Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Det är en goddag yxskaft-replik, av det svårare slaget.
Om du hade läst vad du svarade på hade du sett att L.D. inte kunde räkna ut hur snabbt det gick att amortera ned från 4.5 till 4 ggr. Eftersom jag är snäll och hjälpsam utförde jag beräkningarna åt hin.
1) En person som tjänar som medianstockholmaren och inte ärvt pengar eller gjort bostadskarriär kan inte köpa något i Sthlm förutom en skrubb och där vill en medianstockholmare inte bo. Jag reagerade på ditt räkneexempel eftersom jag tyckte det var irrelevant eftersom det ju inte finns några 'rimliga' bostäder för det priset. Medianstockholmaren kan inte amortera ner från 4,5 till 4 på två år för han kan inte köpa något för 4,5 gånger bruttolönen. Så du var inte alls snäll och hjälpsam.
2) För en person som tjänar mer än en medianstockholmaren,
L.D. använde väl exemplet 1 MSEK i årslön, går det att hitta någonstans att bo. Hjälp honom räkna ut hur fort det går istället. Det vore snällt och hjälpsamt. Såvida du gör en rimlig bostadskalkyl som inte bygger på en bostadskarriär.
Min tes (som jag väl delar med större delen av tråden): Priserna har nu gått upp så mycket att medianstockholmare inte skulle ha råd att köpa en bostad där han bor och att han bara kan bo där han bor för att han bott där så länge att han bara betalade en bråkdel av dagens priser när han köpte. Utan en tillskott av människor med högre medianinkomster än dagens stockholmare kommer priserna sjunka. De nyanlända som flyttar till Sthlm kan temporärt utgöra en efterfrågan genom stadens agerande på bostadsmarknaden, men eftersom stadens intäkter är beroende av våra skatter fungerar det inte heller i längden.
Edit: Det hade naturligtvis kunna snurra runt ett tag till mha bostadskarriärer men de 10 700 nyproducerade bostads- och äganderätterna i flerbostads- och småhus som kommer ut på marknaden 2018, på en redan mättad marknad, gör att mängden nya lån som behöver tas av privatpersoner kommer spräcka bubblan.