Citat:
Barn brukar bo hos sina föräldrar.
Pensionärer och äldre personer öht kan ha sparat en del under sitt liv. Och behöver inte lånefinansiera marknadsvärdet. Det är ett svårt feltänk.
Jag har flera ggr i tråden visat hur man kan förvärva dyrare och dyrare bostäder under livet. (Under antagandet stillastående löner och priser). Det är inte alls omöjligt.
Men när jag gör det kommer det ett förskräcklig gråtjämmer om att de inledande bostäderna inte är tillräcklig lyxiga och centrala. Tråden verkar till stor del bestå av giriga kommunister som anser att dom har någon slags "rätt" att få bo i Stockholms innerstad.
Så är det inte. Utan det är de som har höga inkomster och stora kontantinsatser som kan köpa där.
Jag skulle med min lön inte kunna köpa min nuvarande villa med 85% lånefinansiering. Min lön räcker inte. Men det har inte varit tal om det heller. Man får faktiskt spara ihop en del om det ska gå.
Pensionärer och äldre personer öht kan ha sparat en del under sitt liv. Och behöver inte lånefinansiera marknadsvärdet. Det är ett svårt feltänk.
Jag har flera ggr i tråden visat hur man kan förvärva dyrare och dyrare bostäder under livet. (Under antagandet stillastående löner och priser). Det är inte alls omöjligt.
Men när jag gör det kommer det ett förskräcklig gråtjämmer om att de inledande bostäderna inte är tillräcklig lyxiga och centrala. Tråden verkar till stor del bestå av giriga kommunister som anser att dom har någon slags "rätt" att få bo i Stockholms innerstad.
Så är det inte. Utan det är de som har höga inkomster och stora kontantinsatser som kan köpa där.
Jag skulle med min lön inte kunna köpa min nuvarande villa med 85% lånefinansiering. Min lön räcker inte. Men det har inte varit tal om det heller. Man får faktiskt spara ihop en del om det ska gå.
Det flyttar några tusen till Stockholm varje år. Ganska många av dessa är ungdomar i åldern 20-25 som knappast kan bo hos föräldrarna i Knäckebrödhult.
Dessa föräldrar i Knäckebrödhut har knappast heller gjort bokarriär så att de kan betala barnens kontantinsats.
Pensionärer hör vanligtvis till gruppen som köpte sina bostäder när det var billigt.
På en fallande eller stillastående marknad så kommer det vara betydligt svårare att göra bokarriär för att "spara" ihop handpenningen den vägen.
57% av befolkningen har mindre än 200000 kr sparat på kontot och kan av den anledningen inte köpa bostäder över miljonen.
71% av befolkningen har mindre än 500000 kr sparat, dvs endast 29% av befolkningen har kapital nog att bjuda på en lägenhet över 3.3 Mkr men då förutsätter det även att de har lön på 630 kkr/år så att de kan låna 2.8 Mkr vilket reducerar gruppen av köpare rejält.
https://rikatillsammans.se/hur-rik-ar-svensken-egentligen/
Ursäkta lite gamla siffror men du kommer nog snart ha inflationsjusterat dom.