2017-12-17, 00:41
Medlem
Trassla inte in dig mer än du gjort.

Jag har inget emot att det är som det är med bank, SKV, och andra sk institutioner. De har folks uppgifter eller tillgång till dem även i länder där folks personuppgifter, årsinkomster etc, inte är offentliga. Tillgängliga för alla, menas med det.

Så, jag emotsäger att bara för att ,man skulle ta bort att de skulle vara offentliga för allmänheten, så skulle det inte på ngt sätt inverka på bank, apotek, f-kassan, skv.

Det senaste är ju att folk loggar in för att de fått tag på de 4 sista, ngt som inte ens existerar i vissa länder. Skulle man skärma av detta för allmänheten så skulle man inte störa ngt annat än att man inte gav allmänheten tillgång till det.

Förr kunde man beställa passkort på alla, sedan när Nassarna beställde ut på politiker, journalister, så ändrades lagen till att man var tvungen att uppge en mottagare till vem som beställde korten. Det försvårade det lite, många körde målvakter.

Ratsit heter som den heter för där kan man få tag på råttor. Jag tycker det är bra för jag jagar råttor emellanåt. Men just själva argumentet är ngt jag vidhåller.
Citera
2017-12-17, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Jag har inget emot att det är som det är med bank, SKV, och andra sk institutioner. De har folks uppgifter eller tillgång till dem även i länder där folks personuppgifter, årsinkomster etc, inte är offentliga. Tillgängliga för alla, menas med det.

Så, jag emotsäger att bara för att ,man skulle ta bort att de skulle vara offentliga för allmänheten, så skulle det inte på ngt sätt inverka på bank, apotek, f-kassan, skv.

Det senaste är ju att folk loggar in för att de fått tag på de 4 sista, ngt som inte ens existerar i vissa länder. Skulle man skärma av detta för allmänheten så skulle man inte störa ngt annat än att man inte gav allmänheten tillgång till det.
Jag påstår att antalet bedrägerier mellan privatpersoner skulle öka avsevärt om personuppgifterna inte längre var offentliga. Det skulle då vara väldigt svårt att ta reda att personer verkligen är de som de utger sig för att vara. Det skulle missbrukas enormt.

Genom att ha offentliga personuppgifter så måste det finnas skyddmekanismer så att det inte bara räcker med ett personnummer för att teckna olika typer av avtal. Alla vet om att personnummer är offtentligt så det betyder oerhört lite här i Sverige när det gäller tecknande av avtal.

Jämför med exempelvis USA där det verkar räcka med social security number och namnet på personen för att göra allt möjligt.
https://www.consumer.ftc.gov/blog/20...breach-what-do
Det innebär att man måste vara väldigt försiktig med de uppgifterna och samtidigt måste man uppge dem här och där. Det skapar enorma säkerhetsproblem.
Senast redigerad av e7andy 2017-12-17 kl. 12:13.
Citera
2017-12-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag påstår att antalet bedrägerier mellan privatpersoner skulle öka avsevärt om personuppgifterna inte längre var offentliga. Det skulle då vara väldigt svårt att ta reda att personer verkligen är de som de utger sig för att vara. Det skulle missbrukas enormt.

Det som ökat lavinartat skulle öka ännu mer?

Hur skulle ex busringningar kunna öka om numret var hemligt för privatpersoner?

Du har inte samma sort bedrägerier i de länder där det är upplagt på andra sätt-

Citat:
Genom att ha offentliga personuppgifter så måste det finnas skyddmekanismer så att det inte bara räcker med ett personnummer för att teckna olika typer av avtal. Alla vet om att personnummer är offtentligt så det betyder oerhört lite här i Sverige när det gäller tecknande av avtal.
Jag kan teckna vad jag vill med ditt personnummer och ett ett falsk-leg. Ingen vet om att X, med Y-nummer ser ut på ett visst sätt, så bara jag har mig själv på bilden så kan personnumret tillhöra vem som helst. När de kollar leg så kollar de inte om bild/nummer stämmer utan om vederbörande är den på legget.

Detta skulle minimeras ordentligt om inte uppgifterna fanns för allmänheten.

