2017-12-14, 22:56
Medlem
Läste nån artikel i kvällspressen i somras om att stockholms minsta lägenhet, som va typ 10 kvadrat eller mindre, men ändå "hade allt", hade sålts för nån rekordsumma på typ 180 000kr/kvm eller mer.

Då fattade man på nåt sätt att toppen va nådd för många år framöver.
2017-12-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
https://www.chamber.se/pressmeddelanden/tillvaxten-saktar-in.htm

Läget för jobben i Stockholm är det bästa på nästan sju år.

Samtidigt förvärras den rekordhöga arbetskraftsbristen som stiger till den hösta nivån på tio år. Särskilt utmanande är det för företag inom de branscher som fortsätter stärkas, IT och bygg, att hitta arbetskraft. Inte ens under den högkonjunktur som rådde innan den globala finanskrisen slog till 2008 var arbetskraftsbristen lika påtaglig och situationen riskerar skapa flaskhalsar och bromsa tillväxt.

Skulle detta möjligen eventuellt kanske kunna leda till att någon överväger att flytta till Stockholm.

Det är vid toppen bubblan brister. Det ser fint ut på pappret. Fallhöjden är massiv.

Som jag sagt innan i tråden så finns det stora risker i världsekonomin som ännu inte briserat. Det kommer snart och det kommer att knäcka ryggraden på världens största bobubbla.
2017-12-14, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så när du skriver att börsen av allt att döma är övervärderad menar du att du personligen känner så. Man kunde tro att skulle ha lite mer att gå på när du säger att alla som köper på dessa nivåer har fel, om det rådde någon slags koncensus om din känsla skulle börskurserna inte ligga där de ligger.

Ja, man kan ju belägga både hot om nedgång och utsikter för uppgång med allsköns statistik. Det är heller inte jag personligen som är känslostyrd, utan marknaden. Jag är personligen inte ängslig, utan vill tvärtom ta till vara investeringsmöjligheter som är fördelaktiga för mig, men som Hans Lind nu gjort klart (för mig) att de inte lär uppstå (inom överskådlig tid). Börsen är mitt halmstrå, och faktum är att börsen har stigit under flera års tid. Att det råder konsensus bland dagens köpare att fortsätta att investerare i aktier, säger ingenting egentligen. Köparna tror att de handlar rationellt, liksom även säljarna gör. Bara framtiden vet vem som handlar rationellt.
2017-12-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
behövde folk paniksälja tulpanlökar?

Lite konstig jämförelse med något som hände i begynnelsen av en global världsmarknad på något som absolut inte hade något reellt värde i sig.

Attraktiva bostäder har alltid i alla större civilisationer varit bland det mest värdefulla med fullt reellt värde.

Så ja inte ens äpplen och päron här.
2017-12-14, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja Hans Lind, har själv lämnat in ett papper hos honom som en del av min kurs och alla hade otrolig respekt för honom men nu är han nog ute o cyklar den gode Hasse. Jag förstår din beundran för karlen men a fan, se dig omkring!! Sverige får en Bostadskrasch som alla andra. Professor Lind (nåja, så jävla gammal är han inte) ser bara dagens situation (räntor, arbetslöshet).

Behöver jag påpeka att jag fick godkänt ha ha. Det handlade om Sydostasien Ni vet när man behandlade Sydostasien som ett land ha ha. Känns som 100 år sen, tack ändå för påminnelsen.

Han tror att raset kommer på börsen istället för bostadsmarknaden? Är det så jag ska tolka ditt inlägg? Eller vill han det? Det är skit samma. Bostadsmarknaden är, rökt, fucked, körd. Om han tycker börsen är övervärderad (jag håller med) spelar det då någon roll? Wall Street jobbar på för fullt med nästa krasch. För dom är det ingen krasch, bara ännu en affärsmöjlighet.

Nej, Lind uttalade sig inte om aktiemarknaden, endast om bostadsmarknaden. Däremot, vilket jag inte nämnde, anser han att bostadsmarknaden är just övervärderad och att det bara av den anledningen vore sunt med en större "prisjustering". Men han tror inte på det och beklagar det. Kul att du har stött på honom. Han är helskärpt.
2017-12-14, 23:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friindivid
Vem är det nu som slirar?

