2017-12-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
det är just detta som är intressant, folk tänker max 5 år framåt idag, då är jag generös, fortfarande massor av folk som har noll buffert och lever för dagen.

Ja, då är du snäll. Jag har ofta hört folk säga att dom kan sälja ifall bostadsmarknaden faller.

Men istället kommer dom bita sig fast ända ner i botten medans dom hoppas på att imorgon vänder det.
2017-12-17, 23:02
Avslutad
På temat studentbostäder i Stockholm, så konstaterar jag m h a archive.org att åren 2014, 2015 och 2016 vid denna tid på året så var det konsekvent "0 lediga bostäder" på sajten www.sssb.se. Det förefaller mig som att det är den då aktuella siffran jag ser via archive.org.

I år är det 50 äldre och 122 i nyproduktion som visas på sajten just nu. Nyproduktionen fördelas förvisso ut nu, men det finns alltså ett utbud även i det äldre beståndet.

Ovan nämnda utbud på drygt 200 boenden i Spånga kommer ovanpå detta.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-17 kl. 23:10.
2017-12-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Instämmer. Det är ju vettigare att byta upp sig när priserna sjunker än när priserna stiger.

Du har rätt i teorin men jag tror du har nog för höga förväntningar på fårket som under hela uppgången bytt upp sig i takt med att deras gamla bostad ökat i värde och därmed skapat mer handpenning till nästa steg i bostadskarriären.
2017-12-17, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
https://www.scb.se/contentassets/05b3694120e64d61b3098cabe097ea3c/pr0502_2016a01_di_06_sv_forandr_1910_korr_2017_03_ 17.gif
Diagrammet visar förändring i byggkostnad (orange kurva).
Som du ser minskade inte den vid krisen på 90-talet. Den ökade inte under något år bara.
Så om du tänker dig en snarlik utveckling som då kan du inte vänta dig att byggande blir billigare. Möjligen stå still prismässigt.

"Genomsnittlig byggnadskostnad per kvm bostadsarea för gruppbyggda småhus."

1990: 7 774
1991: 8 179
1992: 9 924
1993: 9 691
1994: 8 975
1995: 8 441

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/byggnadskostnader/priser-for-nyproducerade-bostader/pong/tabell-och-diagram/genomsnittlig-byggnadskostnad-per-kvm-bostadsarea-for-gruppbyggda-smahus.-ar-19492014.-riket/

=>
Det sjönk en hel del trots mer inflationstryck på den tiden än idag.

Kronan släpptes att falla 1992. Blev bara billigare och billigare (även i kronor) att bygga i alla fall.

=>
Så vi kanske "är" i 1992 just nu. Duktigt kronfall i höst och byggkostnader på topp.

Men återigen, lägre byggkostnader är inte den stora komponenten i kraschen. Det stora spekulationsobjektet är markpriserna, och de har nu börjat krascha i Uppsala och Barkarbystaden, vilket sedan sprids inåt stan så att alla stadsdelar får en släng av sleven. Jag skulle inte utesluta att marken kan va gratis för den som "åtar sig att" bygga i Barkarbystaden i en framtid. Det beror dock bl a på befolkningsutvecklingen i Stockholms län.

Som någon skrev, markpriserna är 100% vinstmarginal för kommunerna. Detta innebär att prissättningen kan komm att bli precis bli hur som helst i marginalområdena.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-17 kl. 23:48.
2017-12-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tvärtom kastar man sig in där och tjänar astronomiska pengar som man kan pensionera sig när det är över.
Antag nu att bubblan startade 2002 eller vad vi nu talar om. Hur stora vinster talar vi om sedan dess i snitt per bostad? Måste väl vara 1 MSEK iaf. Bygger din firma nu 30 bostäder per år så har du till dags dato tjänat 450 MSEK. Så kan du sälja bolaget och det gör inget om du får rabattera det med 0.1 MSEK.
Så trots att du pysslade i liten skala är du helt ekonomiskt oberoende och kan slösa ohämmat resten av livet.

