Från Norge får vi månatligen rapporter om försäljningen av nya bostäder, och kan se det "fria fall" som sker där. Senaste data från Boligprodusentenes forening igår visade att lägenhetsförsäljningen i landet sjönk med 47% i november jämfört med ifjol:
http://boligprodusentene.no/nyheter/nedgang-8-maaneder-paa-rad-i-salget-av-nye-boliger-article2792-151.html
I Oslo har raset varit än värre, men jag hittar ingen separat siffra för huvudstaden den här gången.*
Samtidigt påbörjas nya lägenheter i samma tempo som ifjol vilket visar hur fantastiskt lönsamt det varit (fortfarande är) att utveckla bostäder.
I Sverige har vi snabb statistik över försäljningen av nya bilar varje månad. Men vad gäller Sverige och nya bostäder kan vi bara på egen hand följa försäljningen på bostadsutvecklarnas websidor och gissa, därför gör jag det:
För PEABs del tittade jag i början av november på två av deras större projekt i Stockholm, BRF Derbyt i Råsunda och BRF Members Club i Arenastaden. Dessa projekt hade då ca 90 resp. 60 osålda lägenheter. De har även idag ca 90 resp. 60 osålda lägenheter. Samtidigt uppgav PEAB i samband med Q3-rapporten att utanför Stockholm (även t ex Södertälje) hade man sålt en del.
JM publicerar på sin hemsida en räknare över lägenheter till salu. Denna har fullständigt gått genom taket i år, passerade 1400 i början av oktober och är på 1900 nu. Då ska man dock komma ihåg att JM bygger kring 4000 lägenheter per år och helt klart säljer en del, även nu, utanför Stockholm.
Jag följer även 4-5 projekt i Stockholm hos den mindre bostadsutvecklaren Besqab. Enligt mina ögon är försäljningen i dessa projekt cirka noll de senaste 1-2 månaderna.
Oscar Properties, Tobin Properties etc har berörts i media.
Nu är det snart storhelger och försäljningen av bostäder sjunker allmänt, men min iakttagelse är alltså att det i Stockholm i stort sett inte sålts någonting av nyproduktion de senaste 1-2 månaderna.
Min tolkning:
Folk vägrar nu betala de mångmiljonbelopp bostadsutvecklarna vill ha för att sälja medlemskap i bostadsrättsföreningar. Föreningar som i sin tur är skuldsatta upp emot 20 000 kr/m2. Folk har fattat vad detta handlar om, och kommer inte köpa förrän priserna har justerats ned högst väsentligt.
Bostadsutvecklarna ser förstås själva hur läget är. Men de behöver inte öppna munnen förrän i februari då Q4-rapporterna ska presenteras. En taktik kan vara att först då säga att hösten var svag, och istället tala om framtidsförhoppningar.
Även Mäklarstatistik/Valueguard är sena med siffror och långt efter Norges Eiendom Norge vad gäller snabb och innehållsrik information.
Men jag menar att det är av största intresse för svenska folket att få aktuellast möjliga information om denna överprissatta marknad, så att inte fler än nödvändigt belånar sig och köper sina fyra väggar och ett tak till hutlösa priser, utan till de låga priser som kommer att råda när jämvikt nått marknaden. Dvs när byggandet kommit ikapp, vilket sker nu.
Därför är jag tacksam om ni som har exempel från verkligheten delar med er. Har jag fel, säljs det nyproduktion i Stockholm?
*
Nyboligsalget i Oslo har falt 77 prosent på et år
https://www.dn.no/nyheter/2017/10/18/1204/Eiendom/nyboligsalget-i-oslo-har-falt-77-prosent-pa-et-ar