2017-12-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Nu när så många tydligen är inne och hart när gräver i E:s personalia och underbyxor, så är det så att Tingsrätten släppte både henne och A. i juli 2017. Både hon och han har varit fria i väntan på hovrättsförhandlingarna. Finns det kanske någon skribent och initierad person här som kan redogöra för när och med vilka A. har umgåtts med och om han har haft samlag med någon sen dess (förslagsvis från 6 juli till 12 december 2017). Vet vi alls om han gjort någon gravid eller har han använt preventivmedel?
Sen finns ju alltid möjligheten att en (eller flera) ny(a) partner till honom kan ha valt att avbryta en oplanerad graviditet. Bara för att inte riskera att bli av med sitt jobb, menar jag. Finns motsvarande beslutat för A efter den 6 juli?? Var kan jag f.ö. hitta initierade uppgifter om hans sexualvanor och umgänge? Gärna uppgifter om hans kalsongmodell och -byte också.

Ja, det finns en del regler om umgänget mellan de anställda och de intagna på häktet. Men, ni som är initierade i E:s livmoderfrågor, menar ju att hon skulle vara gravid i v. 14-15 nu och alltså v. 0 under första veckan i september. Hon var inte häktad då. Vem har beslutat att hon ska vara utestängd från normalt liv med normala personer efter häktningstiden?

F.ö. så tycker jag att häktesledningen ska gå igenom sekretessreglerna bland de anställda. Det är ganska avancerat tycker jag att läcka om f.d. intagna och även om sina kollegor.

Nu får du ju ge dig.
Faktum är att tjänstefel har begåtts. Jag citerar ur Kriminalvårdens arbetsordning del 6.2 Särskilda skyldigheter gällande säkerhet:

"En medarbetare inom Kriminalvården är skyldig att noga se till att det inte finns eller uppstår ett beroendeförhållande till en klient. Om en klient försöker förmå en medarbetare att bidra med något otillbörligt ska medarbetaren omedelbart anmäla detta till sin närmaste chef eller till den medarbetare som har funktionsansvar för säkerheten. Om en medarbetare inleder eller har en relation med en klient som inte är förenlig med anställningen, ska detta anmälas till närmaste överordnad chef."

Erika är snarare i vecka 15-16. Hon släpptes den 20 juli. Detta betyder att hon blev gravid ca 4-5 veckor senare. Det blir nog svårt att förneka att något inletts redan på insidan.

Och nej, ingen anställd har läckt. En utomstående har upptäckt detta och informerat häktet, vilka är skyldiga att anmäla detta (läs ovan). Ingen har gjort fel förutom personen som begått tjänstefel.

Vi får innerligt hoppas att detta inte har förstört utredningen på något sätt, för lilla Hs skull. För det är hon som är det viktiga i detta. Inget skvaller, inga personliga åsikter. Bara att hon ska få rättvisa.
Citera
2017-12-15, 13:36
Medlem
Stupido86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jbeach
Hört talas om visselblåsare? Att du ens dryftar dig till en sådan jämförelse. Samtidigt bekräftar du uppgifterna som riktiga. Hur vet du då att dom är riktiga?

Försvarar du Stockholmssyndromet som något friskt och sunt?

Erika bör hamna på Hinseberg tillsammans med Arbogakvinnan under en mycket lång tid om du frågar mig.

Håller med dig!

Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Nu får du ju ge dig.
Faktum är att tjänstefel har begåtts. Jag citerar ur Kriminalvårdens arbetsordning del 6.2 Särskilda skyldigheter gällande säkerhet:

"En medarbetare inom Kriminalvården är skyldig att noga se till att det inte finns eller uppstår ett beroendeförhållande till en klient. Om en klient försöker förmå en medarbetare att bidra med något otillbörligt ska medarbetaren omedelbart anmäla detta till sin närmaste chef eller till den medarbetare som har funktionsansvar för säkerheten. Om en medarbetare inleder eller har en relation med en klient som inte är förenlig med anställningen, ska detta anmälas till närmaste överordnad chef."

