2017-12-15, 12:02
Medlem
Skanska aktien 5% minus idag,det säger allt.

Finanskrisen live!!!
2017-12-15, 12:02
Avslutad
Försäljningen av nya bostäder i Stockholm verkar ha kollapsat totalt

Från Norge får vi månatligen rapporter om försäljningen av nya bostäder, och kan se det "fria fall" som sker där. Senaste data från Boligprodusentenes forening igår visade att lägenhetsförsäljningen i landet sjönk med 47% i november jämfört med ifjol:
http://boligprodusentene.no/nyheter/nedgang-8-maaneder-paa-rad-i-salget-av-nye-boliger-article2792-151.html

I Oslo har raset varit än värre, men jag hittar ingen separat siffra för huvudstaden den här gången.*

Samtidigt påbörjas nya lägenheter i samma tempo som ifjol vilket visar hur fantastiskt lönsamt det varit (fortfarande är) att utveckla bostäder.

I Sverige har vi snabb statistik över försäljningen av nya bilar varje månad. Men vad gäller Sverige och nya bostäder kan vi bara på egen hand följa försäljningen på bostadsutvecklarnas websidor och gissa, därför gör jag det:

För PEABs del tittade jag i början av november på två av deras större projekt i Stockholm, BRF Derbyt i Råsunda och BRF Members Club i Arenastaden. Dessa projekt hade då ca 90 resp. 60 osålda lägenheter. De har även idag ca 90 resp. 60 osålda lägenheter. Samtidigt uppgav PEAB i samband med Q3-rapporten att utanför Stockholm (även t ex Södertälje) hade man sålt en del.

JM publicerar på sin hemsida en räknare över lägenheter till salu. Denna har fullständigt gått genom taket i år, passerade 1400 i början av oktober och är på 1900 nu. Då ska man dock komma ihåg att JM bygger kring 4000 lägenheter per år och helt klart säljer en del, även nu, utanför Stockholm.

Jag följer även 4-5 projekt i Stockholm hos den mindre bostadsutvecklaren Besqab. Enligt mina ögon är försäljningen i dessa projekt cirka noll de senaste 1-2 månaderna.

Oscar Properties, Tobin Properties etc har berörts i media.

Nu är det snart storhelger och försäljningen av bostäder sjunker allmänt, men min iakttagelse är alltså att det i Stockholm i stort sett inte sålts någonting av nyproduktion de senaste 1-2 månaderna.

Min tolkning: Folk vägrar nu betala de mångmiljonbelopp bostadsutvecklarna vill ha för att sälja medlemskap i bostadsrättsföreningar. Föreningar som i sin tur är skuldsatta upp emot 20 000 kr/m2. Folk har fattat vad detta handlar om, och kommer inte köpa förrän priserna har justerats ned högst väsentligt.

Bostadsutvecklarna ser förstås själva hur läget är. Men de behöver inte öppna munnen förrän i februari då Q4-rapporterna ska presenteras. En taktik kan vara att först då säga att hösten var svag, och istället tala om framtidsförhoppningar.

Även Mäklarstatistik/Valueguard är sena med siffror och långt efter Norges Eiendom Norge vad gäller snabb och innehållsrik information.

Men jag menar att det är av största intresse för svenska folket att få aktuellast möjliga information om denna överprissatta marknad, så att inte fler än nödvändigt belånar sig och köper sina fyra väggar och ett tak till hutlösa priser, utan till de låga priser som kommer att råda när jämvikt nått marknaden. Dvs när byggandet kommit ikapp, vilket sker nu.

Därför är jag tacksam om ni som har exempel från verkligheten delar med er. Har jag fel, säljs det nyproduktion i Stockholm?

*
Nyboligsalget i Oslo har falt 77 prosent på et år
https://www.dn.no/nyheter/2017/10/18/1204/Eiendom/nyboligsalget-i-oslo-har-falt-77-prosent-pa-et-ar
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-15 kl. 12:32.
2017-12-15, 12:04
Medlem
Kris på börsen.

Hm ner 15%.skanska mer %5.raset har bara börjat.
2017-12-15, 12:14
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Från Norge får vi månatligen rapporter om försäljningen av nya bostäder, och kan se det "fria fall" som sker där. Senaste data från Boligprodusentenes forening igår visade att lägenhetsförsäljningen i landet sjönk med 47% i november jämfört med ifjol:
http://boligprodusentene.no/nyheter/nedgang-8-maaneder-paa-rad-i-salget-av-nye-boliger-article2792-151.html

I Oslo har raset varit än värre, men jag hittar ingen separat siffra för huvudstaden den här gången.

Samtidigt påbörjas nya lägenheter i samma tempo som ifjol vilket visar hur fantastiskt lönsamt det varit (fortfarande är) att utveckla bostäder.

