2017-12-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Barn brukar bo hos sina föräldrar.
Pensionärer och äldre personer öht kan ha sparat en del under sitt liv. Och behöver inte lånefinansiera marknadsvärdet. Det är ett svårt feltänk.

Jag har flera ggr i tråden visat hur man kan förvärva dyrare och dyrare bostäder under livet. (Under antagandet stillastående löner och priser). Det är inte alls omöjligt.
Men när jag gör det kommer det ett förskräcklig gråtjämmer om att de inledande bostäderna inte är tillräcklig lyxiga och centrala. Tråden verkar till stor del bestå av giriga kommunister som anser att dom har någon slags "rätt" att bo i Stockholms innerstad.
Så är det inte. Utan det är de som har höga inkomster och stora kontantinsatser som kan köpa där.

Jag skulle med min lön inte kunna köpa min nuvarande villa med 85% lånefinansiering. Min lön räcker inte. Men det har inte varit tal om det heller. Man får faktiskt spara ihop en del om det ska gå.

Det flyttar några tusen till Stockholm varje år. Ganska många av dessa är ungdomar i åldern 20-25 som knappast kan bo hos föräldrarna i Knäckebrödhult.
Dessa föräldrar i Knäckebrödhut har knappast heller gjort bokarriär så att de kan betala barnens kontantinsats.

Pensionärer hör vanligtvis till gruppen som köpte sina bostäder när det var billigt.

På en fallande eller stillastående marknad så kommer det vara betydligt svårare att göra bokarriär för att "spara" ihop handpenningen den vägen.

57% av befolkningen har mindre än 200000 kr sparat på kontot och kan av den anledningen inte köpa bostäder över miljonen.

71% av befolkningen har mindre än 500000 kr sparat, dvs endast 29% av befolkningen har kapital nog att bjuda på en lägenhet över 3.3 Mkr men då förutsätter det även att de har lön på 630 kkr/år så att de kan låna 2.8 Mkr vilket reducerar gruppen av köpare rejält.
https://rikatillsammans.se/hur-rik-ar-svensken-egentligen/

Ursäkta lite gamla siffror men du kommer nog snart ha inflationsjusterat dom.
2017-12-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Det var den som gjorde att man fick chockhöja avgifterna, suck.
Du tappade bort skulden i ditt värdeförändringsprat.
I takt med att skulden minskat hos BRF har värdet på BR ökat.

När jag köpte min första bostad 1984 var det en BR som kostade 4 månadslöner. Givet alla skatter skulle det ha motsvarat 1 månads arbete att producera (inkl byggmaterial) om inte BRF suttit med en gigantisk skuld. Så var det på den tiden. Man hade inget fungerande sätt att ha en BR som säkerhet vid belåning. I takt med att detta ändrats och skulderna i BRF är små så har också BR-priserna ökat.
2017-12-17, 13:53
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Du tappade bort skulden i ditt värdeförändringsprat.
I takt med att skulden minskat hos BRF har värdet på BR ökat.

När jag köpte min första bostad 1984 var det en BR som kostade 4 månadslöner. Givet alla skatter skulle det ha motsvarat 1 månads arbete att producera (inkl byggmaterial) om inte BRF suttit med en gigantisk skuld. Så var det på den tiden. Man hade inget fungerande sätt att ha en BR som säkerhet vid belåning. I takt med att detta ändrats och skulderna i BRF är små så har också BR-priserna ökat.
I lägenhet nr 2 var BRF lån väldigt litet.
2017-12-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Och nu får du se hur nettotillgångarna kollapsar i och med att bostadspriserna kraschar.
Hm, jag vill minnas att villapriserna var upp 6% i årstakt.
2017-12-17, 13:56
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Har du någon länk till den? Jag missade det.
Men då låter det iaf som att mäklare säljer nyproduktion på uppdrag av utvecklare eller BRF.
Man kan inte anta att försäljning av mäklare enbart är på uppdrag av spekulanter.

Citat:
I onsdags i förra veckan säljstartade vi försäljningen av Torghuset den andra etappen av blivande Rinkebyterrassen. Intresset för projektet har varit mycket stort, vilket vi märkte redan när vi säljstartade den första etappen RT16 innan sommaren och nu är alltså även denna etapp redan slutsåld!

I Rinkebyterrassen uppför vi totalt sex bostadshus med cirka 400 bostäder. Gå in och gör en intresseanmälan så får du löpande information om aktuella projektnyheter och inbjudan till kommande säljstarter.

http://www.almequity.se/nyheter/2015/slutsalt-i-torghuset/

Edit: Det är möjligt att det är byggherren som säljer lägenheter nu för att spekulanterna inte kunnat betala sin lägenhet och sedan fakturerar spekulanten för kostnaden och ev. prisjustering. Det är inte bara möjligt, utan t.o.m. troligt då många av lägenheterna säljs av den mäklare byggherren använder för de senare projekten och annonserna ser ut att komma från byggherren.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-17 kl. 14:20.
2017-12-17, 14:23
Medlem
Citat:
Du vet då hur du kan producera bostäder och sälja till 30%-50% av dagens priser.

