Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-24, 13:36
  #1
Medlem
Ja, som titeln: vart får sidor som Ratsit människors fullständiga personnummer ifrån? Trodde de fyra sista skulle vara "gömda".
Citera
2017-11-24, 13:40
  #2
Medlem
Ursäkta kanske en dum fråga men var ser man de fyra sista? Är det om man har en betalversion?
Citera
2017-11-24, 13:47
  #3
Medlem
Vet inte exakt hur Ratsit gör, men de fyra sista är inte hemliga om du trodde det. Vill du veta någons personnummer är det bara att ringa Folkbokföringen och fråga.
Citera
2017-11-24, 16:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givesashit4u
Ursäkta kanske en dum fråga men var ser man de fyra sista? Är det om man har en betalversion?
Yes, betalar du så fixar de fram hela personnumret åt dig.

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Vet inte exakt hur Ratsit gör, men de fyra sista är inte hemliga om du trodde det. Vill du veta någons personnummer är det bara att ringa Folkbokföringen och fråga.
Jag tror dig! Har du bara lust att länka en källa som bekräftar det?
Citera
2017-11-24, 16:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Jag tror dig! Har du bara lust att länka en källa som bekräftar det?
Det tänker jag inte göra eftersom det tillhör allmänbildningen. Vill du prompt ha en källa på detta så är det aslätt att googla fram själv.
Citera
2017-11-24, 16:04
  #6
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givesashit4u
Ursäkta kanske en dum fråga men var ser man de fyra sista? Är det om man har en betalversion?

För ca ett år sedan räckte det med att registrera sig, om det är så idag skall jag låta vara osvuret.
På Upplysning.se räcker det med att registrera sig.
Citera
2017-11-25, 11:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
För ca ett år sedan räckte det med att registrera sig, om det är så idag skall jag låta vara osvuret.
På Upplysning.se räcker det med att registrera sig.

Se på fan, tack för tipset!
Citera
2017-11-25, 19:45
  #8
Medlem
Måste tillägga...

är inte det här lite korkat? Att allas personnummer är så lättillgängliga för alla? Oerhört enkelt för vem som helst att fejka vilken identitet som helst...
Citera
2017-11-25, 22:17
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Yes, betalar du så fixar de fram hela personnumret åt dig.


Jag tror dig! Har du bara lust att länka en källa som bekräftar det?
Det viktigaste finns i tryckfrihetsförordningen:

Sedan finns en del i förvaltningslagen, exempelvis:
Citera
2017-11-25, 23:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Måste tillägga...

är inte det här lite korkat? Att allas personnummer är så lättillgängliga för alla? Oerhört enkelt för vem som helst att fejka vilken identitet som helst...
Eftersom de används till just identifiering till i stort sett alla myndigheter och företag och är mer eller mindre omöjliga att ändra är det en omöjlighet att hemlighålla dem även om man skulle vilja.

Jag har själv ringt och tagit reda på folks personnummer för att sedan ringa kronofogden och kolla om de har skulder. Praktiskt innan man hyr ut ett rum.
Citera
2017-11-26, 09:35
  #11
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Ja, som titeln: vart får sidor som Ratsit människors fullständiga personnummer ifrån? Trodde de fyra sista skulle vara "gömda".

Vilken fråga. Svar: från samma ställe där Ratsit får tag på ditt namn, resten av ditt personnummer och din adress. Med andra ord Skatteverket.

Det går att teckna en prenumeration på uppgifter om Sveriges befolkning om ett företag eller organisation har utgivningsbevis. Till exempel så är det så Lexbase gör.

Köper man denna tjänst från Skatteverket får man en gigantisk lista med alla människor i Sverige hemskickad antingen på CD eller tillgång till via nätet via något krypterat system. Hur mycket det kostar vet jag inte.

Sysslar man med att kartlägga människor som vissa vänsterextremister som till exempel Martin Fredriksson gör så är det ett riktigt bra verktyg.
Citera
2017-11-26, 11:34
  #12
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Måste tillägga...

är inte det här lite korkat? Att allas personnummer är så lättillgängliga för alla? Oerhört enkelt för vem som helst att fejka vilken identitet som helst...
Bara för att du har någons personnummer så betyder det ju inte att du kan fejka dennes identitet. Om du ringer Skatteverket och frågar efter din grannes personnummer, hur går du vidare sen för att genomföra det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback