? Hans homosexualitet och AIDS var en följetång i svensk media i slutet av 80-talet.
Sighsten Herrgård var den första svenska kändisen som gick ut med att han hade AIDS 1982. Andra kändisar som också berättade om sin sjukdom på den tiden var bland annat Jacob Dahlin och Ebbe Carlsson.
Senast redigerad av Bdonk 2017-11-22 kl. 05:41.
Citera
2017-11-26, 18:30
Medlem
Bacchus94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Sighsten Herrgård var den första svenska kändisen som gick ut med att han hade AIDS 1982.

1987, var det. För övrigt var en tidigare pojkvän till Sighsten en av de allra första i Sverige som dog i AIDS 1984.
Citera
2017-12-18, 10:57
Medlem
Som någon i tråden sa, att han levde så länge som han gjorde är sannerligen en eloge till svensk sjukvård.

--Och här kommer döden, tänkte jag första gången jag såg Rikard, en krog nära mig, 80-tal.

Kutryggig, krokig, som den nyss uppstigne värkande gamle
Bar, naken, överkropp, några svarta snören som linne
Stor tom bröstkorg, utstickande revben, utstickande skelett överallt
Dödens likbleka på den länge döendes spända hud
Ögonens mörka ringar extra ifyllda med svart
Nertyngande kedjor kring händer och hals
Citera
2022-08-20, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Han brukar käka på min stamkrog i Stockholm på hösten och vintern. Ibland har vi delat bord när det varit fullt. Mycket pratsam, kunnig, bildad och charmig. Ibland pratar han inte alls, om han har snabblunch mellan repetitioner på Dramaten eller Stadsteatern. Föredrar yngre killar,när det gäller relationer.
Varför fick han barn med en kvinna om han var homosexuell?
Citera
2023-04-08, 10:11
Medlem
Arne Bajses avatar
Idag den 8 April skulle vissångaren Rikard Wolff ha fyllt 65 år !

Som jude och gay var Rikard en udda fågel som ändå tillförde en del till kulturlivet i mellanmjölkens land. Fransk chanson och sömniga framträdanden där han läste upp tråkiga dikter.

Rikard blev aldrig speciellt folklig, då han mestadels medverkade i pjäser som sågs av kultureliten, dvs. folket i huvudstaden som hade råd med teaterbiljetterna.

Dessutom bidrog Rikard till en del snackisar när han som skäggig gammal farbror dejtade unga killar i 20 årsåldern.

Citat:
Ursprungligen postat av DumpThump

Orka med alla som skriver att hsn gick bort alldeles för tidigt vid 59 års ålder det är inte för tidigt och är faktiskt en hög ålder för en så kraftigt diasese-ridden person som Wolff som enligt uppgift led av KOL, lungemfysem, HIV, AIDS, Kaposis sarkom samt gravt alkoholintag och nikotinrökning under flera decennier, nej, det är ett väldigt gott betyg att den svenska sjukvården lyckades hålla honom vid liv så länge!

Som sagt hade Rikard en ohälsosam livsstil som den kulturarbetare han var. Sena nätter med pojksällskap, rödtjut och ofiltrerade Gauloises var hans melodi. Detta bådade inte gott med den ärftliga lungsjukdomen i bagaget.
Citera
2023-04-08, 18:38
Medlem
Han hade en fantastisk röst, det måste jag säga! 😊👍🏻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här