2017-12-17, 14:18
Medlem
piper55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Här är ett exempel där jag citerar mig själv och följer upp på min förklaring/analys av slutscenen i tre inlägg. (FB) Diskussioner om The Sopranos. Men jag har utan tvekan skrivit mer om det. De flesta i tråden verkar inte hålla med mig.

Intressanta teorier. Men jag tror nog mer på att Tony får sätta livet till på restaurangen det kan finnas flera anledningar varför men mest troligt avblåste butchie aldrig kontraktet på Tony,

Andra alternativ är att någon av dom andra familjerna låg bakom, då mordet på Phil en boss var osaktionerad, men jag vet inte hur dom reglerna följs i serien då mord på bossar har beställts lite titt som tätt utan påföljder under seriens gång. En annan teori jag läste som verkar möjlig är att det var Little Carmine som låg bakom det hela med stöd från butchie. En omtitt av serien kanske får mig att ändra min uppfattning.
Citera
2017-12-17, 14:21
Medlem
piper55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Nån mer än mig som tycker att Gerry Torcianos röst är väldigt lik Christophers? https://youtu.be/CKoH6KNmlus?t=25
Väldigt lik röst. Inget jag har tänkt på fören nu när du tar upp det och då har man ändå sett serien 4-5ggr. Kul observation
Citera
2017-12-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piper55
En annan teori jag läste som verkar möjlig är att det var Little Carmine som låg bakom det hela med stöd från butchie. En omtitt av serien kanske får mig att ändra min uppfattning.
Little Carmine, killen som var som en mus genom hela serien skulle gå och döda en boss helt plötsligt?

Vad är det som backar upp detta egentligen? Eller du kanske menade Butchie med stöd från Carmine?
Citera
2017-12-17, 16:40
Medlem
piper55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hello877
Little Carmine, killen som var som en mus genom hela serien skulle gå och döda en boss helt plötsligt?

Vad är det som backar upp detta egentligen? Eller du kanske menade Butchie med stöd från Carmine?

Om den här teorin skulle stämma vilket den faktiskt kan göra så kan den efterblivne Little Carmine vara den smartaste av dom alla.

Men trots alla efterblivna och nonsens saker som Carmine säger så är ett att han är en av de få personer som "vinner" i slutet vilket kan tolkas att han antingen blir boss eller underboss. så här lyder teorin så här (vilket inte är min förövrigt)

Han märker att Tony Blundetto är den svagaste länken i Dimeo familjen och använder honom för att distrahera Johnny Sack och ställa NY och NJ på en kollisionskurs

Carmine inser att han inte kan vinna i direkt strid med Johnny så han gör fred med Johnny, vilket räddar sitt eget liv.

Johnny S dödar Rusty Millio eftersom han tycker att Rusty var mastermind bakom Little Carmines plot att ta positionen som Boss och Little Carmine överlever igen eftersom de underskattade hans intelligens, förmodligen på grund av alla dumma saker som han säger.

Han förstör avsiktligt Sitdownen mellan NY och Jersey för att få Phil arg på Jersey genom att nämna Phils döde bror.

Carmine ligger lågt efter det och väljer att inte försöka bli boss eftersom han såg vad som hände med Gerry Torciano och Doc Santoro.

Han besöker Phil när han är förbannad vid sitt hus och "råkar" kasta ännu mer bränsle på elden.

Efter två av Tonys top guys dödas är det fullt krig och det är dåligt för affärerna och Phil är alldeles för känslomässig och trångsynt för att sluta fred och släppa det här med sin bror så han övertygar Butchie och Albie, Phils två närmaste män, att träffa Tony och förråda Phil. For the sake of the business går dom med på det.

Han blir av med Phil och drar Tony ut ur hiding.

Han dödar Tony och slutar antingen som Boss eller Underboss till Butchie.
Senast redigerad av piper55 2017-12-17 kl. 16:48.
Citera
2017-12-17, 17:44
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piper55
Intressanta teorier. Men jag tror nog mer på att Tony får sätta livet till på restaurangen det kan finnas flera anledningar varför men mest troligt avblåste butchie aldrig kontraktet på Tony,

Andra alternativ är att någon av dom andra familjerna låg bakom, då mordet på Phil en boss var osaktionerad, men jag vet inte hur dom reglerna följs i serien då mord på bossar har beställts lite titt som tätt utan påföljder under seriens gång. En annan teori jag läste som verkar möjlig är att det var Little Carmine som låg bakom det hela med stöd från butchie. En omtitt av serien kanske får mig att ändra min uppfattning.

