Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
För att återgå till rättegången och försvarets strategi att hitta alternativa gärningsmän.

"Spaningsledaren berättar om båtspåret, där ett vittne såg tre personer i en båt som den trodde kan ha haft med mordet att göra. De tre kunde identifieras och avfärdas från utredningen."
"Han berättar om flera spår och tips som polisen kunde avfärda på olika sätt."
"Den misstänkte expojkvännen har berättat om en person som han namngivit med förnamn. Men vill inte uppge den personens hela namn. Spaningsledaren har sökt och förhört flera personer som kallas vid det namnet utan att lyckas spåra den personen."
"- Vi har undersökt om det finns några efterlysta från psykiatriska kliniker i området. Vi har också kontrollerat om det förekommit några inbrott eller andra grova brott i området. Men inte hottat något, säger spaningsledaren.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/poliser-vittnar-i-tova-rattegangen

"Då redogör spaningsledaren för sökningar på brott som kan ha begåtts i området i anslutning till den här tiden. Det finns ingenting som tyder på att det begåtts brott som kan kopplas till den här utredningen.
Försvararen får tillfälle att ställa frågor och frågar om den kriminelle person som polisen pekar ut, och om sophämtningen.
"

https://www.vk.se/2166512/tovamordet-folj-rattegangen-direkt-2

Finns det några fler möjliga alternativa gärningsmän än de som tagits upp i rättegången hittills?
Kompisarna är avförda. Cyklisten har alibi, festen där de objudna gästerna endast var ett rykte, hamburgerspåret verkar "dött", taxi -spåret har väl inte gett något?
Ludde- spåret, kan rätten verkligen ta detta på allvar när Billy vägrar uppge namn?
Antar att grannarna är kollade?

Nej, jag tycker inte det finns bäring i nått av detta. Den där "Ludde" borde rätten kunna lämna helt utan avseende. Men sedan får man inte glömma att B.F inte på något sätt behöver bidraga. Han hade ju faktiskt inte ens behövt namnge förnamnet.
Citera
2017-12-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Det finns en ganska enkel förklaring till varför alla bredbröstade vardagshjältar aldrig dyker upp där det händer: Att vara tuff på internet är inte samma sak som att vara tuff i verkligheten. Tova hade antagligen varit precis lika död även om hon haft några av trådens mest aggressiva moralgubbar i sin närhet.

En moralgubbe är tydligen en person som påpekar att varje individ har ett eget ansvar för sitt egna välbefinnande. Allt kan inte förväntas komma serverat på ett fat.
Vidare påpekar en moralgubbe att föräldrarna har ett ansvar över sina barn. Man kan inte förvänta sig att samhället gör deras jobb.
Men detta tycks vara totalt förbjudet. Verkligen inte pk att påpeka detta.
DÄREMOT är det helt ok att komma med felaktig verklighetsbeskrivning och anklaga exempelvis POLISEN att inte sköta sitt jobb. Som om polisen hade något uppfostringsansvar över någons unge. Åklagaren brukar också få sin dos i sådana här sammanhang. Och sjukvården. Varför inte grannarna också?
Man kan alltså peka med hela handen, men absolut inte säga det mest uppenbara.
Citera
2017-12-15, 13:47
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vidare påpekar en moralgubbe att föräldrarna har ett ansvar över sina barn. Man kan inte förvänta sig att samhället gör deras jobb.

I det här fallet borde GM:s föräldrar tagit ett större ansvar vid uppväxten av sin son. Då hade Tova haft större möjligheter att vara vid liv idag. Men som vanligt är det bara offret det är "fel" på i dina resonemang. Blir i längden en aning tröttsamt att läsa dina inlägg.
Citera
2017-12-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
I det här fallet borde GM:s föräldrar tagit ett större ansvar vid uppväxten av sin son. Då hade Tova haft större möjligheter att vara vid liv idag. Men som vanligt är det bara offret det är "fel" på i dina resonemang. Blir i längden en aning tröttsamt att läsa dina inlägg.

Fast du läser selektivt. Jag skrev så här:

"Det är möjligt att Tovas och hilly-Billys föräldrar har gjort vad de ha kunnat – men då har de inte kunnat särskilt mycket."
Citera
2017-12-15, 14:40
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast du läser selektivt. Jag skrev så här:

"Det är möjligt att Tovas och hilly-Billys föräldrar har gjort vad de ha kunnat – men då har de inte kunnat särskilt mycket."