Det nya bedrägeriet som nyligen skrämt upp storbankerna: en ringer upp och utger sig för att vara från polisen (numret hade de aldrig fått om det vore hemligt, personnumret likaså), fejk-polisen säger att du troligen utsatts för ett bedrägeri och att personen kommer att kontaktas av sin bank.

"Efter det ringer den andra bedragaren upp och uppger sig för att vara din bank. De berättar att någon har försökt använda ditt bankkort för ett köp utomlands – de nämner då vanligtvis ett specifikt land, för att minska sannolikheten för att det faktiskt ska ha varit du som gjort köpet.

När du svarar att det inte är du som gjort köpet, förklarar de att de ska hjälpa dig att spärra kortet, och de ber dig då att logga in på ditt mobila bank-id.

Medan du försöker logga in från din enhet har de redan gått in på bankens hemsida via webben, och skrivit in ditt personnummer. När du då försöker logga in från ditt håll, loggar du istället in dem på ditt bankkonto."

Hade de inte haft tillgång till personens personnummer hade detta ovan varit omöjligt.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...-dig-pa-pengar

Och du tror att det skulle öka om dessa bedragare INTE hade möjligheten att få fram folks nummer.
Citera
2017-12-17, 13:39
Medlem
Citat:
Det som ökat lavinartat skulle öka ännu mer?

Hur skulle ex busringningar kunna öka om numret var hemligt för privatpersoner?

Du har inte samma sort bedrägerier i de länder där det är upplagt på andra sätt-
Busringningar är idag betydligt mindre vanligt än tidigare eftersom allt färre har sina telefonnummer publicerade. Det är något du själv väljer och har inget med ditt personnummer att göra.

Citat:
Jag kan teckna vad jag vill med ditt personnummer och ett ett falsk-leg. Ingen vet om att X, med Y-nummer ser ut på ett visst sätt, så bara jag har mig själv på bilden så kan personnumret tillhöra vem som helst. När de kollar leg så kollar de inte om bild/nummer stämmer utan om vederbörande är den på legget.

Detta skulle minimeras ordentligt om inte uppgifterna fanns för allmänheten.

Det nya bedrägeriet som nyligen skrämt upp storbankerna: en ringer upp och utger sig för att vara från polisen (numret hade de aldrig fått om det vore hemligt, personnumret likaså), fejk-polisen säger att du troligen utsatts för ett bedrägeri och att personen kommer att kontaktas av sin bank.

"Efter det ringer den andra bedragaren upp och uppger sig för att vara din bank. De berättar att någon har försökt använda ditt bankkort för ett köp utomlands – de nämner då vanligtvis ett specifikt land, för att minska sannolikheten för att det faktiskt ska ha varit du som gjort köpet.

När du svarar att det inte är du som gjort köpet, förklarar de att de ska hjälpa dig att spärra kortet, och de ber dig då att logga in på ditt mobila bank-id.

Medan du försöker logga in från din enhet har de redan gått in på bankens hemsida via webben, och skrivit in ditt personnummer. När du då försöker logga in från ditt håll, loggar du istället in dem på ditt bankkonto."

Hade de inte haft tillgång till personens personnummer hade detta ovan varit omöjligt.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...-dig-pa-pengar

Och du tror att det skulle öka om dessa bedragare INTE hade möjligheten att få fram folks nummer.
Det är inte helt lätt att ordna ett falskleg och sen kunna utnyttja det så att du får några större fördelar. Tar du ett lån så går pengarna till ett bankkonto så du blir spårbar. Köper du prylar så måste du ändå betala för varorna. Du måste även länsa min analoga eller digitala brevlåda för att förhindra mig från att uppmärksamma vad som pågår och helt enkelt häva allt du företar dig i mitt namn.
Många avtal sluts redan idag genom BankId och den blir klurig för dig att knäcka.
Självklart finns det mindre nogräknade aktörer på marknaden som kommer acceptera att du skriver avtal med mitt personnummer, men de kommer förlora på det för de får stå för kulorna i slutändan.

Att folk är lättlurade och korkade är en sak som är svår att skydda sig mot. Det har alltid varit ett problem. Även med skyddade personnummer så kommer korkade människor att bli lurade.

Om personnummer varit hemliga så hade de ändå blivit kända. De hade använts överallt för att identifiera dig. Att skydda något som används så öppet är omöjligt. Det är bättre att skapa andra system som skyddar medborgarna.