Jag är ingen supporter av teorin "Tony blir skjuten" av anledningar som jag har framlagt många gånger i den här tråden. Men om vi ändå har det som utgångspunkt så kan jag säga följande:

Många menar att Butch DeConcini var "en hal och manipulativ jävel"; jag har läst Youtubekommentarer där folk påstår att det var han som var hjärnan bakom Phil Leotardo och att han indirekt styrde Phil. Jag tolkar inte alls Butchie på det sättet. Butchie var tveksam till Phil Leotardo redan innan konflikten mellan N.Y. och N.J. blossade upp på riktigt. Se den här scenen som exempel: https://www.youtube.com/watch?v=t-YlD9UrpA4&t=18s. Phil Leotardo kommer med en av sina vanliga utläggningar om att Soprano-familjen inte är någonting annat än ett glorifierat crew och sina planer på att utplåna den: "Plain and simple. We decapitate and we do business with whatever's left." De andra två verkar tveksamma, men kan/vågar inte säga emot Phil Leotardo för öppet. Titta på Butchies ansiktsuttryck vid 1.24. Igen vid 1.44. Och igen vid 1.53. Vad kan man utläsa i hans ansiktsuttryck? Jo, tveksamhet, skepticism. Här (https://www.youtube.com/watch?v=SESWjgUDfkY) är mötet mellan N.Y och N.J där de bestämmer sig för att lägga ner stridsyxorna. Butchie är ärlig med sitt löfte. Det finns flera andra scener som jag skulle kunna länka till där Butchies tveksamhet till Phil Leotardos ledarskap och beslut är ännu mer tydliga.

Fast du får fram en bra poäng i teorin att Butchie aldrig avblåste kontraktet. Vi har ju tidigare sett exempel på hur Tony, när mer betydelsefulla personer skall klippas, har en benägenhet att ta in hitmen från "the other side", d v s Italien. För rollen som "The man in members only-jacket" har Chase och gänget bakom serien anlitat en helt okänd person som förutom Sopranos enbart har en annan väldigt liten roll på sin CV. I själva verket heter han Paolo Colandrea, har ägt en pizzeria och är född i Neapel, Italien. http://www.imdb.com/name/nm2687873/. Skaparna bakom serien har uppenbarligen ansträngt sig för att ta in en väldigt alldaglig och okänd person för den här rollen. Jag läste dessutom någonstans att han enligt kontrakt var belagd med tystnadsplikt angående frågor kring slutscenen. Vi ser många exempel i Sopranos på hur slumpen är ett inslag som ibland ställer till med absurda situationer - jag har skrivit om detta tidigare och hade tänkt utveckla det ytterligare -, t. ex. när Tony hyr in två hitmen från Neapel som av misstag dödar en snubbe som är väldigt lik Phil Leotardo. Vi ser även i den här situationen exempel på hur språkförbistringen blir ett problem, eftersom den ende som pratar flytande italienska och kan kommunicera med de inhyrda mördarna på ett tydligt sätt är heroinisten Corky Caporale (spelad av Edoardo Ballerini). Så min tanke är att Butchie hade hyrt in hitmen från "the other side" för att ta hand om Tony, men att en liknande situation uppstod och det planerade mordet fortskred.

Att Carmine Lupertazzi Jr. skulle ligga bakom allting är en absurd tanke. Vi diskuterade nyligen i den här tråden hur korkad han är. I så fall hade han någon som styrde honom.
Citera
2017-12-18, 01:35
Avslutad
Jag hade önskat en mer konkret ledtråd, eller kanske flera, för att ärligt, kul och fanbaserat kunna spekulera kring slutet, nu finns det så många teorier på grund av lösa trådar "all over the place" att alla i stort sett blir lika troliga och diskussionen om frågan mellan fansen spretar och de flesta verkar ha en egen teori.

På ett sätt är det ett briljant slut och perfekt avslut på den serie som Sopranos var med sina personer och livsöden, men på ett annat sätt känns det förhastat och ogenomtänkt.

DC kunde gott ha lämnat oss med rejälare och tydligare brödsmulor.

Personligen tror jag inte att Tony dog utan åkte fast "och fick ett långt fängelsestraff", och det som Carm nojade och tjatade om serien igenom blev - som väntat - en brutal verklighet, men också hennes chans att en gång för alla komma bort från blodspengarna, Tonys våldsamma jobb och faktiskt göra något på egen hand - duglig och smart som hon var till skillnad från en del andra fruar och flickvänner.

