2017-12-03, 17:47
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Ja, detta bevisar Guds existens, eftersom du har händelser som står utanför och är oberörda av naturliga fysikaliska och kemiska processer, dvs. händelser vars förlopp är övernaturliga. Övernaturliga egenskaper kan enbart institueras av övernaturliga varelser, vilket föranleder det faktum att en varelse med förmågan att kringgå naturliga lagar existerar.
Vad får dig att tro att DU utifrån din tro kan ha-kontakt-med-varelse-som-kringgår naturlagarna då?

Du själv äger inte någon övermänsklig förmåga eller egenskap, det har du redan bevisat, liksom andra gudstroende också mer än väl bevisat sig vara helt inordnade inom naturlagarnas råmärken.

(inte minst kan man notera det utifrån hur troende förhåller sig till bokstäver på papper.. tillskriver vissa böcker att vara magiska, vilket är om jag omräknar det korrekt = vidskepelse)

Det är också därför kristna fundamentalister ägnat sig åt exorcism, bl.a - som baserar sig på mer än tro, övertro!
Citera
2017-12-03, 18:16
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Du själv äger inte någon övermänsklig förmåga eller egenskap, det har du redan bevisat, liksom andra gudstroende också mer än väl bevisat sig vara helt inordnade inom naturlagarnas råmärken.

Jo, alla äger vi en övernaturlig förmåga som vi fått av Gud: fri vilja.
Citera
2017-12-03, 18:36
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ja, detta bevisar Guds existens, eftersom du har händelser som står utanför och är oberörda av naturliga fysikaliska och kemiska processer, dvs. händelser vars förlopp är övernaturliga. Övernaturliga egenskaper kan enbart institueras av övernaturliga varelser, vilket föranleder det faktum att en varelse med förmågan att kringgå naturliga lagar existerar.

Fast nu är ovanstående påståenden endast postulat och inga bevis. Du har inte bevisat att …

(1) … fenomen som hypotetiskt är indeterministiska i sin natur (d.v.s. som inte följer deterministiska kausala relationer) med nödvändighet har ”instituerats” av någon varelse över huvud taget (jag misstänker att med ”varelse” syftar du på en medveten entitet) …

… och …

(2) … denna hypotetiska varelse/medvetna entitet måste med nödvändighet vara en hypotetisk gud.

Så vill du framföra detta som ett gudsbevis måste du börja bevisa dina postulat. Är dina postulat icke falsifierbara, så förblir de bara postulat och inga bevis, och är bara spekulation.
Citera
2017-12-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Kul utmaning! Gud behöver inte bevisa sin existens. Vi får se, om vi vill, att det finns ett oändligt universum vilket ju är otroligt! och vi får se det otroligt vackra som finns på jorden och också hos människor, och vill vi får vi tacka skaparen för att vi också får skapa. Den tänkande människan är ett bevis för att det finns en skapande kraft i universum. Vad kan då bli bestående i ett längre perspektiv? Jo det som byggs av en kärlek som inte söker sitt eget bästa utan som sätter andras intressen framför sitt eget. Den kärleken visar Gud genom att den sonen gör fri - han blir verkligen fri. Många människor varav många varit illa ute, kan vittna om att de fått ett nytt liv när de tagit emot Jesus .
Citera
2017-12-03, 19:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Determinism är antitesen till fri vilja. Är universum deterministiskt så existerar inte fri vilja, och tvärtom. De två utesluter varandra. Så naturligtvis är det faktum att fri vilja existerar ett indirekt bevis för att Gud existerar. Jag väntar bara på att du skall förneka fri vilja så att vi kan fortsätta därifrån. Kom igen!
Vad sägs om att du istället demonstrerar fri vilja till skillnad från ett så pass komplext deterministiskt system att vi inte kan förutsäga resultatet.
Det är ju du som lagt fram postulaten.

Citat:
Med andra ord så anser du att fri vilja inte existerar.
Med andra ord är du en oärlig debattör.
Citat:
Det finns ingen anledning att hålla sig fast vid ett begrepp av rent semantiskt-retoriska skäl: säg som det är istället! Antingen existerar fri vilja, eller så gör det inte det.
Hur skulle jag kunna veta om det finns?

