2017-11-19, 01:17
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quisolemno
WTF!!?? Bästa skvallret i tråden om det nu är sant, en sensation i sånt fall.

Skvallret är 100% sant. Varför skulle annars president Hollande tilldelat RW en hög orden? Bara för att han sjöng Edith Piafs sånger? Låter ju lite för bra för att vara sant...
Citera
2017-11-19, 03:18
Medlem
Jag har läst många inlägg som ålägger Wolf ha varit AIDS-sjuk. Nu vet vi inte om han hade HIV, men om så vore skulle inte AIDS kunnat utvecklats eftersom bromsmedicinen idag är effektiv. Till och med så effektiv att den kan vända ett tidigt AIDS-scenario. Skall mycket till innan en person med HIV inte får viruset fasställt och hamnar bortom räddning.
Wolf hade lungemfysem och även utvecklad Kol. I intervjuer sade han själv att ett visst strikt leverne krävdes för att hålla sjukdomen stången men att han ville leva medan han levde. Förstår inte varför det är viktigt att blanda in AIDS i detta. Särskilt som AIDS inte existerar i Sverige längre. Tack vare fungerande mediciner. Jag själv bär HIV och har god inblick i hur viruset påverkar kroppen, hur immunförsvaret fungerar/agerar.
Citera
2017-11-19, 04:47
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Såvitt jag kan komma ihåg så på 1980-talet så var utbudet av bostadsrätter mycket smalt på den tiden. Det fanns ingen marknad för dem på den tiden. Möjligen att lägenheterna gick i arv istället. Det fina folket bodde mycket hellre i villor. Utom förstås bostadsrätterna på Strandvägen, Östermalm. I övrigt så var innerstaden mest full av hyresrätter. Kan tänka mig att RW nog inte gav mer än 100 000 kr för sin lägenhet då. Bonusen med att köpa lägenheten var att avgiften/hyran var lägre, han kan ju också ha haft inneboende. Eftersom han var kulturkommunist så har jag för mig att han gick på typ A-Kassa en längre tid. Siffran 100 000 kr kommer ifrån att jag har några vänner som ägde liknande lägenheter på den tiden (*) Lönerna för vanliga jobb var då bara på runt 3700-5000 kr/mån efter skatt. Något lån tror jag knappt att han var tillräckligt kreditvärdig för då, bankerna lånade inte ut så mycket på en skådespelarlön, som dessutom var antagligen ganska ojämn. Och dessutom bara en låntagare. Nej banken skulle ha nekat. Möjligt att RW fick lägenheten som ett arv, det vet jag ju inte.

Strandvägen, Östermalm fanns det lägenheter som kunde kosta en miljon, men de annonserades knappt heller ut, Det var ju mest ambassader och liknande verksamhet som var intresserade av dessa

(*) I slutet av 1980-talet hade Kjell Olof Feldts skatteförändringar gjort det billigare skattemässigt att renovera äldre hus (dessförrinnan var det i regel billigare att bygga nytt). Så då började det bli ett uppsving genom att hyresgästerna kunde bilda BRFs och därmed köpa loss fastigheten. Så många BRFs bildades då. Men standarden på innerstadslägenheterna var då dålig, dragiga fönster, dåliga stammar mm.
Tack för din redogörelse och insikt av bostadsmarknaden på åttiotalet. Jag minns något av slutet av åttiotalet och hur vanligt det var att man betalade under bordet för ett förstahandskontrakt till en hyresrätt och din summa om runt hundra tusen stämmer nog bra (för en riktigt attraktiv lägenhet i centrala Stockholm). Egentligen minns jag bara slutet av nittiotalet av marknaden för bostadsrätter och då hade naturligtvis många hyresrätter gjorts om till bostadsrätter och bostadsrättsföreningar, som du beskriver blev möjligt i stor skala från slutet av åttiotalet och framåt.

Jag vet hur låga priserna var på bostadsrätter på nittiotalet och när jag skrev att en lägenhet som den Rikard hade skulle kostat max en miljon på åttiotalet var det en gissning från min sida. En alldeles för hög gissning naturligtvis när jag tänker efter och tar till mig det du skriver i ditt inlägg. Man kan ju gissa att han betalade under bordet för kontraktet 1982 och sen fick chansen att köpa lägenhet som bostadsrätt när det bildades bostadsrättsförening i huset där han bodde. Under alla omständigheter var det naturligtvis en strålande affär, om man kan kalla det så, att skaffa en lägenhet för en spottstyver 1982 och sälja den 2017 för nästan 15 miljoner kronor.
Citera
2017-11-19, 05:11
Medlem
Vila i frid Rikard. Alla har väl sina egna minnen men för mig kommer han alltid vara Greve Romanoff.
Citera
2017-11-19, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Haha, ja tala om överdrifter !

Jo, det ligger mycket i detta, RW kan ju ha haft multipla lunginflammationer och det försvagat kroppen så mycket att det inte fungerade längre. Hela innebörden med HIV är ju att immunförsvaret är försvagat. Och därför får vanliga infektioner snabbt fäste.