Så varför inte göra det?

Därför att det är ologiskt att folk som oroar sig för en bostadsbubbla ska kasta sig in på bostadsmarknaden och börja bygga bostäder.

Dels för att människor som är oroliga för en bostadsbubbla sannolikt inte är speciellt ekonomiskt riskbenägna överlag, men främst för att det skulle innebära att man satsade på en affärsidé som går rakt emot det man själv tror på.

Ser du inte den logiska bristen i följande resonemang:

Premiss 1: Jag tror att bostadsmarknaden befinner sig i en bubbla pga. anledning X, Y och/eller Z.

Premiss 2: Jag tror byggbolagen utnyttjar detta och tar ockerpriser för bostäder, de borde kunna halvera sina priser och ändå gå med vinst.

Premiss 3: Jag tror inte ovanstående är hållbart, det är bara en tidsfråga innan bubblan brister, marknaden dör och ekonomin blir körd i botten för bolånetorskar och hela byggbranschen. (Bonus: Jag tror att bostadskraschen kommer vara katalysatorn som kör ner Sverige i en lågkonjunktur vi aldrig sett maken till vilket knäcker välfärdsstaten en gång för alla).

Slutsats: Jag tycker det verkar vara en bra idé att satsa X antal miljoner kronor för att starta ett byggbolag och börja bygga bostäder.

Att bostadsmarknaden inte har kraschat under de senaste 25 åren eller nåt spelar inte någon roll, så länge man tror att det finns en bubbla anser man nog att det är en dålig idé att bygga och sälja bostäder eftersom riskerna sannolikt bedöms vara allt för stora.

De som har startat byggbolag och börjat bygga bostäder är väl snarare de som trott på en stabil marknad med fortsatt stigande priser och bra avkastning pga. detta. För dessa har det inte funnits någon anledning att lägga priserna under konkurrenterna, allt har blivit sålt direkt ändå.
2017-12-18, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Vad du tycker är rimligt ska du inte lägga i min mun och påstå att jag har sagt, det får du stå för själv. Utgå från det JAG skriver och inte från vad DU anser är rimligt.

Du besvarade inte min fråga, vänligen var tydlig.

Vi pratar om Sverige, om du då argumenterar med din lilla gata i city som utgångspunkt hamnar ju diskussionen snett eller hur? Så svara nu, argumenterar du i kontexten ”Sverige” eller är du mer specifik?
2017-12-18, 00:32
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/villa-194,4m2-osthammar-osthammars-kommun-husbacka,-tomt-nr-34-7770375

Trodde -70% var omöjligt.. Här är -73% på nybygge. Eller ja, de tog bort "själva huset", men det betyder att tomten går på 850,000. En betydande del av huset är alltså tomten, ca 30%
2017-12-18, 01:07
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du har rätt i teorin men jag tror du har nog för höga förväntningar på fårket som under hela uppgången bytt upp sig i takt med att deras gamla bostad ökat i värde och därmed skapat mer handpenning till nästa steg i bostadskarriären.

Bra att du är med på principen, men du har fel i det fetade. Höga förväntningar på några som benämns fårket rimmar illa i mina öron.. Men visst, många har ju gjort som du beskriver.

Å andra sidan har det inte varit någon egentlig nedgång sedan 2007-2008, så att vänta med att köpa tills priserna sjunker har ju inte varit aktuellt på tio år. Det börjar dock bli riktigt aktuell. Frågan är hur länge opportunisterna vågar vänta?
2017-12-18, 02:36
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
"Genomsnittlig byggnadskostnad per kvm bostadsarea för gruppbyggda småhus."

1990: 7 774
1991: 8 179
1992: 9 924
1993: 9 691
1994: 8 975
1995: 8 441

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/byggnadskostnader/priser-for-nyproducerade-bostader/pong/tabell-och-diagram/genomsnittlig-byggnadskostnad-per-kvm-bostadsarea-for-gruppbyggda-smahus.-ar-19492014.-riket/

=>
Det sjönk en hel del trots mer inflationstryck på den tiden än idag.