Citat:
Så är det absolut. Beskriv existensen av en dator med ett operativsystem, men gör det utan att referera till någonting utanför datorn. Lycka till!
Definitivt en falsk analogi. Argumentet liknar detta: "Beskriv hur allting fungerar i universum, kan du inte så är mitt ofalsifierbara och påhittade postulat gällande".

Citat:
Det har jag aldrig påstått. Men om du vill förkasta deduktiv bevisföring kan du likväl förkasta teoretisk fysik och astronomi på samma gång.
Det är ju vidden av din retorik.

Citat:
Fel. Ateismen gör ett absolut, positivt påstående om Guds icke-existens. Det du avser kallas för "agnosticism".
Majoriteten, till 99%, av alla ateister är sk. agnostiska ateister.
a-teos = utan Gud/tro
a-gnostic = utan kunskap (speciellt esoterisk, mystisk kunskap)

Ateism förhåller sig till Gud och tro, agnosticism förhåller sig till kunskap om. Det behandlar helt olika områden. Gnostisk ateism är det du åsyftar. Man "vet" eller har kunskap om att ingen Gud finns.
Den gängse moderna definitionen av ateism kräver inte ett aktivt påstående om Guds icke-existens, bara om man tror eller ej.

Trist att din argumentation går ut till största delen på att säga "Nej, du tror det här, därför har du fel, haha!"
Det är uppenbart att du inte är intresserad av att växa.
Citera
2017-12-03, 22:00
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad sägs om att du istället demonstrerar fri vilja till skillnad från ett så pass komplext deterministiskt system att vi inte kan förutsäga resultatet.

Hur skall du ha det? Accepterar du fri vilja som ett faktum, eller förnekar du att fri vilja existerar? Även om vi (som fri vilja-förnekare brukar vilja göra) "låtsas" att fri vilja existerar av rent praktiska skäl, då vårt deterministiska universum är alldeles för komplext för att beräkna och förstå, så kvarstår en rad frågor om varför vi överhuvudtaget instituerat rättssystem, moral, ansvar, brott, straff och etik, i en verklighet där människor överhuvudtaget inte kan fatta egna beslut – där beslutsfattande är omöjligt. Om du förnekar fri vilja så är det min fråga till dig. En mördare kan omöjligen ha varit ansvarig för sitt brott, då han omöjligen kan ha agerat på något annat sätt.

Citat:
Med andra ord är du en oärlig debattör.

Tråkig anklagelse. Ett tecken på desperation från din sida?

Citat:
Hur skulle jag kunna veta om det finns?

Fri vilja är av naturen ett icke-naturalistiskt och icke-deterministiskt koncept som står utanför naturlagarna; ett övernaturligt fenomen. Du verkar förneka existensen av övernaturliga fenomen. Jag har demonstrerat att enda sättet fri vilja kan existera är om en övernaturlig varelse kapabel att kringgå naturlagar existerar.

Citat:
Definitivt en falsk analogi. Argumentet liknar detta: "Beskriv hur allting fungerar i universum, kan du inte så är mitt ofalsifierbara och påhittade postulat gällande".

Inte alls en falsk analogi. I vår strävan att förklara hittills oförklarliga fenomen kan vi ju knappast låsa oss till förklaringar som ligger inom vårt egna slutna system. Vi någon punkt måste vi vidkännas externa krafter. Jag upprepar min utmaning: beskriv en dator och dess operativsystem utan att referrera till någonting utanför datorn.

Citat:
Det är ju vidden av din retorik.

Jag har aldrig påstått mig ha empirisk bevisföring för Guds existens. När jag istället presenterar deduktiv bevisföring förnekar du att detta skulle ha någon som helst relevans som bevisföring. Jag antar att teoretisk fysik och astronomi inte är rättmätiga forskningsfält?

