2017-12-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det i Sverige juridiska begreppet "allvarlig psykisk störning" används öht inte i Danmark.

Straffelovens § 16. Sindssyg i gerningsøjeblikket

Af straffelovens § 16 fremgår, at personer, som på gerningstidspunktet var utilregnelige på grund af sindssygdom eller mental retardering, ikke straffes. De pågældende bliver altså fundet skyldige, men er straffri. Den retspsykiatriske opgave består alene i at vurdere, hvorvidt en sigtet er sindssyg (var sindssyg i gerningsøjeblikket) eller mentalt retarderet.
Det er domstolene, der tager stilling til, hvorvidt den pågældende også er utilregnelig. Ved denne konstruktion er det domstolene, der i sidste ende bestemmer, om en sindssyg (eller mentalt retarderet) er straffri eller ikke.

§ 16 indeholder ingen krav om kausalitet mellem psykisk abnormtilstand og kriminalitet. Lovens ord "sindssygdom" og "mental retardering" omhandler den psykiatriske definition af disse tilstande. "Sindssygdom" i § 16 omfatter således, hvad psykiatrien betegner som "psykose". Der findes altså ikke noget "juridisk sindssygdomsbegreb".

Også personer, der på gerningstidspunktet befandt sig i en tilstand, der må sidestilles med sindssygdom (og som af retten findes utilregnelige) er straffri.
Denne del af bestemmelsen anvendes kun sjældent. Det kan f.eks. dreje sig om personer med svær hjerneskade, om kortvarige epileptiske urotilstande, hypoglykæmiske anfald mv. Bestemmelsen anvendes ikke over for selv meget svært karakterologisk afvigende kriminelle.

§ 16, stk. 1, 3. punkt omhandler de såkaldte patologiske rustilstande, og § 16, stk. 2 omhandler mentalt retarderede i lettere grad. For disse to tilfældegrupper er der åbnet mulighed for anvendelse af almindelig straf i visse tilfælde, men det almindeligste er anvendelse af en særforanstaltning.

För PM handlar det således om han var psykotisk eller ej. Det viktiga kommer, tror jag, bli vad som sägs om hans farlighet enl
Straffelovens § 70. Forvaring og farlighedsvurdering

Straffelovens § 70 omhandler anvendelsen af (tidsubestemt) forvaring af ikke-psykotiske personer, som er fundet skyldige i alvorlig, personfarlig kriminalitet, og som yderligere antages at frembyde en nærliggende fare for andres liv, legeme, helbred eller frihed.
I de tilfælde, hvor spørgsmålet om anvendelse af forvaring er aktuel, vil der næsten uden undtagelse blive indhentet en mentalobservationserklæring. Psykiateren skal i disse tilfælde foretage en farlighedsvurdering af en ikke-sindssyg person.

En grundig gennemgang af behandlingen af straffesager vedrørende psykisk afvigende kriminelle og personer omfattet af straffelovens § 70 kan ses i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 5/2007. Her findes også en nærmere beskrivelse af de psykiatriske særforanstaltninger.

http://www.retspsykiatriskklinik.dk/straffelovens---16

Intressant! Tack för posten. Den danska RPUn verkar väl syfta till mer eller mindre samma sak som den svenska då? Lite andra ord, men man fäster även där vikt vid gärningsögonblicket mm. Ja, det handlar väl för PMs del om psykotiska tillstånd också här, precis som du säger.

