2017-12-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad är det som bestämmer folks vilja att betala en viss andrahandshyra för en viss bostad?

* Fastighetsägarens inköpskostnad?
* Eller viljan att bo där till en viss hyra kontra alternativa boendeutgifter på andra ställen?
Vad är det som bestämmer folks vilja att ta en viss summa betalt för en andrahandsuthyrning? Avkastning på vad motsvarande kapitalet vore om man sålde ställt mot risk och avgift. Andra faktorer som att man vill undvika kostnader under en kortare tid när man inte bor hemma finns också.

Om någon sitter på dubbelboende och behöver täcka sina utgifter kan andrahandshyran för det andra boendet till och med gå under kostnaderna ifall ägaren inte har råd att sälja med förlust och intresset att hyra är svalt.

Som jag skrev tidigare är många av de som söker lägenheter att hyra inga man vill hyra ut till och det ger en överdriven bild av hur svårt det är att hitta ngt att hyra.

Jag menar inte att andrahandshyrorna kommer kommer gå ner till förstahandshyror men ägare av bostadsrätter ska inte förvänta sig att ha uthyrning som plan b till dagens priser om de inte har råd.
2017-12-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Inte läst några inlägg men det behövs inte. Faktum är att så länge det är "billigare" att driva runt en köpt bostad än att hyra en kommer priserna ICKE att rasa. Det vi ser nu är en högst tillfällig dipp pga massmedias svarta rubriken. Så länge räntan ligger där den ligger kommer inget ras, det är emot allt logiskt tänkande.

Så jävla enkelt kan det vara! Faktum är att vi har en del (gammalt) hyresbestånd med bruksvärdeshyror, där man kan få en, förvisso orenoverad, central lght för en skitsumma. Det är dessa lägenheter alla förhåller sig till! Nya HR har helt andra hyresnivåer och även de gamla som renoveras.
2017-12-15, 21:13
Medlem
Undrar vad produktionsbolagen har för mariginaler med dagens priser:
Hur stora prissänkingar "tål" man innan man måste dra i handbromsen?
2017-12-15, 21:15
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Massmedia är typ sist på bollen. Raset var ett faktum redan i augusti. Såklart så kan myckt negativ press påverka och förstärka raset. Men det är absolut inte media som är orsaken.

Marknaden i Sthlm är ner 10-15% just nu från ath. Jag tippar på att det kommer gå ner minst lika mycket till under nästa år. Dvs ett ras på totalt 20-30%. Konjukturen vänder nästa år pga detta och vi kanske kommer ha fem riktigt tunga år framför oss med ett ras på totalt ca: 40%.

Vi får se vem som gissar bäst

Jag är det första som håller med om att priserna i innerstan är vansinniga. Däremot ser du inget större tapp i de mindre lägenheterna (20-35 kvm), där ser vi fortsatt kvmpriser på 80-120'. Det är de större lägenheterna som tar stryk. Äger själv en mindre dito i Vasastan varför jag har koll på dagspriserna.
2017-12-15, 21:20
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Jag är det första som håller med om att priserna i innerstan är vansinniga. Däremot ser du inget större tapp i de mindre lägenheterna (20-35 kvm), där ser vi fortsatt kvmpriser på 80-120'. Det är de större lägenheterna som tar stryk. Äger själv en mindre dito i Vasastan varför jag har koll på dagspriserna.

Stämmer tyvärr inte. Har många referensförsäljningar i storleken 20-35 kvm som alla visar ett tapp på drygt 10%.
2017-12-15, 21:20
Medlem
Fråga till tråden.. Varför tror ni att Stockholms innerstad fortsätter falla mer eller mindre linjärt, medans fallet i kommunen verkar ha stannat upp (husmasks veckodata).? Det bör indikera att ”yttre kommunen” stiger i pris medan innerstaden sjunker
Senast redigerad av Merrelito 2017-12-15 kl. 21:24.
2017-12-15, 21:29
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Stämmer tyvärr inte. Har många referensförsäljningar i storleken 20-35 kvm som alla visar ett tapp på drygt 10%.