I Sverige har vi snabb statistik över försäljningen av nya bilar varje månad. Men vad gäller Sverige och nya bostäder kan vi bara på egen hand följa försäljningen på bostadsutvecklarnas websidor och gissa, därför gör jag det:

För PEABs del tittade jag i början av november på två av deras större projekt i Stockholm, BRF Derbyt i Råsunda och BRF Members Club i Arenastaden. Dessa projekt hade då ca 90 resp. 60 osålda lägenheter. De har även idag ca 90 resp. 60 osålda lägenheter. Samtidigt uppgav PEAB i samband med Q3-rapporten att utanför Stockholm (även t ex Södertälje) hade man sålt en del.

JM publicerar på sin hemsida en räknare över lägenheter till salu. Denna har fullständigt gått genom taket i år, passerade 1400 i början av oktober och är över 1900 nu. Då ska man dock komma ihåg att JM bygger kring 4000 lägenheter per år och helt klart säljer en del, även nu, utanför Stockholm.

Jag följer även 4-5 projekt i Stockholm hos den mindre bostadsutvecklaren Besqab. Enligt mina ögon är försäljningen i dessa projekt cirka noll de senaste 1-2 månaderna.

Oscar Properties, Tobin Properties etc har berörts i media.

Nu är det snart storhelger och försäljningen av bostäder sjunker allmänt, men min iakttagelse är alltså att det i Stockholm i stort sett inte sålts någonting av nyproduktion de senaste 1-2 månaderna.

Min tolkning: Folk vägrar nu betala de mångmiljonbelopp bostadsutvecklarna vill ha för att sälja medlemskap i bostadsrättsföreningar. Föreningar som i sin tur är skuldsatta upp emot 20 000 kr/m2. Folk har fattat vad detta handlar om, och kommer inte köpa förrän priserna har justerats ned högst väsentligt.

Bostadsutvecklarna ser förstås själva hur läget är. Men de behöver inte öppna munnen förrän i februari då Q4-rapporterna ska presenteras. En taktik kan vara att först då säga att hösten var svag, och istället tala om framtidsförhoppningar.

Även Mäklarstatistik/Valueguard är sena med siffror och långt efter Norges Eiendom Norge vad gäller snabb och innehållsrik information.

Men jag menar att det är av största intresse för svenska folket att få aktuellast möjliga information om denna överprissatta marknad, så att inte fler än nödvändigt belånar sig och köper sina fyra väggar och ett tak till hutlösa priser, utan till de låga priser som kommer att råda när jämvikt nått marknaden. Dvs när byggandet kommit ikapp, vilket sker nu.

Därför är jag tacksam om ni som har exempel från verkligheten delar med er. Har jag fel, säljs det nyproduktion i Stockholm?

Hur många av dessa nya projekt är hyresrätter?
Det är det som är problemet, det byggs nästan inga nya hyresrätter alls. Alla i Sverige har inte råd eller möjlighet att köpa en bostadsrätt.
2017-12-15, 12:15
Medlem
Ska vi säga -30% på bostadspriset? I dagsläget har man väl erkänt minskningar på -10% och nu ligger bostadspriserna i Stockholm på samma nivå som de gjorde för 1 år sedan.
2017-12-15, 12:16
Bannlyst
Skönt snart kommer jag kunna köpa ytterligare två bostadsobjekt. Hoppas priserna faller i botten även i innerstaden men så illa kommer det aldrig att bli.
2017-12-15, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Hur många av dessa nya projekt är hyresrätter?
Det är det som är problemet, det byggs nästan inga nya hyresrätter alls. Alla i Sverige har inte råd eller möjlighet att köpa en bostadsrätt.
Hyresrätter i nybyggnation idag är i regel svindyra. Det är den andra sidan av samma mynt. Och även dessa hyror kommer att rasa. Vi läste om Örebros kommunala bolag som ger 35% !!! hyresrabatter på sin nyproduktion. Detta visar att de hyror som sätts är rena skämtet. Sambandet är: LÅGA RÄNTOR => LÅGA HYROR, och något annat kan inte gälla över tid.

En hel annan sak är förstås det sovjetiskt reglerade gamla hyresbeståndet där Hyresgästföreningen härjar fritt. Där är hyrorna istället ofta för låga.

Öbo inför hyresrabatt på nyproduktion
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/obo-infor-hyresrabatt-pa-nyproduktion
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-15 kl. 12:30.
2017-12-15, 12:20
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Hyresrätter i nybyggnation idag är i regel svindyra. Det är den andra sidan av samma mynt. Och även dessa hyror kommer att rasa. Vi läste om Örebros kommunala bolag som ger 35% !!! hyresrabatter på sin nyproduktion. Detta visar att de hyror som sätts är rena skämtet. Sambandet är: LÅGA RÄNTOR => LÅGA HYROR, och något annat kan inte gälla över tid.

