Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
När blev tråden om teodicéfrågan till en "endast för ja-sägare till vissa premisser"-tråd?
Teodicé-problemet är en väl definierad frågeställning. Om du inte ens kan godta dess grundläggande premisser så har du inte här att göra. Ta din diskussion om utilitaristisk etik till relevant tråd och håll dig till ämnet.
Citat:
1. Notera att jag inte hittills har talat om nån 100%-tig objektivitet.
2. Och att den grad av objektivitet jag har presenterat är observerbar i den biologiska värld.
1. Okej, då är ditt argument meningslöst och irrelevant för diskussionen om Teodicé-frågan.
2. Tyvärr är den inte ens det, eftersom maximal frihet och minimalt lidande är ömsesidigt uteslutande. Maximal frihet omöjliggör minimalt lidande, vilket är varför vi har lagar och regler och domstolar och ett rättsväsende för att inskränka absolut frihet. Åter igen är detta en diskussion som ligger utanför ramen för Teodicé-frågan, så du är fri att ta den till relevant tråd.
Citat:
Enligt filosofisk rationalism (eller vetenskapen, vilket dock inte har så stor relevans i religionsdebatten).
Ta den diskussionen till relevant tråd.
Citat:
Naturligvis har utilitaristisk etik inget värde för individer som sökar existentiella "absoluta" halmstrån att klänga sig till.
Jag är glad att du erkänner att du nått vägs ände.