Har även jag varit inne på att det snarare blir förvaringsdom på mr Madsen. Rätt bra påföljd som vi själva kanske borde kika på i Sverige!
Citera
2017-12-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
?? Nej,så menade jag det inte. Och det är väldigt intressant med folk som tänker själv (framförallt om de delar med sig av sitt tänk.) Eftersom polisen lägger så stora resurser på att finna mobilerna så är det inte omöjligt att de funderar i sådana banor.
Det har varit uppe i tråden att PM eventuellt filmat,tagit foto med sin mobil och skickat det vidare till det där "molnet", vad nu det är för tekniskt mysterium.(Eller likasinnad på land (?) Både PM och KW hade den andra typen av mobil.
Alltså inte apple. Känner att jag är ute på hal is här. Men det var uppe till diskussion för ca 3-400 sidor sedan senast.
PS.Jag är inte ute efter dig. GRRMORR

Okej elakingen, vi släpper det. Ang mobilerna då har jag faktiskt inte läst om vilka insatser polisen gjort för att hitta dem. Peder Madsen skulle dock inte haft någon anledning att kasta sin, det hade räckt att stänga av den om han var rädd för spårning av rutten. Snarare är det en omständighet som - enligt mig - gör honom ännu mer misstänkt att den är borta. Tror att det är nyckeln till fallet...även om han kommer kunna bli fälld även om den aldrig återfinns.
Citera
2017-12-14, 22:30
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Intressant! Tack för posten. Den danska RPUn verkar väl syfta till mer eller mindre samma sak som den svenska då? Lite andra ord, men man fäster även där vikt vid gärningsögonblicket mm. Ja, det handlar väl för PMs del om psykotiska tillstånd också här, precis som du säger.

Har även jag varit inne på att det snarare blir förvaringsdom på mr Madsen. Rätt bra påföljd som vi själva kanske borde kika på i Sverige!

Jo, vi har samma system i Norge, men kom ihåg at en förvaringsdom inte nödvendigtvis betyder att straffet blir så jettelångt.Det kan faktiskt slå andra vägen. Finns eksempel på det från mitt land.
Citera
2017-12-14, 22:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Okej elakingen, vi släpper det. Ang mobilerna då har jag faktiskt inte läst om vilka insatser polisen gjort för att hitta dem. Peder Madsen skulle dock inte haft någon anledning att kasta sin, det hade räckt att stänga av den om han var rädd för spårning av rutten. Snarare är det en omständighet som - enligt mig - gör honom ännu mer misstänkt att den är borta. Tror att det är nyckeln till fallet...även om han kommer kunna bli fälld även om den aldrig återfinns.

Det behöver inte vara svårare än att PM skickade något snuskigt sms/mms till KW när de var ute till havs. En dickpic. med bedjan om något fint i retur.

Polisens intresse för att hitta mobilerna kan grunda sig i att de har bevis för att mobilerna har kommunicerat med varandra när de var till havs.
Citera
2017-12-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast att det var K:s kropp är ju konstaterat. De tog ju DNA-prov. Och när huvudet hittades jämförde man tänderna med röntgenbilder från K:s tandläkare. Så att K är död är fastlagt utom allt tvivel.
Har du någon uppfattning huruvida det uttryckligen framgick att röntgenbilderna överensstämde med KW, eller om man uttryckte det som typ "överensstämde med den hittade kroppen". Kom uppgiften från polisens presskonferens eller från någon tidningsartikel?

Och ja, jag skulle själv kunna lyssna av polisens presskonferenser- om det inte vore för det att danskan blir rena rama köttfärsen i skallen...
Citera
2017-12-14, 22:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Har du någon uppfattning huruvida det uttryckligen framgick att röntgenbilderna överensstämde med KW, eller om man uttryckte det som typ "överensstämde med den hittade kroppen". Kom uppgiften från polisens presskonferens eller från någon tidningsartikel?

Och ja, jag skulle själv kunna lyssna av polisens presskonferenser- om det inte vore för det att danskan blir rena rama köttfärsen i skallen...

???

