2017-12-13, 21:08
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad drar du för slutsatser av detta då? Att kroppen skulle ha legat någon annanstans - på land - en tid? Och att någon sedan dumpat kroppsdelarna i sundet för att ge M skulden för ett brott han inte begått? Men nu har han ju redan erkänt att han styckade henne?

Jo, men blev den inte hittad på land? På engelska wikipedia står det " washed upon the shore". Tidningar är ju fan värdelösa när det kommer til detaljer.
Senast redigerad av kugutt 2017-12-13 kl. 21:26.
Citera
2017-12-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
punkt a : nej, presis han förstör då sina möjligheter at skaffa sig alibi. Tyder inte på dådet var planlagd.

punkt b : time will show
punkt c : time will show

Allt tyder på at detta var et vredesmord(vredespillret) eller et kombinerat sex och vredesmord( viaggro)
a. Vi har 2 tankegångar ang detta, dels att det är en jäkligt bakslug och sofistikerad plan för att framstå som en otänkbar gärningsmann (morboso), alt att det är som du skriver. Båda teorierna är tänkbara.

I övrigt får vi se var vi landar!
Citera
2017-12-13, 21:23
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
a. Vi har 2 tankegångar ang detta, dels att det är en jäkligt bakslug och sofistikerad plan för att framstå som en otänkbar gärningsmann (morboso), alt att det är som du skriver. Båda teorierna är tänkbara.

I övrigt får vi se var vi landar!

Först trodde ju jag ochså att han skaffade sig alibi ved att resa ut offentligt, men efter lite vuxenutbildning av trngw förstår jag att detta i verkligheten förstör hans alibi. Madsen kan självklart ha gjort samma misstag, men om man verkligen tenker efter- vil man verkligen bli observerad på en brottsplats i hop med någon man snart skal mörda och stycka?
Citera
2017-12-13, 21:30
Medlem
Citat:
Vad drar du för slutsatser av detta då? Att kroppen skulle ha legat någon annanstans - på land - en tid? Och att någon sedan dumpat kroppsdelarna i sundet för att ge M skulden för ett brott han inte begått? Men nu har han ju redan erkänt att han styckade henne?
Om vi får tro att rättsläkaren, som jag citerade tidigare, inte är ute och cyklar så kan kroppen inte legat i vattnet någon längre tid. I konsekvens med det kan det rimligen heller inte varit KW:s kropp.

Kokar man ner detta till 2 tänkbara scenarier, med utgångspunkt i de 2 vittnenas utsaga, så ser jag 2 möjligheter;
1. Kroppen har förvarats svalt och torrt på annan plats för att sedan planteras där den hittades.
2. Kroppen tillhör KW och då kan ditt scenario enl ovan vara en, om än inte självklar, möjlighet.
Citera
2017-12-13, 21:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men blev den inte hittad på land? På engelska wikipedia står det " washed upon the shore". Tidningar är ju fan värdelösa när det kommer til detaljer.

Jo, men den låg så synligt att den inte kan ha legat där så många timmar att det blev några "landförändringar" av det.
Citera
2017-12-13, 21:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Om vi får tro att rättsläkaren, som jag citerade tidigare, inte är ute och cyklar så kan kroppen inte legat i vattnet någon längre tid. I konsekvens med det kan det rimligen heller inte varit KW:s kropp.

Kokar man ner detta till 2 tänkbara scenarier, med utgångspunkt i de 2 vittnenas utsaga, så ser jag 2 möjligheter;
1. Kroppen har förvarats svalt och torrt på annan plats för att sedan planteras där den hittades.
2. Kroppen tillhör KW och då kan ditt scenario enl ovan vara en, om än inte självklar, möjlighet.

Fast att det var K:s kropp är ju konstaterat. De tog ju DNA-prov. Och när huvudet hittades jämförde man tänderna med röntgenbilder från K:s tandläkare. Så att K är död är fastlagt utom allt tvivel.
Citera
2017-12-13, 21:44
Medlem
Citat:
Du anar en X-faktor! Jo, jag tänker i samma banor. Det finns definitivt ett antal frågetecken som måste rätas ut innan pusslet är lagt.

Jag är väl medveten om att flera av FB-tribunalens jurymedlemmar redan avkunnat domen och nu otåligt väntar på att bilan ska falla och huvudet rulla. Detta till trots så tycker jag att det är viktigt att titta närmare på vad som ev kan tala till PM:s fördel.

