2017-12-17, 21:56
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluemore
Vill du utveckla?

Ivar Arpis granskning om feminismen i universiteten, samt hur universiteten utbildar aktivister (främst bevis från Kanada och USA dock) kan vara bra startpunkter för att förstå lite mer om vad som utbildas i de humanitära ämnena i dagsläget, men mer precist syftade jag på att det införs obligatoriska kurser för hur man ska hantera våld mot kvinnor: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/obligatoriska-kurser-om-vald-mot-kvinnor

Vet inte exakt hur den är utformad, men dessa kurser brukar handla om att man måste tro på kvinnan, och att hennes uppgifter inte får ifrågasättas. Man ska vara ett stöd, och inte något annat.

Sätt ihop det med aktivisterna inom staten så kan man misstänka hur det kommer att gå. Ett bra exempel som visar hur det redan fungerar så inom t.ex. socialtjänsten finns skrivet av Maciej Zarembas, bl.a. inlägget som handlar om "Julias pappa".

Här är lite citat från den:

Citat:
När advokaten forskat färdigt upptäcker hon en märklig sak: Samtliga intyg om Adams farlighet (från kvinnohus, psykolog, polis, åklagare, socialtjänst) har en och samma källa: Britta. Hennes ord är hela bevisningen i detta mål, som nu pågått i två år. Ingen annan har sett eller hört Adam hotfull eller våldsam. Eggad av denna upptäckt forskar advokaten vidare. Och när hon är färdig kan hon knappt tro sina ögon. Den förföljda mamma som kvinnohuset och social*tjänsten gömt i två år (och andra myndigheter skyddat och försörjt) är en dömd bedragerska och en mytoman. Hon har inte en familj utan två. Hon har inte ett barn utan fyra, med tre olika män. Två av barnen har hon skadat till den grad att hon miste vårdnaden.

Citat:
”Pappa slår mig”, kan flickan säga plötsligt, utan att någon frågat. Det händer att hon sedan vänder sig till mamman: ”Vad var det mer jag skulle säga?”

Citat:
Socialsekreterarna hade en skyldighet att granska Brittas bakgrund innan de tillstyrkte hennes krav på skyddat boende och ensam vårdnad om Julia. För socionomerna låg hennes dubbelliv bara ett knapptryck bort. Det hade räckt med ett par telefonsamtal för att få veta att Brittas egen far och syster brutit med henne på grund av ”hennes val i livet och lögner som omgav dessa historier”. För Adam krävdes det hundratusen för advokatens detektivarbete. Och en osedvanlig tur.

Citat:
Det sedelärande med historien är att en mytoman med sådan läggning kan få sex myndigheter med sig, och med deras bistånd nästan skicka en oskyldig i fängelse och sin egen dotter till barnpsykiatrin.

Under processen fick kvinnojouren frågan om man kontrollerade att Britta hade skäl att söka skydd. Nej, det brukar man inte göra. Kvinnor ljuger inte om sådana saker.

Därefter tycks samma idé ha föresvävat två socialförvaltningar, polisen, åklagaren, BUP och två tingsrätter.

https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/darfor-levde-lognerna-om-julias-pappa/

Varför skulle den här lagen vara något problem? "Kvinnor ljuger inte om sådana saker".
Senast redigerad av Lydan 2017-12-17 kl. 21:59.
Citera
2017-12-17, 21:56
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
När har jag stöttat detta förslag?

Läs på lite.
Jag kanske har missförstått dina inlägg men jag läser det som att du tycker att förslaget verkar bra.
Så du menar att du är emot lagförslaget?
Eller får du aldrig knulla ändå så hur lagen ser ut är ovidkommande för dig?
Du kan läsa lite om det här om du inte var med på mötet...
https://elisabethoglund.se/blogg/att-legalisera-incest-och-nekrofili-ar-sinnessjukt-helt-enkelt/
Citera
2017-12-17, 22:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Jag kanske har missförstått dina inlägg men jag läser det som att du tycker att förslaget verkar bra.
Okej, då kanske du måste öva lite på din läsförmåga.
Citat:
Så du menar att du är emot lagförslaget?
Ja, det är jag.
Citat:
Eller får du aldrig knulla ändå så hur lagen ser ut är ovidkommande för dig?
Du kan läsa lite om det här om du inte var med på mötet...
https://elisabethoglund.se/blogg/att-legalisera-incest-och-nekrofili-ar-sinnessjukt-helt-enkelt/
Varsågod, imorgon bokar du en tid, inga men: https://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Psykiatrisk-vard-for-vuxna/
Citera
2017-12-17, 22:01
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Detta är bra. Nu slipper vi de där klassiska ursäkterna som "Jag förstod inte att hon inte ville.", eller "Jag trodde inte att hon var allvarlig med sitt "nej"".

Nu blir det inte lika enkelt att chansa eller övertyga sig själv om att tjejen förmodligen inte misstycker i tveksamma situationer.
Tror inte många delar dina upplevelser här. Så tala för dig själv.
Citera
2017-12-17, 22:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Anekdot och irrelevant. Har du en källa som styrker ditt ursprungliga påstående att denna nya lag kommer att innebära omvänd bevisbörda? Jag väntar.
Nej, lägre beviskrav. Det är en stor skillnad. Vet du inte vad omvänd bevisbörda betyder?

Jaha så nu är det en advokat säger anekdoter, ja med den synen har du slagit dövörat till och väljer att inte se den äckliga verkligheten.

