2017-12-14, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är ju precis vad (SD) sagt då och då. Alltså Åkesson har påpekat att budgeten är en sak men först skall det till en statsministeromröstning och (SD) kommer inte rösta för utan garantier att de får inflytande över politiken. Utan inflytande kommer de att rösta emot.

Det är ju den enda rimliga hållningen dessutom som alla andra partier också har. Finns det något annat parti som förväntas rösta för en regering utan att överhuvudtaget ha något inflytande alls? Så agerade aldrig ens VPK...

Kan du länka till ett uttalande där Åkesson sagt detta? Jag vet att Bieler och Sjöstedt sagt det, men då gick Åkesson ut i DN dagen därpå och ändrade det beskedet.

Nu tycks gälla att SD håller alla dörrar öppna. Man kan tänka sig att rösta för en Alliansregering eller lägga ner rösterna och passivt släppa fram en Alliansregering eller rösta emot. Ingen vet vad som gäller, inte ens Åkesson.

P.s. Jag kan tänka mig ett skäl till att vara så här otydlig och det är att Löfven blir desperat om han tror att Åkesson kommer släppa fram en Alliansregering, och desperata människor gör desperata saker, t.ex. erbjuder SD regeringsförhandlingar. Men skälen för tydlighet överväger enligt min mening. D.s.
2017-12-14, 17:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Inizio har inte prestera några valprognosen omedelbart i samband med val!

Därför är min korrigering försiktig - även om ordet minst är kopplad till korrigeringen.

Men det vore mer trevlig om din korrigering är riktigare...

Inizio just nu är extremt luriga eftersom de för inte alls länge sedan ändrade metoden för sin viktning, som någon också påpekade i denna tråd tidigare idag. Inizio brukade tidigare ligga bra mycket högre i sina mätningar av SD i förhållande till t ex Sifo, Ipsos och Novus, nu däremot har de ändrat hela "spelkartan" och det enda man vet med hyfsad säkerhet är att de underskattar SD ungefär lika mycket som SCB, Sifo och Novus just nu. Vem vet, man kanske t o m måste höja "1,4" till 1,5 eller 1,6? Gud vet var Inizio ligger just nu i förhållande till verkligheten, det finns inga klara referenser överhuvudtaget mer än att 15,9% är ett dåligt och pinsamt skämt
2017-12-14, 17:48
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Den observante kan nu notera att ett SD på 20+ innebär att det inte finns plats för 8 partier i riksdagen. Det betyder dessutom att det bara kan finnas en typ av allians, inte både en röd och en blå sådan samtidigt. Vidare är då varje alliansbildning en svag sådan som inte kan få majoritet.

Då en fjärdedel eller rent av kanske en tredjedel av väljarna efter valet saknar representant i riksdagen eftersom SD utesluts i varje sammanhang kommer dessa väljare inte heller känna någon lojalitet mot landet.

Ett SD på 25% blir ännu mer intressant eller plus 30% ,ingen lär i det läget våga stödrösta på småpartier heller..
2017-12-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Magnetism kräver polarisering. Eller för att uttrycka det på ett beskedligare sätt, så att SD inte får PTSD: Profilering kräver tydlighet. Om Bieler vill skapa en gråskala där en röst på SD inte är ett kategoriskt avståndstagande från de partier som kategoriskt tar avstånd från SD, så är hon partiskadlig.

Och vad gäller Trump, så är ju beroendeförhållandet det motsatta: Man skriver om Trump, Trump, Trump för att man får inkomstklick på det viset. Det har man ju själva erkänt bakom kulisserna. Samma sak med varje vinnande kontrovers från SD om blonda tjejer som våldtas, om mörka valfilmer som TV4 bojkottar eller om att Sverige ska vara för svenskarna vad Israel är för judarna.

SD:s största tillgång är INTE att vara svalt accepterade av en supermajoritet, utan älskade av en växande minoritet. Det leder till en viral marknadsföring som multinationella företag skulle gå över lik för.
Fel tråd kanske, men om SD satsar stort på Bieler i valrörelsen, då ska jag allvarligt överväga Medborgerlig Samling. Inte för hennes etnicitet eller kön förstås, utan för ett inte tillräckligt uppvisande skicklighet i debatter och utfrågningar. Och så det jävla kvotflyktingsantalet hon, och parti, gick med på. Nån jävla måtta får det vara på identitetspolitiken och allmän slakhet.
2017-12-14, 18:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Ett SD på 25% blir ännu mer intressant eller plus 30% ,ingen lär i det läget våga stödrösta på småpartier heller..