Du kan heller inte särskilt mycket. Att spela allan på ett anonymt forum gör varken till eller från för någon i det verkliga livet. Tråden handlar om rättegången i första hand. Dina moralpredikningar kan du ta i andra forumdelar.
Citera
2017-12-15, 15:25
Medlem
notknapparens avatar
*En underlig detalj som jag la märke till i förhör med Fredrik 16/6-17, sid 1377:

"FL2: Men som jag vet så är det bara du som känner till att Billy vill vara ensam på
gården, eller var det någon annan som visste?
F: Han sa ju nån förklaring till mig, säg att typ Hampus Lundin tror jag han sa, säg
att han är här istället och vi vill vara själv

FL2: När sa han det?
F: Ja, innan jag åkte
FL2: Redan innan du åkte?
F: Ja
FL2: Och hur sa han, kommer du ihåg hur han sa, alltså du skulle inte säga till dem
att det skulle vara några tjejer där då?
F: Nej, han sa typ, ja för de gillar ju inte Hampus Lundin, och det gör inte jag
heller , för det är en jävla idiot det, en stor jävla idiot är det
FL2: Ja
F: Ja, då sa han typ att ja, men säg att han är här då, för då vill inte de vara här
heller typ eller nåt
FL2: Han sa så redan innan du åkte på cruisingen?
F: Ja, det gjorde han
FL2: För att han ville vara själv, var det så?
F: Ja"

Varför ringer inte Billy själv, utan ber Fredrik?

* Och på sid 1363, verkar det som om Tova blir förvånad att Fredrik ska åka. Dvs lämna henne ensam på gården med Billy:

"F: Nej, men hon fråga till (ohörbart): Vad ska vi hitta på då typ
FL1: Frågade hon Billy?
F: Ja, och jag minns inte om han gav nåt riktigt svar heller: Typ jag vet inte eller
någonting, jag vet inte
FL2: Nej, men verkade hon förvånad att du skulle åka helt plötsligt eller?
F: Ja, jag fattar det lite som det, eftersom hon frågade då när jag skulle åka därifrån
"

*Och ytterligare , sid 1366:

"F: Ja, det kom jag ihåg för Jimmy skulle in och hämta någonting, näär de kom och
hämtade mig, och då var dörren låst så då fick han gå runt för de hade nyckel på
gaveln
FL2: Men såg du att de två gick upp?
F: Nej, jag såg inte när de gick upp, men de släckte i köket och
FL2: Så du lämnar och gick mot husvagnen
F: Ja, och då var inte de kvar i köket
FL2: De var inte kvar i köket?
F: Nej
FL2: Och de släckte i köket sa du?
F: Ja, det var för att inte de, har du varit på gården eller?
"

Allt detta; att Billy låter Fredrik ringa det samtal med Billys egna önskemål (att de inte ska komma till gården för Ludde är där) till de andra, att Tova verkar möjligen tro att Fredrik ska stanna kvar med henne och Billy, och att Billy släcker ned och låser så det kan verka som att ingen är hemma.

Detta tillsammans med det jag tidigare pekat på, tyder på att Billy redan nu har en plan.

Och inte behöver man göra alla dessa saker för att man bara vill vara ensam med Tova för att ha det lite mysigt, och kanske få ihop det igen.
Citera
2017-12-15, 15:35
Medlem
Keep your friends close but keep your enemies closer....

Det är faktiskt så det blir i slutändan av dessa relationer.
Att ens partner hotar, misshandlar och psykiskt bryter ner en är inget som man själv inte lägger märke till.
En polisanmälan leder oftast inte till något bra. Det retar istället upp förövaren ännu mer. Familj och vänner blir hotade, kanske inte direkt, men oftast indirekta hot uttalade till offret. Att få valet till skyddad identitet och omlokalisering på hemlig ort är ett alternativ. Men hur pass säkert är det? Och hur psykiskt påfrestande är inte en sådan förändring. Jag är nog inte ensam om att ha inställningen att "jag tar hellre varenda smäll än att min familj kommer till skada".
Att GM verkligen skulle göra något av sina hot mot offrets familj är tveksamt då han bara har kontroll över offret. Men som offer vill man inte riskera sina nära och kära det minsta lilla.
Så man "stannar". För att ha kontroll på var GM är, för att det ska bli så lite ringar på vattnet som möjligt och för att skydda sin familj.

