2017-12-17, 11:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du har redan blivit kritiserad för det påståendet i matematikforumet så det är väl dags att du släpper den teorin nu?

(FB) Kan en vara stiga mer än genomsnittet av övriga varor över tid?

Det kom aldrig in några matematiker i tråden tyvärr och ingen som ens försökte lägga fram ett matematiskt bevis. Men vi kan fortsätta diskussionen där istället för att dra den här.
2017-12-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det kom aldrig in några matematiker i tråden tyvärr och ingen som ens försökte lägga fram ett matematiskt bevis. Men vi kan fortsätta diskussionen där istället för att dra den här.

Och vem är du att avgöra vilka personer som är matematiker?

Har du sett CVn hos alla som skrivit i tråden? Inget tyder ju i alla fall på att du själv har den matematiska kompetensen att skilja gossarna från männen inom det området.
Senast redigerad av L.D. 2017-12-17 kl. 11:22.
2017-12-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Många som köpte i slutet av 80-talet och i början av 90-talet, råkade ut för exakt det.
Man hade gett 400-500000 för sin br, räntorna höjdes, föreningen fick chockhöja avgifterna.
Detta kombinerat med hög arbetslöshet, gjorde att väldigt många fick skänka bostaden till föreningen.
Hade innehavaren lån, så kvarstod såklart det, man fick flytta till ett sunkigt område och försöka amortera bort lånet.
Men det kommer ju såklart aldrig att hända igen....
Och där tappade du bort föreningens skuld.
2017-12-17, 11:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Och vem är du att avgöra vilka personer som är matematiker?

Har du sett CVn hos alla som skrivit i tråden?

Det fanns ingen som gav ett matematiskt bevis eller ens ett försök att ge ett matematiskt bevis och det var bara personer från denna tråd som skrev.

Men som sagt skriv där så förstör vi inte denna tråd med ett stickspår.
2017-12-17, 11:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du gick in på den enda frågan jag varnade dig för eftersom vi redan gått igenom det stickspåret. Du får lämna grundskolematten och läsa lite om gränsvärden om du ska diskutera detta, alternativt söka bakåt i tråden så slipper vi dra det igen.

(ledtråd: kan ett föremål närma sig ett annat föremål för all framtid utan att någonsin nå fram?)

Men du glömde också att besvara det inlägget du först citerade, igen.
Du är uppenbarligen imbecill? Förstår du vad du påstår?
Nej, bostäder kan inte stiga mer i pris över tid än vad vi har tillväxt i ekonomin och löneökningar.

Ska vi ta mitt svar lite simplare så till och med du förstår.
Karin och Olle köper en Lidingövilla för 11 miljoner, de lägger in i 4 miljoner i kontantinsats.
De har 1 miljon på banken
Svensk ekonomi dras in i en internationell lågkonjunktur och priserna kollapsar. Lidingövillan rasar från 11 miljoner till 6 miljoner. Samtidigt rasar börsen och deras fond och aktieinnehav är helt plöstligt värt 600.000 kr.
Karin dör i cancer och Olle dör i en hjärnblödning efter han som vanligt fått spel på idioten till bankman som är hans rådgivare. De har hunnit amortera bort 400.000 kr av sina bolån, de har inga försäkringar.

Fråga: Efterlämnar Karin och Olle något arv efter sig till sina autistiska söner Allan och Sven.
2017-12-17, 11:33
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Så då borde storstockholms priser ligga 10 procent över rikssnittet?

Nej, varför då? Priser påverkas av fler faktorer än inkomst givetvis. Vissa är beredda att lägga en större andel av sin inkomst på sitt boende för att ha närmare till jobbet, komma bort från problemområden, en bra utsikt, status eller tillgång och efterfrågan osv.
2017-12-17, 11:36
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Spännande att du blandar riket med sthlm, hur kommer det sig att lönerna för byggjobbarna är så pass mycket lägre i det inre av Norrland och Bergslagen kontra Sthlm eftersom fastighetspriserna är lägre där.? Ger inte kollektivavtalen samma lön.
Eller hur var det nu?
Kan du inte ge oss lite exempel på vad olika kategorier av byggjobbare tjänar i olika delar av landet.
2017-12-17, 11:37
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Och där tappade du bort föreningens skuld.
Det var den som gjorde att man fick chockhöja avgifterna, suck.
2017-12-17, 11:39
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Hm, sist jag tittade så steg hushållens nettotillgångar. Och har stigit drastiskt de senaste 10 åren.
Har inte du märkt det för egen del?

