2017-12-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Fangohr var till skillnad från försvinnandena 650729 en vuxen person med möjligt dunkelt förflutet utomlands. Här kan knappast ens polisen ha trott att han skulle ha tagit hyra på ett fartyg. Sannolikt att han lämnade Sverige av andra skäl eller blev röjd ur vägen av möjliga kumpaner.

Nej, det var inte vanligt här i landet att flera dramatiska händelser inträffade på en och samma dag. Därför är det sannolikast att Hymmeförsvinnandet och Dahlsjöförsvinnandet hänger ihop. Jag har tidigare lanserat liftarteorien som jag alltjämt favoriserar.

Hymme var väl inte homo; han skulle träffa en flickvän på konstskolan han var på väg till? På sextiotalet låg homofilerna lågt så hade han sådana intressen aktade han sig nog för att visa dem för andra än liknasinnade.

Att jag nämnde Fangohr berodde inte på att jag trott att polisen ansåg honom ha mönstrat på ett fartyg! Jag tog upp hans fall av den orsaken, att det blev exceptionellt lite omskrivet, vilket var anmärkningsvärt med tanke på hans sociala situation.

Jag har aldrig sagt att Hymme skulle varit "homo"! Däremot tror jag det är möjligt, att han träffat en man med homosexuella böjelser, som bjudit hem honom. Hymme uppskattade inte mannens närmanden senare, och det ena ledde till det andra - mord. Det är ett i mitt tycke möjligt scenario, i vart fall. Hymme såg ju ovanligt bra ut.
Citera
2017-12-14, 16:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Platoniskt intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Att jag nämnde Fangohr berodde inte på att jag trott att polisen ansåg honom ha mönstrat på ett fartyg! Jag tog upp hans fall av den orsaken, att det blev exceptionellt lite omskrivet, vilket var anmärkningsvärt med tanke på hans sociala situation.

Jag har aldrig sagt att Hymme skulle varit "homo"! Däremot tror jag det är möjligt, att han träffat en man med homosexuella böjelser, som bjudit hem honom. Hymme uppskattade inte mannens närmanden senare, och det ena ledde till det andra - mord. Det är ett i mitt tycke möjligt scenario, i vart fall. Hymme såg ju ovanligt bra ut.

Med tanke på Fangohrs arbete så hade han troligtvis inga problem att ta sig ombord något passande fartyg.

Om "Hymme" ev. var homosexuell vet vi inte. Han hade i a f ingen flickvän då han försvann. Det enda vi vet, enligt fadern, är att han hade ett platoniskt intresse för det motsatta könet. En sådan kärlek hade definitivt inte de tre från Göteborg.

"Hymme" såg helt klart mycket bra ut - utseendemässigt. Han kunde säkert väcka intresse hos både kvinnor och män.
Citera
2017-12-14, 17:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lämnade Torekov vid 15.00-tiden den 29 juli?

Citat:
Fangohr var till skillnad från försvinnandena 650729 en vuxen person med möjligt dunkelt förflutet utomlands. Här kan knappast ens polisen ha trott att han skulle ha tagit hyra på ett fartyg. Sannolikt att han lämnade Sverige av andra skäl eller blev röjd ur vägen av möjliga kumpaner.

Nej, det var inte vanligt här i landet att flera dramatiska händelser inträffade på en och samma dag. Därför är det sannolikast att Hymmeförsvinnandet och Dahlsjöförsvinnandet hänger ihop. Jag har tidigare lanserat liftarteorien som jag alltjämt favoriserar.

Hymme var väl inte homo; han skulle träffa en flickvän på konstskolan han var på väg till? På sextiotalet låg homofilerna lågt så hade han sådana intressen aktade han sig nog för att visa dem för andra än liknasinnade.

Det trodde jag också under flera år. Allteftersom mer och mer information har framkommit har jag övergivit denna uppfattning. Den midnattsblå kom troligtvis aldrig att lämna Göteborg det aktuella datumet. Enligt en anonym UL skall bilen denna dag ha stått parkerad någonstans längs Säveåns strand. Oklart på vilken sida. Jag tror helt enkelt att det inte fanns någon tid att ge "Hymme" en ev. lift. Tror inte heller att dessa tre unga män hade något intresse av att ge för dem en helt okänd person lift.

I den anmälan som görs av fadern så uppges att "Hymme" skall ha lämnat Torekov vid 15.00-tiden. Den här uppgiften kommer sedan att bli korrigerad av modern då den flyttas fram.

