Citat:
Ursprungligen postat av
e7andy
Jag påstår att antalet bedrägerier mellan privatpersoner skulle öka avsevärt om personuppgifterna inte längre var offentliga. Det skulle då vara väldigt svårt att ta reda att personer verkligen är de som de utger sig för att vara. Det skulle missbrukas enormt.
Det som ökat lavinartat skulle öka ännu mer?
Hur skulle ex busringningar kunna öka om numret var hemligt för privatpersoner?
Du har inte samma sort bedrägerier i de länder där det är upplagt på andra sätt-
Citat:
Genom att ha offentliga personuppgifter så måste det finnas skyddmekanismer så att det inte bara räcker med ett personnummer för att teckna olika typer av avtal. Alla vet om att personnummer är offtentligt så det betyder oerhört lite här i Sverige när det gäller tecknande av avtal.
Jag kan teckna vad jag vill med ditt personnummer och ett ett falsk-leg. Ingen vet om att X, med Y-nummer ser ut på ett visst sätt, så bara jag har mig själv på bilden så kan personnumret tillhöra vem som helst. När de kollar leg så kollar de inte om bild/nummer stämmer utan om vederbörande är den på legget.
Detta skulle minimeras ordentligt om inte uppgifterna fanns för allmänheten.
Det nya bedrägeriet som nyligen skrämt upp storbankerna: en ringer upp och utger sig för att vara från polisen (numret hade de aldrig fått om det vore hemligt, personnumret likaså), fejk-polisen säger att du troligen utsatts för ett bedrägeri och att personen kommer att kontaktas av sin bank.
"Efter det ringer den andra bedragaren upp och uppger sig för att vara din bank. De berättar att någon har försökt använda ditt bankkort för ett köp utomlands – de nämner då vanligtvis ett specifikt land, för att minska sannolikheten för att det faktiskt ska ha varit du som gjort köpet.
När du svarar att det inte är du som gjort köpet, förklarar de att de ska hjälpa dig att spärra kortet, och de ber dig då att logga in på ditt mobila bank-id.
Medan du försöker logga in från din enhet har de redan gått in på bankens hemsida via webben, och skrivit in ditt personnummer. När du då försöker logga in från ditt håll, loggar du istället in dem på ditt bankkonto."
Hade de inte haft tillgång till personens personnummer hade detta ovan varit omöjligt.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...-dig-pa-pengar
Och du tror att det skulle öka om dessa bedragare INTE hade möjligheten att få fram folks nummer.