2017-12-15, 00:11
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

De är alla ovanligt tysta nu

Hur är det möjligt att MSM tiger om detta? Kommer de att fortsätta tiga när SD går om socialdemokraterna?

Edit: Att de båda i nuläget har exakt samma procent säger något om tillståndet i landet.
Senast redigerad av Passepartout 2017-12-15 kl. 00:16.
2017-12-15, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hur är det möjligt att MSM tiger om detta? Kommer de att fortsätta tiga när SD går om socialdemokraterna?

Edit: Att de båda i nuläget har exakt samma procent säger något om tillståndet i landet.

MSM brukar inte rapportera om Sentio. Varje tidning verkar ha sin egen undersökning.

Om SD har ökat så beror det på afghanuppgörelsen. Ännu för tidigt säga.

Men jag tycker SD har kapacitet för att öka så länge som problemen är tydliga. M har haft en smekmånad med Kristersson men hur pålitlig är han i längden?

Jag tycker SD borde vara i Trump's situation. Han dök också i opinionen då och då men så gick det upp igen, sakta sakta.
Allt som händer i samhället är egentligen till SDs fördel. Senaste nyheter idag om mord på en skola (afghaner), kvinna som blivit överfallen på sitt jobb på ett hem för ensamkommande, gratisätare på skola (troligen invandrare) . Plus alla mord och våldtäkter som är vardag numer. Allt pga invandring.

Men visst, om det känns som att inget allvarligt händer så kanske SD tappar. Är dock många månader kvar till valet, mycket kan hända. Och allt är till SDs fördel.

Det är ju helt sjukt vilken jävla soppa vi byggt oss. "Svenskar" börjar fly från sina bostäder pga områdena blattifieras! Ena efter det andra! Och politikerna applåderar!
2017-12-15, 08:51
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Inizio, December:

S 27,5% (-1,1)
V 6,8% (+/-0)
Mp 3,1% (-0,9)

SD 15,9% (+0,5)

Ökning även hos Inizio, ökningar i fyra raka mätningar nu i december 2017! Inizio har dock bytt metod och viktning som alla kan se själva om man jämför respektive institut mot varandra där Inizio lagt sig bland dom sämsta från att ha varit bland dom bästa jämfört med övriga opinionsinstitut gällande Sverigedemokraternas siffror.

M 23,7% (+0,5)
C 10,1% (+/-0)
L 3,9% (+0,6)
Kd 4,8% (+0,8)

Hur vet du att Inizio ändrat sin viktning? Kan jag få en källa på det eller är det bara skitsnack som vanligt från ditt håll? Jag förstår att du är ledsen för att SD inte fick de 30 procenten som du går och drömmer om men du kan väl trösta dig med att SD fick en ökning på 0,5 procent.
2017-12-15, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag missade denna, har haft arslet fullt hela veckan. Härligt att SD delar förstaplatsen med S.

Var det inte några i tråden som påstod att SD var på dekis?

Fast (SD) är på dekis just nu. Med undantag för Åkessons film "Snart är det val" har oppositionen varit bedrövlig på sistone. Som läget är i landet just nu så borde (SD) lätt ha över 25% i de flesta mätningar men istället har de lämnat walk-over till Kristersson som tagit hand om en del av missnöjet.

Nu hoppas jag på en konservativ regering efter 2018 så att Ulf Kristersson tar väljare måste ju betraktas som positivt men jag hade hoppats att (SD) skulle öka lite smått också. Trenden har ju varit nedåtgående ett tag även om det verkar ha vänt igen nu.

Hursomhelst: Pensionsuppgörelsen lär främst orsaka ilska bland LO grupper med fysiskt tunga jobb. Det är grupper där (S) fortfarande har ett visst stöd åtminstone och som nu kan lämna till antigen (V) eller (SD). Kan se fram emot att (S) kollapsar i opinionen nu (visst önsketänkande men det gäller att hålla humöret uppe ).

Sedan tror jag att Afgan amnestin kommer att slå mot (S). Särskilt som de förväntar sig att folk skall acceptera den kostnaden samtidigt som pengar skall sparas på pensionerna.