Nä, och om en så stor grupp motarbetas och hatas känner ju dessa ingen lojalitet och utan denna stora skara av medborgare kan inte Sverige existera. Det är nu det börjar brännas.
2017-12-14, 18:40
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag begriper inte den här politiken. Varför släppa fram en Alliansregering bara för att fälla den i ett senare skede? SD har makt att förhindra att en Alliansregering ens bildas, så varför inte göra det då?

Det mest seriösa är att göra klart redan i valrörelsen att ”vi kommer rösta emot varje regering som inte ger oss inflytande”. Detta sätter press på C och L. De kan antingen gå till val på att låta Löfven sitta kvar eller att ta makten med hjälp av SD. Väljer de det första alternativet så kommer definitivt ett av partierna få lämna riksdagen och kanske båda två.

Det går inte heller att ducka frågan. Om SD är tydliga med sitt besked så måste L och C också vara tydliga, men så länge SD mumlar om att släppa fram en Alliansregering utan att få inflytande så kan C och L fortfarande låtsas att alliansen fortfarande är ett självständigt regeringsalternativ.
Jag fattar inte heller varför man inte är tydligare med detta? Ponera att SD säger att de kommer att rösta emot en Allians-regering utan förhandlingar. Det skulle inte bara sätta press på L och C. Det skulle också sätta press på M och KD. Dvs, lägger sig hellre M och KD platt och går till ett hörn och tjurar(och inte få igenom någon allianspolitik). Eller kommer M/KD vid ett sådant läge kunna tänka sig förhandla med SD?

Riktigt idiotiskt av SD att inte pressa dem på detta sättet. På så sätt skulle också den kommande regeringsbildningen bli mycket tydligare på förhand vad som kommer att hända.
Senast redigerad av Mellbergan 2017-12-14 kl. 18:43.
2017-12-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fel tråd kanske, men om SD satsar stort på Bieler i valrörelsen, då ska jag allvarligt överväga Medborgerlig Samling. Inte för hennes etnicitet eller kön förstås, utan för ett inte tillräckligt uppvisande skicklighet i debatter och utfrågningar. Och så det jävla kvotflyktingsantalet hon, och parti, gick med på. Nån jävla måtta får det vara på identitetspolitiken och allmän slakhet.

Är Bieler till för SD eller SD för Bieler?

Här finns faktiskt ett bra exempel på hur en icke-rasistisk, mycket STARK politik skulle kunna formuleras på ett smart sätt av Bieler: "För mig är det självklart att Sverige hör till det svenska folket på samma sätt som Israel hör till det judiska folket!"

Detta skulle SAMTIDIGT vara så starkt att NMR skulle kippa efter andan OCH svårt för media att kritisera, utan att samtidigt kritisera judar och Israel.

Som det är nu uppträder SD som bokstavliga hanrejsnationalister, som kåtar upp sig över någon ANNANS lilla etnostat och därmed tar de politiska riskerna det innebär (svenska folket missunnar inte palestinier en egen stat) utan minsta chans till politisk vinst (ingen judisk debattör tackar dem eller vill ta i dem med tång).

Jag skulle gå så långt som att Bieler är klandervärd som inte använt sitt etniska alibi att rätta självhatande Åkesson om etniska svenskar.
2017-12-14, 20:23
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Pensionsuppgörelsen och Sossarnas velande i asylfrågan är guld för SD.
Går tillbaka till tidigare prognoser, SD blir största parti även om de spelar säkert och bara går på kontring.

Den vänsterorkestrerade nätkampanjen #metoo var antagligen tänkt som en brännare mot SD och Allahiansens väljargrupper.
Nu exploderade den rakt i henvänsterns tryne.
De enda högermän som strök med var bröderna Timell och Oldsberg.