Det beror såklart på hur man räknar och vilket tidsspann. Om man ser på vad en lght stod i för 2 månader sedan kan det säkert stämma att även en 1 rok tappat 10% pga psykologiska aspekter. Jag skulle däremot bli oerhört förvånad om det vi nu bevittnar är det stora raset. Jag tror dock det kommer men att det dröjer några år till

Edit: När det gäller nyproducerade lägenheter är det en helt annan historia. Dessa kan säkert rasat ...
Senast redigerad av S.Kandal 2017-12-15 kl. 21:32.
2017-12-15, 21:36
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Akelius säljer 1 420 lägenheter i Storstockholm

De 27 fastigheterna ligger i Södertälje, Järna, Nynäshamn och Ösmo.
Byggår är mellan 1938 och 1993.
Köpare är D. Carnegie & Co.
Tillträde i april.
Försäljningspris 2 471 miljoner kronor, 23 341 kronor per kvadratmeter.
Stockholm, 2017-12-15

http://news.cision.com/se/akelius-residential-property-ab/r/akelius-saljer-1-420-lagenheter-i-storstockholm,c2416060
2017-12-15, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Mitt svar är: absolut inte bankernas ekonomer. Om bankernas experter har incitament att skönmåla, varför skulle du då tycka att de är trovärdigare än någon annan? Det tål att upprepas, du hittar inte någon som är sämre på att förutspå en krasch (och gå ut med det i media) än bankernas ekonomer.

Då "flashbacks ekonomiska elit" inte har något incitament så tycker jag att du borde utvärdera dessa individuellt.

Nä, att bankekonomer går ut i media och varnar för krasch vore kontraproduktivt och tom svek mot arb.givaren! Vad de säger får vägas mot andra fakta...naturligtvis! Det jag säger är att jag hellre tar in deras analyser och väger det mot annan fakta än att jag använder random flashbackare som grund för mina åsikter!

Ta en ändå accepterad skribent som cornucopia, som har flaggat för en bobubbla i 7 år. Har han fått rätt nu? Efter 7 år! Ett barn begriper ju att det går ner nån gång, gäller att kunna tajma den förutspåelsen och det kan ingen göra! Vare sig bankekonomer eller flashbackare.
2017-12-15, 21:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Fråga till tråden.. Varför tror ni att Stockholms innerstad fortsätter falla mer eller mindre linjärt, medans fallet i kommunen verkar ha stannat upp (husmasks veckodata).? Det bör indikera att ”yttre kommunen” stiger i pris medan innerstaden sjunker

För att dra slutsatser behövs ett hyfsat statistiskt urval och går man ner på veckodata och dessutom bryter ner det olika delar av en stad då är det väldigt mycket slumpmässig variation/brus som mäts upp.
2017-12-15, 21:41
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Det beror såklart på hur man räknar och vilket tidsspann. Om man ser på vad en lght stod i för 2 månader sedan kan det säkert stämma att även en 1 rok tappat 10% pga psykologiska aspekter. Jag skulle däremot bli oerhört förvånad om det vi nu bevittnar är det stora raset. Jag tror dock det kommer men att det dröjer några år till

Kan bli så.. Men det vi vet är att den stora utbudspuckeln av nyprod kommer nästa år. Och detta sker i en miljö där marknaden redan är pessimistisk/psykologiskt sårbar. Vi har även valår nästa år så politiskt kommer det att bli rörigt. Förmodligen kommer det att bli problem att bilda regering. Så nästa år så kommer det med stor sannolikhet att bli en slakt.

Kommer då marknaden att återhämta sig 2019? Jag tror inte det. Bostadskrashen kommer göra att vi går in i en lågkonjuktur redan 2018. Jag tror vi kommer ha en rejäl nedgång på börsen antingen nästa år eller senast 2019. Räntorna kommer med största sannolikhet att börja stiga senast någon gång under 2019. Dvs det finns få saker om tyder på att den nu påbörjade kraschen kommer att bromsas upp och stabilisera sig.
2017-12-15, 21:50
Avslutad
Festen är över för den här gången, bara att invänta nästa.

Jag och min kollega har under 10 års tid krängt 75 lägenheter, på spekulation som ni kallar det.

50 miljoner har jag tjänat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in