Några punkter som jag finner anmärkningsvärda och som måste få en trovärdig förklaring är bl a:

a. Varför lägga ut inför publik, med KW exponerad stående i tornet, om nu PM hade för avsikt att mörda/våldta under färden?

b. Var PM och KW bekanta sedan tidigare? Detta har diskuterats i tråden men inte blivit klarlagt, såvitt jag vet.

c. Var pojkvännen - innan avfärd - informerad om att det ingick 1 eller flera dyk i den planerade seglatsen?

d. Varför företa en så lång och spektakulär tur (nära att krocka med annat fartyg) om destinationen inte var förutbestämd i tid och rum? Inget utesluter att en 3:e part mötte upp enl en tidigare överenskommelse då förutsättningarna fanns; en gummimåt syns inte på radarn och avståndet till land var hanterbart + att allt kunde ske i skydd av mörker.

e. Enligt 2 vittnen (upphittaren + 1 person) hade den upphittade kroppen en ljusbrun färgton, vilket faktiskt talar emot att det var KW som hittats.

f. Försvarsadvokaten Betina Hald Engmark hävdade att PM var "lättad" när kroppen hittades. Varför var PM lättad, pga av punkt e?

g. Vittnesutsagorna om torsons ljusbruna färg har aldrig kommenterats av polisen, till skillnad från uppgifterna om en kjedja samt avsaknaden av armar, underben och huvud. Varför ingen kommentar angående den ljusbruna färgtonen när källan är densamma och uppgiften cirkulerat i media i ett tidigt skede?

h. När PM steg iland var han iklädd en (som jag uppfattar det) helt torr overall, trots att han strax innan simmat från u-båten till "räddningsbåten". Var och när bytte han till den torra overallen- i räddningsbåten? Om så var fallet; hur kom det sig att det fanns en overall (med intorkat blod som matchade torson) tillgänglig och som dessutom var av samma typ och storlek som de PM nästan alltid bar? Vem fanns ombord i räddningsbåten och var kom den ifrån?

a. För att han är smart, och vet att folk tenderar att resonera precis så. Det är inte säkert att han planerade att mörda just KW heller, kan snarare varit så att han planerade att döda en kvinna och att det mer eller mindre av slump råkade bli just hon. Han hade väl frågat nån annan tjej att följa med i ubåten bara ett par dagar innan, om jag inte minns fel? Tror en sån som PM får en kick av att "hide in plain sight".

b-c. Ingen aning

d. Forensiska analysen verkar inte i dagsläget visat spår av tredje person, men det materialet är ju inte helt tillgängligt än.

e-g. Vet inte vad det är du länkar till, men bara för att man kan dra generella slutsatser om kroppars förruttnelse betyder det inte att det gäller alla kroppar i allt vatten, eller i all luft för den delen. KWs kropp återfanns inte intakt, utan styckad. När han kapade torson, kapade han sannolikt bl.a. iliaca- (alt femoralis-), axillaris- och carotisartärerna, några av våra största kärl. Han stack henne i bålen upprepade gånger. Var vet vi inte, men det kan ha träffat lever, hjärta, mjälte, pankreas, gallblåsan, tarmarna, vem vet? Han högg henne multipla gånger i underlivet dessutom. Vi vet inte om hon utsatts för ytterligare trauma före- eller efter döden. Vi vet inte om hon redan vid dödsögonblicket hade hematom och läckage från olika organ (allt detta kan ge en annan färgbild än det kritvita jag tror du föreställer dig). Dessutom vet vi inte exakt i vilken miljö kroppen befunnit sig. Hur salt var vattnet? Vilken temperatur hade det? Var det strömt? Hade delar av huden redan lossnat? Syre bryter ner en kropp snabbt, hur länge låg hon på strandkanten innan hon hittades? För att inte tala om att vittnesuppgifter nog är bland den mest övervärderade bevisning man kan ha. Självklart ska inte media basunera ut KWs kropps rättsmedicinska tillstånd i minsta detalj för varenda blaska i hela världen. Detta är liksom inga konstigheter och identiteten är bekräftad med DNA.

h. Jag tror detta har diskuterats tidigare i tråden, samt att det framkommit någonstans att han bytte om. Jag kan dock komma ihåg fel om detta.
Senast redigerad av lifeinplastic 2017-12-13 kl. 21:48.
Citera
2017-12-13, 21:58
Medlem
Citat:

Den personen som främst lägger ut länkar om psykiatri och psykologi är så otrevlig, att jag förknippar innehållet med henne. Vilket gör mig ointresserad. Dessutom är det inte mina ämnen hur eller hur. Det är inga exakta vetenskaper, utan mycket är öppet för tolkningar. Blaj... Medan massan av en tre meter hög vattenpelare ovanpå en ubåtslucka alltid är densamma.

