2017-12-16, 12:43
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Möjligt men omöjligt att sia om. Det jävliga var ju att IS i princip utplånade all opposition gentemot Assad. Det var,ju ingen slump att Assad lät IS växa till det monster det blev. Väst blev tvingade tillsammans det mindre trevliga valet; pest eller kolera. Och där sitter han nu ännu på tronen Mr Kolera
Omöjligt att sia om?
Det är sant att det inte finns någon samlad opposition idag och utan en vettig opposition att förhandla med eller som är redo att ta över makten på ett vettigt sätt så skulle det självklart gå åt helvete ifall centralmakten faller, väldigt naivt att tro något annat, se på grannländerna! Man tänker direkt på termen definition of insanity.
Men kudos att du har förhoppningar, trist att vara realist.
Citera
2017-12-16, 12:53
Medlem
I-van-Toers avatar
Det var väl schysst av Assad att låta alla grupperingar i Syrien visa upp sig de senaste sex åren så att världen till slut fått göra sig en uppfattning om de realistiska alternativen, eller hur? Nu tror jag de flesta insett att Assad är det minst dåliga alternativet (kanske inte CIA, Mossad, MI6 och DGSE men det är bara naturligt). Det finns inga bra alternativ i världen längre. Trump är också det minst dåliga alternativet. Likaså Putin. Det är tyvärr sanningen.

Hur går det för övrigt i Damaskus med eldupphöret? Något nytt?
Citera
2017-12-16, 13:20
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det var väl schysst av Assad att låta alla grupperingar i Syrien visa upp sig de senaste sex åren så att världen till slut fått göra sig en uppfattning om de realistiska alternativen, eller hur? Nu tror jag de flesta insett att Assad är det minst dåliga alternativet (kanske inte CIA, Mossad, MI6 och DGSE men det är bara naturligt). Det finns inga bra alternativ i världen längre. Trump är också det minst dåliga alternativet. Likaså Putin. Det är tyvärr sanningen.

Hur går det för övrigt i Damaskus med eldupphöret? Något nytt?

HTS uppges här ha vägrat att lämna och striderna är återupptagna i ‘Ayn Tarma and Jobar.

Källa: https://www.almasdarnews.com/article/syrian-army-resumes-attack-east-damascus-hts-refuses-leave/
Citera
2017-12-16, 13:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan
USA verkar inte vilja inget gott i MÖ för de allra flesta länderna, det blir tydligt gång på gång MEN Du säger att valet av Assad gick korrekt till men då blir det din högst subjektiva åsikt, jag tycker du borde skriva

jag tycker att Assad blev vald av Syriens befolkning i ett korrekt legitimt val.
Inte få det att låta som en sanning, du ifrågasätter FN och alla andra organisationer som har en annorlunda åsikt om saken men de har liksom ofta belägg och kunskap när de påpekar eventuella brister som de gjort i exempelvis valet i Syrien.
Du har rätt till en åsikt och jag respekterar den men ser du inte andra sidan på myntet?
Jag tror du började diskussionen om hur det är ställt med kunskap i samhällskunskap. Ändå förstår du inte mitt resonemang och de grundläggande principer som jag för fram.

Nåväl, jag tar det igen och försöker formulera mig på annat sätt.

Det är en demokratisk princip att folket i ett land väljer sina ledare. Det betyder att INGA ANDRA kan göra anspråk på makten i det landet, inte heller kan något annat land sätta sig till doms över valet i ett land. De valda personerna har ansvar inför sina väljare och inga andra.
Syrien gjorde som många andra, bjöd in valobservatörer. De sade att valet genomfördes korrekt.
Din och min åsikt räknas helt enkelt inte. Såvida du inte har syriskt medborgarskap. Jag har det inte.

USA har kallat valet i Syrien illegitimt. Men det är ju rent nonsens. USA:s åsikt betyder ingenting, de har inte rätt att lägga sig Syriens val. Överhuvudtaget!

Att USA intar den hållningen är ren propaganda och visar bristande respekt för Syriens ledning, vilket naturligtvis är meningen. På samma sätt är deras krav på Assads avgång ett orättfärdigt krav, de har ingen rätt att ställa sådana krav. Det är bara folket i Syrien som kan välja bort honom.
Detta är demokrati!

Det är märkligt att man skall behöva förklara sådant här i ett svenskt nätforum, där folk är välutbildade!

USA bryter alltså både mot folkrätt och demokratiska principer när de ställer krav på Assads avgång och ogiltigförklarar landets val.
Senast redigerad av humanlife 2017-12-16 kl. 13:36.
Citera
2017-12-16, 14:13
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
HTS uppges här ha vägrat att lämna och striderna är återupptagna i ‘Ayn Tarma and Jobar.