Erika är snarare i vecka 15-16. Hon släpptes den 20 juli. Detta betyder att hon blev gravid ca 4-5 veckor senare. Det blir nog svårt att förneka att något inletts redan på insidan.

Och nej, ingen anställd har läckt. En utomstående har upptäckt detta och informerat häktet, vilka är skyldiga att anmäla detta (läs ovan). Ingen har gjort fel förutom personen som begått tjänstefel.

Vi får innerligt hoppas att detta inte har förstört utredningen på något sätt, för lilla Hs skull. För det är hon som är det viktiga i detta. Inget skvaller, inga personliga åsikter. Bara att hon ska få rättvisa.

Så sant! Du har himla kloka och givande inlägg!
Citera
2017-12-15, 13:48
Medlem
Stupido86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag säger inte att jag har läst FUP:en, jag har läst den! Men jag läste den för ett halvår sedan. Just det du säger är ju problemet som är omdiskuterat.
Erika såg att Hailey hade blåmärken och ville ha svar på varför? Sköterskan och läkaren noterade ingenting.
Om du läst FUP så kanske du har lagt märke till Erikas försök att hitta svar på varför dessa blåmärken fanns på Hailey, Erika var ju rädd att Hailey hade leukemi. Kom du så långt i FUP att du var med när förhörsledaren och Erika tillsammans gick igenom fotografierna Erika hade tagit och när de diskuterade märken.
Vissa fotografier hade hon tagit för att H såg gullig ut när hon låg på något särskilt sätt. Andra fotografier visar blåmärken (vissa svagt) som förhörsledarna mycket väl såg.

Sedan att jag skulle hålla Erika om ryggen, varför skulle jag det om jag trott att hon var skyldig? Jag har aldrig träffat henne. Däremot så har Alex släkt och vänner haft ett antal konton härinne
Det är ganska lustigt att när en släkting eller vän försvinner så dyker det upp någon annan som vill skuldbelägga Erika t.o.m när Alex har dömts Sedan en sak till som tydligen har gått dig spårlöst förbi, Erika är inte misstänkt för att ha misshandlat Hailey!
Jag trodde du var kapabel att förstå texten i en tidningsartikel, men tji fick jag. Vissa ska man inte förvänta sig för mycket av..
Du förresten, varför ändade Alex sig om hur det gått till när han gjorde upplivningsförsök på Hailey? Det kanske är svårt att fråga honom nu, men du fick kanske chansen att göra det innan de häktade honom.

Sedan en sak till! Jag är lika smart som HR och du är lika smart som vem då ????

Men en sak ska jag ge dig, du har fanimej valt rätt nick!!

Jasså? Har du svårt att ta in vad du läser då eller varför fortsätter du att komma med felaktiga uppgifter?
Till skillnad från dig har jag läst fupen mer än en gång och varit på plats på rättegången.

Sen om du vill tro att jag är anhörig till någon av de två lämnar jag åt dig. Men en finurlig sak med Flashback är ju att en kan kolla på skribenterna tidigare inlägg och det märks att du inte gjort din läxa innan du öppnat munnen.

Som sagt, håll Erika bakom ryggen. Hon kan behöva någon som dig på sin sida. Lika barn leka bäst som det heter!

Sen borde du lära dig att härskarteknik och försök till att nedvärdera den man diskuterar med inte är vidare gynnsamt. Speciellt inte när man dessutom gärna påtalar sin egna smarthet i samma sammanhang!
Det får bara en själv att se otroligt korkad ut, bara ett tips!
Citera
2017-12-15, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jbeach
Hört talas om visselblåsare? Att du ens dryftar dig till en sådan jämförelse. Samtidigt bekräftar du uppgifterna som riktiga. Hur vet du då att dom är riktiga?

