2017-12-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Har följt tråden under mycket lång tid men väljer att inte skriva själv, och jag kan bara instämma i kören. Stäng av Svenne-i-Banan och Alpha101. De bidrar inte med någonting i diskussionsväg. Bara ett evigt tjafsande och ältande om vem som sade vad, i en mycket tråkig ton. Det för inte tråden framåt.

Det är helt ok med avvikande åsikter, (det är trots allt FB och inte SVT), men det här har bara blivit löjligt.
Hmmmmm......jag har väl ungefär samma uppfattning som du i sak men grejen med FB är ju dock att alla, även stollar, skall få uttrycka sig. Sedan får jag väl ge en eloge till i synnerhet Alpha för hans utomordentliga uthållighet trots att han uppfattas som apart av en stor mängd deltagare i tråden.

En mer sofistikerat argument är att en avstängning riskerar en PK-ifiering av tråden/forumet/FB. När jag var i grundskolans första år sa fröknarna "neger" under lektionerna. Ingen som tyckte det var konstigt i början av 70-talet. Idag blir du hängd offentligt om du är rakt på sak med vad du tycker. I U.S.A. är det ännu värre.

Jag tolererar nog hellre vissa personers jobbighet.
2017-12-15, 14:06
Medlem
Jag har 2 funderingar.

Vad tror ni kommer hända på marknaden när det blir total stiljte? I min stad (60 000 invånare) har det inte kommit in en enda bostadsannons på hemnet på 5 dagar.

Hur kommer raset i Stockholm påverka andra städer? I min stad behövs det verkligen nya bostäder och byggherrarna kommer sätta spaden i marken under nästa år på flera projekt. Jag gissar att det är en liten risk att det blir som i Stockholm. Alldeles för dyrt.
2017-12-15, 14:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Andrahandshyrorna kommer såklart gå ner i takt med priserna på brflägenheterna.

Om avgiften är 2000 kr och värdet på lägenheten 2 000 000 kr, så ger ett mål på avkastning på 5% en hyra på 124 000 kr per år. Halveras värdet blir hyran 74 000 kr.

Eller tror någon att dagens typiska 2a-handspriser kommer bestå på en fallande marknad? En hyra är ju en slags ränta på kapitalet.

Om många brfägare blir desperata kan 2a-handshyrorna närma sig "självkostnadspris" för ränta på lån och avgift.
Marknaden för uthyrda BRF styrs inte av kostnaden utan betalnings viljan/förmågan.

Så hur härleder du att viljan/förmågan att betala för att hyra någons BRF minskar när priset för att köpa en BRF går ner?
2017-12-15, 14:11
Bannlyst
Idioterna försöker ju hyra ut lägenheterna nu istället och ska skrattretande hyra.
2017-12-15, 14:12
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Listan av oss av som vill stänga av Svenne-i-banan och alpha101:

smalandssnus
L.D.
Blingon
svenkolrot
rolajo

Vill ni lägga till er på listan så kopiera inlägget och lägg ert namn sist på listan.
Och ni ska naturligtvis kopiera det sista inlägget med listan.

Det vore synd att stänga av dom då dom tjänar som framtida referens till hur BLT-kollektivet har resonerat genom åren.
Kanske någon kan lära sig något om hur resonemangen runt "den nya ekonomin" gick när allt var som galnast.
2017-12-15, 14:16
Medlem
Om det ska fortsätta ner i den här farten så har vi ju redan i mars så låga bostadspriser att det ändå inte är några köpare som omfattas av amorteringskravet. Det kanske slutar som en historisk parantes.
2017-12-15, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrEfterklok
Idioterna försöker ju hyra ut lägenheterna nu istället och ska skrattretande hyra.
Ja, det är ganska förvånande hur man tror att man kan flytta till en annan ekonomisk verklighet genom att kalla en bostadsrätt för en hyresrätt istället. Allt är givetvis en och samma marknad. Det som hänt är att byggandet kommit ikapp efterfrågan, och det påbörjas i år bortåt 1500 nya bostäder i veckan i Sverige, och kanske en tredjedel av det i Stockholmsområdet.

Och med nånstans 50% fler utstationerade utländska (polska, baltiska) byggnadsasarbetare i år än ifjol, så kommer det pumpas ut bostäder än fortare och billigare. Lönerna må va på svenska avtalsnivåer, men bara de mest motiverade från dessa länder lär va i Sverige och bygga.

Statistik över utstationering
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/utlandsk-arbetskraft-i-sverige/utstationering---utlandsk-arbetskraft-i-sverige/statistik-over-utstationering/
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-15 kl. 14:24.
2017-12-15, 14:19
Medlem
Är inte den snabba försäljningen av påbörjade eller planerade brf i Stockholm beroende på att de köps/bokas av investerare/spekulanter?