Nu är allt på plats för en PASOKIfiering
2017-12-15, 09:27
Medlem
Returpappers avatar
Vi får se mer uppgång i januari för V och Sd på grund av pensionsuppgörelsen. Majoriteten av folket är upprörda, utom de unga som ännu inte förstår att de är slut vid 60.
Men skillnaden är stor mellan V och Sd. För dem som förstår vet att V inte har någon finansiering för att behålla nuvarande pensionsålder. Men att Sd har det, ut med kostsamma parasiter som belastar hela samhället och alla trygghetssystem. V vill ju bara öppna dörren för alla världens ekonomiska parasiter och överskottsbefolkningar.

Januari börjar vi gå mot valexplosionen
2017-12-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vi får se mer uppgång i januari för V och Sd på grund av pensionsuppgörelsen. Majoriteten av folket är upprörda, utom de unga som ännu inte förstår att de är slut vid 60.

Lite osäker på att "majoriteten av folket är upprörda" faktiskt. Rent anekdotiskt är de flesta jag känner väldigt positiva. Många vill arbeta efter 69 också. Föräldrarna arbetar bägge två och mamma har precis fått godkänt av kommunen att jobba kvar som lärare ytterligare ett tag (hon kommer säkert att jobba deltid till 71-73 kanske?). Liknande stämningar finns på min arbetsplats (universitet och alltså den typ av jobb man gärna stannar på och dessutom inte slits ut på).

Ser man till min fru som arbetar i vården så är stämningarna helt annorlunda givetvis.

Min gissning hursomhelst är att (M) väljare inte är särskilt upprörda generellt och kanske (KD) väljare. Osäkert vad (L) och (C) väljare tycker. De som lär drabbas hårdast är dock (S)
2017-12-15, 10:32
Medlem
Bergakungens avatar
I den "enkla, lättbegripliga världen" (den finns inte alltid) är det förstås ett litet problem för SD att tycka samma som V. Risken är ju att man uppfattas som ett allt-till-alla-parti.

Som jag tjatat om till leda - det är invandrings- och flyktingkritiken som bär upp SD. Vill man vara relevanta (det får man ju anta, rent principiellt, varför annars bry sig?) bör det ju vara inom det området man skall fortsätta gnugga på - att bryta in på andra områden är inte så enkelt.

Givetvis finns risken att två stora partier (M och S) "knycker" valda delar av invandringsfrågorna (från olika positioner), men frågan är ju hur fel det i så fall blir.

Spännvidden inom SD är ju stor, från ideologiskt betingad supersvenskhet (liten grupp, gissningsvis) till pragmatiker som tycker att M och/eller S misskött flyktingpolitiken och har fel för sig just där (stor grupp, gissningsvis).

Då blir man sårbar, ifall det blir en värderingsglidning i de andra partierna (enkannerligen M och S, där ideologi inte egentligen hindrar en tillnyktring/tillknäppning/nödvändig begränsning/ompositionering. (Vad man kallar en omsvängning kan vara viktigt)
2017-12-15, 10:47
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Lite osäker på att "majoriteten av folket är upprörda" faktiskt. Rent anekdotiskt är de flesta jag känner väldigt positiva. Många vill arbeta efter 69 också. Föräldrarna arbetar bägge två och mamma har precis fått godkänt av kommunen att jobba kvar som lärare ytterligare ett tag (hon kommer säkert att jobba deltid till 71-73 kanske?). Liknande stämningar finns på min arbetsplats (universitet och alltså den typ av jobb man gärna stannar på och dessutom inte slits ut på).

Ser man till min fru som arbetar i vården så är stämningarna helt annorlunda givetvis.

Min gissning hursomhelst är att (M) väljare inte är särskilt upprörda generellt och kanske (KD) väljare. Osäkert vad (L) och (C) väljare tycker. De som lär drabbas hårdast är dock (S)
Finns för många inklusive mig själv ett ekonomiskt incitament i att gå i pension så snart det går för att erhålla pensionspengar. Dina tjänster behövs fortfarande men du fakturerar istället som konsult. Du får då ett rejält ersättningslyft. Funkar bra i många branscher. Ursäkta OT.
2017-12-15, 10:49
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Hur vet du att Inizio ändrat sin viktning? Kan jag få en källa på det eller är det bara skitsnack som vanligt från ditt håll? Jag förstår att du är ledsen för att SD inte fick de 30 procenten som du går och drömmer om men du kan väl trösta dig med att SD fick en ökning på 0,5 procent.

