Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Stämmer det verkligen? Eller är det någon vandringssägen.
Jag tittade hos Booli för att se hur mycket av Rinkebyterrassen som omsatts. Jag hittade (till min förvåning) bara ett enda objekt. Nu vet jag inte hur mycket som färdigställts, men mer än en lägenhet borde det vara. Och på Hemnet hittade jag bara en annons som verkade vara försäljning av privatperson (dvs inte ordinarie nyproduktionsförsäljning).
Inte ser det ut att vara några 90% spekulanter iaf.
------------------------------
Om prisnivån är för hög så borde de vara osäljbara. Och BRF och spekulanter sitta fast med dessa. Men stämmer det med verkligheten?
90 % spekulanter är naturligtvis inte korrekt. Mina beräkningar, baserat på Hemnet och Booli, visar på 18-42 % i Sthlms stad (d.v.s. kommunen). Det kan ha funnits något objekt med upp till 50 % spekulationsgrad - men jag bedömde att det troligen handlade om delvis osålda bostäder från byggherren.
Rinkebyterrasen / RT16 / Almbygatan 10 är slutsåld från byggherren (Alm Equity) så all försäljning på Hemnet / Booli är spekulanter. 114 lägenheter, 26 till salu och 19 sålda (den dagen jag räknade) vilket ger en spekulationsgrad om 39,5 %. När jag snabbkollar nu ser det ut som 21 sålda. Osäljbara är de inte, det är ju bara en fråga om pris. Nästa fas i projektet verkar byggherren har svårare att sälja.
För att hitta dem sök på Hemnet och området Spånga, Sthlms kommun. Ibland krävs litet lokalkännedom för att hitta data.