Angående Katolska kyrkans historia, så tror jag att du har gått på Gustav Wasas och Martin Luthers propaganda... och deras efterföljares, som fortsatt att sprida sådana rykten. De allra flesta nunnor och präster har faktiskt varit dedikerade sitt kall. Det måste vara HEMSKT för dem att bli misstänkliggjorda för något som ett fåtal har gjort (hur hemskt det än var).
Du kräver länkar på allt som strider mot dina OT-fördomar. När du får det så läser du första länken av ett halvt dussin som borde ta dig ur din okunnighet och förkastar det bums eftersom det strider mot din inbillningsvärld.
Du tycker alla är "otrevliga" som motbevisar dig.
Jag har inte sagt något om katolska kyrkan men om du vill ta dig ur din medeltidsokunnighet så har jag ett filmtips till dig som bygger på verkligheten.http://www.filmtipset.se/film/magdalenasystrarna.htm
Hade det varit en film om stening av muslims kvinna hade du kastat dig över den omedelbart bums!!!
Men sadism/övergrepp inom västvärldens religioner vill du inte höra talas om.
En "journalist" som informerar sig subjektivt kan naturligtvis inte göra nytta någonstans.
Att du jobbat som journalist är det ingen numer som tror ett dyft på.
När det gäller Peter Madsens gärning vill du gärna framhålla det som ett litet pojkstreck.(snart 47 år!)
Typ,-PM har varit lite busig och förverkligat en liten oskyldig sexfantasi bara, efter offrets död.
Och du vet säkert "att han inte kommer att göra om det".
En av åtalspunkterna kommer att vara "grovt sexuellt övergrepp":
Vad tror du att det betyder? Att det var efter döden?
Jag vill gärna ha svar från dig vad du inbillar dig att den åtalspunkten betyder???
Det andra jag vill ha svar på är, hur du kan tycka att en så farlig person ska vistas ute i samhället?
Och hur detta går ihop med ditt tjat om hur farliga män är för kvinnor.

Två frågor således. Och jag kommer att tjata på dig tills du svarar. För jag är trött på ditt selektiva svarande.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-13 kl. 22:13.
Citera
2017-12-13, 22:03
Medlem
Citat:
Fast att det var K:s kropp är ju konstaterat. De tog ju DNA-prov. Och när huvudet hittades jämförde man tänderna med röntgenbilder från K:s tandläkare. Så att K är död är fastlagt utom allt tvivel.
Frågan om den upphittade torsons bruna färg, som aldrig kommenterats officiellt, är en av nycklarna i detta drama. Tror jag.

Aha, det där med tänderna har jag missat, my bad. DNA-matchningen gjordes mot KW:s tand- och hårborste, vilket faktiskt lämnar utrymme för tvivel. Det ska bli intressant att höra om försvaret har några invändningar mot identifieringen och om hon anser att det finns några oklarheter ang röntgenbilderna.

Apropå DNA-matchningen så hittade jag ett inlägg av Grumpyoldfart med en obekräftad uppgift om att man matchat mot vad man trodde var KW:s tillhörigheter.
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Någon här inne som vet mer om detta? Gamle Grumpy är avstängd så jag kan inte fråga om källan, tyvärr!