Källa: https://www.almasdarnews.com/article/syrian-army-resumes-attack-east-damascus-hts-refuses-leave/

Ja, då var det alltså lite för bra nyheter tidigare i veckan. Nästan väntat. Dock är HTS där helt avskurna från all utländsk hjälp. Men det kommer ta månader att rensa ut alla fickor. Det är egentligen bara runt Daraa i söder vid den jordanska/israeliska gränsen och Idlib i norr som inte kommer att gå att rensa ut på några månader. Det här kommer att fortsätta att vara ett lågintensivt krig en lång tid framöver.
Senast redigerad av I-van-Toer 2017-12-16 kl. 14:20.
Citera
2017-12-16, 14:22
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tror du började diskussionen om hur det är ställt med kunskap i samhällskunskap. Ändå förstår du inte mitt resonemang och de grundläggande principer som jag för fram.

Det är en demokratisk princip att folket i ett land väljer sina ledare. Det betyder att INGA ANDRA kan göra anspråk på makten i det landet, inte heller kan något annat land sätta sig till doms över valet i ett land. De valda personerna har ansvar inför sina väljare och inga andra.
Syrien gjorde som många andra, bjöd in valobservatörer. De sade att valet genomfördes korrekt.
Din och min åsikt räknas helt enkelt inte. Såvida du inte har syriskt medborgarskap. Jag har det inte.

USA har kallat valet i Syrien illegitimt. Men det är ju rent nonsens. USA:s åsikt betyder ingenting, de har inte rätt att lägga sig Syriens val. Överhuvudtaget!

Att USA intar den hållningen är ren propaganda och visar bristande respekt för Syriens ledning, vilket naturligtvis är meningen. På samma sätt är deras krav på Assads avgång ett orättfärdigt krav, de har ingen rätt att ställa sådana krav. Det är bara folket i Syrien som kan välja bort honom.
Detta är demokrati!

Det är märkligt att man skall behöva förklara sådant här i ett svenskt nätforum, där folk är välutbildade!

USA bryter alltså både mot folkrätt och demokratiska principer när de ställer krav på Assads avgång och ogiltigförklarar landets val.
Okej okej! Jag hajjar, Jag minns DN, de skrev då att det bara var 3 länder som hade valobservatörer på plats som jag inte ansåg trovärdiga pga. Jäv. De skrev Ryssland, Iran och Nordkorea, hörde samma på TV men efter lite luskande nu vet jag att det var det 30 länder som hade observatörer på plats och som du skriver tyckte valet gick korrekt och lugnt till! Tänk att DN och TV nyheterna missade det .
Tyvärr röstade knappt människorna utanför de regeringskontrollerade områdena men vad gör man.
Man lär så länge man lever.
Citera
2017-12-16, 15:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan
Okej okej! Jag hajjar, Jag minns DN, de skrev då att det bara var 3 länder som hade valobservatörer på plats som jag inte ansåg trovärdiga pga. Jäv. De skrev Ryssland, Iran och Nordkorea, hörde samma på TV men efter lite luskande nu vet jag att det var det 30 länder som hade observatörer på plats och som du skriver tyckte valet gick korrekt och lugnt till! Tänk att DN och TV nyheterna missade det .
Tyvärr röstade knappt människorna utanför de regeringskontrollerade områdena men vad gör man.
Man lär så länge man lever.
Tack, det var roligt att höra och tack för en bra diskussion! Man lär så länge man lever, håller jag definitivt med om och det är en sak som gör det värt att leva.
Media utelämnar ofta nyheter som är negativa för USA och ännu mer nyheter som är positiva för Syrien.
Det är också en sak som vi tycks få leva med.
Citera
2017-12-16, 16:47
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Detta är demokrati!

HAHA, Assad sitter på sin post på livstid, han har ärvt presidentposten precis som Kim i Nordkorea, slutet för sådana diktatorer är som för Saddam Hussein eller Khadaffii , i en jordhåla eller i rännstenen,

så nämn inte ordet demokrati vad gäller Syrien, Putin är inte mycket sämre, han lät spränga 6 våningshus i Moskva för att bli omvald
Citera
2017-12-16, 17:03
Medlem
Tillssons avatar
Videoklipp som visar hur White Helmets frotterar sig med al-Qaeda in Syrien.

White Helmets är alltigenom Fake och en propagandamaskin för A-Q.

Källa: https://www.liveleak.com/view?i=845_1513432577
Citera
2017-12-16, 17:18
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag framställer inte Assad i något svart/vitt perspektiv lika lite som jag gör det med t.ex. Gaddafi. Jag kan bara se det uppenbara att idag är Libyen en failed state med spridda jihad- och Daesh-grupperingar som härjar med infrastruktur i ruiner och slavmarknader samt okontrollerbar människosmuggling, och ingen lösning i sikte inte ens en plan. Libyen hade tidigare den högsta levnadsstandarden i Nordafrika.

Det hjälper inte att Nicki Haley står och gapar med fotografier i FN om Assads folkmord, det blir inte sannare för det. Lika lite som någon nu tror på henne om Jemen där hon missar att nämna att 0 Saudis har dött men 800.000 Jemeniter har gjort det.