Citat:
Majoriteten, till 99%, av alla ateister är sk. agnostiska ateister.
a-teos = utan Gud/tro
a-gnostic = utan kunskap (speciellt esoterisk, mystisk kunskap)

Ateism förhåller sig till Gud och tro, agnosticism förhåller sig till kunskap om. Det behandlar helt olika områden. Gnostisk ateism är det du åsyftar. Man "vet" eller har kunskap om att ingen Gud finns.
Den gängse moderna definitionen av ateism kräver inte ett aktivt påstående om Guds icke-existens, bara om man tror eller ej.

Trist att din argumentation går ut till största delen på att säga "Nej, du tror det här, därför har du fel, haha!"
Det är uppenbart att du inte är intresserad av att växa.

Ordet du söker efter är en ateistisk agnostiker.
Citera
2017-12-03, 23:50
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Fast nu är ovanstående påståenden endast postulat och inga bevis. Du har inte bevisat att …

(1) … fenomen som hypotetiskt är indeterministiska i sin natur (d.v.s. som inte följer deterministiska kausala relationer) med nödvändighet har ”instituerats” av någon varelse över huvud taget (jag misstänker att med ”varelse” syftar du på en medveten entitet) …

… och …

(2) … denna hypotetiska varelse/medvetna entitet måste med nödvändighet vara en hypotetisk gud.

Så vill du framföra detta som ett gudsbevis måste du börja bevisa dina postulat. Är dina postulat icke falsifierbara, så förblir de bara postulat och inga bevis, och är bara spekulation.

1) Det följer av det faktum att naturens ordning och lagar är deterministiska och genomsyrar varje aspekt av den materiella verkligheten, att ett fenomen som helt befinner sig utanför dessa ramar är ett övernaturligt fenomen. Något som inte är deterministiskt kan enbart existera med ett syfte i åtanke (dvs. dess existens är inte resultatet av någon naturlig process), och enbart medvetna entiteter kan ha ett syfte.

2) Nu kommer vi ner till definitionen av en "gud", vilket är mindre intressant. Jag tror att vi båda kan medge att en varelse som instituerat fri vilja i människor (som ju är det subjekt vi diskuterar i relation till fri vilja) är en "gud", nästan oavsett definition.
Citera
2017-12-04, 00:08
Medlem
qbits avatar
Citat:
1) Det följer av det faktum att naturens ordning och lagar är deterministiska och genomsyrar varje aspekt av den materiella verkligheten, att ett fenomen som helt befinner sig utanför dessa ramar är ett övernaturligt fenomen. Något som inte är deterministiskt kan enbart existera med ett syfte i åtanke (dvs. dess existens är inte resultatet av någon naturlig process), och enbart medvetna entiteter kan ha ett syfte. ...

Påståendet (det fetstilta) att någonting som är indeterministisk i sin natur måste existera med "syfte i åtanke" är någonting som måste bevisas. Finns mig ingenting som nödvändigtvis säger att ett indeterministiskt fenomen, till skillnad från ett deterministiskt fenomen,* måste ha uppkommit av en medveten entitet ala gud för att existera.
------------------------------------------------------------------------
*Eftersom du påstår att den hypotetiska indeterministiska "fria viljan" är ett centralt gudsbevis, och betonar dess hypotetiska indeterministiska egenskaper, innebär det implicit att det är indeterminismen i sig som bevisar en hypotetisk guds existens.
Citera
2017-12-05, 07:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hur skall du ha det? Accepterar du fri vilja som ett faktum, eller förnekar du att fri vilja existerar? Även om vi (som fri vilja-förnekare brukar vilja göra) "låtsas" att fri vilja existerar av rent praktiska skäl, då vårt deterministiska universum är alldeles för komplext för att beräkna och förstå, så kvarstår en rad frågor om varför vi överhuvudtaget instituerat rättssystem, moral, ansvar, brott, straff och etik, i en verklighet där människor överhuvudtaget inte kan fatta egna beslut – där beslutsfattande är omöjligt. Om du förnekar fri vilja så är det min fråga till dig. En mördare kan omöjligen ha varit ansvarig för sitt brott, då han omöjligen kan ha agerat på något annat sätt.
Det enda sättet du kan argumentera för din tes är alltså om du kan göra en strawman genom att sätta mig i ett fack. Varför måste jag välja när jag inte har all data. Du måste ju övertyga mig om att fri vilja är något som existerar eftersom det är beviset för det övernaturliga, så som du beskrev det tidigare.