Ditt förra inlägg; ja, PM har erkänt styckningen och det är antingen sant eller så skyddar han någon.
Citera
2017-12-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du kräver länkar på allt som strider mot dina OT-fördomar. När du får det så läser du första länken av ett halvt dussin som borde ta dig ur din okunnighet och förkastar det bums eftersom det strider mot din inbillningsvärld.
Du tycker alla är "otrevliga" som motbevisar dig.
Jag har inte sagt något om katolska kyrkan men om du vill ta dig ur din medeltidsokunnighet så har jag ett filmtips till dig som bygger på verkligheten.http://www.filmtipset.se/film/magdalenasystrarna.htm
Hade det varit en film om stening av muslims kvinna hade du kastat dig över den omedelbart bums!!!
Men sadism/övergrepp inom västvärldens religioner vill du inte höra talas om.
En "journalist" som informerar sig subjektivt kan naturligtvis inte göra nytta någonstans.
Att du jobbat som journalist är det ingen numer som tror ett dyft på.
När det gäller Peter Madsens gärning vill du gärna framhålla det som ett litet pojkstreck.(snart 47 år!)
Typ,-PM har varit lite busig och förverkligat en liten oskyldig sexfantasi bara, efter offrets död.
Och du vet säkert "att han inte kommer att göra om det".
En av åtalspunkterna kommer att vara "grovt sexuellt övergrepp":
Vad tror du att det betyder? Att det var efter döden?
Jag vill gärna ha svar från dig vad du inbillar dig att den åtalspunkten betyder???
Det andra jag vill ha svar på är, hur du kan tycka att en så farlig person ska vistas ute i samhället?
Och hur detta går ihop med ditt tjat om hu farliga män är för kvinnor.

Två frågor således. Och jag kommer att tjata på dig tills du svarar. För jag är trött på ditt selektiva svarande.

Håller med dig till 100% men begriper inte hur du orkar fortsätta förklara med ovedersägliga bevis som ändå förkastas.
Citera
2017-12-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
a. För att han är smart, och vet att folk tenderar att resonera precis så. Det är inte säkert att han planerade att mörda just KW heller, kan snarare varit så att han planerade att döda en kvinna och att det mer eller mindre av slump råkade bli just hon. Han hade väl frågat nån annan tjej att följa med i ubåten bara ett par dagar innan, om jag inte minns fel? Tror en sån som PM får en kick av att "hide in plain sight".

b-c. Ingen aning

d. Forensiska analysen verkar inte i dagsläget visat spår av tredje person, men det materialet är ju inte helt tillgängligt än.

e-g. Vet inte vad det är du länkar till, men bara för att man kan dra generella slutsatser om kroppars förruttnelse betyder det inte att det gäller alla kroppar i allt vatten, eller i all luft för den delen. KWs kropp återfanns inte intakt, utan styckad. När han kapade torson, kapade han sannolikt bl.a. iliaca- (alt femoralis-), axillaris- och carotisartärerna, några av våra största kärl. Han stack henne i bålen upprepade gånger. Var vet vi inte, men det kan ha träffat lever, hjärta, mjälte, pankreas, gallblåsan, tarmarna, vem vet? Han högg henne multipla gånger i underlivet dessutom. Vi vet inte om hon utsatts för ytterligare trauma före- eller efter döden. Vi vet inte om hon redan vid dödsögonblicket hade hematom och läckage från olika organ (allt detta kan ge en annan färgbild än det kritvita jag tror du föreställer dig). Dessutom vet vi inte exakt i vilken miljö kroppen befunnit sig. Hur salt var vattnet? Vilken temperatur hade det? Var det strömt? Hade delar av huden redan lossnat? Syre bryter ner en kropp snabbt, hur länge låg hon på strandkanten innan hon hittades? För att inte tala om att vittnesuppgifter nog är bland den mest övervärderade bevisning man kan ha. Självklart ska inte media basunera ut KWs kropps rättsmedicinska tillstånd i minsta detalj för varenda blaska i hela världen. Detta är liksom inga konstigheter och identiteten är bekräftad med DNA.

h. Jag tror detta har diskuterats tidigare i tråden, samt att det framkommit någonstans att han bytte om. Jag kan dock komma ihåg fel om detta.
Intressant och lärorikt inlägg, uppskattas!

Det som stör mig betr punkt e är det faktum att det varit knäpptyst om detta, locket på. Däremot dementerades en uppgift som handlade om vad för slags videor(?) som Madsen tittade på, i det fallet var källan en "frisörska som hört detta från en kund"! Märkligt, tycker jag.

Vi får se om det framkommer något nytt - från FB eller annan källa - men i nuläget ser jag punkt d och e som nyckelfrågor, då jag inte utesluter att det finns fler inblandade.
Citera
2017-12-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Håller med dig till 100% men begriper inte hur du orkar fortsätta förklara med ovedersägliga bevis som ändå förkastas.
Tack för ditt stöd men tänk på dig själv så du inte hamnar OT.
För egen del ska jag se bort från världsfrånvända,okunniga,sjuka skriverier hädanefter.
Vad anser du att åtalspunkten "grovt sexuellt övergrepp" betyder?
Och anser du att en så farlig person som PM ska vistas ute i samhället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in