De bokar en bostad och sätter in 50'000 kr som sedan avräknas mot priset. När huset börjar bli färdigt lägger de ut den till försäljning och har kanske tjänat 500'000 kr eller mer. Bra ränta på de satsade pengarna under 1-2 år.

De har heller aldrig behövt lägga ut hela insatsen då de säljs innan inflyttning. Nu när de ser att det är svårt att sälja till ett högre pris eller möjligen överhuvudtaget så bokas inte bostäderna längre av spekulanter.

Det finns säkert de som mist sina satsade 50'000 kr också som inte haft möjlighet att fullfölja köpet när det blev dags för inflyttning och inte fått sålt i tid.

Är det privatpersoner som sysslar med denna typ av spekulation eller är det mäklarna själv som gör det?
2017-12-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Vad tror ni kommer hända på marknaden när det blir total stiljte? I min stad (60 000 invånare) har det inte kommit in en enda bostadsannons på hemnet på 5 dagar.

Historiskt sett är bostadsmarknaden "död" från mitten av dec till mitten av jan, så det du noterat är förmodligen inte kopplat till höstens prisnedgång.
När bostadsmarknaden tar fart igen om nån månad blir det dock intressant...
2017-12-15, 14:24
Medlem
Diablo1118s avatar
Nu är det så att jag delat ut massor med varningar till flera olika användare och när man fått tre varningar så riskerar man avstängning. Detta sker om man rapporterar inlägg som bryter mot reglerna. Att i tråden kommentera moderatoråtgärder eller gå off topic gör att ni istället får egna varningar.
Det enda sättet att få denna tråden bra är alltså att rapportera inlägg som bryter mot reglerna och inte själv sjunka till samma nivå som flera i denna tråden.

Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas. Det är definitivt en möjlighet som jag känner är nästa steg för denna tråd om kvalitén på inläggen i denna tråd höjs betydligt.
// MOD
2017-12-15, 14:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Jag undrar verkligen hur vissa här tänker när de tror att de höga priserna kan bestå eller till och med stiga ännu mer.

1. Bankerna kan inte låna ut mer pengar.
2. Amorteringskravet kopplas till löneutvecklingen, som är helt obefintlig. Detta bör indirekt betyda att priserna på bostäder inte kommer kunna stiga mer än lönerna framåt. Observera att detta endast gäller fasta löner även, amorteringskravet tar inte hänsyn till rörliga löner. De med höga rörliga löner kommer alltså förmodligen omfattas av kravet om de då inte slantar upp en rejäl insats.
3. Politiker har vilselett människor att det kommer X-antal bussar med personer till huvudstaden varje dag. Det stämmer nog att det kommer väldigt mkt människor, bara det att 90% av busslasten är flyktingar utan pengar. De missade att informera om den detaljen.
4. De senaste åren har det byggts mer än någonsin sedan miljonprogrammens dagar.
5. Kronan går skit. USA höjer räntan (omvärlden kommer behöva ta rygg). Fortsätter nedgången på bostäder är det en tidsfråga innan institutioner överger svenska bostadsobligationer till förmån av säkrare tillgångar som ger samma/bättre avkastning.
6. Vi befinner oss förmodligen slutet av konjunkturcykeln. Efter sol kommer regn.

Bla dessa punkter gör det väldigt svårt för mig att se att nuvarande prisnivåer ska kunna upprätthållas.
Det är för att du har har fel på en del av punkterna.

1. Det finns inget tak för hur mycket fiat valuta som kan skapas och lånas ut. Det är därför det kallas fiat valuta.
2. Lönerna ökar stadigt. Speciellt i de större städerna. När en ny regel införs så rasar det till sin nya nivå sedan fortsätter tidigare trend.
3. De höga priserna är en effektiv metod att mota ut fattiga invandrare på landsbygden.
4. Det är korrekt. Jag tor det dröjer minst till nästa höst innan de lyckats bromsa produktionen och vi får uppgång igen.
5. Om kronan tappar värde så kommer tillgångars relativa värde att öka. Mätt i kronor så ökar priserna men om du mäter i dollar så tappar de.
6. Världen är större än Sverige. Övriga världen tuffar på ganska bra just nu. Det är bättre att få ett ras i Sverige nu än det hade varit när andra också har problem som vid 2008
2017-12-15, 14:26
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är det privatpersoner som sysslar med denna typ av spekulation eller är det mäklarna själv som gör det?
Även mäklarna är privatpersoner. Och ja, de har varit extremt ivriga. Yrkesskada i en rally-marknad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in