2017-12-17, 09:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Det slår mig att det är väldigt vanligt med tvåor liknande denna i nyproduktionerna. Svindyra naturligtvis. 3,8 miljoner. Förstår inte vilka dom är riktade till.

För dyr för singelhushåll.

Möjligtvis för ett ungt par som inte bryr sig så mycket men får dom barn blir det för litet.

Pensionärersparet som sålt villan. Tveksamt om man verkligen vill skjuta in dom här pengarna ändå.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-stora-mossen-stockholms-kommun-11526036

Ser exakt ut som billiga Sabo kombohus. Har staten fört upp dessa miljonprogram i Stora Mossen?
3.8 miljoner för en 2a är ett skämt men jag såg priserna var 4 miljoner för nya 2or i Svedmyra, då är ju Stora Mossen ett betydligt attraktivare område som tillhör Snobb-Bromma. Bra område.
Det är inget problem för ett par med runt 30 brutto att köpa denna lgh men lånen kan dom aldrig betala av med ett vanligt medelklasslevende.

Är nyliberalerna negativa till arkitekturen och tycker det borde vara halva priset på detta Hus?
2017-12-17, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
90 % spekulanter är naturligtvis inte korrekt. Mina beräkningar, baserat på Hemnet och Booli, visar på 18-42 % i Sthlms stad (d.v.s. kommunen). Det kan ha funnits något objekt med upp till 50 % spekulationsgrad - men jag bedömde att det troligen handlade om delvis osålda bostäder från byggherren.
Ja, 18% låter mer rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Rinkebyterrasen / RT16 / Almbygatan 10 är slutsåld från byggherren (Alm Equity) så all försäljning på Hemnet / Booli är spekulanter.
Det är inte så att BRF tagit över de osålda från Alm och nasar dessa via mäklare?
2017-12-17, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Trevligt att inflyttningsdatum nu spikats. Den 1 februari börjar inflyttningarna till Prime Livings studentboenden i Spånga. Totalt ska 1 100 boenden färdigställas där (2018?).

https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=138062

98 boenden verkar det handla om i denna etapp som kan bokas 14-17 december. Hyran verkar som vanligt för nyproduktion att va hög (6 900 kr för 28 m2), men den saken kommer marknaden att ta hand om under kommande år. Ingen kan klandras för att man i nuläget tar ut den hyra man kan.

"Alla lägenheter på 28 kvm har balkong och en planlösning som gör det möjligt att bo två personer."
Jag ser flera kommentarer om att hyra på nyproduktion, på något sätt skulle vara för hög.

Ni som skriver det ser uppenbarligen möjligheter att tillverka bostäder och hyra ut till lägre hyra. Så varför i all världen gör ni inte det då?

Och ser ni inte att ni kan göra det, så varför påstår ni då att hyran är för hög?
2017-12-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkillen
6900kr för 28 kvm! Med krav på max 2 personer, måste vara student, får inte röka, inte ha husdjur.
Det är högre månadskostnad än vad jag har för min nyligen inköpta centrala 2:a BR i gbg, om jag räknar bort amorteringen. Amorteringen är ingen kostnad utan ett sparande som den minnesgode läsaren säkert minns

Frågan är då: har jag betalat orimligt högt pris för mitt boende? Alternativen är i mina ögon desto sämre!
Hyra för nyproducerad HR är klart högre än ränta+ månadsavgift för nyproducerad BR.
Och det är rimligt att det är så. Man får lägga på en snittkostnad för inre underhåll plus service som hyresgästen får.

En del kan tycka att det inte räcker för att täcka skillnaden mellan boendeutgift för HR och BR.
Dvs man menar att BR-priserna borde vara högre.

Och detta är ju lite intressant i diskussionen om bubbla.
Hur kan vi ha en bubbla för BR-priser när de samtidigt ter sig för låga?

Detta pekade Harry Flam på. Det har inte diskuterats i tråden. Däremot har det producerats förvirrade avfärdanden av Flams analys.
2017-12-17, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du tänker fel, då dessa bidragsgrupper överhuvudtaget inte blir beviljade ett lån, endast tillsvidareanställda blir eller pensionärer. Det är heltidsarbetares medianlön och pensionärers man ska räkna på.

Tänker rätt eller fel, så ska dom ändå bo och defakto bor dom också på adresser de hade råd till för 10-20 år sedan men idag inte skulle kunna flytta till.

Men säg ändå att vi håller oss till din logik så finns det alltså mindre än 400000 människor i Stockholms kommun som har råd att bo i kommunen.
Senast redigerad av L.D. 2017-12-17 kl. 10:09.
2017-12-17, 10:06
Medlem
Citat:
För banken är det tvärtom. Det är väldigt väsentligt att deras säkerheter är mer värda än deras lån.
Det väsentliga för banken är att låntagarna betalar ränta (och eventuell amortering).

Citat:
Banker kan en viss tid "låtsas" som att säkerheternas värden inte spelar någon roll, men efterhand kommer även de att vara tvungna att realisera på marknaden. Med en väldig massa skuldsatta pensionärer i Sverige kommer det att bli vanligt att folk s a s "dör ifrån" sina lån. Då om inte förr kommer banken att få ta sin smäll. Och sådant sker förstås hela tiden.
Kreditförluster inträffar hela tiden. Men de är mycket små för bostadslån.

Citat:
Senaste månaderna har Stockholms bostadsbestånd blivit 15% mindre värt. Och eftersom Stockholms bostadsbestånd är bankernas säkerhet, så har alla deras fordringar blivit mer osäkra, och därmed mindre värda. Bankernas enda chans att parera detta är att ge sig på låntagarna och kräva mer amorteringar.
Man får komma ihåg att genomsnittlig belåningsgrad är ganska låg.
Den här lilla prisförändringen blir därmed ointressant förutom för en handfull.
2017-12-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ne, medianinkomst står det på sidan inte medianlön, det inkluderar alla nolltaxerande blattar i Sthlm och bidragstagare som drar ner snittet radikalt precis som den höga spädbarnsdöden på 1800-talet drog ner medelåldern för folk till 40-50 bast bara. I verkligheten levde folk lika länge då som nu om man höll sig frisk.