Hur skulle man kunna jämföra tänderna med resten av kroppen? Tänderna är naturligtvis jämförda med tandkorten (röntgenbilderna), som polisen alldeles i början av utredningen säkrade från K:s tandkläkare.
Citera
2017-12-14, 22:54
Medlem
"Frun kan väl inte ha varit med på klubbarna?
De två kan väl ha haft vanligt sex? Om en människa bara kan ha sex under de sjuka förhållandena, så har ju sinnessjukdomen gått mycket långt. Men detta vet vi inget om när det gäller M, kanske får vi veta det i rättegången.
Hur eller hur måste frun ha varit rejält nedtryckt för att gå med`på allt knasigt... Antingen det eller tokkär, som sagt."/slut citat Merwinna

Hur fantiserar du? Att PM lider av "Madonna/Hora komplex"? Att han sätter sin fru på en pedistal (se men inte röra ,min oskuldsfulla, rena liljevita Madonna!) Och så har han "snuskigt" sex med kvinnor som han ser ned på?????
Varifrån kommer dessa verklighetsfrånvända antaganden ifrån?
Antagligen är "Madonna/Hora komplex" uppfunnet av någon försummad fru som försökt rationalisera bort sin makes otrohet med att inbilla sig,att han sätter henne själv så högt att han inte vill utsätta henne för "snusk". "Skymningsliv" som du så poetiskt kallar vanlig sketen otrohet för.
Så var det säkert förr i tiden då skilsmässa ansågs syndigt. Men varför skulle folk nu för tiden leva i platoniska äktenskap???
Kan inte finna en enda anledning till det.
PS: Tror du Manifest är en herrklubb? Du måste vara en tidsresenär från 1800-talet.
Eller så har du haft en märklig uppväxt samt uppfostran. Typ"-Prinsessan Lindagull kissar aldrig!"
Fina flickor gör inte det!
Det kan du ju inte hjälpa i så fall.Men då behöver du nog gå i terapi och bearbeta din uppväxt.
För att må bättre.
PS "/ Jag tycker inte vi bör diskutera S sexliv här. Men jag tror absolut inte som dig! PM + S.
"Nä, men knivsticken kan ha hänt efter döden och amputationerna hände konstaterat en eller ett par timmar efter döden. Det har ju rättsläkarna konstaterat. Hon kan fortfarande ha dött av något annat - t.ex. någon strypsexlek som hon var med på från början, men som gick för långt." Slut citat Merwinna

Du får läsa på bättre även om det är mycket obehaglig läsning. Man kan inte utsätta en avliden för "grovt sexuellt övergrepp". Det kallas griftefridsbrott (styckning eller skändning om övrigt, tex knivstick).
PM har styckat kroppen efter döden. Knappast amputerat vilket görs med levande.
Åtalet kommer att vara mord. Och polisen säger nu att de har en klar bild över händelseförloppet.
Så om det varit frivilligt strypsex så hade det ju varit Dråp, eller hur? Så du kan stryka strypsex från din lista nu.
Och parafilier är ej sinnessjukdom (eller mentalsjukdom som det hetat sedan 60-talet,även om sinnessjuk är ett bra kraftuttryck att ta till ibland.) BDSM är en sexuell läggning och ingen sjuksom! Tokfia!
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-14 kl. 23:45.
Citera
2017-12-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det behöver inte vara svårare än att PM skickade något snuskigt sms/mms till KW när de var ute till havs. En dickpic. med bedjan om något fint i retur.

Polisens intresse för att hitta mobilerna kan grunda sig i att de har bevis för att mobilerna har kommunicerat med varandra när de var till havs.

Men snälla alla som tjatar om att mobilerna behöver hittas, vet ni inte att trafiken är sparad hos operatörerna?

Inte vad som sas, men väl att det skett KOMMUNIKATION mellan nummer! Polisen har helt säkert begärt ut samtalslistor och sms/mms-trafik ( är osäker, men tror att den trafiken är lagrad med innehåll också?).

Man behöver inte lurarna, för att följa trafiken, förstås det?

Polisens eventuella intresse att hitta PM's mobil, måste vara att det kan finnas INSPELNINGAR på den, och de går inte via stationer, utan är lokala i mobilen.