Försvarar du Stockholmssyndromet som något friskt och sunt?

Erika bör hamna på Hinseberg tillsammans med Arbogakvinnan under en mycket lång tid om du frågar mig.

Ja, begreppet 'visselblåsare' är allmänt känt. Det handlar då om anställda inom en verksamhet som varnar ledningen för att något felaktigt förekommer i verksamheten. Menar du att de under de 10 månader A och E satt häktade var utsatta för något som ledningen vid häktet fick larm om?

Du använder begreppet utan att förklara dig närmare, medan jag bara plockar upp påståenden här från andra bidragsgivare här. Bidrag som handlar om tiden efter att tingsrätten släppte dessa bägge häktade och senare utfärdade sin dom. Denna dom har nu omprövats av Hovrätten över Skåne och Blekinge, som friat E. men fällt A., som de också begärt en rättspsykiatrisk undersökning av innan man fastställer domslutet. Det är inte jag som alls tagit upp om E:s nya graviditet eller om vem som är far till det väntade barnet. Ej heller att han stängts av från sitt arbete för att han (eventuellt) utom sin tjänst inlett en relation med E.

Vad du menar att jag "dryftat" mig till vet jag inte riktigt, men så detaljerat som många här beskriver det dagliga livet för E under tiden efter häktet, så är det märkligt att ingen skriver ett ord om A:s dagliga liv under perioden i frihet mellan tingsrättsdomen och hovrättsbeslutet. Hovrätten har endast omprövat bevisningen från tingsrätten. Det har inte tillkommit någon positiv graviditetstest till bevisningen så vitt jag känner till. Ej heller har motsvarande "prövning" gjorts av A:s vardagliga liv. Människor i den åldern, av bägge kön, är i s.k. fertil ålder så vad är det som inte passar i det jag "dryftar"?

Jag upprepar att det är endast här som några användare utger sig för att ha sådan initierad kännedom om E. att man inte bara vet att hon är gravid utan också med vem hon är gravid samt hur långt graviditeten är gången. Sen är det ju så att privatpersoner, som du t.ex., kan sitta i TV-soffan och gissa om det som de blivande föräldrarna brukar få ett mer säkert besked om i v. 16-18. Alltså inte under den tid hovrättsförhandlingarna hållits och antagligen och riktigt ännu heller. Om dina och andras personliga uppgifter om E stämmer.

Blandar du in "Stockholmssyndromet" i dina föreställningar så har du snart seglat ut på gränsen till förvirring.

Om du verkligen månar om barn som drabbas av sådana här öden så bör du istället läsa på om "skakvåld" och "synnerligen grov misshandel" av späda barn. De barn som är i farozonen är inte skyddade av att försvaret kan använda sakkunniga som sprider ut gallimattias i rätten enbart för att om möjligt fria sina klienter. Jag är väldigt spänd på hovrättens domslut, som vi får vänta på till i mitten av januari. Har vi och barnen tur så ska inte kvinnor, vårdpersonal, polis och åklagare behöva utsättas för sådana här krav som i Haileys fall.

F.ö. så frågar jag inte dig om din åsikt om E.:s framtida liv och existens.
Citera
2017-12-15, 14:47
Medlem
Stupido86s avatar
Citat:
Ja, begreppet 'visselblåsare' är allmänt känt. Det handlar då om anställda inom en verksamhet som varnar ledningen för att något felaktigt förekommer i verksamheten. Menar du att de under de 10 månader A och E satt häktade var utsatta för något som ledningen vid häktet fick larm om?

Du använder begreppet utan att förklara dig närmare, medan jag bara plockar upp påståenden här från andra bidragsgivare här. Bidrag som handlar om tiden efter att tingsrätten släppte dessa bägge häktade och senare utfärdade sin dom. Denna dom har nu omprövats av Hovrätten över Skåne och Blekinge, som friat E. men fällt A., som de också begärt en rättspsykiatrisk undersökning av innan man fastställer domslutet. Det är inte jag som alls tagit upp om E:s nya graviditet eller om vem som är far till det väntade barnet. Ej heller att han stängts av från sitt arbete för att han (eventuellt) utom sin tjänst inlett en relation med E.

