2017-12-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det du och andra inte verkar fatta är att de låga räntorna rätt snabbt kan blir rejält högre. Sitter du högt belånad så kommer du sitta i en rävsax.

Underskatta mig inte men ser inte en tredubbling av räntan just nu i min kristallkula! Sen är det, speciellt om man är utomstående, lätt att måla fan på väggen!

Riskbenägenhet ligger i vårt beteende, åker du på semester till afrika finns RISKEN att du åker på ebola med blödning från alla kroppsöppningar. Flyttar du ihop med din drömkvinna, finns RISKEN att hon visar sig vara ett labilt borderlinefall.....men vi gör det ändå, för vi tror det bästa.
2017-12-16, 17:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkillen
Underskatta mig inte men ser inte en tredubbling av räntan just nu i min kristallkula! Sen är det, speciellt om man är utomstående, lätt att måla fan på väggen!

Riskbenägenhet ligger i vårt beteende, åker du på semester till afrika finns RISKEN att du åker på ebola med blödning från alla kroppsöppningar. Flyttar du ihop med din drömkvinna, finns RISKEN att hon visar sig vara ett labilt borderlinefall.....men vi gör det ändå, för vi tror det bästa.
Men för i helvete, med stigande belåning och högre skulder blir låntagarna allt mer sårbara för störningar. Det kommer komma störningar, exempelvis Kinas kreditbubbla spricker och sen rullar krisen över världen, eller vad det blir för djävulstyg.
Exakt det som är problemet med att vi låtit belåningen och med den bostadspriserna skena iväg.
Sen kan du sitta säkert, men det hjälper inte samhället i stort.
2017-12-16, 17:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej du har fel förstås och inte bara om du pratar specifikt om mig.

Om du efterlämnar en bostad samt ett lån på en del av dess värde så är tillgångarna större än skulderna så klart. När bostaden då säljs och skulderna regleras frigörs mellanskillnaden som kan efterlämnas som arv. Detta är så enkelt att de flesta borde förstå det.
Nej det är inte så klart, det är så klart nu, men inte om vi får en kris och ett kraftig sättning på fastighetsmarknaden och en lågkonjunktur.
Då rinner det förmögenhet ur alla hål
2017-12-16, 17:31
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Ja, Barkarbystaden är nog den typ av marginalområde där den siste byggaren i princip kommer att få marken gratis mot att han lovar att bygga. Där kan vi då till slut komma att få se BoKlok bygga ettor som säljs för 695 000 kr och tvåor för 995 000 kr (som i Angered idag). Eller då polska/baltiska bolag som bygger ännu billigare.

Små 2or i Barkarbystaden såldes för 950 000 kr bara för 4-5 år sen, nu liggger dom på över det dubbla.
Det gick tydligen bygga samma typ av kvalitets nyproduktion för 4 -5 år sen för priserna som dagens boklok hus som är relativt enkla.
Märkligt. Har byggmaterial och arbetarnas löner ökat 130% på 4-5 år ? Eller vad säger beta101?
Senast redigerad av slemhog 2017-12-16 kl. 17:33.
2017-12-16, 17:36
Avslutad
Nästa vecka blir det lite spännande att se hur Riksbanken tänker göra med sina interventioner på statsobligationsmarknaden. Vid mötet i april bestämde man sig för att köpa obligationer för 15 miljarder under andra halvåret 2017, men man har fram tills nu fortfarande inte bestämt sig för vad man gör efter årsskiftet.

Vid beslutet i april var Ingves, af Jochnick och Jansson för att fortsätta med köpen, medan Skingsley, Flodén och Ohlsson var emot. Så mycket tyder väl på att det kommer att bli som Ingves vill även nu. Den svaga kronan och den överraskande höga inflationen under flera månader talar för att man upphör med köpen. Viljan att följa ECB talar emot.

15 miljarder är egentligen en skitsumma i de här sammanhangen, men beslutet säger ändå en hel del om vilka signaler man vill sända ut.

Norges centralbank skickade en något åtstramande signal under den gångna veckan, och Fed höjde, så summa summarum kanske det är sannolikt att Riksbanken upphör med köpen.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-16 kl. 17:49.
2017-12-16, 17:39
Avslutad
Citat:
Och angående det fetade "Och sådant sker förstås hela tiden.", du har förstås exempel som du kan ge när du kommer med ett sådant påstående eller hur? Hur ofta sker det, ge oss lite data!
Nej, jag har inga exempel, utan ger mig på två antaganden. 1) att det ibland händer att folk dör, och 2) att de som dör ibland har lån. "Ta sin smäll" var dock ett dumt uttyck. Vad jag menar är att banken då måste möta verkligheten och sälja säkerheten på marknaden.
2017-12-16, 17:39
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Långsiktigt tas rekyler igen, även när det blir mer rejäla sådana. Har du någonsin hört om någon som köpt en bostad i unga dar och efterlämnat ett lån som är högre än bostadens värde?

