Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weegminister
Nej jag lägger inte all skuld på henne. Men är man så passiv i sitt motstånd så får man ta lite ansvar själv.
Förvånande om hon nu ville lämna honom att hon inte kunde ta skydd hos föräldrar, syskon, kompisar eller myndigheter.
I en sund umgängeskrets hade en sådan passiv hållning inte varat särskilt länge.
Alla inblandade, kompisar till GM, offer och föräldrar, borde granskas ordentligt.

Men hon ville ju inte lämna. Det är just det som är kruxet. Vissa av dessa kvinnor låtsas att de vill, eftersom "samhället" dvs. deras närmaste vill det. Själva vill de fortsätta förhållandet trots misshandeln. Uppenbarligen ger förhållandet dem mer än vad det kostar (häftig sex, drogleveranser you name it).

Den officiella förklaringen lyder att kvinnan inte "vågar" lämna. Trots att det flera gånger har visat sig inte stämma med verkligheten. Kvinnan kan berätta horribla detaljer om misshandeln för sina väninnor, visa bilder, sjukskriva sig - för att sen direkt åka tillbaka till sin gärningsman.

Samhället erbjuder en omfattande hjälp för den som vill komma ifrån - allt från skyddsboende, kontaktförbud upp till skyddad identitet. Men problemet är att offret vill fortsätta relationen istället.

I andra fall borde man omyndigförklara kvinnan och fatta beslut å hennes vägnar för hennes egna bästa. Men just i detta fall behövdes det inte. Offret var omyndigt under flera ÅR når misshandeln ägde rum. Det var bara att bestämma å hennes vägnar, eftersom hon själv inte klarade av att fatta rätta beslut.

Ett barn - som Tova ändå var när hon inledde en relation till gärningsmannen - ska inte kunna fatta självständiga beslut som är skadliga för henne själv. Då SKA föräldrarna gripa in.
Senast redigerad av sno 2017-12-15 kl. 10:12.
Citera
2017-12-15, 10:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Håller med till 100%.

Och nåt jädra personligt ansvar för sitt eget välbefinnande får man faktiskt ta, när man i åratal haft svart på vitt vilket rötägg någon är. Och är man för ung för att förstå, som en tonåring ju ofta är, så ligger ansvaret på föräldrarna att hålla parterna åtskilda.

Att Tova inte kunde ta det ansvaret har vi diskuterat så mycket i den här tråden nu, så den biten hoppar jag över.

Föräldrarna vill jag påstå, visste inget om omfattningen av hoten, våldet, förnedringen och den inskränkning Billy tvingade Tova göra i sitt sociala liv (avsäga kontakter med vänner, simning , skola).

Om man läser FUP, kan man se att ingen, inte ens de närmaste vännerna visste omfattningen, även om en del anade att inte allt stod rätt till.

När man läser t ex Tovas mammas förhör förstår man att de gör väldigt mycket för att hjälpa Tova på alla sätt. De gör mycket för att se till att Tova inte träffar Billy igen. Mamman pratar med kompisar för att snoka. De gör polisanmälan.

Tovas mamma kontaktar också olika instanser ( 114 14, kvinnojour, kurator) för att få råd och hjälp. Föräldrarna stöttar Tova på alla sätt genom att vara med Tova, säkerställa hennes trygghet, vara med henne. Ställer in jobbresor för att kunna skjutsa Tova till och från. Tovas mamma kontaktar också Billys mamma för att berätta att de gjort en polisanmälan.

sid 401-402 FUP:
(Före misshandelsanmälan)
" Innan dess har Annika vid ett tillfälle sett att Tova har haft blåmärken på armen men
Tova sa då att hon gått i något. När Tova berättade om detta i mars så kom det fram att han
hade slagit henne vid tidigare tillfällen säger Annika.
Annika säger att efter den här händelsen så tog det slut mellan Tova och Billy. Första veckan
efter detta så var Tova väldigt rädd för att Billy skulle komma hem till dem. Hon var noga
med att låsa och sov inne i huset i flera veckor tillsammans med familjen.
Annika säger att Tova sa att han inte skulle träffa Billy något mer. På Valborg upptäckte de
dock att Billy varit hemma hos dem och sovit över ute hos Tova. Annika säger att det blev en
stor sak av detta och de hade mycket diskussioner med Tova.
Annika säger att hon efter detta inte vet om Tova träffat Billy något mer. Tova kör bil själv
och har varit ute på kvällarna och kommit hem först vid klockan 23-24 så det är svårt att veta
exakt vilka hon har träffat. Annika uppger att de har försökt snoka så gott de har kunnat med
kompisar och så för att säkerhetsställa att Tova inte ljuger.
"