Om du fokuserar på det faktum att hela marknaden tycker att du har fel, anser du fortfarande att det är rimligt att påstå att börsen av allt att döma är övervärderad? Vad lägger du i "av allt att döma" mer än dina känslor?
2017-12-14, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friindivid
Nej, Lind uttalade sig inte om aktiemarknaden, endast om bostadsmarknaden. Däremot, vilket jag inte nämnde, anser han att bostadsmarknaden är just övervärderad och att det bara av den anledningen vore sunt med en större "prisjustering". Men han tror inte på det och beklagar det. Kul att du har stött på honom. Han är helskärpt.

Om jag angriper honom från vad som konventionellt brukar kallas nån slags vänsterposition och du från på något sätt höger, ja då är det väl det bästa betyg en lärare kan få. Fast det är klart, du kanske inte alls angriper honom, du kanske håller med.

Ja en prisjustering kommer, det är bara att studera ekonomisk historia för att inse det. För att inte säga ett ras. Är faktiskt lite konfunderad över hans intällning där. Varför skulle vi vara immuna i Sverige?
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-14 kl. 23:31.
2017-12-14, 23:30
Medlem
Intressant. Bankerna låtit folk pruta ned 3 månaders räntan. Samtidigt har de höjt räntan för längre lån. Är det en tillfällig rea för att få folk på kroken och/eller underlätta för mäklarna att få igenom säljuppdrag?

https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/12/14/snittrantan-sep-publiceras-5-okt/?utm_source=twitter&utm_medium=non%20paid%20social &utm_campaign=hemberg&utm_content=snittranta%20nov ember
2017-12-14, 23:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Intressant läsning ang bankernas utlåning... fortfarande någon som tror på stigande priser? :-)

http://fastighetsnytt.se/2017/11/kommer-bolanen-att-racka-till-for-nyproduktionen/

Det var fan!

En finanschef som vet hur pengar skapas och skriver ut det samt hänvisar till en källa.

Vad säger Alpha101 om det?

/Johan
2017-12-15, 00:00
Medlem
Bostadsbubblan och börsen går hand i hand!

När priserna på bostäder faller tappar konsumenterna humöret. Känslan av att vara förmögen försvinner vilket gör att man håller tillbaka vilket resulterar i att börsen följer med.

Jag tror på en bostadsbubbla och därför tror jag också på att börsen är övervärderad...
2017-12-15, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Om jag angriper honom från vad som konventionellt brukar kallas nån slags vänsterposition och du från på något sätt höger, ja då är det väl det bästa betyg en lärare kan få. Fast det är klart, du kanske inte alls angriper honom, du kanske håller med.

Ja en prisjustering kommer, det är bara att studera ekonomisk historia för att inse det. För att inte säga ett ras. Är faktiskt lite konfunderad över hans intällning där. Varför skulle vi vara immuna i Sverige?

Nej, jag angriper verkligen inte Lind. Jag delar inte hans politiska värdegrund på långa vägar, men har stor respekt för hans person och kunnande.

Lind kommenterade amorteringskravet. Han menar att även om bankerna börjar ställa krav ställ på att de som lånat pengar för att köpa bostad måste amortera sina lån, kommer det inte att få någon effekt på bostadsmarknaden som kan liknas vid en bubbla. Lind tror öht inte på någon bubbla.
2017-12-15, 00:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Bostadsbubblan och börsen går hand i hand!

När priserna på bostäder faller tappar konsumenterna humöret. Känslan av att vara förmögen försvinner vilket gör att man håller tillbaka vilket resulterar i att börsen följer med.

Jag tror på en bostadsbubbla och därför tror jag också på att börsen är övervärderad...

Jag har hävdat ett visst samband mellan börsen och bomarknaden tidigare men jag ser främst sambandet åt det andra hållet. Gör folk bra vinster på börsen har man mer pengar att köpa bostad för. Att den svenska börsen ska påverkas i någon betydande omfattning av bomarknaden finner jag mindre sannolikt, den styrs då betydligt mer av utländska börser, inte minst från USA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in