Ni som inte har levt i en sådan här relation som Tova gjort, har väldigt tunn grund att uttala sig om hur man borde ha gjort och levt. Om någon som älskar en kan skada en grovt, ska man då tvivla på att den personen inte är kapabel till att döda hela din familj, som han inte har några känslor för?

En polisanmälan är kanske rätt riktning, men innebär det att du har polisskydd dygnet runt?

Lotta Rudholms mördare var villkorligt frigiven när hon polisanmälde honom. Varför drogs den inte in direkt då?
Han var villkorligt frigiven när han misshandlade kvinnan innan Lotta. Kvinnan polisanmälde, han blev efterlyst. Under de följande månaderna så kunde MJ som efterlyst röra sig fritt ute på sina ökända stamhak, medans kvinnan med barn fick hålla sig gömda.

Med facit i hand. Tova är ett offer. Hon hamnade i klorna på fel kille. Sen var hon fast. Ingen förutom BF kunde göra något åt det.
Det spelar ingen roll om du eller jag ser miljoner av andra lösningar.
Eller jo någon hade kunnat gjort något, men då hade den personen varit misstänkt för mord på BF.
Citera
2017-12-15, 16:11
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Risken för att Bs återfallsrisk skall bedömas som låg är nog minimal .
Tror snarare att han kommer att betraktas som extremt farlig .

Det är om 10 år dom kommer kontrollera hans risk i brottsligt återfall om han får livstid men tror inte det. Blir det så ändå har han nog bra chanser att komma ut tidigare än dom flesta. Han har i och för sig begått lite brott förutom mordet men han var ung och kommer bli äldre och förhoppningsvis klokare när han är i 30års åldern.
Citera
2017-12-15, 16:14
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GwyJen
Keep your friends close but keep your enemies closer....

Det är faktiskt så det blir i slutändan av dessa relationer.
Att ens partner hotar, misshandlar och psykiskt bryter ner en är inget som man själv inte lägger märke till.
En polisanmälan leder oftast inte till något bra. Det retar istället upp förövaren ännu mer. Familj och vänner blir hotade, kanske inte direkt, men oftast indirekta hot uttalade till offret. Att få valet till skyddad identitet och omlokalisering på hemlig ort är ett alternativ. Men hur pass säkert är det? Och hur psykiskt påfrestande är inte en sådan förändring. Jag är nog inte ensam om att ha inställningen att "jag tar hellre varenda smäll än att min familj kommer till skada".
Att GM verkligen skulle göra något av sina hot mot offrets familj är tveksamt då han bara har kontroll över offret. Men som offer vill man inte riskera sina nära och kära det minsta lilla.
Så man "stannar". För att ha kontroll på var GM är, för att det ska bli så lite ringar på vattnet som möjligt och för att skydda sin familj.

Ni som inte har levt i en sådan här relation som Tova gjort, har väldigt tunn grund att uttala sig om hur man borde ha gjort och levt. Om någon som älskar en kan skada en grovt, ska man då tvivla på att den personen inte är kapabel till att döda hela din familj, som han inte har några känslor för?

En polisanmälan är kanske rätt riktning, men innebär det att du har polisskydd dygnet runt?

Lotta Rudholms mördare var villkorligt frigiven när hon polisanmälde honom. Varför drogs den inte in direkt då?
Han var villkorligt frigiven när han misshandlade kvinnan innan Lotta. Kvinnan polisanmälde, han blev efterlyst. Under de följande månaderna så kunde MJ som efterlyst röra sig fritt ute på sina ökända stamhak, medans kvinnan med barn fick hålla sig gömda.

Med facit i hand. Tova är ett offer. Hon hamnade i klorna på fel kille. Sen var hon fast. Ingen förutom BF kunde göra något åt det.
Det spelar ingen roll om du eller jag ser miljoner av andra lösningar.
Eller jo någon hade kunnat gjort något, men då hade den personen varit misstänkt för mord på BF.