Kl. 14.11 inleds Grodmansrånet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-14 kl. 17:33.
Citera
2017-12-14, 18:42
Medlem
Eastmancolors avatar
Som jag förstått det var Hymme på väg till just en dambekant på konstskolan. Det var väl fadren som påstod detta om Hymmes "platoniska intresse" för damer.

Svårt att avgöra av de knappast knivskarpa foton jag sett om han såg "ovanligt" bra ut. Däremot verkar Dahlsjögänget inte ha sett särdeles passabla ut med grova drag och utstående öron och annat som hör deras klass till.

Många blandar ihop homosexuellt uppträdande med förfinat manér; litet symptomatiskt på att de flesta svenskar är ganska obildade.

Ang D-gängets PV: den försvann med dem. Varifrån kommer påståendet att så icke skulle ha varit fallet?
Senast redigerad av Eastmancolor 2017-12-14 kl. 19:03.
Citera
2017-12-14, 22:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Telefonsamtal den 27 juli 1965 Gerlesborgs konstskola och Torekov.

Citat:
Som jag förstått det var Hymme på väg till just en dambekant på konstskolan. Det var väl fadren som påstod detta om Hymmes "platoniska intresse" för damer.

Svårt att avgöra av de knappast knivskarpa foton jag sett om han såg "ovanligt" bra ut. Däremot verkar Dahlsjögänget inte ha sett särdeles passabla ut med grova drag och utstående öron och annat som hör deras klass till.

Många blandar ihop homosexuellt uppträdande med förfinat manér; litet symptomatiskt på att de flesta svenskar är ganska obildade.

Ang D-gängets PV: den försvann med dem. Varifrån kommer påståendet att så icke skulle ha varit fallet?

Det är riktigt. Den här tjejen var från Göteborg men befann sig för tillfället på Gerlesborgs konstskola. Hon och "Hymme" hade samtalat med varandra via telefon den 27 juli. Hon var också den sista personen, utanför familjen, som hade haft med honom att göra vad känt är.

Tycker du det? Det tycker i a f inte jag. Vad har deras utseende att göra med vilken klasstillhörighet de tillhörde? Åtminstone både Kjell-Åke och Gay var båda mycket populära bland det motsatta könet.

Den mycket omtalade Volvon kom även denna att försvinna för alltid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-14 kl. 22:32.
Citera
2017-12-15, 00:03
Medlem
Eastmancolors avatar
Varifrån uppgiften att PV:n aldrig skulle ha lämnat Gbg 650729?
Citera
2017-12-15, 15:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Vi har i "Hymme"-tråden pratat hur ovanligt detta är som hände den 29 juli 1965.

Criminally Listed med sina mycket intressanta videos har nu den 14 december publicerat ytterligare en med namnet 3 Haunting Mass Disappearances del 2.

Här tar alltså han upp ytterligare tre sådana fall. Ett är från Canada och de övriga två från USA. Två av dem är familjerelaterade och det tredje är The Springfield Three. Detta visar på hur ovanligt detta är t. o. m. i ett land som USA att tre, eller flera, personer försvinner samtidigt utan att vara släkt med varandra.

https://www.youtube.com/watch?v=r-K5HD_xZFc
Citera
2017-12-16, 14:15
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Skall inte närmare gå in på Grodmansrånet eftersom detta får diskuteras i den här tråden (FB) Grodmansrånet mot Skandinaviska Banken, Göteborg, 1965.. Vill ändå omnämna att förvisso blev tre personer dömda för sin inblandning. Däremot blev det inte uppklarat, eller färdigutrett, med tanke på alla som faktiskt var inblandade. Här handlar det inte om att tro utan om att veta.

"Hymmes" försvinnande kom att få en enorm uppmärksamhet precis som Grodmansrånet. Minst två polisutredningar drevs samtidigt gällande honom. Här sparade man verkligen inte på krutet utan polisen försökte att få hans försvinnande uppklarat. Tyvärr lämnade föräldrarna olika uppgifter när sonen denna dag lämnade Torekov. Ingen vet heller på vilket sätt han färdades upp till Göteborg.

Som vi vet så lyckades polisen aldrig klara upp konstnärssonens försvinnande.

Utan att kunna bevisa det, så tror jag inte att de tre från Göteborg och "Hymme" hade något med varandra att göra.

Du verkar ha ändrat uppfattning beträffande sannolikheten att fallen skulle vara ihopkopplade och det är ju vackert så.
Citera
2017-12-16, 16:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kopplingar.

Citat:
Du verkar ha ändrat uppfattning beträffande sannolikheten att fallen skulle vara ihopkopplade och det är ju vackert så.

Det har du helt rätt i.