Sid 404 FUP:

"Annika säger att hon och Roger har funderat mycket på om Tova visste för mycket om Billys
"affärer" och om det var därför han var tvungen att ta bort henne. Annika uppger att de har
förstått senaste tiden att det florerat mer droger kring Billy och hans kompisar än de först
trodde.
"

sid 409 FUP

(efter misshandeln)

"Annika uppger "jag ringde 11414 sen för rådfråga vad jag skulle göra. Jag ringde till Roger
sen också. Sen började jag förstå att hon inte skulle åka och simma för jag såg hennes
simväska och hennes baddräkt hemma. Jag gjorde mig ett ärende in till Iggesund och åkte
förbi simhallen. Där såg jag att inte Tova var där för det var en annan som hade simskolan.
Då skrev jag till Tova att jag ville att hon skulle komma hem. Tänkte mig för innan jag skrev
till Tova för jag var rädd att Billy skulle läsa meddelandet. Hon var ju så rädd för Billy när
hon kom in till köket på morgonen. Sen åkte jag hem för att se om Tova kommit hem. Jag
pratade med Roger om att hämta Tova men han sa att jag i så fall inte skulle vara själv så han
pratade med sin bror om det.
"

" Vi har ju tidigare haft larm men inget larm nu. Vi sa ändå till Hampus och Tova
att vi skulle larma på fast vi inte hade något larm. Roger lade ut en dosa som blinkar vid
garaget utifall Billy skulle komma hit."
"

När Tova gjort slut, Billy skickat hotfulla sms:

" Den kvällen var Tova mycket rädd och Billy skrev tillbaka
till Tova att han ville komma och träffa Tova för att prata. Då blev Tova ännu räddare.
Annika uppger "Tova vågade inte gå ut till sitt rum själv så jag fick följa med när hon skulle
hämta kläder för att hon skulle duscha. Sen sov Tova inne med mig. Vi körde också in Tovas
bil i garaget och sen körde vi min bil ända emot Dörren in till Tovas rum så att det inte gick
att bryta upp dörren. Tova gick sen och duschade och jag gick runt och låste överallt.
"

sid 410 FUP:

"Annika uppger att hon eller Roger var med Tova hela tiden första veckan efter den här
misshandeln. Annika uppger "Roger skjutsade in Tova till skolan på morgonen och sen var
han i stan hela dagen och sedan hämtade han Tova i skolan och skjutsade hem henne. Vi
följde med på simträningen. Tova var ju rädd så hon tyckte det var bra. På onsdagen så åkte
jag på en kurs så Roger avbokade en jobbresa för att vara med Tova den veckan."
"

"Under tisdagens simträning ringde Annika till Billys mamma och berättade vad Billy gjort
och att de polisanmält det. Efter en stund fick Annika ett sms från Tova där hon frågade vad
Annika sagt till Billys mamma
"

""Innan den här misshandeln hade ju Tova varit förtegen. Vi förstod att det var något med
Billy. När Tova gjorde slut med Billy så ville vi inte pressa henne. Jag bokade kurator via
ungdomsmottagningen vid två tillfällen åt Tova men hon vägrade gå dit så jag fick avboka.
Jag ringde också till en kvinnojour i Stockholm för att får lite råd. Vi peppade Tova att vara
med kompisar, att träna och att festa och träffa kompisar. Hon umgicks med Moa, Nathalie,
Viola och Calle Johansson och mådde bättre. Jag och Tova tränade tillsammans. Vi trivdes
med varandra jag och Tova. Vi hade en bra relation."
"

Jag kan inte se att föräldrarna inte gjort vad de har kunnat utifrån den kunskap de har haft om Tovas situation.

