2017-12-13, 13:17
  #4633
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Sa aterkom da Domstolen i Lulea eller Malmo som de hade skickat arendet vidare till tillbaks med sitt beslut, de aterkallar min Fru's PUT, va fan skall man gora nu da? Kommer detta forsvara hennes ratt att atervanda till Sverige?

Känns som MIG ägnar sig åt hårklyveri ibland.. tänker på "kompetensutvisningarna" där en bagatellartad förseelse från arbetsgivaren kan leda till utvisning och ditt ärende, sen har vi ärenden där det är omöjligt att utvisa trots avsaknad av asylskäl.

Sorry för jag klev utanför området där, blir bara lite frustrerad ibland. För att återgå till ditt ämne, om ni varit tillsammans så länge varför har din fru inte ansökt om att bli svensk medborgare? Svensk medborgare har alltid rätt att bo här.

Ni kan alltid överklaga ett beslut från MIG. Ser ut som ni gjort det och fått avslag även där, en sista chans är MÖG - Migrationsöverdomstolen men det är inte säkert de tar upp fallet. Det ni kan göra är du och barnet flyttar till Sverige och hon lämnar in ansökan om uppehållstillstånd pga anknytning till dig och hennes dotter. Om du har bostad av lämplig standard och storlek och inkomst att försörja din familj kommer hon få uppehållstillstånd, även om det är lång väntetid 12+ månader. När hon väl flyttat hit tycker jag ni stannar här och efter 3 år ansöker hon om svenskt medborgarskap. När det beviljats kommer inte denna situation uppstå igen.
Citera
2017-12-13, 13:34
  #4634
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Känns som MIG ägnar sig åt hårklyveri ibland.. tänker på "kompetensutvisningarna" där en bagatellartad förseelse från arbetsgivaren kan leda till utvisning och ditt ärende, sen har vi ärenden där det är omöjligt att utvisa trots avsaknad av asylskäl.

Sorry för jag klev utanför området där, blir bara lite frustrerad ibland. För att återgå till ditt ämne, om ni varit tillsammans så länge varför har din fru inte ansökt om att bli svensk medborgare? Svensk medborgare har alltid rätt att bo här.

Ni kan alltid överklaga ett beslut från MIG. Ser ut som ni gjort det och fått avslag även där, en sista chans är MÖG - Migrationsöverdomstolen men det är inte säkert de tar upp fallet. Det ni kan göra är du och barnet flyttar till Sverige och hon lämnar in ansökan om uppehållstillstånd pga anknytning till dig och hennes dotter. Om du har bostad av lämplig standard och storlek och inkomst att försörja din familj kommer hon få uppehållstillstånd, även om det är lång väntetid 12+ månader. När hon väl flyttat hit tycker jag ni stannar här och efter 3 år ansöker hon om svenskt medborgarskap. När det beviljats kommer inte denna situation uppstå igen.

Tack, grejen ar ju att jag jobbar utomlands, kan inte flytta till Sverige. Vi skulle ansoka om hennes Svenska medborgarskap i September da hon uppfyller alla krav, men just nar vi kom till Sverige sa kom det ett brev ifran dem om att de skulle dra in hennes PUT.

Jag blir sa jakla trott pa MV, att ta ett beslut i denna fraga tog ingen tid alls, men nar man ansoker hos dem sa tar det en jakla tid. Allt kanns sa jakla orattvist, visst vi har befunnit oss utomlands, men vi har inte lyft nagra som helst bidrag eller utnyttjat nagonting, vi ar bara en liten arlig familj som vill vara tillsammans. Gor mig jakligt upprord nar man ser skiten de tillater att stanna i Sverige som inte har nagra som helst avsikter att vare sig plugga, integrera sig eller jobba.