Citat:
Tråkig anklagelse. Ett tecken på desperation från din sida?
Bara slutsatsen baserad på bristen av argumentation från din sida och den observationen att du inte kan lägga fram din egen tes utan att hitta på din motståndares ståndpunkter.

Citat:
Fri vilja är av naturen ett icke-naturalistiskt och icke-deterministiskt koncept som står utanför naturlagarna; ett övernaturligt fenomen.
Varför det?
Citat:
Du verkar förneka existensen av övernaturliga fenomen.
Jag tror inte att jag någonsin observerat något som tyder på motsatsen.
Citat:
Jag har demonstrerat att enda sättet fri vilja kan existera är om en övernaturlig varelse kapabel att kringgå naturlagar existerar.
Nej, du har bara påstått det. Du har inte demonstrerat det.

Citat:
Inte alls en falsk analogi. I vår strävan att förklara hittills oförklarliga fenomen kan vi ju knappast låsa oss till förklaringar som ligger inom vårt egna slutna system. Vi någon punkt måste vi vidkännas externa krafter. Jag upprepar min utmaning: beskriv en dator och dess operativsystem utan att referrera till någonting utanför datorn.
Förklara varför datorn är en bra analogi för att liknas vid DNA. Jag säger att det är en falsk liknelse. Bara för att en sak är sann för ett objekt betyder inte att det är det för någonting annat. Demonstrera någon extern kraft så erkänner jag den. Är den inte då inom vårat egna "slutna" system efter det? Du verkar ha rätt godtyckliga värderingar om saker.

Citat:
Jag har aldrig påstått mig ha empirisk bevisföring för Guds existens. När jag istället presenterar deduktiv bevisföring förnekar du att detta skulle ha någon som helst relevans som bevisföring. Jag antar att teoretisk fysik och astronomi inte är rättmätiga forskningsfält?
Din "deduktiva bevisföring" är att vi inte förstår saker. Jag skrev då att okunskap inte är bevis för någonting. Att du pekar på forskningsfält är bara en distraktion. Det är inte samma sak som dina lama försök till handviftande.

Ordet du söker efter är en ateistisk agnostiker.[/quote]
Nej, det är det inte.
Citera
2017-12-07, 19:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har alltså inget motargument?

Du har missförstått hela bevis-konceptet. Du är inte "rätt" tills dess att du är motbevisat. Du har din egen bevisbörda.

Så lär dig elementär logik.
Citera
2017-12-07, 23:17
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
...
Jag är nyfiken på hur du definierar ordet "intangibles". Det är ingen fälla.
Citera
2017-12-08, 04:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
1) Det följer av det faktum att naturens ordning och lagar är deterministiska och genomsyrar varje aspekt av den materiella verkligheten, att ett fenomen som helt befinner sig utanför dessa ramar är ett övernaturligt fenomen. Något som inte är deterministiskt kan enbart existera med ett syfte i åtanke (dvs. dess existens är inte resultatet av någon naturlig process), och enbart medvetna entiteter kan ha ett syfte.

Och en sån "determinism" skulle alltså ha ett (filosofisk) "absolut idealistisk" ursprung, snarare än ett (filosofisk) "absolut materialistisk" ursprung?

Skaffa dig en updaterad missionsmanual och lär dig elementär logik, så vi inte behöver att älta oss genom flera "väderkvarnskrig".

Citat:
2) Nu kommer vi ner till definitionen av en "gud", vilket är mindre intressant. Jag tror att vi båda kan medge att en varelse som instituerat fri vilja i människor (som ju är det subjekt vi diskuterar i relation till fri vilja) är en "gud", nästan oavsett definition.

Falsk dikotomi ... från ett underlag av ad hoc-premissande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in