Tvärtom. De har gjort allt de har kunnat.
Citera
2017-12-15, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vilket skitsnack. Alla i hilly-Billys omgivning visste att han var galen. Till och med hans egna kompisar. Han var inte charmig och vältalig. Han var en våldsam missbrukare som inte klarade av något. Bodde mitt i skogen och stoppade i sig piller. Lånade pengar av sin tonårsflickan.. En nolla.

En alkoholist har visst ett val - precis som en rökare. Han kan sluta missbruka. Det har hänt flera gånger och kommer att hända fler gånger till i framtiden.

En King Baby som jag ser det
Men frågan är om han var så när de träffades eller om det utvecklas och blir värre? Har han haft flickvänner innan Tova etc?

Håller med om att det finns ett val i en missbrukares värld men de som är missbrukare brukar säga att de ej har/hade något val. Tänker att om en hjärna är i kaos är det svårt att ta rätt beslut. Då blir det invanda mönstret den enklaste utvägen oavsett vad resultatet i framtiden blir.
Citera
2017-12-15, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weegminister
Nej jag lägger inte all skuld på henne. Men är man så passiv i sitt motstånd så får man ta lite ansvar själv.
Förvånande om hon nu ville lämna honom att hon inte kunde ta skydd hos föräldrar, syskon, kompisar eller myndigheter.
I en sund umgängeskrets hade en sådan passiv hållning inte varat särskilt länge.
Alla inblandade, kompisar till GM, offer och föräldrar, borde granskas ordentligt.

Fan va jag önskar att du (och sno) hade varit anhörig/vän till Tova. Då hade hon levt idag!
Citera
2017-12-15, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
En King Baby som jag ser det
Men frågan är om han var så när de träffades eller om det utvecklas och blir värre? Har han haft flickvänner innan Tova etc?

Håller med om att det finns ett val i en missbrukares värld men de som är missbrukare brukar säga att de ej har/hade något val. Tänker att om en hjärna är i kaos är det svårt att ta rätt beslut. Då blir det invanda mönstret den enklaste utvägen oavsett vad resultatet i framtiden blir.

Spelar ingen roll hurdan denna storvuxna baby var när de två tonåringar träffades. Det som spelar roll är att han i så fall förändrades till det sämre. Det spelar ingen roll huruvida en tjuv alltid har stulit. Det räcker att han stjäl en gång för att förtroendet ska raseras.
Sen vill jag ytterligare ställa frågan vad en 14åring behöver en stadigvarande pojkvän till? Och vidare vill jag fråga varför föräldrarna har sett till att UNDERLÄTTA för dessa två att träffas på tu man hand (i garaget) istället för att ha Tova under uppsikt i huset? Hon har ju missbrukat deras förtroende redan tidigare.
Citera
2017-12-15, 10:44
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
Fan va jag önskar att du (och sno) hade varit anhörig/vän till Tova. Då hade hon levt idag!

Det finns en ganska enkel förklaring till varför alla bredbröstade vardagshjältar aldrig dyker upp där det händer: Att vara tuff på internet är inte samma sak som att vara tuff i verkligheten. Tova hade antagligen varit precis lika död även om hon haft några av trådens mest aggressiva moralgubbar i sin närhet.
Citera
2017-12-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakbanan
Jag blir inte irriterad. Men lägg fram dina åsikter som en allmän uppmaning då. Har du suttit i många rättegångar som kärande eller åtalad?

Nä, inte som nått utav det!??
Citera
2017-12-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Det finns en ganska enkel förklaring till varför alla bredbröstade vardagshjältar aldrig dyker upp där det händer: Att vara tuff på internet är inte samma sak som att vara tuff i verkligheten. Tova hade antagligen varit precis lika död även om hon haft några av trådens mest aggressiva moralgubbar i sin närhet.

Exakt!
Skulle ha skrivit dit (ironi) i mitt inlägg.
Citera
2017-12-15, 11:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag skulle mer än gärna vilja enas om att detta handlar om extremt duktiga manipulatorer OM det inte samtidigt vore så att den förklaringen inte ger svar på mina frågor.

