Citat:
Ursprungligen postat av
Ormen Långe
Det sammanfattar väl tråden ganska bra.
Det spelar ingen roll var de iranska flygbaserna befinner sig, eftersom amerikanska kryssningsrobotar, avfyrade från internationellt vatten, kan nå hela Iran. Notera dock att Iran bara kan använda relativt kustnära flygbaser om de ska verka kraftsamlat mot amerikanska hangarfartyg till havs, p.g.a. att de allra flesta iranska flygplan har relativt kort räckvidd med vapenlast. I praktiken så måste alla attackuppdrag utgå från Chabahar och Bandar Abbas.
Jask ligger också tillräckligt nära, men där har man bara en kort start och landningsbana (1900m), ingen taxibana och banan ligger parallellt med och bara 100-150m från stranden. Så m.a.o. extremt sårbar och lätt att slå ut, men i nödfall användbar för att nödlanda.
Chabahar har 2st start och landningsbanor, som båda är föredömligt långa (3800m respektive 3000m), men återigen nära stranden (hela basen inom 8km från kusten)
Bandar Abbas påminner om Chabahar, d.v.s. 2st långa start och landningsbanor (3600m långa) och hela basen inom 8km från kusten.
Så m.a.o. så kan en enda Arleigh Burke, temporärt slå ut banorna, på de tre baser som är användbara mot ett amerikanskt hangarfartyg, medan en eller två sortier med B-2 eller B-1B, kan slå ut baserna mer eller mindre permanent.
Nej, det visar bara på att Iran ligger mindre än 60 år efter västvärlden, Ryssland och Kina.
Din förståelse av internationellt vatten är nog skrattretande. Eftersom internationellt vatten finns på många punkter i stora och mindre hav och i detta fall ska du placera hangarfartyget minst 2000km bort ”internationellt vatten”. Du hävdar att USA lyckas attackera Iran med kryssningsmissiler, och att dessa skulle nå Irans baser.
Deras kryssningsmissiler av konventionell klass har inte räckvidden och den typen som har det har ingen bra precision och används som kärnvapen. När jag säger 2000km så menar jag 2000km efter din eventuella buildup. När jag säger USA kan lyckas med några kryssningsmissiler mot kusterna, då menar jag lite mindre obevakade rutter. Sedan om du lyckas nå en landningsbana tror inte jag gör så mycket, det räknar man med.
Sedan har du inga B-2or parkerade där i närheten som du så gärna vill framställa saken.. när du haft din buildup. Den enda idioten i området som tillät B-52or landa var Al Udeid Air Base, Qatar. Några B-1or har också landat där.. och detta sker alltid efter att Iran underättas.. Tror du det finns någon utväg att du flyger in med något i området utan att Iran får reda på det?
B-2or har du på Garcia.. lycka till med en attack därifrån
En annan sak är din förståelse av situationen här.. USA kommer flytta ut om det nu blir ett krig.. Det innebär att Iran kommer att äga luftrummet över persiska viken. Detta handlar bara om tid.