Och nu får du se hur nettotillgångarna kollapsar i och med att bostadspriserna kraschar.
2017-12-17, 11:42
Medlem
Citat:
Det fanns ingen som gav ett matematiskt bevis eller ens ett försök att ge ett matematiskt bevis och det var bara personer från denna tråd som skrev.

Men som sagt skriv där så förstör vi inte denna tråd med ett stickspår.

Nej, varken flaskhalsen eller fittfittan häckar i den här tråden.

Och det är inget stickspår, det är ganska relevant ifall en bostad matematiskt kan eller inte kan stiga mer än BNP under oändlig tid eller endast under begränsad tid.
2017-12-17, 11:44
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Det är en goddag yxskaft-replik, av det svårare slaget.

Om du hade läst vad du svarade på hade du sett att L.D. inte kunde räkna ut hur snabbt det gick att amortera ned från 4.5 till 4 ggr. Eftersom jag är snäll och hjälpsam utförde jag beräkningarna åt hin.

1) En person som tjänar som medianstockholmaren och inte ärvt pengar eller gjort bostadskarriär kan inte köpa något i Sthlm förutom en skrubb och där vill en medianstockholmare inte bo. Jag reagerade på ditt räkneexempel eftersom jag tyckte det var irrelevant eftersom det ju inte finns några 'rimliga' bostäder för det priset. Medianstockholmaren kan inte amortera ner från 4,5 till 4 på två år för han kan inte köpa något för 4,5 gånger bruttolönen. Så du var inte alls snäll och hjälpsam.
2) För en person som tjänar mer än en medianstockholmaren, L.D. använde väl exemplet 1 MSEK i årslön, går det att hitta någonstans att bo. Hjälp honom räkna ut hur fort det går istället. Det vore snällt och hjälpsamt. Såvida du gör en rimlig bostadskalkyl som inte bygger på en bostadskarriär.

Min tes (som jag väl delar med större delen av tråden): Priserna har nu gått upp så mycket att medianstockholmare inte skulle ha råd att köpa en bostad där han bor och att han bara kan bo där han bor för att han bott där så länge att han bara betalade en bråkdel av dagens priser när han köpte. Utan en tillskott av människor med högre medianinkomster än dagens stockholmare kommer priserna sjunka. De nyanlända som flyttar till Sthlm kan temporärt utgöra en efterfrågan genom stadens agerande på bostadsmarknaden, men eftersom stadens intäkter är beroende av våra skatter fungerar det inte heller i längden.

Edit: Det hade naturligtvis kunna snurra runt ett tag till mha bostadskarriärer men de 10 700 nyproducerade bostads- och äganderätterna i flerbostads- och småhus som kommer ut på marknaden 2018, på en redan mättad marknad, gör att mängden nya lån som behöver tas av privatpersoner kommer spräcka bubblan.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-17 kl. 11:59.
2017-12-17, 11:50
Medlem
Citat:
1. Rent matematiskt är det inget som hindrar att något går bättre än genomsnitt hur länge som helst. Jag vet att de med svagare känsla för matematik spontant säger, nej aldrig, för då blir det mer värt än hela universum på sikt. Men jag har redan i tråden visat att detta är fel så tänk igen eller fråga någon mer kunnig i matematik innan du startar den diskussionen igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej, bostäder kan inte stiga mer i pris över tid än vad vi har tillväxt i ekonomin och löneökningar.

Citat:
Halmgubbe, jag har inte påstått detta heller men du är så lågintelligent att du inte ens har förstått det.

Så Hur ska vi ha det? Kan bostäder över tid stiga mer än övrig ekonomi eller inte?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in