Du tog upp jämförelsen med sekter och min omedelbara fråga lyder: vilken normal människa närmar sig en sekt och vill bli dess medlem? Det är en sak att födas i en sekt – men en helt annan att aktivt söka sig i en.

Det finns kvinnor som själva aktivt tar kontakt med livstidsdömda. De kan väl rimligen inte påstå att de är ”manipulerade” innan de ens ha träffat mannen eller brevväxlat med honom? Ändå av alla män i världen väljer dessa kvinnor kriminella våldsverkare som sina livskamrater. Frivilligt.

I tidningsartikeln du länkade till nämndes Lotta Rudholm. Hon accepterade Martin som sin facebook-kompis TROTS att killen på sin facebook öppet skrev om ”muckarfester” och kallade sitt ex för en ”polsk slampa”. Detta kunde Lotta läsa – om hon ville – ändå väcktes hennes intresse att bilda familj med denna missbrukande och våldsamma man som såg ut som ett ganster.

I Tovas fall påstår man att hela Tovas familj var ”manipulerade” av denna tablettknaprande snorunge. Trots att ingen av dem var ekonomisk beroende av honom – tvärtom. Och trots att deras sociala situation på inget sätt var avhängig av snorungen. Tvärtom.

Victoria Örnberg visste när hon inledde relationen att pojkvännen hade mångåriga aggressions- och missbruksproblem. Men enligt Victorias mamma ”hjälpte hon ofta de som hade svårt, mådde dåligt eller var annorlunda.

Det låter ju hedervärt, men samtidigt: man inleder väl inte SEXUELLA relationer med dem man ”hjälper”? :-o (Eller jo, det finns kvinnor som vill ”hjälpa” våra nyanlända..)

Lena Tigerholm ville göra slut, men samtidigt ville hon dra ekonomisk nytta av gärningsmannen plus använda hans advokatkontakter till sin fördel i en tvist gentemot sina styvbarn. Det låter inte som en hyvens kvinna.. Hon hade sina baktankar vad beträffar relationen. Gärningsmannen behövde inte ”manipulera henne” för att stanna kvar.

Tova och Lotta å ena sina lånade pengar åt sina gärningsmän – men sen å andra sidan fick droger serverade på en fat. De slapp smutsa sina egna händer..

Och till sist apropå sekter så finns det massor av unga killar som frivilligt har sökt sig till organisationer som Hells Angels och liknande. Sen sitter de fast pga av dödshotet gentemot avhoppare (många dödas också årligen).

Ändå finns det inga snyfthistorier om dessa unga män i kvällspressen. Inga miljarder satsas för att ”hjälpa” dem. Kvällstidningarna anklagar inte polisen som ”inte för tillräckligt” eftersom de dödshotade unga män inte vågar polisanmäla. På något sätt verkar det som om de ”får skylla sig själva” i och med att de har valt sitt umgänge frivilligt.

Vidare dör det i trafiken årligen ca 250personer och ca 1500 tar livet av sig årligen. Inga miljardsatsningar där inte.

Varför ska miljarderna satsas på just dessa 13st kvinnor är min stora fråga?

Den ”hjälp” som efterfrågas av samhället t.ex. i form av botboja (på gärningsmannen) kommer inte att fungera. Och det beror på att man har varit oärlig i sin problembeskrivning. När man inte vet hur situationen ser ut – då kan man inte hjälpa heller.
Enda sättet att hjälpa sådana som Tova, Lotta, Victoria, Lena etc. är att införa ömsesidigt kontaktförbud.

Men det handlar inte "bara" om 13 personer.....
Det handlar om alla personer runt dessa, det handlar om det mörkertal av misshandlade och deras barn, det handlar om allt det lidande och ohälsa som blir dess effekt i dag och för nästa generation.....
Det handlar inte om att bara lägga ansvaret på Tova. Det handlar om att inte skapa nya Billys.

Alla har ett ansvar, att göra så gott man kan i en sådan här situation.