Din åsikt är med andra ord att kvinnor eller unga tjejer är lite handlingsförlamade. Du kan verkligen inte ha höga tankar om dom här kvinnorna eller tjejerna. Är du feminist kanske?

Dom här tjejerna och kvinnorna som Tova och Lotta hade kunnat ta den svåra vägen ut men gjorde det enkelt för sig. Idag är båda döda.
Citera
2017-12-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
*En underlig detalj som jag la märke till i förhör med Fredrik 16/6-17, sid 1377:

"FL2: Men som jag vet så är det bara du som känner till att Billy vill vara ensam på
gården, eller var det någon annan som visste?
F: Han sa ju nån förklaring till mig, säg att typ Hampus Lundin tror jag han sa, säg
att han är här istället och vi vill vara själv

FL2: När sa han det?
F: Ja, innan jag åkte
FL2: Redan innan du åkte?
F: Ja
FL2: Och hur sa han, kommer du ihåg hur han sa, alltså du skulle inte säga till dem
att det skulle vara några tjejer där då?
F: Nej, han sa typ, ja för de gillar ju inte Hampus Lundin, och det gör inte jag
heller , för det är en jävla idiot det, en stor jävla idiot är det
FL2: Ja
F: Ja, då sa han typ att ja, men säg att han är här då, för då vill inte de vara här
heller typ eller nåt
FL2: Han sa så redan innan du åkte på cruisingen?
F: Ja, det gjorde han
FL2: För att han ville vara själv, var det så?
F: Ja"

Varför ringer inte Billy själv, utan ber Fredrik?

* Och på sid 1363, verkar det som om Tova blir förvånad att Fredrik ska åka. Dvs lämna henne ensam på gården med Billy:

"F: Nej, men hon fråga till (ohörbart): Vad ska vi hitta på då typ
FL1: Frågade hon Billy?
F: Ja, och jag minns inte om han gav nåt riktigt svar heller: Typ jag vet inte eller
någonting, jag vet inte
FL2: Nej, men verkade hon förvånad att du skulle åka helt plötsligt eller?
F: Ja, jag fattar det lite som det, eftersom hon frågade då när jag skulle åka därifrån
"

*Och ytterligare , sid 1366:

"F: Ja, det kom jag ihåg för Jimmy skulle in och hämta någonting, näär de kom och
hämtade mig, och då var dörren låst så då fick han gå runt för de hade nyckel på
gaveln
FL2: Men såg du att de två gick upp?
F: Nej, jag såg inte när de gick upp, men de släckte i köket och
FL2: Så du lämnar och gick mot husvagnen
F: Ja, och då var inte de kvar i köket
FL2: De var inte kvar i köket?
F: Nej
FL2: Och de släckte i köket sa du?
F: Ja, det var för att inte de, har du varit på gården eller?
"

Allt detta; att Billy låter Fredrik ringa det samtal med Billys egna önskemål (att de inte ska komma till gården för Ludde är där) till de andra, att Tova verkar möjligen tro att Fredrik ska stanna kvar med henne och Billy, och att Billy släcker ned och låser så det kan verka som att ingen är hemma.

Detta tillsammans med det jag tidigare pekat på, tyder på att Billy redan nu har en plan.

Och inte behöver man göra alla dessa saker för att man bara vill vara ensam med Tova för att ha det lite mysigt, och kanske få ihop det igen.
Kan det va så att Tova inte ville vara ensam med Billy överhuvudtaget men blev på nått sätt övergiven och utlämnad med honom av Billys kompisar som hon ev hade räknat med på nått sätt.
Citera
2017-12-15, 21:16
Medlem
SteveBs avatar
Det är nästan så att man kan tro att ”Ludde” är Billys namn på sin andra personlighet som han inte kan få kontroll över men som han skäms så mycket över att han vägrar erkänna någonting över huvud taget.
Citera
2017-12-15, 21:39
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Kan det va så att Tova inte ville vara ensam med Billy överhuvudtaget men blev på nått sätt övergiven och utlämnad med honom av Billys kompisar som hon ev hade räknat med på nått sätt.
Nej inte troligt. Billy sov över hos Tova natten innan. De var ensamma då Tova bodde i egen länga/uthus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in