Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
Det flyttar några tusen till Stockholm varje år. Ganska många av dessa är ungdomar i åldern 20-25 som knappast kan bo hos föräldrarna i Knäckebrödhult.
Dessa föräldrar i Knäckebrödhut har knappast heller gjort bokarriär så att de kan betala barnens kontantinsats.
Pensionärer hör vanligtvis till gruppen som köpte sina bostäder när det var billigt.
På en fallande eller stillastående marknad så kommer det vara betydligt svårare att göra bokarriär för att "spara" ihop handpenningen den vägen.
57% av befolkningen har mindre än 200000 kr sparat på kontot och kan av den anledningen inte köpa bostäder över miljonen.
71% av befolkningen har mindre än 500000 kr sparat, dvs endast 29% av befolkningen har kapital nog att bjuda på en lägenhet över 3.3 Mkr men då förutsätter det även att de har lön på 630 kkr/år så att de kan låna 2.8 Mkr vilket reducerar gruppen av köpare rejält.
https://rikatillsammans.se/hur-rik-ar-svensken-egentligen/
Ursäkta lite gamla siffror men du kommer nog snart ha inflationsjusterat dom.
Ett liten kommentar kring ungdomar som flyttar in från Knäckebrödhult, vi kan säga "KBH", jag kommer själv ursprungligen från en ort som faller i den kategorin. De flesta föräldrarna på de orterna har gjort bostadskarriär i mindre utsträckning än i storstäderna men många av dem som köpte en villa på 80- eller 90-talet har t ex i min hemkommun med knappt 20 000 invånare sett priset öka med 1 000 % från 300 k till 3 miljoner under de sista 20-30 åren och har gott om marginal att plocka fram en kontantinsats till junior.
Även för andra föräldrar i KBH som på ett eller annat sätt missat bostadskarriären har det funnits andra möjligheter, i mitt eget fall var farsan bonde när jag var riktigt liten men har behållit jordbruks- och tillhörande mark under åren. Utöver värdeökningen konverterade han en beteshage i fint läge vid vattnet till ett tjugotal fritidshustomter, kommunen ville bygga en väg över hans åker vilket han förhandlade upp kompensationen för mångdubbelt.
Finns gott om liknande exempel i min hemkommun och säkert flera andra motsvarande KBH på egenföretagare av olika slag som gjort tillräckligt grova pengar för att med lätthet finansiera en kontantinsats för en tvåa i Stockholm även om den så ligger mitt på Östermalmstorg. Allt från minkfarmare, kycklinguppfödare, slaktare, entreprenör inom fönstertätning, svetsning, ställningsbyggare med flera, ni skulle bli förvånade hur många relativt välbärgade personer det finns i Sveriges alla KBH. Relativt syftar till att de har stark köpkraft delvis till följd av sin inkomst och delvis för att de har lägre levnadsomkostnader i KBH.
Det är inte helt lätt att ta fram statistik och data på i vilken grad föräldrar i KBH finansierar sina barns kontantinsatser i Stockholm, jag ville bara dela med mig av reflektionen.