Det är naturligtvis ingen naturlag, som du vill få det till. Åk till exempel till Kristineberg eller Bastuträsk och titta, fullt av förfallna hus. På samma sätt sker det ett förfall och en ghettofiering på många platser runtom i landet som är relaterad till invandringen. Denna förvandling kommer att få effekt på priserna.

Sen är Sverige på god väg att bli ett fattigt land. I en situation där välståndet minskar och trasproletariatet växer så måste också huspriserna ner. Enda sättet att upprätthålla priserna i ett sådant läge går via ökad skuldsättning, en strategi som förr eller senare kommer sluta fungera.
2017-12-16, 17:40
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ja, Barkarbystaden är nog den typ av marginalområde där den siste byggaren i princip kommer att få marken gratis mot att han lovar att bygga. Där kan vi då till slut komma att få se BoKlok bygga ettor som säljs för 695 000 kr och tvåor för 995 000 kr (som i Angered idag). Eller då polska/baltiska bolag som bygger ännu billigare.
Är marken gratis så blir det billigare än så. Jag har en väninna som köpte sin BR (4 rok 103 m2) i en mindre ort för knappa miljonen rätt nyligen, och det huset är inte byggt på gratis mark.

Det huset var byggt av en privat entreprenör som verkar ha en bra lönsamhet över tid. 10-15%.
2017-12-16, 17:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det är inte så klart, det är så klart nu, men inte om vi får en kris och ett kraftig sättning på fastighetsmarknaden och en lågkonjunktur.
Då rinner det förmögenhet ur alla hål

Vi pratar här om att efterlämna arv efter ett helt liv och då är sådana här nedgångar knappt ens synliga när de betraktas efter alla dessa år. Har du någonsin hört talas om någon som tagit ett bolån i unga år och efterlämnat en bostad som är mindre värt en bolånet när de dör? Det borde du ha gjort efter dina påståenden men vi vet hur det ligger till, eller hur?
2017-12-16, 17:42
Medlem
80231s avatar
Citat:
Nästa vecka blir det lite spännande att se hur Riksbanken tänker göra med sina interventioner på statsobligationsmarknaden. Vid mötet i april bestämde man sig för att köpa obligationer för 15 miljarder under andra halvåret 2017, men man har fram tills nu fortfarande inte bestämt sig om vad man gör efter årsskiftet.

Vid beslutet i april var Ingves, aj Jochnick och Jansson för att fortsätta med köpen, medan Skingsley, Flodén och Olsson var emot. Så mycket tyder väl på att det kommer att bli som Ingves vill även nu.

15 miljarder är egentligen en skitsumma i de här sammanhangen, men beslutet säger ändå en hel del om vilka signaler man vill sända ut.
Det kanske blir ett beslut om köp ännu en gång, men därefter så tror jag att de kommer att sitta still i båten.

Vad tror du om tidpunkt för sälj? 2021/2022
2017-12-16, 17:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Det är naturligtvis ingen naturlag, som du vill få det till. Åk till exempel till Kristineberg eller Bastuträsk och titta, fullt av förfallna hus. På samma sätt sker det ett förfall och en ghettofiering på många platser runtom i landet som är relaterad till invandringen. Denna förvandling kommer att få effekt på priserna.

Sen är Sverige på god väg att bli ett fattigt land. I en situation där välståndet minskar och trasproletariatet växer så måste också huspriserna ner. Enda sättet att upprätthålla priserna i ett sådant läge går via ökad skuldsättning, en strategi som förr eller senare kommer sluta fungera.

Jag känner inte till Bastuträsk men jag har många gånger framhållit att riskerna är betydande på avfolkningsorter som är beroende av en enskild arbetsgivare. Men om vi nu håller fokus på det som debatteras mest i tråden, storstäder och inte minst Stockholm blir bilden en annan. Var finns exemplen där pensionärer efterlämnar bolån som är högre än värdet på deras bostäder?
2017-12-16, 17:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, jag har inga exempel, utan ger mig på två antaganden. 1) att det ibland händer att folk dör, och 2) att de som dör ibland har lån. "Ta sin smäll" var dock ett dumt uttyck. Vad jag menar är att banken då måste möta verkligheten och sälja säkerheten på marknaden.

Va, du skrev att sådant sker hela tiden men du kan inte ge ett enda exempel, fabulerade du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in