2017-12-16, 12:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kan du förklara närmare hur du tänker, varför är det orimligt att INTE efterlämna ett arv på en massa miljoner? Varför är det inte rimligt att lånen kvittas mot tillgångarna när man dör så att det bara blir någon enstaka miljon i arv?

Sosseregimen, och jag inkluderar alliansåren, ger incitament till progressivistisk obetänksamhet, frivolitet och inlärd hjälplöshet. Autonomi, konservatism och handlingsfrihet är att avstå från att dra nytta av dessa degenerativa incitament.

Du har helt rätt i att det är ett helt orimligt beteende, givet de av statsmakterna givna förutsättningarna. Det är bara de som funderar på att flytta utomlands till ett mer konservativt/frihetligt land som kan ha verklig nytta av en sådan orimlig attityd och ett sådant orimligt beteende.
2017-12-16, 12:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Kan du förklara närmare hur du tänker, varför är det orimligt att INTE efterlämna ett arv på en massa miljoner? Varför är det inte rimligt att lånen kvittas mot tillgångarna när man dör så att det bara blir någon enstaka miljon i arv?
Titta på graferna över hur skuldkvoterna har utvecklats så kanske det går upp ett ljus.

400-500 227024 11%
500-600 152948 7%
600-700 93911 5%
>700 166178 8%

31 % av samtliga hushåll i riket ligger på en skuldkvot över 400 %, hur ser fördelningen ut i Sthlm tror du?

Lånen rullas vidare och finns kvar, den totala skuldsättningen ökar.

Till slut slår det stopp och det är det vi ser.
2017-12-16, 12:45
Medlem
biljons avatar
Citat:

Den här frågan kommer ställas på sin spets inom 4-5 år när tillräckligt många med större lån än tillgång kommer att ha gått bort.
2017-12-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det här med HM är nog mer att man missat näthandeln lite för mycket, plus en del andra faktorer. Inte en indikation på att ekonomin är på väg ned generellt. I övrigt håller jag med dig.
Nu har väl HM haft nätförsäljning i massor med år. Minst 10 iaf.
2017-12-16, 13:00
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Stämmer det verkligen? Eller är det någon vandringssägen.

Jag tittade hos Booli för att se hur mycket av Rinkebyterrassen som omsatts. Jag hittade (till min förvåning) bara ett enda objekt. Nu vet jag inte hur mycket som färdigställts, men mer än en lägenhet borde det vara. Och på Hemnet hittade jag bara en annons som verkade vara försäljning av privatperson (dvs inte ordinarie nyproduktionsförsäljning).

Inte ser det ut att vara några 90% spekulanter iaf.

------------------------------
Om prisnivån är för hög så borde de vara osäljbara. Och BRF och spekulanter sitta fast med dessa. Men stämmer det med verkligheten?

90 % spekulanter är naturligtvis inte korrekt. Mina beräkningar, baserat på Hemnet och Booli, visar på 18-42 % i Sthlms stad (d.v.s. kommunen). Det kan ha funnits något objekt med upp till 50 % spekulationsgrad - men jag bedömde att det troligen handlade om delvis osålda bostäder från byggherren.

Rinkebyterrasen / RT16 / Almbygatan 10 är slutsåld från byggherren (Alm Equity) så all försäljning på Hemnet / Booli är spekulanter. 114 lägenheter, 26 till salu och 19 sålda (den dagen jag räknade) vilket ger en spekulationsgrad om 39,5 %. När jag snabbkollar nu ser det ut som 21 sålda. Osäljbara är de inte, det är ju bara en fråga om pris. Nästa fas i projektet verkar byggherren har svårare att sälja.

För att hitta dem sök på Hemnet och området Spånga, Sthlms kommun. Ibland krävs litet lokalkännedom för att hitta data.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-16 kl. 13:06.
2017-12-16, 13:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Varför citerade du mig när du inte berörde något av det jag skrev och inte besvarade frågorna?

Varför citerade du mig när du inte berörde något av det jag skrev och inte besvarade frågorna?