Vad du menar att jag "dryftat" mig till vet jag inte riktigt, men så detaljerat som många här beskriver det dagliga livet för E under tiden efter häktet, så är det märkligt att ingen skriver ett ord om A:s dagliga liv under perioden i frihet mellan tingsrättsdomen och hovrättsbeslutet. Hovrätten har endast omprövat bevisningen från tingsrätten. Det har inte tillkommit någon positiv graviditetstest till bevisningen så vitt jag känner till. Ej heller har motsvarande "prövning" gjorts av A:s vardagliga liv. Människor i den åldern, av bägge kön, är i s.k. fertil ålder så vad är det som inte passar i det jag "dryftar"?

Jag upprepar att det är endast här som några användare utger sig för att ha sådan initierad kännedom om E. att man inte bara vet att hon är gravid utan också med vem hon är gravid samt hur långt graviditeten är gången. Sen är det ju så att privatpersoner, som du t.ex., kan sitta i TV-soffan och gissa om det som de blivande föräldrarna brukar få ett mer säkert besked om i v. 16-18. Alltså inte under den tid hovrättsförhandlingarna hållits och antagligen och riktigt ännu heller. Om dina och andras personliga uppgifter om E stämmer.

Blandar du in "Stockholmssyndromet" i dina föreställningar så har du snart seglat ut på gränsen till förvirring.

Om du verkligen månar om barn som drabbas av sådana här öden så bör du istället läsa på om "skakvåld" och "synnerligen grov misshandel" av späda barn. De barn som är i farozonen är inte skyddade av att försvaret kan använda sakkunniga som sprider ut gallimattias i rätten enbart för att om möjligt fria sina klienter. Jag är väldigt spänd på hovrättens domslut, som vi får vänta på till i mitten av januari. Har vi och barnen tur så ska inte kvinnor, vårdpersonal, polis och åklagare behöva utsättas för sådana här krav som i Haileys fall.

Erika är inte friad... Var har du fått den infon ifrån? Önsketänkande eller?
Domen kommer när sinnesundersökningen på Alex är klar och Erika står fortfarande åtalad för garantansvaret och vållande som åklagaren yrkat på.
https://minfil.org/r4L1m6d3b7/received_10155321878308282.png
Citera
2017-12-15, 14:57
Medlem
Citat:
Nu får du ju ge dig.

Jag kommer inte att "ge mig" ifråga om barns rättigheter och behov. Utredningen är avslutad och snart är också den rättsliga processen avslutad. Mitt intryck så här långt är att utredarna och åklagarna har lyckats föra fram bevisningen till hovrätten mer korrekt än till tingsrätten. Det är bra för Haileys upprättelse och även bra för andra barn i utsatta situationer.

Vad det gäller "tjänstefel" så är det väl under tjänsten de ska begås. Om någon har varit misstänkt och häktad men släpps ur häktet så är den från häktet friade inte längre "klient". Och jasså, är det en utomstående som informerat häktet om vad de släppta E och A gjort på sin tid utanför häktet??

Luta dig nu tillbaka i soffan och invänta hovrättens dom. Sluta förtala och angripa E på det vis som du gör här. Hovrätten verkar ha insett något som tingsrätten inte hade klart för sig. Vill du fortsatt måna om A så behöver du hovrättens dom.
Citera
2017-12-15, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stupido86
Erika är inte friad... Var har du fått den infon ifrån? Önsketänkande eller?
Domen kommer när sinnesundersökningen på Alex är klar och Erika står fortfarande åtalad för garantansvaret och vållande som åklagaren yrkat på.
https://minfil.org/r4L1m6d3b7/received_10155321878308282.png

För Expressen har E:s försvarsadvokat sagt, som jag kommenterat tidigare, att han inte vet vad domen kommer att bli för E. Åtalet har ju inte nått vägs ände förrän HR-domen vunnit laga kraft. E är inte åter häktad, så hon lär inte fällas till fängelse eller rättspsykiatrisk vård. LÄR INTE! A däremot kommer troligen att dömas till något frihetsberövande.