Om man vill skapa ett helt säkert system så behöver man använda asymmetrisk kryptering där du aldrig visar din privata nyckel, men vem som helst kan få tag i din publika nyckel. Din publika nyckel kopplas till ditt personnummer. Då kan vem som helst verifiera att du är du.
Citera
2017-12-17, 13:52
Medlem
Vad vinner vi på att allmänheten kan få reda på andras p-nummer? Allmänheten. Sverige är ett av få länder där man inte ens behöver vara svensk medborgare, eller boende i landet, eller ens ha ngt med landet att göra, man kan ändå få ut p-nummer på vem man vill. Om du tror att det inte har ngt med den ökande trenden av just olika bedrägerier så får du tro det.
Citera
2017-12-17, 18:09
Medlem
Citat:
Vad vinner vi på att allmänheten kan få reda på andras p-nummer? Allmänheten. Sverige är ett av få länder där man inte ens behöver vara svensk medborgare, eller boende i landet, eller ens ha ngt med landet att göra, man kan ändå få ut p-nummer på vem man vill. Om du tror att det inte har ngt med den ökande trenden av just olika bedrägerier så får du tro det.
En fördel är att antalet bedrägerier mellan privatpersoner minskar eftersom vi kan ta reda på vem vi gör affärer med. Kolla upp personnumret, kontakta personen själv via de kontaktuppgifter du får fram istället för de som de själva uppgett. Jag har satt dit många bedragare på olika annonstjänster på det sättet.

När söker jobb på olika företag så går det lätt att kolla upp vem som företräder ett företag och vilka andra företag som den personen har eller har haft. Allt är kopplat via personnumret. Då kan man få en indikation om det är ett oseriöst företag man har med att göra.
Samma sak när man ska anlita hantverkare.
Citera
2017-12-17, 19:22
Medlem
Du gör ju den snyggaste tankevurpan på länge, dina exempel är hur lätt det är att kolla upp folk och det är ju precis det som sluter cirkeln. Man är tillgänglig för alla, men samtidigt som det minskar bedrägerier(enligt dig).

Undra varför de ständigt ökar.

Du vann.
Citera
2017-12-17, 20:50
Medlem
Citat:
Du gör ju den snyggaste tankevurpan på länge, dina exempel är hur lätt det är att kolla upp folk och det är ju precis det som sluter cirkeln. Man är tillgänglig för alla, men samtidigt som det minskar bedrägerier(enligt dig).

Undra varför de ständigt ökar.

Du vann.
Du har inte berättat hur du går tillväga för att utnyttja att vi har offentliga personnummer. Det är ju inget nytt påfund. Falskleg och vittja någons brevlåda. Inget nytt där.
Varför ökar bedrägerier enligt dig? Vad är det som orsakar det? Hade det varit färre om personnumret inte varit allmänt känt? Varför då?

Jag tror att antalet bedrägerier hade ökat ännu mer om vi inte hade haft offentliga personnummer. Det hade fullkomligen exploderat. Ingen kan kolla upp någon. Ingen vet vem man gör affärer med. Man måste lita helt på vad folk säger. Inget går att dubbelkolla.
Senast redigerad av e7andy 2017-12-17 kl. 20:53.
Citera
2017-12-17, 21:14
Medlem
Citat:
Du har inte berättat hur du går tillväga för att utnyttja att vi har offentliga personnummer. Det är ju inget nytt påfund. Falskleg och vittja någons brevlåda. Inget nytt där.
Varför ökar bedrägerier enligt dig? Vad är det som orsakar det? Hade det varit färre om personnumret inte varit allmänt känt? Varför då?
Tänk logiskt, om inget fanns offentligt, varesig namn, personnummer, inkomst, så har du inget att närma dig folk med, du kan inte välja ut dina offer för du vet inget om dem. Att dessa som jag länkade till, och som anses vara det mest sofistikerade på länge, aldrig hade kunnat be den de ringer att logga in och samtidigt ha hans p-nummer.
Citat:
Jag tror att antalet bedrägerier hade ökat ännu mer om vi inte hade haft offentliga personnummer. Det hade fullkomligen exploderat. Ingen kan kolla upp någon. Ingen vet vem man gör affärer med. Man måste lita helt på vad folk säger. Inget går att dubbelkolla.