En hel annan sak är förstås det sovjetisk reglerade gamla hyresbeståndet där Hyresgästföreningen härjar fritt. Där är hyrorna istället ofta för låga.

Du kan ha en poäng, problemet är att det fortfarande byggs för lite hyresrätter i Sverige.
2017-12-15, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Åh sjutton, det har min bank helt missat, du borde kanske kallas in som expert som får berätta om denna miss.

Jaha är det kopplat till löneutvecklingen och inte till lönen, var har du läst det någonstans, något du har skrivit ned själv?

Oavsett om de har pengar eller inte så kommer de att bo någonstans vilket skapar ett större tryck på bostadsbeståndet, t.ex. genom att driva iväg svenskar från HR till BR.

Ja men ändå inte tillräckligt och nu verkar byggandet ta tvärstopp.

Om kronan förlorar i värde, tror du då att det kommer krävas fler eller färre kronor för att köpa saker?

Att spå var i konjunkturcykeln man befinner sig är mycket svårt men jag antar att du är en expert som anlitas flitigt av näringslivet, så måste det väl vara om du kan veta sånt här.

HAHA, bolånetorsk? Fina bebis argument. Läs och begrunda: http://fastighetsnytt.se/2017/11/kommer-bolanen-att-racka-till-for-nyproduktionen/

Bolånen blir kopplade till lönen ja. Ökningar av bostadens värde bör därmed med all logik följa löneökningar framåt. 4,5gr årslön inte räcker till mycket i dagens prisnivåer, och har svårt att tro att människor vill tvångsamortera en tredjedel av sin månadslön, vad tror du?

Var inte kronan jag försökte göra en poäng av. Vad tror du händer när investerare drar sig för svenska bostadsobligationer? Vilket kommer ske om nedgången fortsätter.

Absolut väldigt svårt att förutse konjukturcykler. Men har svårt att se att de senaste årens uppgångar fortsätter lika länge till speciellt med tanke på alla orosmoln som finns. Världens ekonomier är dopade av konstgjorda räntor, alla vet väl vad som händer när man tar bort bålen på en fest? Världens största ekonomi har börjat göra just detta och alla andra blir mer eller mindre tvugna att ta efter. Sedan har du problemen med Kinas skuldberg att ta hänsyn till. Är ju inte direkt solklart väder som väntar..
2017-12-15, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Du kan ha en poäng, problemet är att det fortfarande byggs för lite hyresrätter i Sverige.
Börjar dock dyka upp sådana här nyheter:

"Två bostadsbolag gör om sina planerade bostadsrätter i Barkarbystaden till hyresrätter. Orsaken? Utbudet på bostadsrätter i området överstiger efterfrågan. "
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/har-gors-bostadsratter-om-till-hyresratter/repqle!TUo1yyVRCNDqsCTEhbDeuA/

"Men den borgerliga oppositionen (M, L, KD) i Järfälla reserverar sig mot kommunstyrelsens förslag om ändrad upplåtelseform för Småa och Brabo. De är oroade över att fler bostadsprojekt kommer att gå samma väg, vilket utöver minskade markintäkter "kommer att leda till en helt annan fördelning av boendeformer i Barkarbystaden" skriver de i reservationen."

Hm, oro för "annan fördelning" lär väl här då va en oro för bristande segregation... Vad säger rikspolitiken om den oron...
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-15 kl. 12:46.
2017-12-15, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Skanska aktien 5% minus idag,det säger allt.

Finanskrisen live!!!

Mm blankat både Skanska, NCC, JM och Peab är naturligtvis gjort. Mår så jävla bra nu.
2017-12-15, 13:59
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Börjar dock dyka upp sådana här nyheter:

"Två bostadsbolag gör om sina planerade bostadsrätter i Barkarbystaden till hyresrätter. Orsaken? Utbudet på bostadsrätter i området överstiger efterfrågan. "
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/har-gors-bostadsratter-om-till-hyresratter/repqle!TUo1yyVRCNDqsCTEhbDeuA/

"Men den borgerliga oppositionen (M, L, KD) i Järfälla reserverar sig mot kommunstyrelsens förslag om ändrad upplåtelseform för Småa och Brabo. De är oroade över att fler bostadsprojekt kommer att gå samma väg, vilket utöver minskade markintäkter "kommer att leda till en helt annan fördelning av boendeformer i Barkarbystaden" skriver de i reservationen."

Hm, oro för "annan fördelning" lär väl här då va en oro för bristande segregation... Vad säger rikspolitiken om den oron...

Förmodligen är anledningen till det att folk inte har råd längre, eller nekas banklån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in