Under årens lopp så har jag ändrat uppfattning ang. en koppling mellan Dahsjö-gänget och "Hymme". Jag tror inte längre på en sådan efter att bl. a. tagit del av tre polisutredningar.

Däremot tror jag starkt på en koppling mellan Dahlsjö-gänget och grodmansrånet.
Citera
2017-12-17, 00:38
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har du helt rätt i.

Under årens lopp så har jag ändrat uppfattning ang. en koppling mellan Dahsjö-gänget och "Hymme". Jag tror inte längre på en sådan efter att bl. a. tagit del av tre polisutredningar.

Däremot tror jag starkt på en koppling mellan Dahlsjö-gänget och grodmansrånet.

Vilken koppling skulle det vara?

Blev någon av Dahlsjöarna lyst för samröre med rånarna?

Tycker att i synnerhet omständigheten att Hymme och Dahlsjögruppen var relativt jämnåriga pekar mot ett samband; hade Hymme varit exempelvis medelålders så hade sambandet känts något mindre påtagligt.

Hade Hymme haft ungerska band skulle hans försvinnande kunnat ha satts i samband med rånet som utfördes av trenne ungerska flyktingar vid namn Dezsö Nagy (uttalas ungefär som Däzjö Nådj), Erich Nehyba och Peter Pinter. Faktiskt är det tyska efternamnet Hübner vanligare i Ungern än här. (Man kan undra varför killen fick heta Hübner i förnamn; en ungrare skulle uppfatta namnet Hübner Lundqvist som att Lundqvist vore förnamnet eftersom de i likhet med östasiater alltid sätter efternamnet före!)
Senast redigerad av Eastmancolor 2017-12-17 kl. 01:37.
Citera
2017-12-17, 17:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga ungerska band.

Citat:
Vilken koppling skulle det vara?

Blev någon av Dahlsjöarna lyst för samröre med rånarna?

Tycker att i synnerhet omständigheten att Hymme och Dahlsjögruppen var relativt jämnåriga pekar mot ett samband; hade Hymme varit exempelvis medelålders så hade sambandet känts något mindre påtagligt.

Hade Hymme haft ungerska band skulle hans försvinnande kunnat ha satts i samband med rånet som utfördes av trenne ungerska flyktingar vid namn Dezsö Nagy (uttalas ungefär som Däzjö Nådj), Erich Nehyba och Peter Pinter. Faktiskt är det tyska efternamnet Hübner vanligare i Ungern än här. (Man kan undra varför killen fick heta Hübner i förnamn; en ungrare skulle uppfatta namnet Hübner Lundqvist som att Lundqvist vore förnamnet eftersom de i likhet med östasiater alltid sätter efternamnet före!)

Även om "Hymmes" försvinnande har blivit mycket sammankopplat med "Dahlsjö-gänget" så har dina första frågor inget med "Hymme" att göra och får därför diskuteras i rätt tråd. Blir off-topic i den här tråden.

De fyra försvunna unga männen var alla ganska jämnåriga födda 1943, 1944, 1947 och 1949.

"Hymme" hade inga ungerska band förutom då att förnamnet Hübner tydigen förekommer i Ungern som efternamn.
Citera
2017-12-17, 18:17
Medlem
Eastmancolors avatar
Jag börjar luta åt att samtliga tre händelser faktiskt har samband med varandra. Framför allt efter att ha tagit del av uppgiften att grodmannarånet skulle ha engagerat upp till ett tjog ytterligare inblandade.

Och samma dag försvinner av en slump Hymme. Och Dahlsjögänget.

Och man verkar inte ha bortom rimligt tvivel uteslutit att försvinnandena skulla ha koppling till rånet.

Det blir hopplöst att diskutera en sådan utgångspunkt när händelserna är splittrade på FB i tre disparata trådar. Man kanske skall starta en gemensam tråd för dem som vill forska i möjligheten att Gbg 650729 inte drabbades av tre separata kriminalhändelser utan en enda med tre huvudförgreningar.

Personligen tycker jag att min eleganta förklaring att Hymme och Dahlsjöfolket omkom i en gemensam bilolycka ff håller. Emellertid tycker jag också att alla stenar skola vändas på.

*Att konstant tänka "Vad får jag skriva som inte kan betraktas som offtopic; det viktigaste är inte vad jag vill säga utan att följa formalia?" är kreativitetsdödande och diskussionsbegränsande. I synnerhet då innehållet av naturliga skäl överlappar ett antal trådar och jag själv ej lider av formaliafixering - eller asperger eller OCPD för den delen - utan är en helt vanlig och sprallig borderlinenarcissist.😀*
Senast redigerad av Eastmancolor 2017-12-17 kl. 18:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in