Du snuddade i alla fall vid frågeställningen men några svar blev det inte. Uppenbarligen var det en alldeles för svår fråga för den samlade kompetensen från bubbelbabblarna.
Skuldsättningen växer och växer, det är inte uthålligt då den inte följs av stigande löner i samma takt, rätt enkla samband som tydligen flyger över ditt huvud.
2017-12-16, 13:02
Medlem
biljons avatar
Citat:
Du snuddade i alla fall vid frågeställningen men några svar blev det inte. Uppenbarligen var det en alldeles för svår fråga för den samlade kompetensen från bubbelbabblarna.

Det är svårt att argumentera mot folk som antingen inte är speciellt gamla alternativt inte har läst eller brytt sig om historia (den sk ekonomsjukan).
Svaret är enkelt som det alltid är i dessa sammanhang, tillgångar går inte alltid upp.
För en som var med i Sverige på 80-90 talet och jobbade i USA 1995-2005 så ter sig verkligheten lite annorlunda.

Jag kan väl ställa en motfråga, vad tror du kommer hända när "arvet" till banken blir en kreditförlust på 2 miljoner och detta sker tillräckligt många gånger?
2017-12-16, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Tar de bort ränteavdraget kan vi nog se en nedgång på mer än 50% eftersom många räknar med det i sina kalkyler.
Inför staten dubbelbeskattning av räntan så minskar naturligtvis hushållens betalförmåga.
Inför staten dubbelbeskattning av lönen så minskar naturligtvis hushållens betalförmåga.
2017-12-16, 13:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skuldsättningen växer och växer, det är inte uthålligt då den inte följs av stigande löner i samma takt, rätt enkla samband som tydligen flyger över ditt huvud.

Det berör fortfarande inte frågan du citerade, här kommer den igen:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Det är svårt att argumentera mot folk som antingen inte är speciellt gamla alternativt inte har läst eller brytt sig om historia (den sk ekonomsjukan).
Svaret är enkelt som det alltid är i dessa sammanhang, tillgångar går inte alltid upp.
För en som var med i Sverige på 80-90 talet och jobbade i USA 1995-2005 så ter sig verkligheten lite annorlunda.

Jag kan väl ställa en motfråga, vad tror du kommer hända när "arvet" till banken blir en kreditförlust på 2 miljoner och detta sker tillräckligt många gånger?

Nyss påstod någon att jag måste vara 60 år och nu är jag inte tillräckligt gammal, men oavsett vad min ålder är borde du väl kunna beröra den frågan du citerar. Din förmåga att göra det är väl knappast kopplad till någon annans ålder.

Försök gärna igen, jag repeterade frågan här ovan.
2017-12-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Om vi tittar på dessa enrumslägenheter, som säljs för 695 000 kr, eller tvårumslägenheter för 995 000 kr, och som produceras av IKEA och Skanskas Boklok i Göteborg:
http://www.boklok.se/boletare/hitta-bostad/till-salu/projekten/sverige/Vastra-Gotalands-lan/ekeberg/

...så är det självklart att BoKlok i princip kan bygga hur många som helst av dessa, och det är det som ÄR marknaden.
När jag tittade på ränteutgift och månadsavgift så landade det på samma belopp som andra bostäder i närheten.

Kan kanske vara så att BoKlok bara bygger där dom kommer över en underprissatt byggrätt.
Bl a så säger dom att dom inte bygger i Stockholm. Gjorde dom det kanske dom också skulle ha "Stockholmspriser".

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Nu är momentum i motsatt riktning, väldigt mycket folk är sysselsatta i och omkring bostadsbyggnadssektorn, och det kommer tvärtom att vara ett egenvärde att hålla dessa hundratusentals människor i jobb. Många har lärt sig detta, byggt upp sina företag kring detta. Så det kommer byggas rejält framöver, trots prisfall.
Byggfirmorna kan bygga kommersiella och offentliga byggnader.
2017-12-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du vill inte besvara det jag skriver
Det är precis det jag gjort. Jag föreslår att du läser vad du skrev. Läser vad jag svarade. Och sedan pekar på vad jag inte skulle ha svarat på.

Här ifrågasätter jag varför markpriserna skulle falla "allt annat lika".
Det redogör du inte för.
2017-12-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Är det verkligen så lätt? Genuin fråga...
Om vissa utgifter minskar som så kan övriga få öka.

Dock ser vi inte att utgifter för boende i snitt ökar. Snarare tvärtom.
http://hurvibor.se/wp-content/uploads/R_boutg06_15.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in