Tova, hon gjorde det hon trodde var rätt, men hamnade under "vattenytan", bokstavligt.
Föräldrarna gjorde sitt bästa ( det är jag helt övertygad om)
Vännerna var unga, saknade tillräcklig kunskap.
Samhället, finns säkert mycket mer att göra. T ex hur kan man lösa problemet med den ökade faran för liv och död för den anmälande kvinnan mellan anmälan och åtal?

Men huvudansvaret ligger på Billy själv.
Det är enbart hans fel, ingen annans fel att Tova är död.
Det är också så rättssamhället ser på det.
Citera
2017-12-15, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att Tova inte kunde ta det ansvaret har vi diskuterat så mycket i den här tråden nu, så den biten hoppar jag över.

Föräldrarna vill jag påstå, visste inget om omfattningen av hoten, våldet, förnedringen och den inskränkning Billy tvingade Tova göra i sitt sociala liv (avsäga kontakter med vänner, simning , skola).

Om man läser FUP, kan man se att ingen, inte ens de närmaste vännerna visste omfattningen, även om en del anade att inte allt stod rätt till.

När man läser t ex Tovas mammas förhör förstår man att de gör väldigt mycket för att hjälpa Tova på alla sätt. De gör mycket för att se till att Tova inte träffar Billy igen. Mamman pratar med kompisar för att snoka. De gör polisanmälan.

Tovas mamma kontaktar också olika instanser ( 114 14, kvinnojour, kurator) för att få råd och hjälp. Föräldrarna stöttar Tova på alla sätt genom att vara med Tova, säkerställa hennes trygghet, vara med henne. Ställer in jobbresor för att kunna skjutsa Tova till och från. Tovas mamma kontaktar också Billys mamma för att berätta att de gjort en polisanmälan.

sid 401-402 FUP:
(Före misshandelsanmälan)
" Innan dess har Annika vid ett tillfälle sett att Tova har haft blåmärken på armen men
Tova sa då att hon gått i något. När Tova berättade om detta i mars så kom det fram att han
hade slagit henne vid tidigare tillfällen säger Annika.
Annika säger att efter den här händelsen så tog det slut mellan Tova och Billy. Första veckan
efter detta så var Tova väldigt rädd för att Billy skulle komma hem till dem. Hon var noga
med att låsa och sov inne i huset i flera veckor tillsammans med familjen.
Annika säger att Tova sa att han inte skulle träffa Billy något mer. På Valborg upptäckte de
dock att Billy varit hemma hos dem och sovit över ute hos Tova. Annika säger att det blev en
stor sak av detta och de hade mycket diskussioner med Tova.
Annika säger att hon efter detta inte vet om Tova träffat Billy något mer. Tova kör bil själv
och har varit ute på kvällarna och kommit hem först vid klockan 23-24 så det är svårt att veta
exakt vilka hon har träffat. Annika uppger att de har försökt snoka så gott de har kunnat med
kompisar och så för att säkerhetsställa att Tova inte ljuger.
"

Sid 404 FUP:

"Annika säger att hon och Roger har funderat mycket på om Tova visste för mycket om Billys
"affärer" och om det var därför han var tvungen att ta bort henne. Annika uppger att de har
förstått senaste tiden att det florerat mer droger kring Billy och hans kompisar än de först
trodde.
"

sid 409 FUP

(efter misshandeln)

"Annika uppger "jag ringde 11414 sen för rådfråga vad jag skulle göra. Jag ringde till Roger
sen också. Sen började jag förstå att hon inte skulle åka och simma för jag såg hennes
simväska och hennes baddräkt hemma. Jag gjorde mig ett ärende in till Iggesund och åkte
förbi simhallen. Där såg jag att inte Tova var där för det var en annan som hade simskolan.
Då skrev jag till Tova att jag ville att hon skulle komma hem. Tänkte mig för innan jag skrev
till Tova för jag var rädd att Billy skulle läsa meddelandet. Hon var ju så rädd för Billy när
hon kom in till köket på morgonen. Sen åkte jag hem för att se om Tova kommit hem. Jag
pratade med Roger om att hämta Tova men han sa att jag i så fall inte skulle vara själv så han
pratade med sin bror om det.
"

