2017-12-17, 10:39
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Medianinkomsten i kommunen 306000 kr/år och i länet 300000 kr/år. 2016.

De här övriga Stockholmarna som du inte vill ha med i statistiken, var tror du att de bor idag? Och var tycker du att liknande människor ska bo i framtiden?

Dom bor oftare i hyresrätt och dom ska inte räknas med då man inte får bostadslån på bidrag, ekonomiskt bistånd eller deltidsjobb. Det är väl köpkraften du vill räkna ut för dom som heltidsarbetar eller har pension och har möjlighet att ta lån?
Jag tycker inte man som bidragstagare ska ha rätt att bli beviljad bolån till en lgh i Stockholmsområdet däremot att man ska ha råd att bo kvar ifall man blir arbetslös och redan äger en bostadsrätt, jag anser även att priserna ska ner radikalt så man snabbare kan betala av sin skuld och att en arbetare ska kunna låna till en liten 1a i innerstan/närförort såsom det var för 15 år sen.

http://cornucopia.cornubot.se/2017/01/loner-i-sverige-2015-28-600-sek-i.html

Nej, svensken tjänar inte 25 000:- SEK längre. Att medianinkomsterna ligger lägre beror på den stora andelen som lever på olika former av bidrag. Inom något år kommer en svensk medianlön ligga på 30 000:- SEK i månaden. Om lönerna steg 2% under 2016 är medianlönen redan uppe på 29 200:- SEK. Med snart 2% i KPI-inflation är det inte orimligt med 3%-iga lönehöjningar under 2017, och då är lönerna över 30 000:- SEK i median.

I Stockholm är lönerna högre.
Senast redigerad av slemhog 2017-12-17 kl. 10:45.
2017-12-17, 10:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vi pratar här om att efterlämna arv efter ett helt liv och då är sådana här nedgångar knappt ens synliga när de betraktas efter alla dessa år. Har du någonsin hört talas om någon som tagit ett bolån i unga år och efterlämnat en bostad som är mindre värt en bolånet när de dör? Det borde du ha gjort efter dina påståenden men vi vet hur det ligger till, eller hur?
Testa och titta på hur bopriserna utvecklats de senaste 20 åren kontra de föregående 80 åren. På vilket sätt tror du att de senaste 20 åren representerar framtiden? Jag har redan frågat dig upprepade gånger under fler år hur länge bopriserna kan öka snabbare än lönerna? Uthålligt så kan de inte det och det kommer en korrigering.

Och nej jag har inte påstått något av det du så svagbegåvat svamlar om. Det jag skriver är att i dagens situation så är priserna så pass höga i de delar av Sverige som har tillväxt, att köpare belånar sig så pass mycket att en framtida korrigering av bopriserna kan radera ut deras egna kapital.
2017-12-17, 10:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Markkostnad (men då är det inte bara markpris) utgör ungefär 22% av priset, för riket.
Det är ca 5% högre i Stockholm. (Kostnaderna enligt SCB).

Du har fortfarande inte svarat på varför markpris skulle falla "allt annat lika" (som du skrev).
Spännande att du blandar riket med sthlm, hur kommer det sig att lönerna för byggjobbarna är så pass mycket lägre i det inre av Norrland och Bergslagen kontra Sthlm eftersom fastighetspriserna är lägre där.? Ger inte kollektivavtalen samma lön.
Eller hur var det nu?
2017-12-17, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Dom bor oftare i hyresrätt och dom ska inte räknas med då man inte får bostadslån på bidrag, ekonomiskt bistånd eller deltidsjobb. Det är väl köpkraften du vill räkna ut för dom som heltidsarbetar eller har pension och har möjlighet att ta lån?
Jag tycker inte man som bidragstagare ska ha rätt att bli beviljad bolån till en lgh i Stockholmsområdet däremot att man ska ha råd att bo kvar ifall man blir arbetslös och redan äger en bostadsrätt, jag anser även att priserna ska ner radikalt så man snabbare kan betala av sin skuld och att en arbetare ska kunna låna till en liten 1a i innerstan/närförort såsom det var för 15 år sen.

http://cornucopia.cornubot.se/2017/01/loner-i-sverige-2015-28-600-sek-i.html

Nej, svensken tjänar inte 25 000:- SEK längre. Att medianinkomsterna ligger lägre beror på den stora andelen som lever på olika former av bidrag. Inom något år kommer en svensk medianlön ligga på 30 000:- SEK i månaden. Om lönerna steg 2% under 2016 är medianlönen redan uppe på 29 200:- SEK. Med snart 2% i KPI-inflation är det inte orimligt med 3%-iga lönehöjningar under 2017, och då är lönerna över 30 000:- SEK i median.