Vad gäller rapporten så lyssnar gärna på dig om varför inte CAR är trovärdiga i sin bedömning att inga vapen har levererats till Jihadisterna och Daesh genom regeringens eller ryssarnas försorg, men däremot av USA, Turkiet, Saudi och allierade Jag för min del refererar till rapporten i fråga, artiklarna i väst-MSM är bara för att illustrera att narrativet nu förändras, och jag tror faktiskt att fler och fler i väst inte längre köper bilden av Assad som gasmördare. Däremot kan nog de flesta med kognitiv förmåga över hjärndöd förstå vad alla dessa vapenleveranser har medfört för Syrien och dess befolkning.
Jag måste ändå insistera på att du framställer regimen svart och vitt. Du verkar inte förstå att Assad sitter kvar av krafter som vill avancera sina geopolitiska intressen i området på bekostad av det syriska folket. I Libyen var Iran de största förespråkarna av att beväpna rebellerna och få Ghaddafi att avgå. De gör nu det motsatta i Syrien. Detta visar på att Iran inte har något intresse av att kriga mot "terrorism" i regionen, utan använder det som en förevändning för att uppnå vissa strategiska mål. Av den anledningen är det naturligt att andra krafter, oavsett om han gillar dessa eller inte, att de försöker svara på Irans expansionism.

Jag säger inte att CAR är otrovärdig. Det dom har påstått, och den bedömningen dom har gjort, är ju att majoriteten av vapnen kommer ifrån regimen. Du menar att det inte stämmer och refererar till källor ang. vapenförflyttning från Libyen till syriska rebeller. Jag tycker att CAR, som gjort en utredning, är tillförlitlig och håller med deras bedömning. Om CAR skulle komma fram till en annan bedömning skulle jag förlita mig på deras expertis.

Det är sorgligt att du, och nu är utgår jag ifrån vad jag erfarenhetsmässigt har sett dig skriva, förkastar sakkunniga som skrivit rapporter om krigsbrott som talar emot din verklighetsuppfattning om Assad. Jag väljer att vara konsekvent och accepterar både när regimen och rebeller blir anklagade för brott, inklusive USA. Vissa gör det inte, och det blir svårt att diskutera seriöst.
Citera
2017-12-16, 17:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag måste ändå insistera på att du framställer regimen svart och vitt. Du verkar inte förstå att Assad sitter kvar av krafter som vill avancera sina geopolitiska intressen i området på bekostad av det syriska folket. I Libyen var Iran de största förespråkarna av att beväpna rebellerna och få Ghaddafi att avgå. De gör nu det motsatta i Syrien. Detta visar på att Iran inte har något intresse av att kriga mot "terrorism" i regionen, utan använder det som en förevändning för att uppnå vissa strategiska mål. Av den anledningen är det naturligt att andra krafter, oavsett om han gillar dessa eller inte, att de försöker svara på Irans expansionism.

Jag säger inte att CAR är otrovärdig. Det dom har påstått, och den bedömningen dom har gjort, är ju att majoriteten av vapnen kommer ifrån regimen. Du menar att det inte stämmer och refererar till källor ang. vapenförflyttning från Libyen till syriska rebeller. Jag tycker att CAR, som gjort en utredning, är tillförlitlig och håller med deras bedömning. Om CAR skulle komma fram till en annan bedömning skulle jag förlita mig på deras expertis.

Det är sorgligt att du, och nu är utgår jag ifrån vad jag erfarenhetsmässigt har sett dig skriva, förkastar sakkunniga som skrivit rapporter om krigsbrott som talar emot din verklighetsuppfattning om Assad. Jag väljer att vara konsekvent och accepterar både när regimen och rebeller blir anklagade för brott, inklusive USA. Vissa gör det inte, och det blir svårt att diskutera seriöst.
Jag har svårt att ta in rapporter som gör allt för att bevisa en ståndpunkt även fast evidensen är där som gör att man med lätthet kan falsifiera ens hypotes. Det är i mina ögon inte en objektiv och vetenskaplig ansats. I fallen med kemgasattackerna så kan man exempelvis ställa upp ett antal alternativhypoteser. Sedan kan man i strikt vetenskaplig anda försöka avfärda dem i tur och ordning. Det är när man inte längre kan det som man börjar närma sig sanningen.

I den sista rapporten noterar man att mer än hälften av de drabbade dök upp på sjukhus i området vid en tidpunkt före vad som är möjligt med tanke på den tidpunkt attacken utfördes. Man lämnar ingen som helst förklaring på detta. Då jag i min profession är van att utgå från den vetenskapliga modellen räcker det för mig att redan på den punkten konstatera att framlagd hypotes är falsifierad.

När man når ett sådant resultat är det dags att övergå till en annan hypotes vilket man inte gör utan man feel confident that Assad and SAA carried out the attack.
Citera
2017-12-16, 17:44
Medlem
Citat:
Du är så otroligt okunnig om Syrien att du bör lägga av med din kaxighet!

Vem tror du strävar efter demokrati i Syrien?

Enligt dig är det väl slaktarn? :-D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in