" Vi har ju tidigare haft larm men inget larm nu. Vi sa ändå till Hampus och Tova
att vi skulle larma på fast vi inte hade något larm. Roger lade ut en dosa som blinkar vid
garaget utifall Billy skulle komma hit."
"

När Tova gjort slut, Billy skickat hotfulla sms:

" Den kvällen var Tova mycket rädd och Billy skrev tillbaka
till Tova att han ville komma och träffa Tova för att prata. Då blev Tova ännu räddare.
Annika uppger "Tova vågade inte gå ut till sitt rum själv så jag fick följa med när hon skulle
hämta kläder för att hon skulle duscha. Sen sov Tova inne med mig. Vi körde också in Tovas
bil i garaget och sen körde vi min bil ända emot Dörren in till Tovas rum så att det inte gick
att bryta upp dörren. Tova gick sen och duschade och jag gick runt och låste överallt.
"

sid 410 FUP:

"Annika uppger att hon eller Roger var med Tova hela tiden första veckan efter den här
misshandeln. Annika uppger "Roger skjutsade in Tova till skolan på morgonen och sen var
han i stan hela dagen och sedan hämtade han Tova i skolan och skjutsade hem henne. Vi
följde med på simträningen. Tova var ju rädd så hon tyckte det var bra. På onsdagen så åkte
jag på en kurs så Roger avbokade en jobbresa för att vara med Tova den veckan."
"

"Under tisdagens simträning ringde Annika till Billys mamma och berättade vad Billy gjort
och att de polisanmält det. Efter en stund fick Annika ett sms från Tova där hon frågade vad
Annika sagt till Billys mamma
"

""Innan den här misshandeln hade ju Tova varit förtegen. Vi förstod att det var något med
Billy. När Tova gjorde slut med Billy så ville vi inte pressa henne. Jag bokade kurator via
ungdomsmottagningen vid två tillfällen åt Tova men hon vägrade gå dit så jag fick avboka.
Jag ringde också till en kvinnojour i Stockholm för att får lite råd. Vi peppade Tova att vara
med kompisar, att träna och att festa och träffa kompisar. Hon umgicks med Moa, Nathalie,
Viola och Calle Johansson och mådde bättre. Jag och Tova tränade tillsammans. Vi trivdes
med varandra jag och Tova. Vi hade en bra relation."
"

Jag kan inte se att föräldrarna inte gjort vad de har kunnat utifrån den kunskap de har haft om Tovas situation.

Tvärtom. De har gjort allt de har kunnat.

Du har möjligen rätt när du skriver att:

”Jag kan inte se att föräldrarna inte gjort vad de har kunnat..”

Tova hade missbrukat föräldrarnas förtroende genom att använda droger och umgås med en våldsam missbrukare samt ljuga. Ändå ”belönades” hon med alla dessa fördelar som hon hade haft innan istället för att skära ner dem på lägsta nivå.

Tova behandlades av sin mamma som om hon vore en vuxen människa med självbestämmanderätt. Hon fick bo ”i egen lgh” och köra sin egen bil. Hon fick komma hem mitt i natten utan att det kontrollerades var hon hade varit och vilka hon hade träffat.

Varför det?

Mamman själv ursäktar sig genom att säga att hon inte visste huruvida Tova träffade Billy, EFTERSOM hon körde själv (vart hon ville) och bodde enskild (utan föräldrarnas uppsikt).

Tonåringar som fattar dåliga beslut ska beskäras alla de fördelar de har haft tidigare och endast när de med HANDLING har visat sig förstå bättre ska de vinna tillbaka sin position - en fördel i taget. Hela tiden ska föräldrarna kontrollera att överenskommelserna hålls (t.ex. genom att kontakta kompisarnas föräldrar och genom att göra stickprov).

Av de axplock av FUP som du presenterar framstår Tovas föräldrar som handlingsförlamade tonåringar själva. De frågar Tova och hoppas på att det hon säger stämmer. På sin höjd orkar de följa ett par veckor.

När tonåringen återigen åker fast för en lögn (var inte på simträningen) då VÅGAR föräldrarna inte konfrontera henne i rädslan av denna våldsamma missbrukarpojkvän.