Döden i det läget känns ovärdigt Tony, det passar inte in i hans personlighet, eller med seriens anda att dö där och då, mördad av en nolla.

Kanske kände DC att det inte gick att ta karaktärerna längre och deras liv hade blivit skildrat och beskrivet färdigt. Att för många viktiga maffiagestalter hade försvunnit. DC ändrade om dynamiken ett flertal gånger inom familjerna och fler säsonger måhända hade urvattnat kärnan. Jag vet inte. Men jag vet om att jag saknar Sopranos.
Senast redigerad av GenesisP 2017-12-18 kl. 01:43.
Citera
2017-12-18, 16:38
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
På ett sätt är det ett briljant slut och perfekt avslut på den serie som Sopranos var med sina personer och livsöden, men på ett annat sätt känns det förhastat och ogenomtänkt.

DC kunde gott ha lämnat oss med rejälare och tydligare brödsmulor.

Personligen tror jag inte att Tony dog utan åkte fast "och fick ett långt fängelsestraff", och det som Carm nojade och tjatade om serien igenom blev - som väntat - en brutal verklighet, men också hennes chans att en gång för alla komma bort från blodspengarna, Tonys våldsamma jobb och faktiskt göra något på egen hand - duglig och smart som hon var till skillnad från en del andra fruar och flickvänner.

Engelska Wikipedia har en mycket välskriven artikel om sista avsnittet, Made in America. https://en.wikipedia.org/wiki/Made_in_America_(The_Sopranos)#Comments_from_David _Chase. Chase har gjort många uttalanden genom åren kring slutscenen; vissa av dem är motsägelsefulla i förhållande till övriga kommentarer som han har gjort. Den senaste kommentaren som citeras i wikiartikeln är från 2015 och lyder:

“The ceiling I was going for at that point, the biggest feeling I was going for, honestly, was don’t stop believing. It was very simple and much more on the nose than people think. That’s what I wanted people to believe. That life ends and death comes, but don’t stop believing.
There are attachments we make in life, even though it’s all going to come to an end, that are worth so much, and we’re so lucky to have been able to experience them. Life is short.
Either it ends here for Tony or some other time. But in spite of that, it’s really worth it. So don’t stop believing.”

Det är ett fint citat.

Den uppenbara tolkningen, som de flesta tror på, är just uppenbar. Att det var så svårt för många att komma fram till den banala tolkningen av slutet är för mig ett mysterium. Problemet, tror jag, är delvis att människor försöker tolka slutet över huvud taget. Om man ser den korta avslutande scenen på restaurangen i ljuset av ovanstående citat av Chase, så tror jag att det blir tydligt att Chase i huvudsak försökte förmedla en känsla - den känslan sammanfattas på ett brilliant sätt i det här citatet.
Citera
2017-12-19, 20:41
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
(FB) Diskussioner om The Sopranos

Spinner vidare lite på den här analysen av Tonys relation till Gloria Trillo. I den här scenen, vid 3.20 droppar Gloria kommentaren "Oh, poor you!" (En kommentar som Tonys mamma ofta kom med). Vid det här ögonblicket blir det uppenbart för Tony vem som döljer sig bakom Gloria Trillo. "I didn't just meet you. I've known you my whole fucking life. [...] My mother was just like you. A bottomless black hole." Först här blir den här kopplingen helt tydlig för Tony, men nu när jag kollar igenom s. 3 igen så noterade jag någonting i scenen där Tony och Gloria besöker ett zoo. Än så länge är allting perfekt i deras relation. Men redan här reagerar Tony. Kanske drar han ingen djupare slutsats av kommentaren, men notera Tonys ansiktsuttryck vid 3.05 och framåt, när Gloria på ett skämtsamt sätt - i kontrast till det senare hotfulla sättet - säger "Oh [...] poor you!" Vid 3.14 reagerar Tony instinktivt negativt på kommentaren. På samma sätt såg han varningssignalerna tidigt i relationen med Gloria, men det dröjde ännu längre innan han såg det djupt dysfunktionella i hennes person.