Såklart att fläckarna kan ju bero på att man har stuckit honom med kanyler, vilket tydligen har varit nödvändigt. Så fläckarna kan ha annat ursprung än Karposis Sarkom. Bromsmediciner emot HIV fungerar ej alltid till fullo utan AIDS bryter igenom ändå.

Såvitt jag kan komma ihåg så på 1980-talet så var utbudet av bostadsrätter mycket smalt på den tiden. Det fanns ingen marknad för dem på den tiden. Möjligen att lägenheterna gick i arv istället. Det fina folket bodde mycket hellre i villor. Utom förstås bostadsrätterna på Strandvägen, Östermalm. I övrigt så var innerstaden mest full av hyresrätter. Kan tänka mig att RW nog inte gav mer än 100 000 kr för sin lägenhet då. Bonusen med att köpa lägenheten var att avgiften/hyran var lägre, han kan ju också ha haft inneboende. Eftersom han var kulturkommunist så har jag för mig att han gick på typ A-Kassa en längre tid. Siffran 100 000 kr kommer ifrån att jag har några vänner som ägde liknande lägenheter på den tiden (*) Lönerna för vanliga jobb var då bara på runt 3700-5000 kr/mån efter skatt. Något lån tror jag knappt att han var tillräckligt kreditvärdig för då, bankerna lånade inte ut så mycket på en skådespelarlön, som dessutom var antagligen ganska ojämn. Och dessutom bara en låntagare. Nej banken skulle ha nekat.

Möjligt att RW fick lägenheten som ett arv, det vet jag ju inte.

Strandvägen, Östermalm fanns det lägenheter som kunde kosta en miljon, men de annonserades knappt heller ut, Det var ju mest ambassader och liknande verksamhet som var intresserade av dessa

(*) I slutet av 1980-talet hade Kjell Olof Feldts skatteförändringar gjort det billigare skattemässigt att renovera äldre hus (dessförrinnan var det i regel billigare att bygga nytt). Så då började det bli ett uppsving genom att hyresgästerna kunde bilda BRFs och därmed köpa loss fastigheten. Så många BRFs bildades då. Men standarden på innerstadslägenheterna var då dålig, dragiga fönster, dåliga stammar mm.

Nja, 100.000:- låter väl lite för en bostadsrätt på 110 kvm i Stockholms innerstad 1982. Jag känner till prisläget 1984. Då såldes ettor för 150.000:-. Det fanns absolut en marknad för bostadsrätter, men naturligtvis var den inte överhettad. En gissning är att Wolff fick betala omkring halvmiljonen för denna bostadsrätt 1982. Det var mycket pengar, särskilt för en 24-åring, men det är möjligt att föräldrarna hade det gott ställt och hjälpte till. Eller, som du anger, kan ha ju ha ärvt den.
Att som en del betrakta detta som en "lysande affär", vet jag inte. Det är för lång tid - nästan två generationener - för att tala om affär! Däremot en mycket god kapitalplacering.
Citera
2017-11-19, 09:00
Medlem
Löjligt med alla Aidsspekulationer - är ni så tragiskt inskränkta?

Wolf har i alla år varit fullständigt öppen om sitt sexliv, vidlyftiga leverne (mycket alkohol, många cigg), droganvändning i ungdomen osv - skönt ickehycklande människa. Fler borde vara som honom där. Han är den sista som skulle mörka om han hade haft Aids, nuförtiden är det ju ingen som höjer på ögonbrynet åt sådant förutom böghatare på FB...

Hans lungefysem var ärftligt, hans bror har det också. Dock var det hans krökande och rökande som gjorde att det försämrades så pass.

Har bekanta som kände honom. Unisont har de alla sagt under åren att han var en enormt behaglig och trevlig individ, beläst och snäll. Förlust för Sveriges kulturliv helt klart.
Citera
2017-11-19, 09:56
Medlem
En liten del av lägenheten syns i början och den fantastiska utsikten https://www.svtplay.se/video/5465902/hemma-hos-rikard-wolff/piaf-100-ar-hemma-hos-rikard-wolff-avsnitt-1
Citera
2017-11-19, 14:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Vilka bostadsrätter kostade en miljon på 80-talet? Ytterst få om ens någon. Då var det i princip bara Riksbyggen och dyra lyor kostade över trehundratusen, 300000....
Åja, en stor jävla fyra med kringgående balkong och utsikt mot stadshuset i landets huvudstad gick nog loss på en sudd pengar, även på 80-talet. Vi talar inte om någon liten sleten tvåa i Johanneshov. Nära till vattnet och ett stenkast från Långholmens ökända bögbad... HIV-hällen. Det var inte billigt ens då.
Citera
2017-11-19, 14:54
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Åja, en stor jävla fyra med kringgående balkong och utsikt mot stadshuset i landets huvudstad gick nog loss på en sudd pengar, även på 80-talet. Vi talar inte om någon liten sleten tvåa i Johanneshov. Nära till vattnet och ett stenkast från Långholmens ökända bögbad... HIV-hällen. Det var inte billigt ens då.