I Stockholm är lönerna högre.

55% av bostäderna i Stockholm är bostadsrätter men mindre än 50% av folket har tillräcklig lön att köpa bostadsrätt. Hur många av dessa har dessutom en halv miljon sparad till kontantinsatsen?

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Bostadsbyggande-och-ombyggnad/Bostadsbestand/87469/87476/Behallare-for-Press/402441/

Det finns alltså en anomali i kalkylen som gör det hela omöjligt på lång sikt.
2017-12-17, 11:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Testa och titta på hur bopriserna utvecklats de senaste 20 åren kontra de föregående 80 åren. På vilket sätt tror du att de senaste 20 åren representerar framtiden? Jag har redan frågat dig upprepade gånger under fler år hur länge bopriserna kan öka snabbare än lönerna? Uthålligt så kan de inte det och det kommer en korrigering.

Och nej jag har inte påstått något av det du så svagbegåvat svamlar om. Det jag skriver är att i dagens situation så är priserna så pass höga i de delar av Sverige som har tillväxt, att köpare belånar sig så pass mycket att en framtida korrigering av bopriserna kan radera ut deras egna kapital.

Varför citerar du mitt inlägg när du inte berör det på något sätt?

Vill du ha svar på dina frågor kan det var bra om du visar att du faktiskt först också ger svar på de frågor du får men du vill kanske bara hålla en monolog?

Du och flera andra fokuserar ofta på något inte kan stiga mer än lönerna eller KPI hur länge som helst och om det har jag två saker att säga:

1. Rent matematiskt är det inget som hindrar att något går bättre än genomsnitt hur länge som helst. Jag vet att de med svagare känsla för matematik spontant säger, nej aldrig, för då blir det mer värt än hela universum på sikt. Men jag har redan i tråden visat att detta är fel så tänk igen eller fråga någon mer kunnig i matematik innan du startar den diskussionen igen.

2. Det är ett sjukligt fokus på hur länge något kan gå bättre än snitt. Mer rationellt är att se på situationen här och nu och ställa sig frågan är priset som gäller nu för lågt eller för högt. Om det sedan har stigit en massa år innan, stått still eller backat är mindre intressant.

Det finns t.o.m. de som definierar en bubbla på det sättet att det är en bubbla om det stiger mer än lönerna. Det skedde nyligen i tråden. Men med den definitionen är det aldrig en bubbla oavsett vilken nivå det än ligger på om det bara från nu stiger i samma takt som lönen.

Så fokusera lite mer på nivån än hur länge något har stigit mer än något genomsnitt. Allt kan inte utvecklas exakt som snitt, och går en del saker sämre än snitt måste annat gå bättre. Det är enkel matematik.

Nå, ska du svara på det inlägget du faktiskt citerade nu?
2017-12-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Problemet med ditt exempel, Alpha, är att medianinkomsten för Sthlm, enligt Ekonomifakta, på 306 000 per år för 2016 alltså är för Sthlms kommun (stad) inte länet och 1 377 000 inte räcker särskilt långt i Sthlms stad.
Det är en goddag yxskaft-replik, av det svårare slaget.

Om du hade läst vad du svarade på hade du sett att L.D. inte kunde räkna ut hur snabbt det gick att amortera ned från 4.5 till 4 ggr. Eftersom jag är snäll och hjälpsam utförde jag beräkningarna åt hin.

Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag gillar att du är envis. Du är t.o.m. mer envis än jag och det är inte ofta jag hittar någon som är det, men du måste höja nivån på dina inlägg. Det är ett tips i all välmening. Vad vore tråden utan dig, du gör ju att vi andra tvingas höja nivån på våra inlägg för att du inte skall kunna få in en smash, men skriv inte inlägg där man inte ens behöver anstränga sig för att få in en smash tillbaka (ur omgivningens perspektiv - du tycker ju aldrig någon vinner en argumentation mot dig).
Nu har du förfallit till att sitta och skapa halmgubbar.
* Du fantiserar ihop, tvärtemot vad som står, att jag på något sätt uttalat mig om hur mycket den inkomst L.D. ville ha hjälp med, skulle räcka till i bostadsköp.
* Och sedan använder du den fantasin till att misskreditera mig.

Nyktra människor med fungerande hjärnor kommer rimligen att undra om du hamnat i situationen att du helt saknar argument och halmgubbar är det enda som återstår.
2017-12-17, 11:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Varför citerar du mitt inlägg när du inte berör det på något sätt?

Vill du ha svar på dina frågor kan det var bra om du visar att du faktiskt först också ger svar på de frågor du får men du vill kanske bara hålla en monolog?

Du och flera andra fokuserar ofta på något inte kan stiga mer än lönerna eller KPI hur länge som helst och om det har jag två saker att säga:

1. Rent matematiskt är det inget som hindrar att något går bättre än genomsnitt hur länge som helst. Jag vet att de med svagare känsla för matematik spontant säger, nej aldrig, för då blir det mer värt än hela universum på sikt. Men jag har redan i tråden visat att detta är fel så tänk igen eller fråga någon mer kunnig i matematik innan du startar den diskussionen igen.

2. Det är ett sjukligt fokus på hur länge något kan gå bättre än snitt. Mer rationellt är att se på situationen här och nu och ställa sig frågan är priset som gäller nu för lågt eller för högt. Om det sedan har stigit en massa år innan, stått still eller backat är mindre intressant.

Det finns t.o.m. de som definierar en bubbla på det sättet att det är en bubbla om det stiger mer än lönerna. Det skedde nyligen i tråden. Men med den definitionen är det aldrig en bubbla oavsett vilken nivå det än ligger på om det bara från nu stiger i samma takt som lönen.

Så fokusera lite mer på nivån än hur länge något har stigit mer än något genomsnitt. Allt kan inte utvecklas exakt som snitt, och går en del saker sämre än snitt måste annat gå bättre. Det är enkel matematik.

Nå, ska du svara på det inlägget du faktiskt citerade nu?

Nej det kan de inte då pengar är en begränsad resurs som är en funktion av varu och tjänsteproduktion. Om bostadspriserna fortsätter växa snabbare än löner och tillväxten så kommer bostadssektorn suga upp allt kapital. Vilket givetvis inte är möjligt.
Att bostadspriserna fortsatt upp beror på att pengar är extremt billiga pga kvantitativa lättnader från RB och andra centralbanker.
Enkla samband, men tydligen obegripliga för kreditkramare.

Du fick ett svar, sen att du inte förstår svaret är ditt problem, inte mitt.
2017-12-17, 11:11
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja men det är ju en medianinkomst som räknar med massa bidragstagare, föräldralediga, deltidare, förtidspensionärer, fängelsekunder, studenter osv. Ej medianinkomst för heltidsarbetare som är mycket högre och var på 28800 för hela landet för år 2015 och är över 30-31 000 idag och närmare 35000 i Stockholm!

38% av heltidsarbetare tjänar över 38200 kr/mån i Sverige. Det är fakta.

En medianinkomst är en medianinkomst. Den räknar med såväl fattiga som rika. Det var medianinkomsten vi diskuterade, eller hur? Det är ju lite klurigt att räkna ut en median utan ytterligheterna åt båda sidor. "Medianinkomst för personer som är 20 år eller äldre och boende i Sverige den 31/12 uttryckt i 2016 års priser. Inkomstmåttet som används kallas för Sammanräknad förvärvsinkomst och består av inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet. I inkomst av tjänst ingår förutom löneinkomster också inkomster från pension, sjukpenning och andra skattepliktiga ersättningar från Försäkringskassan."