Ingen kan kolla upp ngn, inget vet vem man gör affärer med, du får det att låta som om alla gör affärer med enskilda personer, men där har du legitimationen. Annars brukar man anlita firmor, och de har organisationsnummer. Vad fan är det du ska kolla upp? Innan var argumentet att bankerna, bla bla bla, och nu kan man inte kolla upp alla som dräller in i ens privata affärer.

Hur vet du att om jag ger dig ett p-nummer, att det går till mig? Hur kan du vara 100 på det? Oavsett, du cirkelresonerar.
Citera
2017-12-17, 23:08
Medlem
Citat:
Tänk logiskt, om inget fanns offentligt, varesig namn, personnummer, inkomst, så har du inget att närma dig folk med, du kan inte välja ut dina offer för du vet inget om dem. Att dessa som jag länkade till, och som anses vara det mest sofistikerade på länge, aldrig hade kunnat be den de ringer att logga in och samtidigt ha hans p-nummer.
Det låter inte som att du har internetbank och bankid själv, men man behöver godkänna mottagaren för att kunna göra en överföring. Om den som blir lurad inte är fullständigt blåst så står det klart och tydligt i appen för BankId vad som håller på att hända. Det är alltså i regel harmlöst att släppa in någon på din internetbank med ditt BankId. Det man ska låta bli att göra är att godkänna nya konton och överföringar.

Citat:
Ingen kan kolla upp ngn, inget vet vem man gör affärer med, du får det att låta som om alla gör affärer med enskilda personer, men där har du legitimationen. Annars brukar man anlita firmor, och de har organisationsnummer. Vad fan är det du ska kolla upp? Innan var argumentet att bankerna, bla bla bla, och nu kan man inte kolla upp alla som dräller in i ens privata affärer.

Hur vet du att om jag ger dig ett p-nummer, att det går till mig? Hur kan du vara 100 på det? Oavsett, du cirkelresonerar.
En väldigt stor andel av alla företag i Sverige är enskilda näringsidkare vilket innebär att deras organisationsnummer är samma som personnumret.
Styrelsen i aktiebolag är registrerade och nu kommer även verklig huvudman att publiceras. Det gör att man kan se vilka personer som styr ett bolag och hur de hänger ihop. Små okända bolag kollar jag alltid upp innan jag handlar av dem.

Om jag får ett personnummer så kan jag kontakta den personen och fråga om den personen är du. Utan ett publikt register över alla personer så kan vem som helst hitta på vad som helst. Nu har jag möjlighet att först och främst kontrollera din existens och att uppgifterna verkar rimliga. Sen kan jag gå vidare om jag behöver mer information.
Senast redigerad av e7andy 2017-12-17 kl. 23:11.
Citera
2017-12-18, 08:05
Medlem
Citat:
Det låter inte som att du har internetbank och bankid själv, men man behöver godkänna mottagaren för att kunna göra en överföring. Om den som blir lurad inte är fullständigt blåst så står det klart och tydligt i appen för BankId vad som håller på att hända. Det är alltså i regel harmlöst att släppa in någon på din internetbank med ditt BankId. Det man ska låta bli att göra är att godkänna nya konton och överföringar.
Haha, du har ju inte ens fattat hur de nya bedrägerierna går till.

Jag ger upp, grattis till segern.
Citera
2017-12-18, 08:58
Medlem
Citat:
Haha, du har ju inte ens fattat hur de nya bedrägerierna går till.
Upplys mig hur någon kan få ut pengar från mitt bankkonto utan att jag godkänner nya mottagare och transaktioner när det står klart och tydligt i appen exakt vad det är jag godkänner.

Du postade en länk: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...-dig-pa-pengar
Där godkänner kontoinnehavaren mottagare och transaktioner. Om man inte läser vad man godkänner så får man verkligen skylla sig själv.

Om någon frågar dig om du vill föra över alla dina pengar till en för dig okänd mottagare så tackar du alltså ja...jag finner det mycket märkligt, men jag brukar säga att det finns folk till allt.
Senast redigerad av e7andy 2017-12-18 kl. 09:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in