Jag vill läsa domen när den kommer.
Citera
2017-12-15, 15:35
Medlem
Stupido86s avatar
Citat:

Citat:
För Expressen har E:s försvarsadvokat sagt, som jag kommenterat tidigare, att han inte vet vad domen kommer att bli för E. Åtalet har ju inte nått vägs ände förrän HR-domen vunnit laga kraft. E är inte åter häktad, så hon lär inte fällas till fängelse eller rättspsykiatrisk vård. LÄR INTE! A däremot kommer troligen att dömas till något frihetsberövande.

Jag vill läsa domen när den kommer.

Mitt fetade..
DET är vad vi pratar om och som är ditt önsketänkande.
Allt ditt nonsense i ditt svar struntar jag i då det inte är relevant.
Citera
2017-12-15, 15:44
Medlem
Citat:
Jag kommer inte att "ge mig" ifråga om barns rättigheter och behov. Utredningen är avslutad och snart är också den rättsliga processen avslutad. Mitt intryck så här långt är att utredarna och åklagarna har lyckats föra fram bevisningen till hovrätten mer korrekt än till tingsrätten. Det är bra för Haileys upprättelse och även bra för andra barn i utsatta situationer.

Vad det gäller "tjänstefel" så är det väl under tjänsten de ska begås. Om någon har varit misstänkt och häktad men släpps ur häktet så är den från häktet friade inte längre "klient". Och jasså, är det en utomstående som informerat häktet om vad de släppta E och A gjort på sin tid utanför häktet??

Luta dig nu tillbaka i soffan och invänta hovrättens dom. Sluta förtala och angripa E på det vis som du gör här. Hovrätten verkar ha insett något som tingsrätten inte hade klart för sig. Vill du fortsatt måna om A så behöver du hovrättens dom.

Jag menade mer att du skulle ge dig ifråga att uttala dig överlägset om sånt du inte vet något om.

Du väljer att ignorera det faktum att E blev gravid väldigt snart efter häktestiden. Du tror alltså att han kan ha hållt en strikt professionell relation till henne i häktet men ändå valt att några veckor senare träffas och ha sex? Nja.
Jag har även fått förklarat för mig av en vän som jobbar vid häktet att det anses opassande att ha en relation med en misstänkt, även om det inte är en klient. Och misstänkt blev E återigen i augusti när domen överklagades.

Ja, jag är 100% säker på att det var en utomstående som informerade. Ja, jag är 100% säker på att detta är sant. Ja, jag är 100% säker på att det finns bevis.
Citera
2017-12-15, 16:03
Medlem
Stupido86s avatar
Citat:

Mitt fetade.
Tanken har aldrig slagit dig, att puckot A kanske faktiskt har gjort det som normala människor skulle gjort i deras situation och faktiskt hållit sig isolerad?
Till skillnad från E, som gjort allt annat än det..
Citera
2017-12-15, 16:23
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stupido86
Det blev en jobbig dag för Erika idag och det märks på hur denna tråd vände! Skickade hon hit hela hejarklacken?

Den kvinnan är allt annat än under hot.
Hon har synts till på Liseberg kort efter att de släpptes, hon har rört sig obehindrat med sin man och leker familje liv nu.

Hailey har aldrig varit annat än ett besvär för henne och det är hon fortfarande.
Hon är inte där för att hennes mage syns!
Hon hade inte ens ett giltigt sjukintyg igår och fanns inga journaler om att hon befann sig på akuten!
Att hon lyckas lura några kaffelattemorsor kunde man ju räkna med, men hon lutar inte alla.