Priserna låg runt 8000 kvm runt -93.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/01/8000-sek-per-m2-for-en-lagenhet-pa.html

1982 ca 3000 kvm.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/01/lagenhetspriser-stockholm-vasastaden-ar.html

Det räckte kort sagt att ha föräldrar med ordnad ekonomi för att köpa sig ett boende med utsikt på det glada 80-talet.
Citera
2017-11-19, 14:56
Medlem
Citat:

Om jag inte missminner mig var väl Skinnarviksparken tillhåll för prostitution på 80 talet.
Citera
2017-11-19, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
För intressanta objekt finns det alltid köpstarka spekulanter som har råd att betala bra för något speciellt. .

Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Hade han mest lån för bostadsrätten eller blev det något för dottern att ärva?

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Han ska ha bott i lägenheten i 35 år innan den såldes. Lite ovanligt för en 24-årig bohem att flytta in i 115 kvadrat med utsikt över hela stan. Eller drog hans karriär igång så tidigt?

https://www.expressen.se/noje/wolff-salde-lagenheten-for-miljoner-kort-fore-sin-dod-/

Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Han bodde i lägenheten i 35 år och för 35 år sedan var priserna på bostadsrätter inte höga alls. Sedan dess har priserna dubblerats många gånger om och jag skulle bli väldigt förvånad om han ens betalade mer än en miljon för den lägenheten när han köpte den, i början av åttiotalet.
?

Citat:
Frågan är var en 24-årig mer eller mindre arbetslös bohem fick tag i en miljon på 1980-talet?

Det är väl inte helt otroligt att det ligger någon skum affär i bakgrunden. Nån gammal sugardaddy som har stått på lånet/kontraktet. Nån ljusskygg homosexkontakt som har "hjälpt grabben" en aning.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Priserna låg runt 8000 kvm runt -93.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/01/8000-sek-per-m2-for-en-lagenhet-pa.html

1982 ca 3000 kvm.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/01/lagenhetspriser-stockholm-vasastaden-ar.html

Det räckte kort sagt att ha föräldrar med ordnad ekonomi för att köpa sig ett boende med utsikt på det glada 80-talet.

Snillen spekulerar.
Tyvärr får jag väl lov att döda fantasierna med:

Wolfs lägenhet var i brf. HSB Marmorn (Södermalm)
110 kvadrat som från början var mindre.
Dvs 2 lägenheter blev 1.
Han köpte nämligen Grannbostaden efter inflytt.
Således var troligen boytan 50-60 kvm när han förvärvade den.

Därefter slogs väggar upp och boytan blev de 110kvm.

Källa: HSB Riksförbund tidning.

OnTopic:

Vila i frid.
har alltid sett han som en mystisk man, lägger inga värderingar i hans liv.

Underhållning var hans grej.
Tolkning av Edit Piaf var inte dålig!
Citera
2017-11-19, 17:08
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Jag har läst många inlägg som ålägger Wolf ha varit AIDS-sjuk. Nu vet vi inte om han hade HIV, men om så vore skulle inte AIDS kunnat utvecklats eftersom bromsmedicinen idag är effektiv. Till och med så effektiv att den kan vända ett tidigt AIDS-scenario. Skall mycket till innan en person med HIV inte får viruset fasställt och hamnar bortom räddning.
Wolf hade lungemfysem och även utvecklad Kol. I intervjuer sade han själv att ett visst strikt leverne krävdes för att hålla sjukdomen stången men att han ville leva medan han levde. Förstår inte varför det är viktigt att blanda in AIDS i detta. Särskilt som AIDS inte existerar i Sverige längre. Tack vare fungerande mediciner. Jag själv bär HIV och har god inblick i hur viruset påverkar kroppen, hur immunförsvaret fungerar/agerar.
Men herregud, så jävla enkelt är det inte. Viruset muterar och utvecklar resistens (varför tror du att det hela tiden utvecklas nya bromsmediciner, och att redan existerande sådana slås ihop i kombinationsläkemedel?). En redan HIV-smittad person kan (även om det tydligen är hyfsat sällsynt) dessutom bli smittad med ytterligare HIV-varianter (s.k. SUPER-AIDS), vilket i förekommande fall gör behandling rejält mycket svårare:

Citat:
HIV superinfection (also called HIV reinfection) is a condition in which a person with an established human immunodeficiency virus infection acquires a second strain of HIV, often of a different subtype.[1] The HIV superinfection strain (a recombinant strain) appears when a person becomes simultaneously infected by two different strains, allowing the two viruses to exchange genetic material, resulting in a new unique strain that can possess the resistances of both previous strains. This new strain co-exists with the two prior strains and may cause more rapid disease progression or carry multiple resistances to certain HIV medications.
https://en.wikipedia.org/wiki/HIV_superinfection

Dessutom har alla bromsmediciner massor med otäcka och allvarliga bieffekter som högst troligen bidrar till att försämra det allmänna hälsotillståndet och förkorta livslängden även i de fall man lyckas hålla nere själva HIV-infektionen och därmed undviker att patienten utvecklar AIDS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in