Medianinkomst var år 2016 ca 300 000 kr/mån. Nu är det 2018 och den är 5% högre. Medianlön för heltidsarbetare är närmare 33-35000 kr i Stockholm och 31000 i landet. Det finns statistik på SCB om det.

Medianinkomsten i kommunen 306000 kr/år och i länet 300000 kr/år. 2016.

De här övriga Stockholmarna som du inte vill ha med i statistiken, var tror du att de bor idag? Och var tycker du att liknande människor ska bo i framtiden?
Senast redigerad av L.D. 2017-12-17 kl. 10:11.
2017-12-17, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det handlade inte om det, det handlade om att fastighetspriserna är en väsentlig del i ekvationen när det kommer till priset för bostäder.
Markkostnad (men då är det inte bara markpris) utgör ungefär 22% av priset, för riket.
Det är ca 5% högre i Stockholm. (Kostnaderna enligt SCB).

Du har fortfarande inte svarat på varför markpris skulle falla "allt annat lika" (som du skrev).
2017-12-17, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men för i helvete, med stigande belåning och högre skulder blir låntagarna allt mer sårbara för störningar. Det kommer komma störningar, exempelvis Kinas kreditbubbla spricker och sen rullar krisen över världen, eller vad det blir för djävulstyg.
Exakt det som är problemet med att vi låtit belåningen och med den bostadspriserna skena iväg.
Sen kan du sitta säkert, men det hjälper inte samhället i stort.
Det resonemanget kan du föra för vår ekonomi i största allmänhet.

Du kan haka upp dig på allt som avviker mot jaga/samla samhälle vi hade för 10'000 år sedan.

Ta bara vårt påhitt att bo i städer och vara beroende av transport av mat in till städerna. Det finns mängder av andra störkänsliga system att vara nervös över.
2017-12-17, 10:32
Medlem
Citat:
Nej, jag har inga exempel, utan ger mig på två antaganden. 1) att det ibland händer att folk dör, och 2) att de som dör ibland har lån. "Ta sin smäll" var dock ett dumt uttyck. Vad jag menar är att banken då måste möta verkligheten och sälja säkerheten på marknaden.
Det blir dödsboet som säljer panten och då löses lånet. Finns inte tillgångar att lösa lånet åker banken på en kreditförlust.
Det är aldrig banken som säljer panten. Det kan inte banken göra då banken inte äger panten.
2017-12-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Det är naturligtvis ingen naturlag, som du vill få det till. Åk till exempel till Kristineberg eller Bastuträsk och titta, fullt av förfallna hus. På samma sätt sker det ett förfall och en ghettofiering på många platser runtom i landet som är relaterad till invandringen. Denna förvandling kommer att få effekt på priserna.
Hm, är det det privatkapitalistiska profitjagande företaget D Carnegies renoveringar av miljonprogrammet i Rinkeby och Husby du talar om?
Många är förargade över det tilltaget, men icke desto mindre sker det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Sen är Sverige på god väg att bli ett fattigt land. I en situation där välståndet minskar och trasproletariatet växer så måste också huspriserna ner. Enda sättet att upprätthålla priserna i ett sådant läge går via ökad skuldsättning, en strategi som förr eller senare kommer sluta fungera.
Hm, sist jag tittade så steg hushållens nettotillgångar. Och har stigit drastiskt de senaste 10 åren.
Har inte du märkt det för egen del?
2017-12-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Du glömmer att hyresgästen kan stämma BR-innehavaren, efter det den förra flyttat ut från lägenheten, och med hjälp av hyresnämnden därmed få tillbaka 'överpriset' vilket kan röra sig om mycket stora summor som läggs ovanpå rättegångskostnader.
(ockerhyra = bruksvärdet + hyra av eventuella möbler/husgeråd - hyra)

Vänta hur tänkte du nu och hur har du lyckats inbilla dig detta?

I inlägget som du citerade länkade jag till Hyresnämndens hemsida det står följande;

http://www.hyresnamnden.se/Skalig-hyra/Upplatelser-enligt-lagen-om-uthyrning-av-egen-bostad-privatuthyrningslagen/

"Kan hyran ändras retroaktivt?

Hyran kan tidigast ändras från den dag som ansökan om villkorsändring kommer in till hyresnämnden. Om det finns skäl för det kan den nya hyran gälla först från en senare tidpunkt, men senast från dagen för hyresnämndens beslut."

Det går alltså bara att få hyran förändrad framåt och finns ingen risk för återbetalningsskyldighet för en BR-innehavare. Vidare så går det inte att stämma en person för den här typen av tvister, eftersom Hyresnämnden är en domstol dedikerad till frågor om uthyrning av bostäder skulle en stämningsansökan hos Tingsrätten vidarebefordras till Hyresnämnden som sen behandlar det som ett tvistemål och inte som en civilrättslig stämningsansökan. Angående rättegångskostnader tar inte Hyresnämnden ut någon kostnad för att behandla ett tvistemål, den enda kostnad som uppstår är eventuellt bortfall av intäkt för att närvara vid förhandlingen samt för att eventuellt anlita ett juridiskt ombud vilket inte är obligatoriskt.

I fortsättningen vill jag be dig läsa på bättre innan du skriver så att du kan motivera och styrka dina uttalanden och inte skriva inlägg med påhittat nonsens som riskerar att lura folk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in