2017-12-18, 03:48
Medlem
Ett av Sveriges största problem är att det sker för många samlag utan samtycke tydligen.

Skönt att denna lag kommer att lösa problemet.
Citera
2017-12-18, 05:10
Bannlyst
Jag undrar hur många gånger vi får höra: jag trodde att han ville, han sa ju inte nej.
Citera
2017-12-18, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Man behöver inte uttryckligt säga att man vill ha sex. Man kan visa det med handlingar. Det har bara blivit olagligt att ha sex på en tjej som bara ligger där och inte ger respons. Olagligt att runka av sig i en tjej som bara ligger orörlig och inte kan/vågar säga nej. Bra grej.

"Advokatsamfundet konstaterar vidare att utredningens förslag innebär att frivillighet ska inhämtas inför varje nytt moment eller skede i den sexuella handlingen. "

"Enligt Advokatsamfundets uppfattning kommer det dock ändå genom förslaget att bli nödvändigt för en part att muntligen fråga efter frivillighet för att inte riskera att göra sig skyldig till brott. Om denne i stället påbörjar en sexuell handling i avsikt att den andra parten genom sitt agerande ska uttrycka att det sker frivilligt, finns med nuvarande förslag en uppenbar risk för att vederbörande gör sig skyldig till i vart fall ett försöksbrott."
https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/remissvar/580554_20170127134939.pdf

Om en partner, under en pågående sexakt, skulle försöka ge en avsugning utan att verbalt fråga först så riskerar hon alltså att göra sig skyldig till ett försöksbrott och mannen kan anmäla henne eftersom hon påbörjat ett nytt moment utan att muntligt fråga om lov, enligt advokatsamfundets tolkning. Eller om mannen tar initiativ till en ny ställning..
Citera
2017-12-18, 06:54
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är liksom redan olagligt att stjäla som det är att våldta. Man har liksom inte en massa definitioner om hur när vad gällande att stjäla. Utan det är mest en vetskap vi alla vet om att det är inte ok, samma borde väl gälla för våldtäkt och det gör väl just det. Vi alla vet om när det är just en våldtäkt eller ej.

Ja vet, jag var raljant, ursäkta.

Men "vi alla vet när det är en våldtäkt"? Gör vi verkligen det? Domstolarna verkar inte veta. Sen är det inte bara våldtäkt som är olagligt. Drar mig till minnes en tråd som betitlades "Våldtog jag den här tjejen?" Det framgick att han begått ett sexuellt övergrepp, inte våldtäkt. Men hans fråga var seriöst om det var olagligt att ta på en tjejs fitta och bröst när hon antingen sov eller låtsades sova. Han visste inte om det han gjort var ett övergrepp eller inte. Alla vet inte var gränsen går.

Det finns många fall med våldtäkt då offret blir paralyserad och inte kan rent fysiskt göra motstånd. Nu är det lagligt att ha sex med en tjej som reagerar med att bli paralyserad för hon gör inte motstånd och säger nej. Som om kvinnor går omkring som Jävla sex on a stick konstant. Vi måste säga nej, annars vill vi bli knullade aitomatiskt.
Citera
2017-12-18, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
"Advokatsamfundet konstaterar vidare att utredningens förslag innebär att frivillighet ska inhämtas inför varje nytt moment eller skede i den sexuella handlingen. "

"Enligt Advokatsamfundets uppfattning kommer det dock ändå genom förslaget att bli nödvändigt för en part att muntligen fråga efter frivillighet för att inte riskera att göra sig skyldig till brott. Om denne i stället påbörjar en sexuell handling i avsikt att den andra parten genom sitt agerande ska uttrycka att det sker frivilligt, finns med nuvarande förslag en uppenbar risk för att vederbörande gör sig skyldig till i vart fall ett försöksbrott."
https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/remissvar/580554_20170127134939.pdf

Om en partner, under en pågående sexakt, skulle försöka ge en avsugning utan att verbalt fråga först så riskerar hon alltså att göra sig skyldig till ett försöksbrott och mannen kan anmäla henne eftersom hon påbörjat ett nytt moment utan att muntligt fråga om lov, enligt advokatsamfundets tolkning. Eller om mannen tar initiativ till en ny ställning..

Jag verkar ha missuppfattat, ja det är problematiskt jag håller med.