I samma ovan länkade scen, så reagerar Tony mycket negativt på grund av Glorias hängivenhet till buddhismen. Ungefär 1.00 in i klippet, när Tony upptäcker en buddhistisk symbol kring Glorias hals och direkt gör en koppling till sin syster, Janice. "My sister was a buddhist. She's a wackjob." Tony ser alltså både sin syster och sin mor i Gloria. Och Janice, en djupt dysfunktionell människa, är en direkt produkt av Olivia Soprano via den uppfostran som hon fick av henne - en form av reflektion av sin mor, med vissa modifikationer. Notera även hur Dr. Melfi i en av de senare säsongerna påpekar en tidig sexuell attraktion hos Tony - undermedveten, möjligtvis - till sin äldre syster Janice, som hans första objekt för sexuell åtrå i barndomen.

På det här sättet vävs modersfiguren Olivia Soprano och Janice, hans två främsta kvinnliga nemesis, samman i Gloria Trillo.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-12-19 kl. 20:44.
Citera
2017-12-25, 18:07
Medlem
https://youtu.be/ejMedBZk5PM?t=1m13s

"I'm not some fucking social worker". Nej T det är du inte!

För övrigt borde Tony tagit med sig Paulie som blev underboss då Chris var capo i säsong 6, till sina sitdowns med Phil, då Phil ser Tony och Silvio som kids, medan Paulie varit med sen 60-talet och är både homofob och iskall mördare. Kan tänka mig att Paulie var med ordentlig när Johnny Soprano styrde sitt crew då Johnny verkade mer brutal som person än Tony, och var capo parallellt med Feech La Manna och Richie Aprile. Johnny och Junior valde aktivt att bli gangsters, deras far var en murare, medan Tony i stort sett fostrades in i gangsterlivet och åkte räkmacka då han blev en made guy som mycket ung (på ett tveksamt sätt och han skulle troligtvis mördas utan sin och Jackie Sr's kontakter) och capo redan 1986 vid 27 års ålder då Johnny dog. Paulie hade dessutom suttit inne mycket i ungdomen medan Tony hade en kort vistelse troligtvis då han hoppade av college. Tänk om Richie Aprile hade blivit boss, då hade medlemmarna troligtvis verkligen varit rädda för sin boss och inte gjort bort sig gång på gång, skulle så vara fallet hade de mördats internt, och Richie skulle fungera bättre med Phil. Vito som var en duktig medlem som iskallt mördade sin egen kusin och som fruktade sin uncle hade kanske inte vågat ta risken att ha sex med män, han underskattade Tony när han stalkade upp honom när han kom tillbaka till Jersey, Vito skulle aldrig vågat ta kontakt med Rich igen.

Tony var en bra boss initialt men tappade stinget efter koman. Det mest onödiga måste varit den svåra misshandeln/mordförsöket på Cocun eller vad han som Butch lunchade med hette, det var ingen random associate utan måste varit en högt uppsatt made guy om han åt med consligieren åt en av de fem familjerna.
Citera
2017-12-25, 19:01
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Tony var en bra boss initialt men tappade stinget efter koman. Det mest onödiga måste varit den svåra misshandeln/mordförsöket på Cocun eller vad han som Butch lunchade med hette, det var ingen random associate utan måste varit en högt uppsatt made guy om han åt med consligieren åt en av de fem familjerna.

Coco Cogliano. https://www.youtube.com/watch?v=hCBUOVJ0YLc. Jag är intresserad av hedersaspekten här. Jag tror faktiskt att det var en motiverad handling ur samtligas synpunkt om man ser den i ljuset av att Coco mer eller mindre sexuellt trakasserade en dons dotter. Som påpekas i Youtubekommentarerna är familjerna "off limits" och Tony, så väl som de flesta andra, har troligtvis en särskild soft spot för sin dotter. Cocos beteende på restaurangen i Little Italy är ju troligtvis att betrakta som en indirekt provokation mot Tony, samtidigt som den rör sig utanför gränserna för vad som är acceptabelt eftersom Coco rör sig över en gräns som inte får passeras, en outtalad regel som säger att familjerna till de som är inblandade i cosa nostrans business är off limits.
Citera
2018-01-01, 18:33
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Vilket tycker ni är det roligaste mordet i serien? Den här scenen----->Paulie kills his mother's friend, Minn - The Sopranos HD måste vara ett av de mest tydliga exemplen på vilket sinne för svart humor manusförfattarna hade. Det är bara att läsa kommentarerna för att se vilken källa till humor den här scenen är:

Eller den här scenen: The Sopranos Paulie killing and robbing Colombians HD. "Jesus, my fucking baowls!"

Har ni några fler favoritexempel på svart humor i "The Sopranos"?
Citera
2018-01-01, 21:19
Medlem
XtraXs avatar
Det roligaste "mordet" måste ju vara när Christopher somnar sittandes på hunden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in