(Min fetning)

Du låter så frustrerad, arg och bitter, Powergirl?
Var det inte du som en gång i tiden skrev i denna tråd att "taket" för SD var 5%? Och var det inte du som skrev att SD aldrig skulle få 10%? Och visst var det så att SD inte kunde få 15% i opinionen helt enkelt eftersom det inte fanns tillräckligt med väljare därute i valmanskåren? Du är så bottenlöst patetiskt i alla dina "fenomenala" förutsägelser om SD i opinionen att man undrar varför du inte bara kastar in handduken och inser hur fantastiskt fel du haft år efter år efter år efter år... och ändå fortsätter du i inlägg efter inlägg att skriva vad som senare ska visa sig vara ren rappakalja. Du tycker inte vid det här laget att dina kommentarer börjar bli lätt pinsamma?

Fast å andra sidan vill jag inte att du slutar skriva inlägg eftersom dina kommentarer skänker många härliga skratt och är en helt outsinlig källa till humor Inte ens din kompis Greta75 kommer upp i samma klass som du.

Du verkar också läsa inläggen i denna tråd som fan läser Bibeln. Ingen jävel har väl påstått att SD skulle få 30% i någon opinionsundersökning nio månader före riksdagsvalet 2018? Däremot är vi flera som förklarat oerhört ingående varför vi inte bara tror utan är relativt övertygade om att SD kommer att få +25% i valet 2018.

Jag kan skönja en stor, stor frustration i dina kommentarer den senaste tiden. Du och dina likar hävdade ju med bestämdhet att SD nu minsann var på väg att "kollapsa", "rasa", "implodera" och en del av er skrev till och med "utplånas".

Dessvärre - för er del - så ser ju inte era förutsägelser ut att infrias denna gång heller. Måste vara frustrerande. Riktigt frustrerande. Eller? Nedanstående siffror kan ju inte vara någon trevlig läsning för SD-hatarna i denna tråd:

Demoskop 18,3% (+0,2)
Sentio 23% (+1,3%) [Tilläggas bör att Sentio historiskt är det institut som mätt SD mest korrekt]
Inizio: 15,9% (+0,5)

Aj aj aj... Powergirl! Den nedåtgående trenden lyser med sin frånvaro? Var är raset? Var är kollapsen? Var är implosionen? Är SD verkligen på väg att "utplånas"?

Men snälla, för all del, sluta inte att skriva dina inlägg. Vi bara måste få fortsätta diskutera med dig efter den 9 september 2018 om hur du återigen kunde ha så gränslöst fel. Blir det tredje valet i rad som Sentio kommer att bli bäst på att mäta SD och tredje valet i rad som Powergirl återigen visar vad han (hon) går för...?

Tycker på ett sätt lite synd om dig. Så fel, så ofta, så länge, så mycket, så offentligt... utan att inse det själv. Det är sannerligen patetiskt. Varför dessa skygglappar? Varför vägrar du se verkligheten? Gör det så fruktansvärt ont? Powergirl, du är en gåta på så många sätt.
Senast redigerad av Smoothman 2017-12-15 kl. 11:08. Anledning: Korrigering
2017-12-15, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

S tokrasar och du tjafsar om 30%. Istället borde du träna på vad som komma skall. Lägg dig i fosterställning och gråt ut som träning inför 2018.
2017-12-15, 11:10
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Som jag tjatat om till leda - det är invandrings- och flyktingkritiken som bär upp SD. Vill man vara relevanta (det får man ju anta, rent principiellt, varför annars bry sig?) bör det ju vara inom det området man skall fortsätta gnugga på - att bryta in på andra områden är inte så enkelt.

En närmast infantil insikt som du knappast behöver anstränga dig för att sprida och övertyga!

Den räcker mer än väl för att garantera SD som största parti 2018, tillsammans med de oerhörda sammanhörande samhällsproblemen...
2017-12-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Ditt resonemang visar hur insnöad du och dina M-polare är. Alla skall jobba till 69, men inte de som beslutat om det. En normal människa blir naturligtvis upprörd över detta faktum. Inte du och dina M-polare, ni tror att ni vinner på det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in