Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvatte
Okej, då räcker det med att säga "Jag vet inte", och upphöra med diskussionen. Varför ger du dig in i en diskussion om bevis för Gud och fri vilja när du uppenbarligen inte är insatt i debatten eller har den kunskap som krävs för att föra en sansad dialog?
Jag har sagt "jag vet inte" flertalet gånger, men du har vägrat acceptera det svaret eftersom du verkar ha svårt att tänka flexibelt.
Jag är insatt i debatten och jag märker att min och andras dialoger är mer sansade än dina dogmatiska hävdanden.
Jag behöver dessutom ingen ytterligare kunskap eller insikt för att avfärda något som påstås utan bevis. Du har ju inte belagt något du påstått, bara försökt köra över andra i debatten utan att du har en grund att stå på, bara verbalt bröstande.
Citat:
Jag svarade till qbit. Vänligen läs tråden:
Jag har läst. Mitt argument kvarstår. Jag ska förklara.
Citat:
Det följer av det faktum att naturens ordning och lagar är deterministiska och genomsyrar varje aspekt av den materiella verkligheten, att ett fenomen som helt befinner sig utanför dessa ramar är ett övernaturligt fenomen.
Absolut. Demonstrera att någonting är ett "övernaturligt fenomen" tack.
Citat:
Något som inte är deterministiskt kan enbart existera med ett syfte i åtanke (dvs. dess existens är inte resultatet av någon naturlig process), och enbart medvetna entiteter kan ha ett syfte.
Hur vet du det? Du har inte demonstrerat något fenomen att grunda dina slutsatser på.
Citat:
Datorn/operativsystemet är en rimlig jämförelse
Nej, falsk analogi fortfarande.
Citat:
för att en dator är ett komplext informationssystem av organiserad materia med logiska knutpunkter.
En dator är inte biologisk. Den är konstruerad med vad du skulle kalla syfte. Vi vet dessutom exakt hur en dator fungerar eftersom vi konstruerat den.
Citat:
DNA är ännu mer komplext än ett programmeringsspråk, men utgörs av precis samma premisser.
Inte mer komplext, bara mer oförstått och något vi inte har insikt i för att vi inte konstruerat det. Inte alls precis samma premisser, det är väldigt olikt.
Citat:
Forskare arbetar idag med att själva försöka använda DNA för att "koda fram" egna människor med specifika egenskaper.
Det är en beskrivning för att det ska leda till förståelse. Det betyder inte att det är samma sak bara för att man använder samma ord.
Citat:
Om du anser att ett sådant organiserat informationssystem kan existera ur slumpen,
Du framställer DNA som någonting det inte är och börjar avkräva mig saker. Löjeväckande.
Citat:
så ber jag dig förklara en dator utan att referrera till någonting utanför datorn.
Nej, du hänger dig till ordlekar och retoriska "knep".
Citat:
Nej, min deduktiva bevisföring är att en viss omständighet föranleder vissa typer av slutsatser.
Och du försöker göra slutsatser utan att känna till omständigheterna, sedan menar du på att din argumentation är likvärdig med teoretisk fysik och astronomi. Befängt.
Citat:
Jag erkänner öppet att jag inte har några empiriska bevis för att Gud existerar. Men denna tråd heter "bevis för" inte "empiriska bevis för". Teoretisk fysik och astronomi är i mångt och mycket grundade på just deduktiv bevisföring, "om X är sant så Y".
"Om deduktiv bevisföring är sant, så har du rätt", trots att du inte demonstrerat något av det du påstått. Det är bara härskartekniker du håller på med. Du sysslar med handviftning för att distrahera från det faktumet.