Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Men sno, det finns ju forskning på detta.
Det handlar inte om att Tova och många andra misshandlade kvinnor väljer aktivt till sist. De är så nedtryckta och rädda, att de inte ser hur de ska ta sig ur det hela.
Har du hört talas om hur en sekt kan hjärntvätta dess medlemmar? Och hur svårt det kan vara att ta sig ur en sekt om man vill. Finns liknelser mellan den psykologiska processen för den misshandlade kvinnan och den som blir fast i en sekt.
Håkan Järvå är psykolog och vet vad han pratar om. Han har själv varit med i en sekt, men lyckats ta sig ur den:
"
Kärleken är blind, brukar man säga. Att gå med i en sekt har stora likheter med att bli kär. Skillnaden mellan en normal förälskelse och att gå med i en sekt är att du under den fasen då du är blind påverkas och manipuleras att ge upp ditt självbestämmande. Man kan likna det med en misshandelsrelation. Alla sekter har sina metoder för det men i slutändan handlar det alltid om att du som medlem måste överlåta makten över dig själv till en högre makt eller lära.
Det här är en process som sker gradvis, som du blundar för eftersom du är kär, men som ganska snabbt brukar bli tydlig för din omgivning. Det kallas att man utvecklar en sektpersonlighet och det är en process som kan gå väldigt snabbt. För mig tog det mindre än ett år."
https://www.svt.se/opinion/att-ga-med-i-scientologerna-var-som-att-bli-kar
Jag kan absolut förstå hur rädd ett offer kan bli en liknande relationer som Tova och Lotta hade. Hur farligt det är, och att de verkligen har anledning till att vara rädda, ser man genom att de idag är mördade.
De vågar inte göra slut, de vågar inte säga nej, de lyder som en rädd hund som vet att den kommer att få stryk men ändå kommer till sin plågoande. För de vet att de med döden kan bestraffas.
Du och jag har helt olika uppfattning i denna fråga. Vi kommer aldrig att kunna enas, så vi får släppa denna diskussion.
Jag skulle mer än gärna vilja enas om att detta handlar om extremt duktiga manipulatorer OM det inte samtidigt vore så att den förklaringen inte ger svar på mina frågor.
Du tog upp jämförelsen med sekter och min omedelbara fråga lyder: vilken normal människa närmar sig en sekt och vill bli dess medlem? Det är en sak att födas i en sekt – men en helt annan att aktivt söka sig i en.
Det finns kvinnor som själva aktivt tar kontakt med livstidsdömda. De kan väl rimligen inte påstå att de är ”manipulerade” innan de ens ha träffat mannen eller brevväxlat med honom? Ändå av alla män i världen väljer dessa kvinnor kriminella våldsverkare som sina livskamrater. Frivilligt.
I tidningsartikeln du länkade till nämndes Lotta Rudholm. Hon accepterade Martin som sin facebook-kompis TROTS att killen på sin facebook öppet skrev om ”muckarfester” och kallade sitt ex för en ”polsk slampa”. Detta kunde Lotta läsa – om hon ville – ändå väcktes hennes intresse att bilda familj med denna missbrukande och våldsamma man som såg ut som ett ganster.
I Tovas fall påstår man att hela Tovas familj var ”manipulerade” av denna tablettknaprande snorunge. Trots att ingen av dem var ekonomisk beroende av honom – tvärtom. Och trots att deras sociala situation på inget sätt var avhängig av snorungen. Tvärtom.
Victoria Örnberg visste när hon inledde relationen att pojkvännen hade mångåriga aggressions- och missbruksproblem. Men enligt Victorias mamma ”hjälpte hon ofta de som hade svårt, mådde dåligt eller var annorlunda.
Det låter ju hedervärt, men samtidigt:
man inleder väl inte SEXUELLA relationer med dem man ”hjälper”? :-o (Eller jo, det finns kvinnor som vill ”hjälpa” våra nyanlända..)
Lena Tigerholm ville göra slut, men samtidigt ville hon dra ekonomisk nytta av gärningsmannen plus använda hans advokatkontakter till sin fördel i en tvist gentemot sina styvbarn. Det låter inte som en hyvens kvinna.. Hon hade sina baktankar vad beträffar relationen.
Gärningsmannen behövde inte ”manipulera henne” för att stanna kvar.
Tova och Lotta å ena sina lånade pengar åt sina gärningsmän – men sen å andra sidan
fick droger serverade på en fat. De slapp smutsa sina egna händer..
Och till sist apropå sekter så finns det massor av unga killar som frivilligt har sökt sig till organisationer som Hells Angels och liknande. Sen sitter de fast pga av dödshotet gentemot avhoppare (många dödas också årligen).
Ändå finns det inga snyfthistorier om dessa unga män i kvällspressen. Inga miljarder satsas för att ”hjälpa” dem. Kvällstidningarna anklagar inte polisen som ”inte för tillräckligt” eftersom de dödshotade unga män inte vågar polisanmäla. På något sätt verkar det som om de ”får skylla sig själva” i och med att de har valt sitt umgänge frivilligt.
Vidare dör det i trafiken årligen ca 250personer och ca 1500 tar livet av sig årligen. Inga miljardsatsningar där inte.
Varför ska miljarderna satsas på just dessa 13st kvinnor är min stora fråga?
Den ”hjälp” som efterfrågas av samhället t.ex. i form av botboja (på gärningsmannen) kommer inte att fungera. Och det beror på att
man har varit oärlig i sin problembeskrivning. När man inte vet hur situationen ser ut – då kan man inte hjälpa heller.
Enda sättet att hjälpa sådana som Tova, Lotta, Victoria, Lena etc. är att
införa ömsesidigt kontaktförbud.