Ni är flera i tråden som vet hur man gör det. Det är alldeles utmärkt.
När startar ni försäljningen?
Nej ingen kan göra det. Tror du att det råder nåt som liknar marknadsekonomi på bostadsmarknaden? Tänk om. Det råder oligarki. precis som på bankmarknaden för övrigt. När ska du fatta? Det spelar ingen roll hur mänga offerter du lämnar. Polarna på Skanska ska ha sitt. Inte för att som är bäst på något sätt, dom är tvärtom usla.
2017-12-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag reagerade på ditt räkneexempel eftersom jag tyckte det var irrelevant eftersom det ju inte finns några 'rimliga' bostäder för det priset.
Nu fortsätter du med din halmgubbe.

Den beräkning jag utförde åt L.D. var generisk, och oberoende av inkomst. Den bli lika oavsett inkomst. Dock hade jag satt in den inkomst L.D. angav, eftersom jag antog att det krävdes för förståelse.

Jag kan göra om den så här:
år: 0, Lön: I/år, skuld: 4.5*I, skuld/lön: 4.5
år: 1, Lön: I*(1+k)/år, skuld: 4.5*I-I*(1-0.03), skuld/lön: 4.24
år: 2, Lön: I*(1+k)²/år, skuld: 4.5*I-I*(1-0.03)², skuld/lön: 3.99

där I=årsinkomst år 0, k=löneökning/år.

Hur gör du nu för att gnälla över att I är för lite för att lånefinansiera bostäder du drömmer om.
Förstår du nu hur skvatt galen din halmgubbe är. Jag undrade på allvar om du hällt i dig en 75:a renat innan du skrev halmgubben.

L.D. hade med två olika inkomster i sin begäran. Jag utförde bara beräkningen för den ena och hoppades att L.D. själv skulle inse sitt misstag.

Citat:
Medianstockholmaren kan inte amortera ner från 4,5 till 4 på två år för han kan inte köpa något för 4,5 gånger bruttolönen. Så du var inte alls snäll och hjälpsam.
Då får du förklara varför det inte var snällt och hjälpsamt att utföra beräkningen åt L.D. Menar du att L.D. och andra i tråden inte borde få reda på det?

Att du fantiserar om att det inte går att köpa något för en av de två lönesummor L.D. angav är ingen du kan tillskriva mig. Det är dina fantasier.
Kan du nu sluta upp med den halmgubben.

Fö så har du fel. Ett par med L.D.'s lägre lönesumma kan t ex köpa denna: https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-alvsjo-stockholms-kommun-gotalandsvagen-232-12529215
Och låna 85% med skuldsättning på ca 4.5 ggr inkomsten.

Citat:
2) För en person som tjänar mer än en medianstockholmaren, L.D. använde väl exemplet 1 MSEK i årslön, går det att hitta någonstans att bo. Hjälp honom räkna ut hur fort det går istället. Det vore snällt och hjälpsamt. Såvida du gör en rimlig bostadskalkyl som inte bygger på en bostadskarriär.
Jag har inte gjort någon bostadskalkyl. Jag har hjälpt någon som inte kan räkna att göra en trivial beräkning.
Hur kan detta vara så svårt att fatta.
2017-12-17, 14:33
Medlem
Citat:
http://www.almequity.se/nyheter/2015/slutsalt-i-torghuset/

Edit: Det är möjligt att det är byggherren som säljer lägenheter nu för att spekulanterna inte kunnat betala sin lägenhet och sedan fakturerar spekulanten för kostnaden och ev. prisjustering. Det är inte bara möjligt, utan t.o.m. troligt då många av lägenheterna säljs av den mäklare byggherren använder för de senare projekten och annonserna ser ut att komma från byggherren.
Det där pressmeddelandet är från 2 okt 2015 och gäller BRF Torghuset.
De mäklarannonser jag sett är för RT16.
2017-12-17, 14:55
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Hm, jag vill minnas att villapriserna var upp 6% i årstakt.

Haha, du är för lustig. Blir det ett prisfall med 70 % så kan du använda 1994 som utgångspunkt och fortfarande se en prisökning. Du har hajat det här med att alltid få rätt.
2017-12-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Så Hur ska vi ha det? Kan bostäder över tid stiga mer än övrig ekonomi eller inte?
Om vi har rationaliseringar vilket förbilligar vissa varor och tjänster men inte varan X.

Kommer då X att stiga i pris relativt de övriga?

Hur länge kan detta pågå?
2017-12-17, 15:03
Medlem
Citat:
Om vi har rationaliseringar vilket förbilligar vissa varor och tjänster men inte varan X.

Kommer då X att stiga i pris relativt de övriga?

Hur länge kan detta pågå?

Att de kan ske under begränsad tid är självklart.

Frågan var om påståendet gällde över tid, dvs obegränsad tid.
2017-12-17, 15:04
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Det där pressmeddelandet är från 2 okt 2015 och gäller BRF Torghuset.
De mäklarannonser jag sett är för RT16.

Det stod ju att Torghuset var etapp 2 och RT16 är etapp 1 och de använde orden 'nu är alltså även'...

Citat:
I onsdags i förra veckan säljstartade vi försäljningen av Torghuset den andra etappen av blivande Rinkebyterrassen. Intresset för projektet har varit mycket stort, vilket vi märkte redan när vi säljstartade den första etappen RT16 innan sommaren och nu är alltså även denna etapp redan slutsåld!
Senast redigerad av Tullius 2017-12-17 kl. 15:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in