Det är skillnad på "lägre beviskrav" och så låga att du kan bli fälld om du inte kan bevisa din oskuld. Detta är omvänd bevisbörda. Och att det inte fungerar att pröva dessa mål i Sverige är ett extremt kraftfullt statement från en advokat.
Citera
2017-12-17, 22:03
Medlem
-DaRude-s avatar
En insats mot sexvåldet i nivå med Eliassons ajabaja-band. Med andra ord totalt värdelöst. Även om några fler kan lagföras i domstol får de ju ändå inget straff. Nu är denna lag förvisso riktad mot främst svenska män som ska kunna dömas för våldtäkt även om kvinnan är aktiv, men de alla överfalls- och gruppvåldtäkter som drabbar kvinnor idag (som förmodligen inte en endaste svensk kan anklagas för) tänker man inte göra något åt. Liksom de barn som är bortgifta, bor med och tvingas ge sex till sina äldre män med politikernas goda minne. Sverige vill inte kvinnorna väl, ni har alla blivit grundlurade.

Lagen i sig kan behövas, det kan jag hålla med om. Men prioriteringarna inom ämnet sex och övergrepp är på sitt sätt väldigt talande.
Senast redigerad av -DaRude- 2017-12-17 kl. 22:05.
Citera
2017-12-17, 22:03
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
Hur går man då vidare med gruppvåldtäktsvågen som sprider sig i dom mångkulturella no go zonerna??

Enligt rykten så filar Eliasson på en plan. Flickorna ska få armband där det står "Glöm inte att fråga om samtycke innan du våldtar mig.". Han räknar med att det kommer att eliminera merparten av problemen.

Skämt åsido så är lösningen så klart att man nu, med den här lagen, ska låsa in fler vanliga svenskar som har fyllesex. Det förbättrar statistiken. Och om siffrorna är gömda, eller visar rätt, så finns det inget problem.
Citera
2017-12-17, 22:04
Avstängd
OliverCromwells avatar
Ledande frågor:

Kommer samtyckeslagen även att gälla kvinnor?

Kommer samtyckeslagen även att gälla män med invandrarbakgrund?

Ja, vissa kan tycka att de är konstiga frågor men saken är den att män med invandrarbakgrund har oftast kunnat gå fria med motiveringen att de, i deras kultur, ser på saker annorlunda. Och att de kanske inte riktigt förstår eller accepterar hur saker och ting går till här i Sverige.

Sen tycker jag att det är helt absurt hur de låtsas som att det här är en könsfråga och inte en individ-fråga. Som om kvinnor aldrig gett sig på och tafsat på män. Och som om kvinnor aldrig ljugit om våldtäkt.
Citera
2017-12-17, 22:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaha så nu är det en advokat säger anekdoter, ja med den synen har du slagit dövörat till och väljer att inte se den äckliga verkligheten.
Okej, så du vet heller inte vad en anekdot är?
Det spelar ingen roll om det är jag, du eller en advokat som berättar om en personlig händelse, det är fortfarande en anekdot.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdot
Citat:
Det är skillnad på "lägre beviskrav" och så låga att du kan bli fälld om du inte kan bevisa din oskuld. Detta är omvänd bevisbörda. Och att det inte fungerar att pröva dessa mål i Sverige är ett extremt kraftfullt statement från en advokat.
Nej, det är inte omvänd bevisbörda, det är lägre beviskrav. Och som sagt är det irrelevant vad Sargon De Bosse tycker i denna fråga, det är en anekdot, varken mer eller mindre. Du påstod att denna nya lag kommer att innebära en omvänd bevisbörda, har du någon källa? Eller spekulerar du bara?
Citera
2017-12-17, 22:09
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Okej, då kanske du måste öva lite på din läsförmåga.

Ja, det är jag.

Varsågod, imorgon bokar du en tid, inga men: https://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Psykiatrisk-vard-for-vuxna/
Nu brukar du kallas troll av många användare här och det är inte utan att man förstår varför.
Du har inte uttryckt kritik mot förslaget i något inlägg, däremot har du försvarat innehåll och upplägg på förslaget och dina inlägg riktar sig till de användare som är kritiska till förslaget.
Om du inte gillar förslaget så har du ett konstigt sätt att kritisera det.

Tack för länken men jag behöver den inte, men om du skickar dina personuppgifter kan jag skriva en remiss till dig.
Citera
2017-12-17, 22:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Okej, så du vet heller inte vad en anekdot är?
Det spelar ingen roll om det är jag, du eller en advokat som berättar om en personlig händelse, det är fortfarande en anekdot.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdot
Nej, det är inte omvänd bevisbörda, det är lägre beviskrav. Och som sagt är det irrelevant vad Sargon De Bosse tycker i denna fråga, det är en anekdot, varken mer eller mindre. Du påstod att denna nya lag kommer att innebära en omvänd bevisbörda, har du någon källa? Eller spekulerar du bara?

Och det tycker du stämmer in på en advokat som har lång erfarenhet av en massa rättegångar i Sverige? Han är inte bara advokat under driver en advokatfirma med flera anställda men hans gedigna erfarenhet viftar du undan som en anekdot. Helt oseriöst.

Omvänd bevisbörda är det om du kan bli fälld utan bevis för att du begått brottet, då det enda sättet att du skulle kunnat klara dig är att bevisa din oskuld.

Det kan inte hända i Sverige skrev du, det händer säger Sargon de Basso.
Citera
2017-12-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
Hur går man då vidare med gruppvåldtäktsvågen som sprider sig i dom mångkulturella no go zonerna??
Men det är för att späda ut hudfärgen på sexuella förbrytar vi nu metooar och ändrar lagen, det är inte för att få stopp på det hela eller göra något som skulle kunna skapa en attitydförändring….som att sparka ut ur landet de som begår våldtäkter så fort det är möjligt.

Det är som sexköpslagen, en morallag med syfte att ändra inställning.
Funka inte med den och kommer inte funka med denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in