Det beskriver ju mer än väl situationen.

Istället för att skaffa pepparspray, ansöka om kontaktförbud (med de hotfulla SMS:n som stöd), installera ett larm i huset, förbjuda Tova att sova i garaget och skjutsa henne endast till det nödvändigaste (tills hon kunde tänka klart) bokar Tovas mamma en tid hos en kurator, men när Tova vägrar att gå dit accepteras detta utan konsekvenser. Den förvirrade tonåringen får bestämma själv. Återigen.
Istället för kortast möjliga tyglar uppmuntras Tova att festa och träffa kompisar. Vad hade hon gjort för att förtjäna en ”belöning”?

Det är möjligt att Tovas och hilly-Billys föräldrar har gjort vad de ha kunnat – men då har de inte kunnat särskilt mycket.
Citera
2017-12-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det handlar inte "bara" om 13 personer.....
Det handlar om alla personer runt dessa, det handlar om det mörkertal av misshandlade och deras barn, det handlar om allt det lidande och ohälsa som blir dess effekt i dag och för nästa generation.....
Det handlar inte om att bara lägga ansvaret på Tova. Det handlar om att inte skapa nya Billys.

Alla har ett ansvar, att göra så gott man kan i en sådan här situation.

Tova, hon gjorde det hon trodde var rätt, men hamnade under "vattenytan", bokstavligt.
Föräldrarna gjorde sitt bästa ( det är jag helt övertygad om)
Vännerna var unga, saknade tillräcklig kunskap.
Samhället, finns säkert mycket mer att göra. T ex hur kan man lösa problemet med den ökade faran för liv och död för den anmälande kvinnan mellan anmälan och åtal?

Men huvudansvaret ligger på Billy själv.
Det är enbart hans fel, ingen annans fel att Tova är död.
Det är också så rättssamhället ser på det.

Kan inte stämma. Att ljuga för sina föräldrar och göra precis tvärtom vad hon hade lovat kan inte vara "det som var rätt". Det visste även Tova. Att missbruka och umgås med missbrukare kan inte heller vara "det som är rätt". Att ta på sig ett ansvar (simträningen), men sen inte dyka upp kan inte vara det som är rätt.

Hur du än vrider och vänder på det då vet vi alla, du vet och även Tova visste att hon gjorde FEL.
Citera
2017-12-15, 13:01
Medlem
notknapparens avatar
För att återgå till rättegången och försvarets strategi att hitta alternativa gärningsmän.

"Spaningsledaren berättar om båtspåret, där ett vittne såg tre personer i en båt som den trodde kan ha haft med mordet att göra. De tre kunde identifieras och avfärdas från utredningen."
"Han berättar om flera spår och tips som polisen kunde avfärda på olika sätt."
"Den misstänkte expojkvännen har berättat om en person som han namngivit med förnamn. Men vill inte uppge den personens hela namn. Spaningsledaren har sökt och förhört flera personer som kallas vid det namnet utan att lyckas spåra den personen."
"- Vi har undersökt om det finns några efterlysta från psykiatriska kliniker i området. Vi har också kontrollerat om det förekommit några inbrott eller andra grova brott i området. Men inte hottat något, säger spaningsledaren.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/poliser-vittnar-i-tova-rattegangen

"Då redogör spaningsledaren för sökningar på brott som kan ha begåtts i området i anslutning till den här tiden. Det finns ingenting som tyder på att det begåtts brott som kan kopplas till den här utredningen.
Försvararen får tillfälle att ställa frågor och frågar om den kriminelle person som polisen pekar ut, och om sophämtningen.
"

https://www.vk.se/2166512/tovamordet-folj-rattegangen-direkt-2

Finns det några fler möjliga alternativa gärningsmän än de som tagits upp i rättegången hittills?
Kompisarna är avförda. Cyklisten har alibi, festen där de objudna gästerna endast var ett rykte, hamburgerspåret verkar "dött", taxi -spåret har väl inte gett något?
Ludde- spåret, kan rätten verkligen ta detta på allvar när Billy vägrar uppge namn?
Antar att grannarna är kollade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in