Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Testa och titta på hur bopriserna utvecklats de senaste 20 åren kontra de föregående 80 åren. På vilket sätt tror du att de senaste 20 åren representerar framtiden? Jag har redan frågat dig upprepade gånger under fler år hur länge bopriserna kan öka snabbare än lönerna? Uthålligt så kan de inte det och det kommer en korrigering.
Och nej jag har inte påstått något av det du så svagbegåvat svamlar om. Det jag skriver är att i dagens situation så är priserna så pass höga i de delar av Sverige som har tillväxt, att köpare belånar sig så pass mycket att en framtida korrigering av bopriserna kan radera ut deras egna kapital.
Varför citerar du mitt inlägg när du inte berör det på något sätt?
Vill du ha svar på dina frågor kan det var bra om du visar att du faktiskt först också ger svar på de frågor du får men du vill kanske bara hålla en monolog?
Du och flera andra fokuserar ofta på något inte kan stiga mer än lönerna eller KPI hur länge som helst och om det har jag två saker att säga:
1. Rent matematiskt är det inget som hindrar att något går bättre än genomsnitt hur länge som helst. Jag vet att de med svagare känsla för matematik spontant säger, nej aldrig, för då blir det mer värt än hela universum på sikt. Men jag har redan i tråden visat att detta är fel så tänk igen eller fråga någon mer kunnig i matematik innan du startar den diskussionen igen.
2. Det är ett sjukligt fokus på hur länge något kan gå bättre än snitt. Mer rationellt är att se på situationen här och nu och ställa sig frågan är priset som gäller nu för lågt eller för högt. Om det sedan har stigit en massa år innan, stått still eller backat är mindre intressant.
Det finns t.o.m. de som definierar en bubbla på det sättet att det är en bubbla om det stiger mer än lönerna. Det skedde nyligen i tråden. Men med den definitionen är det aldrig en bubbla oavsett vilken nivå det än ligger på om det bara från nu stiger i samma takt som lönen.
Så fokusera lite mer på nivån än hur länge något har stigit mer än något genomsnitt. Allt kan inte utvecklas exakt som snitt, och går en del saker sämre än snitt måste annat gå bättre. Det är enkel matematik.
Nå, ska du svara på det inlägget du faktiskt citerade nu?