Annars är mobilerna värdelösa......Letar verkligen polisen fortfarande efter lurarna?
Senast redigerad av Whyback 2017-12-14 kl. 22:59.
Citera
2017-12-14, 23:03
Medlem
Citat:
???

Hur skulle man kunna jämföra tänderna med resten av kroppen? Tänderna är naturligtvis jämförda med tandkorten (röntgenbilderna), som polisen alldeles i början av utredningen säkrade från K:s tandkläkare.
He he, det är en bra fråga!
Det skulle, i varje fall hypotetiskt, kunna vara en matchning mot en annan individ (den upphittade) om den personens id var fastställd som någon annan än KW, och att polisen valt att mörka av utredningstekniska skäl. Det är vittnesuppgifterna som stör mig, därav frågan!
Citera
2017-12-14, 23:11
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
He he, det är en bra fråga!
Det skulle, i varje fall hypotetiskt, kunna vara en matchning mot en annan individ (den upphittade) om den personens id var fastställd som någon annan än KW, och att polisen valt att mörka av utredningstekniska skäl. Det är vittnesuppgifterna som stör mig, därav frågan!

Du kan nog släppa det där. Torson och övriga kroppsdelar tillhör KW. Det mörkas inte, och man har inte missat att säkerställa det.
Citera
2017-12-14, 23:19
Medlem
Citat:

Vi i Sverige tillämpar ju inte tillräknelighetsprincipen, något vi är tämligen ensamma om. Det har dock varit på gång länge, googla psykiatrilagsutredningen. Så här sa Marianne Kristiansson 2012 om den:
Förslag till förändrad tvångslagstiftning
I våras lade Psykiatrilagsutredningen fram ett betänkande där man föreslår en förändrad tvångslagstiftning, där rättspsykiatrisk vård ska avskaffas som möjlig påföljd i domstol. Det innebär att handlingar som begås under psykisk störning inte längre kommer att vara straffbara.
– Jag var expert i utredningen och jag instämmer med utredningens förslag. När det gäller ansvar är det bara i Sverige alla anses ha ansvar, men i utredningen vill vi återföra otillräknelighet, säger Marianne Kristiansson och fortsätter:
– Det är en grundläggande princip i straffrätten att personer som är så svårt sjuka att de inte förstår vad de gjort inte kan bära skuld och därmed inte kan vara straffrättsligt ansvariga. Dessa individer kommer istället att få psykiatrisk vård på särskild stödenhet inom Kriminalvården eller på behandlingshem
.http://ki.se/forskning/marianne-kristiansson-hon-ser-bakom-valdets-ansikte

Frågan om forvaring eller ej är lite knepig tycker jag. Inte självklart att man dömer till det trots att det rekommenderats i mentalerklaeringen. Jmf med John Knudsen som varit uppe som exempel tidigare i tråden,https://da.wikipedia.org/wiki/John_Knudsen

I "Behandlingen af straffesager vedrørende psykisk afvigende kriminelle og personer omfattet af straffelovens § 70" sägs från åklagarsidan "Forvaring finder i praksis anvendelse i tilfælde, hvor farligheden i kombination med kriminalitetens art ikke vil føre til fængsel på livstid eller en meget langvarig tidsbestemt straf, jf. nærmere Anklagemyndighedens Årsberetning 2003-2004, side 92."http://www.krim.dk/undersider/straffesager/strafferet/ra-meddelelse-5-2007-psykisk-afvigende-kriminelle.pdf

Det sista kan kanske tolkas som att åkl kommer yrka på långvarigt/livstidsstraff för PM i st f forvaring?
Citera
2017-12-14, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Du kan nog släppa det där. Torson och övriga kroppsdelar tillhör KW. Det mörkas inte, och man har inte missat att säkerställa det.
Du har troligen rätt i det du skriver! Jag är, som du förstått, inte helt bekväm med att i nuläget kasta upphittarnas vittnesmål i papperskorgen. Så det får bli en kompromiss; jag släpper detta- tillsvidare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in