2017-12-15, 19:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
NCC vinstvarnar också. Kommer komma fler vinstvarningar. Framförallt inom byggbranschen.
Ja, det håller jag däremot med om. Särskilt de som har fokus på privatbostäder, men även kommersiella fastigheter kan nog dras med, om ekonomin vänder mer allmänt.
2017-12-15, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Frågan är vad skotten gjorde där, just då. Om han åkte till Sarajevo av ren princip...

..skämt åsido, du har helt rätt. Historien skrivs alltid i efterhand.

Vad jag vill minnas så hade skotten en finne med sig....i röven!

För att ligga ont. Så håller med, historien skrivs alltid senare skede!
2017-12-15, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Trist för den som lagt sex miljoner på en lägenhet i ett ”fint område för oss som har råd” och istället hamnar i ett halvtomt hyresområde som myndigheterna fyller med Sveriges högutbildade framtidshopp från tredje världen.

Inte att förglömma....det är du och jag som betalar hyran för raketforskarna!
2017-12-15, 20:01
Medlem
Hardbens avatar
Exakt samma tendenser nu som smällen 1990-1991, man försöker att hålla uppe skenet så länge det går, men när snöbollen är satt i rullning kommer det att accelerera. Nu blir det psykologi snart, när alla inser att de fort som fan måste sälja för att få ut ett hyfsat pris. Vilket gör att utbudet blir enormt och det blir ett ras av stora mått.
2017-12-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Kan inte se att någon har länkat till den här artikeln. Vad tror ni, kommer experterna få rätt och Flashback fel?

Vi kan väl återkomma till den här artikeln ungefär vid midsommar 2018 och kolla läget?

https://bors-nliv.svd.se/index.php/news/detail/e6d151f8-609f-44c5-866a-7d91d74bdd78

Jadu, vem skall man tro på? Dom som har det som profession eller ”experterna” på flashback? Jag vet vem jag tror på iaf!
2017-12-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Jag undrar verkligen hur vissa här tänker när de tror att de höga priserna kan bestå eller till och med stiga ännu mer.

1. Bankerna kan inte låna ut mer pengar.
Vad menar du hindrar dom?
Rikshems-tomten visst inte, men vet du?

Citat:
2. Amorteringskravet kopplas till löneutvecklingen, som är helt obefintlig. Detta bör indirekt betyda att priserna på bostäder inte kommer kunna stiga mer än lönerna framåt. Observera att detta endast gäller fasta löner även, amorteringskravet tar inte hänsyn till rörliga löner. De med höga rörliga löner kommer alltså förmodligen omfattas av kravet om de då inte slantar upp en rejäl insats.
Hamnar man över 4.5 går det ganska snabbt att amortera ned till 4.
Folk mer rörlig lön kommer kunna amortera ännu fortare.
Folk med höga löner kommer att kunna spara ihop till stora kontantinsatser snabbare.

Alla amorteringskraven kommer att göra att hushållen sparar mer i bostaden. Och man kommer att köpa för större kontantinsatser.

Citat:
3. Politiker har vilselett människor att det kommer X-antal bussar med personer till huvudstaden varje dag. Det stämmer nog att det kommer väldigt mkt människor, bara det att 90% av busslasten är flyktingar utan pengar. De missade att informera om den detaljen.
Befolkningsökningen dokumenteras av SCB.
Men varifrån har du fått att det är 90% flyktingar utan pengar???
Under Alliansens 8 år var inte kommunerna tvungna att ta emot några flyktingar.
Vad jag kan påminna mig så har Stockholm varit ganska njugg med att ta emot asylsökande.
(Och det är väl inget som säger att de var precis medellösa).
Låter som det är mer fantasier av förvirrade bloggare.

När D Carnegie köpte hyreshus i Rinkeby/Husby kollade man upp hur stor andel bidrag av totalintäkterna hushållen där hade. Det var inte direkt värre än i hyreshusområden i största allmänhet och inte alarmerande mycket. Nu renoverar dom upp och höjer hyrorna och folk står i kö får att få det gjort.

Citat:
5. Kronan går skit. USA höjer räntan (omvärlden kommer behöva ta rygg). Fortsätter nedgången på bostäder är det en tidsfråga innan institutioner överger svenska bostadsobligationer till förmån av säkrare tillgångar som ger samma/bättre avkastning.
Än märks det inte. Så trots det "enorma prisras" som varit har inte gjort att räntan ökat det minsta.
2017-12-15, 20:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om du menar inköpspris för mark så håller jag med.

Och lokalt kan det hända att det minskar någonstans och ökar någon annanstans. Men för att det ska minska nationellt krävs nog en lågkonjunktur eller regulatoriska bestraffningar.
Men då är inte allt annat lika.

Det är inte uppenbar att markpris skulle minska om allt annat är lika.
Du vill inte besvara det jag skriver, sänker du fastighetspriset, dvs biten för mark du köper så kommer priserna för bostäderna sjunka. Om inte den som bygger och säljer bostäderna kan ta ut ett ännu högre pris och tjäna mer pengar.
2017-12-15, 20:31
Medlem
MrSimpletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkillen
Jadu, vem skall man tro på? Dom som har det som profession eller ”experterna” på flashback? Jag vet vem jag tror på iaf!

Självklart. Massmedia är bibeln för såna som dig. Agendor finns inte, osv.
2017-12-15, 20:32
Medlem
MrSimpletons avatar
Citat:

Gissar du själv sitter på nyinhandlad bostadsrätt och är nu rädd för att du köpt på toppen, eller att din stackars kartong sjunker i värde.
2017-12-15, 20:34
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ekonomer anställda på banker har som profession att vagga in lånare i ett tryggt mentalt stadie. Banker håller skenet uppe så långt det går och är, historiskt sett, de allra sämsta att förutspå en krasch.
2017-12-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSimpleton

Gissar du själv sitter på nyinhandlad bostadsrätt och är nu rädd för att du köpt på toppen, eller att din stackars kartong sjunker i värde.

Visst finns agendor, men inte till den grad att jag behöver ta på mig foliehatten när jag går ut! Rätt där, sitter i en relativt nyköpt BR och är inte det minsta orolig för nedången som pågår/kommer! Den är till stor del betald med tidigare vinst och skulle jag mot förmodan gå härifrån med förlust så.....lätt fånget, lätt förgånget!

Edit: bor man utanför fjollträsk så nedgången inte så kraftig och fallhöjden inte lika hög!
Senast redigerad av Barkillen 2017-12-15 kl. 20:43.
2017-12-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Ekonomer anställda på banker har som profession att vagga in lånare i ett tryggt mentalt stadie. Banker håller skenet uppe så långt det går och är, historiskt sett, de allra sämsta att förutspå en krasch.

Jo, ekonomerna pratar i egen sak. Men nu var frågan vem som var mest trovärdig! Dom eller flashbacks ekonomiska elit?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in