Kronan släpptes att falla 1992. Blev bara billigare och billigare (även i kronor) att bygga i alla fall.

=>
Så vi kanske "är" i 1992 just nu. Duktigt kronfall i höst och byggkostnader på topp.

Men återigen, lägre byggkostnader är inte den stora komponenten i kraschen. Det stora spekulationsobjektet är markpriserna, och de har nu börjat krascha i Uppsala och Barkarbystaden, vilket sedan sprids inåt stan så att alla stadsdelar får en släng av sleven. Jag skulle inte utesluta att marken kan va gratis för den som "åtar sig att" bygga i Barkarbystaden i en framtid. Det beror dock bl a på befolkningsutvecklingen i Stockholms län.

Som någon skrev, markpriserna är 100% vinstmarginal för kommunerna. Detta innebär att prissättningen kan komm att bli precis bli hur som helst i marginalområdena.

Ja alfalfa, vad tror du om det?
Du som bara tjatar om att vi ska bygga billigare.
Priserna på mark är ju horribla.
Såg tex en industritomt på 5000 kvadratmeter, begärt pris 5 miljoner. Det enda man gjort där är man jämnat till marken, inget va eller nått annat. Bara en plätt mark i utkanten av ett industriområde.
2017-12-18, 03:55
Medlem
Citat:
På temat studentbostäder i Stockholm, så konstaterar jag m h a archive.org att åren 2014, 2015 och 2016 vid denna tid på året så var det konsekvent "0 lediga bostäder" på sajten www.sssb.se. Det förefaller mig som att det är den då aktuella siffran jag ser via archive.org.

I år är det 50 äldre och 122 i nyproduktion som visas på sajten just nu. Nyproduktionen fördelas förvisso ut nu, men det finns alltså ett utbud även i det äldre beståndet.

Ovan nämnda utbud på drygt 200 boenden i Spånga kommer ovanpå detta.
Det finns alltid runt 20-30 lediga bostäder ibland fler. Tiderna för att få en lägenhet minskar naturligtvis nu när det finns nyproduktion.
Kön till en studentlägenhet har blivit längre genom bostad stockholm. Svaret kan vara att det finns fler utbildningsplatser.
2017-12-18, 04:22
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:

Som någon skrev, markpriserna är 100% vinstmarginal för kommunerna. Detta innebär att prissättningen kan komma att bli precis bli hur som helst i marginalområdena.
Hade vi haft en 'normal' invandring så hade jag hållit med. I dagens situation är de som kommit de senaste 10-15 åren som asylsökande kommunernas svarte petter. Det gäller att inte bygga för billigt så att de kan bosätta sig i kommunen, samtidigt behöver man, sedan lagen om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning i alla kommuner tvingar kommunerna att att ta emot sin beskärda del, tillräckligt många bostäder för sin kvot. Det politikerna inte förstår, eller i alla fall inte gjort något åt, är hur skadligt detta rävspel är för samhället. Det behövs billiga bostäder för vanliga hederliga arbetare, studenter och lägre tjänstemän. Kommunerna måste medverka till att de byggs. Staten, i sin tur, måste se till att inte försätta kommunerna i en omöjlig sits genom sin invandringspolitik. Dessutom behöver vi ge kommunerna ordentliga maktmedel och möjligheter att ställa krav på människor som bosätter sig i deras kommun om de skall vara skyldiga att ansvara för deras försörjning. Dagens system fungerade i ett homogent samhälle. Det fungerar inte längre.

Sorry, det där blev mer politik än bobubbla, men kunde inte avhålla mig
2017-12-18, 13:03
Medlem
SBAB tror att priserna kan falla 10%-15% till i Stockholmsregionen.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-12-17/stockholm-housing-slump-set-to-deepen-state-mortgage-bank-warns

Finns det ngn data på hur många stockholmare som blir över 100% belånade med 20%-30% ned från toppen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in