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Alla-lan/Stockholms-lan/Stockholm/?var=17249

Om du istället vill räkna på medellönen och hos dem som har en förvärvsinkomst så var den sammanräknade förvärvsinkomsten 2015 (det fanns inte siffror för 2016 hos SCB) i Stockholms län 334 300:- / år (medelsnitt). Det är alltså 27858:- / månad.

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HE__HE0110__HE0110A/SamForvInk2/table/tableViewLayout1/?rxid=d76ff053-edce-4eba-ad52-683df6e49c3d

Sammanräknad förvärvsinkomst
Summan av inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet.

Den sammanräknade förvärvsinkomsten består av de sammanlagda löpande skattepliktiga inkomsterna, vilket avser inkomster från anställning, företagande, pension, sjukpenning och andra skattepliktiga transfereringar. I sammanräknad förvärvsinkomst ingår inte inkomst av kapital.

Jag antar att du har hämtat dina siffror från flashbacktråden där det här diskuterades... Om inte så vill jag gärna se belägg på dina påståenden från t.e.x. SCB eller liknande.
Senast redigerad av Qwertyz 2017-12-17 kl. 11:15.
Medlem
Håller med att prisuppgångarna har varit sanslösa i en del områden runt omkring Gbg. Vill minnas en gång 1996 när min flickvän och jag var på visning av en 2:a belägen på Bangatan i ett av Gbg:s mer attraktiva områden. Utgångspriset var 125000kr och vi var ensamma på visningen. mäklaren visade oss runt och lägenheten var det inget fel på. Det var öppen spis och högt tak beläget i ett landshövdingehus. Däremot hade föreningen (Pluto) börjat höja avgifterna senaste åren så därför avstod vi just det köpet. Det ble istället affär på en BR på kabelgatan (Majorna) för ynka 175000 längst upp på gråberget med hänförandes utsikt åt 3 håll.
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det kan de inte då pengar är en begränsad resurs som är en funktion av varu och tjänsteproduktion. Om bostadspriserna fortsätter växa snabbare än löner och tillväxten så kommer bostadssektorn suga upp allt kapital. Vilket givetvis inte är möjligt.
Att bostadspriserna fortsatt upp beror på att pengar är extremt billiga pga kvantitativa lättnader från RB och andra centralbanker.
Enkla samband, men tydligen obegripliga för kreditkramare.

Du fick ett svar, sen att du inte förstår svaret är ditt problem, inte mitt.

Du gick in på den enda frågan jag varnade dig för eftersom vi redan gått igenom det stickspåret. Du får lämna grundskolematten och läsa lite om gränsvärden om du ska diskutera detta, alternativt söka bakåt i tråden så slipper vi dra det igen.

(ledtråd: kan ett föremål närma sig ett annat föremål för all framtid utan att någonsin nå fram?)

Men du glömde också att besvara det inlägget du först citerade, igen.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-12-17 kl. 11:14.
2017-12-17, 11:13
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ja, 18% låter mer rimligt.

Nja 18% och 42% var ju min / max (förutom outliers som jag bedömde icke trovärdiga), så att ta den lägre siffran som någon slags sanning tror jag är överdrivet konservativt.

Citat:
Det är inte så att BRF tagit över de osålda från Alm och nasar dessa via mäklare?

Nej, på Alms webbsida stod det slutsålt. Däremot säljer mäklare fas 2 i projektet. Det räcker tydligen inte längre att slänga upp en webbsida för att kränga nyproduktion.
2017-12-17, 11:14
Medlem
Citat:
n lönerna eller KPI hur länge som helst och om det har jag två saker att säga:

Du har redan blivit kritiserad för det påståendet i matematikforumet så det är väl dags att du släpper den teorin nu?

(FB) Kan en vara stiga mer än genomsnittet av övriga varor över tid?

Citat:
Det är självklart att om penningmängden ökar med 2% per år och en varas pris ökar med 3% per år kommer varan till slut kosta mer än alla pengar i omlopp men tiden det tar är astronomisk.

Citat:
Det tar lång tid men inte astronomisk.

Om vi säger 0% inflation och 1% prisökning på bugg per år, så kommer det bara ta 2700 år innan bugget blir för dyrt att köpa för 1000 miljarder kronor.

log(1000000000000)/log(1.01)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in