Tror att årets julbord kommer ge en försmak på valvinnare och kurshöjare för SD. Själv kommer jag inte delta i några samtal med de äldre som följer nubben. Jag är redan nöjd i vetskapen att årets ämnen kommer vara invandringen, #metoo, genusgalenskap, ensamkommande, bostadskrisen, moskébyggen, pensionen, otryggheten, sjukvården. Dessa kommer inte bli mindre aktuella under vår/sommar 2018. Det blåser upp till en perfekt storm lagom till valet.
2017-12-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Är Bieler till för SD eller SD för Bieler?

Här finns faktiskt ett bra exempel på hur en icke-rasistisk, mycket STARK politik skulle kunna formuleras på ett smart sätt av Bieler: "För mig är det självklart att Sverige hör till det svenska folket på samma sätt som Israel hör till det judiska folket!"

Detta skulle SAMTIDIGT vara så starkt att NMR skulle kippa efter andan OCH svårt för media att kritisera, utan att samtidigt kritisera judar och Israel.

Som det är nu uppträder SD som bokstavliga hanrejsnationalister, som kåtar upp sig över någon ANNANS lilla etnostat och därmed tar de politiska riskerna det innebär (svenska folket missunnar inte palestinier en egen stat) utan minsta chans till politisk vinst (ingen judisk debattör tackar dem eller vill ta i dem med tång).

Jag skulle gå så långt som att Bieler är klandervärd som inte använt sitt etniska alibi att rätta självhatande Åkesson om etniska svenskar.
Ja det är inte helt fet tänkt, för så skulle en svensk boende i Israel tänka och säga. Men det är ju svenskar, och vi är så snälla och förstående för andra folks känslor. . Sen kan det ju vara så att Bieler inte alls har någon judisk identitet överhuvudtaget, hon kanske helt enkelt vill vara en sekulär svensk, ja då är det en annan sak att hon helt enkelt inte säger någonting. Men med sitt alibi skulle hon förstås även kunna säga det du föreslog.

För övrigt så har jag ett förslag som SD borde gå ut med för att reta upp vänstern och liberalerna (och MSM förstås, vilket ger den önskade publiciteten!) och det är att man inte alls tror på en två-statslösning i israel-Palestina-konflikten. Det är en idiotisk ide från start. Människorna som nu bebor dessa områden är araber, på intet sätt skiljande sig från de som bor i de andra arabländerna. Det mest naturliga måste förstås vara att respektive nu palestinskt område återigen uppgår i ursprungsländerna, såsom Egypten och Jordanien. Anledningen till att det blev på detta sätt är att befolkningen på dessa randområden har utnyttjats av de dessa gränsande arabländerna för att hålla konfliktens låga tänd för evigt. Jämför för övrigt hur de tyskar, respektive Palestina-araber som blev av med land efter en konflikt därefter har reagerat..
2017-12-14, 21:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Tror att årets julbord kommer ge en försmak på valvinnare och kurshöjare för SD. Själv kommer jag inte delta i några samtal med de äldre som följer nubben. Jag är redan nöjd i vetskapen att årets ämnen kommer vara invandringen, #metoo, genusgalenskap, ensamkommande, bostadskrisen, moskébyggen, pensionen, otryggheten, sjukvården. Dessa kommer inte bli mindre aktuella under vår/sommar 2018. Det blåser upp till en perfekt storm lagom till valet.
Addera fallande bopriser ( om det håller i sig). Helvetes avd frustrerad medelsvensson som tjänat miljoner på att bo kommer att vara när dessa miljoner sakta rinner bort framför deras ögon.
SD har guldläge.
2017-12-14, 23:08
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sentio, December:

S 23,0% (-3,6)
V 8,0% (+0,3)
Mp 3,9% (-0,9)

SD 23,0% (+1,3) Sverigedemokraterna på kraftig uppåtgång igen efter Landsdagarna i november!!

M 20,6% (+2,0)
C 10,0% (+0,9)
L 4,6% (+0,4)
Kd 3,0% (-0,3)

Jag missade denna, har haft arslet fullt hela veckan. Härligt att SD delar förstaplatsen med S.

Var det inte några i tråden som påstod att SD var på dekis?
2017-12-14, 23:56
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag missade denna, har haft arslet fullt hela veckan. Härligt att SD delar förstaplatsen med S.

Var det inte några i tråden som påstod att SD var på dekis?

(Min fetning)

De är alla ovanligt tysta nu

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in