Du skrev den 12 att det blev en jobbig dag för Erika, men du förklarade inte varför? Det vi vet är att Alex häktades dagen efter så det blev ju jobbigt för honom.

Sedan skriver du att Hailey aldrig varit annat än besvär för Erika och jag frågade hur vet du det? Det har du inte svarat på. Vi vet ju att Hailey var till besvär för Alex eftersom han misshandlade henne tlll döds.

Ytterligare en sak till, förstår du verkligen inte hur genomskinlig du är? Du förklarade att du läst FUP:en två gånger och var på rättegången. En vanlig intresserad medborgare, knappast!

Vi är väl medvetna om att hela patrasket från Kristianstad huserar i denna tråden, därför är det egentligen dumt att svara. Nu går ni t.o.m in på Erikas privatliv fast ni inte har ett skit med det att göra. Det bästa är att ni får sitta och skriva ert skräp ifred, nu när ni är hejdlöst ledsna för att Alex får stå till svars för sin synnerliga grova misshandel som kvällsposten beskrev som tortyr men det uttrycket används inte i svenska domstolar.

https://www.expressen.se/kvallsposten/spadbarn-dog-pappan-falls-for-grov-misshandel/

Hovrätten skriver i sitt beslut:
"Övertygande bevisning har lagts fram om att xxxx har gjort sig skyldig till synnerligen grov misshandel under tiden den 10 augusti – 9 september 2016 i Kristianstad."

Hovrätten beslöt också att pappan ska häktas. Mamman är fortsatt på fri fot.

Synnerligen grov misshandel kan jämställas med tortyr, ett begrepp som inte finns i svensk lagstiftning.
Senast redigerad av why123 2017-12-15 kl. 16:46. Anledning: .
Citera
2017-12-15, 16:26
Medlem
Citat:
Jag menade mer att du skulle ge dig ifråga att uttala dig överlägset om sånt du inte vet något om.

Du väljer att ignorera det faktum att E blev gravid väldigt snart efter häktestiden. Du tror alltså att han kan ha hållt en strikt professionell relation till henne i häktet men ändå valt att några veckor senare träffas och ha sex? Nja.
Jag har även fått förklarat för mig av en vän som jobbar vid häktet att det anses opassande att ha en relation med en misstänkt, även om det inte är en klient. Och misstänkt blev E återigen i augusti när domen överklagades.

Ja, jag är 100% säker på att det var en utomstående som informerade. Ja, jag är 100% säker på att detta är sant. Ja, jag är 100% säker på att det finns bevis.

Du kanske tycker jag "uttala[r] mig överlägset om sådant jag inte vet något om". Jag uttalar mig om sådant jag vet något om och som åklagare, advokater och domstolarna yttrat sig om. Jag har läst FUP:en och följt diskussionen här. Ett är mycket säkert: E's sexliv och eventuella graviditet är inget polis- eller domstolsärende.

1) E's nya graviditet är inte en fråga för allmän prövning och ingår inte heller i hovrättens omprövning. Så försök hålla dig till ämnet och fördela dina bestämda åsikter och värderingar utan bias.
2) Det är uppenbart att det är mycket skvaller omkring E där man tydligen på bygden sladdrar om i vilken vecka hon är och med vem hon är gravid.
3) Någon som "jobbar vid häktet" talar om för dig vad som anses passande och opassande för E samt för den anställde och du "är 100% säker på" en detaljer som de som verkligen jobbat med fallet det gäller (Haileys död).

Om E verkligen är gravid och kanske i v. 16 så är det dags att göra det första ultraljudet nu snart. Då först bestäms vilken vecka hon är i och när det nya barnet planeras födas. Det brukar "kungöras" med en födelseannons i lokalpressen. Med hjälp av "Schering Nordiska AB:s Graviditetskalender" så kan du följa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in