Men är det priset vi får betala för att det ska bli olagligt att ha sex på oss för att vi inte säger nej? Är det priset för att tydliggöra gränsen mellan sex och våldtäkt? Jag betalar det priset.

Män som har sex på tjejer som inte ger respons har ju inte sex med henne för att dom tror att hon vill ha sex. Dom gör det för att dom tror dom får ha sex med henne.
Citera
2017-12-18, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Det finns redan ett begrepp för detta som dessutom är straffbart... våldtäkt kallas det.

Enligt nuvarande lag är det inte våldtäkt om offret inte kämpar emot eller säger nej. Lagligt att ha sex på en tjej som ger noll respons. Som kanske som jättemånga drabbats av frozen fright och inte KAN säga nej och protestera. Jag håller med om att delar av samtyckeslagen är problematiskt. Men är det inte bra att det jag beskriver kriminaliseras?
Citera
2017-12-18, 07:44
Medlem
Returpappers avatar
Juristerna kommer att torpedera lagen, den är (kommer att bli) för luddigt skriven. Man måste helt enkelt ge kvinnor, eller den anmälande parten tolkningsföreträde. Och inom en rimlig tid säg en vecka ska anmälan inlämnas annars faller den.
Det blir slut med drullknull med någon man träffar på krogen, för riskabelt. Blankett som båda skriver under och postar i två ex innan de går till sängkammaren blir en förutsättning för säkerhet vid lösa förbindelser.
Citera
2017-12-18, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Man utför bara de handlingar som är avtalade, och om kvinnan ändrar sig så skall hon åtalas för avtalsbrott. Om mannen dock skulle utföra ytterligare handlingar, så bör det kunna likställas våldtäkt, ja. Man kan dra paralleller till prostitution, som kanske är ett säkrare alternativ att använda sig av?
Låter som man borde ha med sig en advokat med behövliga dokument som nan ska skriva på innan sexet.
Advokaten kan även fungera som vittne under själva akten så att allt går rätt till.
Citera
2017-12-18, 08:03
Medlem
Snuskalass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Enligt nuvarande lag är det inte våldtäkt om offret inte kämpar emot eller säger nej. Lagligt att ha sex på en tjej som ger noll respons. Som kanske som jättemånga drabbats av frozen fright och inte KAN säga nej och protestera. Jag håller med om att delar av samtyckeslagen är problematiskt. Men är det inte bra att det jag beskriver kriminaliseras?

Så är det inte. Fall av passivitet (ex frozen fright) omfattas redan idag av BrB 6:1 andra stycket.
Citera
2017-12-18, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzer
Låter som man borde ha med sig en advokat med behövliga dokument som nan ska skriva på innan sexet.
Advokaten kan även fungera som vittne under själva akten så att allt går rätt till.

Två saker behövs att ta med för att ni garanterat inte ska dömas för våldtäkt:
1. Videoinspelare (smartphone typ) där kvinnan uttryckligen säger att hon går med på sex vilket spelas in.
2. Mer praktiskt är dock att alltid ha med en avtalsmall som båda parterna undertecknar:
"Härmed samtycker jag till sex med...kl 23 den 17 december..."
Citera
2017-12-18, 08:51
Medlem
Ett nytt begrepp på "safe sex", dessvärre är det gruppvåldtäkt. Helt klart den lägsta risken att ha sex på utan att fängslas.
Citera
2017-12-18, 09:32
Medlem
Rundcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Bäst vore att alla innan samlag kom överens och signerade med Bankid. Då hade det varit glasklart när det är samtyckessex respektive våldtäkt.

Utmärkt idé.

Sossarna borde släppa en app där man kan kryssa i och signera varje steg i sexakten.

Paret kryssar tillsammans i:

Kramar (signera med BankID)
Kyssar (signera med BankID)
Röra vid genitalier utanpå kläder (signera med BankID)
Ta med handen innanför kläder (signera med BankID)
Ta av överdel (signera med BankID)
Ta av underdel (signera med BankID)

Ja ni fattar.

Övriga önskemål jag har om appen är att den ska vara värdegrunds- och hbtq+ai-certifierad, antirasistisk och normkritisk.

Känns fantastiskt att även övriga partier kommer släppa igenom den här rättssäkra och genomtänkta lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in