Javla pack!
Citera
2017-12-13, 14:09
  #4635
Bannlyst
Foljdfraga har: Vad hade hant om hon varit i Sverige vid detta beslut?
Citera
2017-12-13, 17:53
  #4636
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Tack, grejen ar ju att jag jobbar utomlands, kan inte flytta till Sverige. Vi skulle ansoka om hennes Svenska medborgarskap i September da hon uppfyller alla krav, men just nar vi kom till Sverige sa kom det ett brev ifran dem om att de skulle dra in hennes PUT.

Jag blir sa jakla trott pa MV, att ta ett beslut i denna fraga tog ingen tid alls, men nar man ansoker hos dem sa tar det en jakla tid. Allt kanns sa jakla orattvist, visst vi har befunnit oss utomlands, men vi har inte lyft nagra som helst bidrag eller utnyttjat nagonting, vi ar bara en liten arlig familj som vill vara tillsammans. Gor mig jakligt upprord nar man ser skiten de tillater att stanna i Sverige som inte har nagra som helst avsikter att vare sig plugga, integrera sig eller jobba.

Javla pack!
PUT= menas man stannar i sverige under längre tid. Vistas man ej i sverige, så är man inte behov av det uppehållstillstånd. Då dras det in, men det går ordna hoppas jag. Jag vet man får vistas under en viss tid utanför sverige gränser, men hur länge vet jag inte.

Jag skulle kontaktat den svenska ambassaden och höra med dem hur du ska göra. Håller med dig det låter sjukt!!!.. har ni barn? så är de mycket lättare, enligt EU paragraf så får myndigheterna ej skilja /splittra en familj.
Citera
2017-12-14, 09:34
  #4637
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Sa aterkom da Domstolen i Lulea eller Malmo som de hade skickat arendet vidare till tillbaks med sitt beslut, de aterkallar min Fru's PUT, va fan skall man gora nu da? Kommer detta forsvara hennes ratt att atervanda till Sverige?

Verkar som att hon har förbrukat sin rätt att uppehålla sig i Sverige så förstår inte riktigt ditt påstående om att hon skulle ha rätt att vara i Sverige?
Citera
2017-12-14, 09:37
  #4638
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Verkar som att hon har förbrukat sin rätt att uppehålla sig i Sverige så förstår inte riktigt ditt påstående om att hon skulle ha rätt att vara i Sverige?

Jag skrev val atervanda?
Citera
2017-12-14, 09:42
  #4639
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Jag skrev val atervanda?

Ni har alltså klantat till det och varit mer utomlands än i Sverige på årsbasis eller?
Citera
2017-12-14, 09:45
  #4640
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Ni har alltså klantat till det och varit mer utomlands än i Sverige på årsbasis eller?

Sa kan man kalla till det, varan situation ar lite speciell, vi skickade in ansokan om att fa behalla PUT men det godtogs inte...
Citera
2017-12-14, 10:47
  #4641
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Sa kan man kalla till det, varan situation ar lite speciell, vi skickade in ansokan om att fa behalla PUT men det godtogs inte...

Ni har ju å andra sidan bott tillsammans i mer än två år och det är ju en av sakerna som ska göra att det går snabbare att ansöka om UT, undrar om det bara kortar ner ansökningstiden marginellt dock.
Citera
2017-12-14, 10:53
  #4642
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Ni har ju å andra sidan bott tillsammans i mer än två år och det är ju en av sakerna som ska göra att det går snabbare att ansöka om UT, undrar om det bara kortar ner ansökningstiden marginellt dock.

Vi har bott ihop sedan 2007, tyvarr har jag inget pa prant som kan styrka det, kan man back-datera hyreskontraken eller skall man ge fan i det och saga som det ar kanske, det var ju firman som holl i kontrakten for det boendet. Nu ar det dock annourlunda da vi har varat eget hus.

Jag skall forsoka besoka Ambassaden har i stan, men de (Ambassad-folk) brukar ju sallan vara hjalpsamma, enda de gor ar ju att representera, dricka vin, fixa lucifirande, jobba mellan 9 och 12.
Citera
2017-12-20, 10:50
  #4643
Medlem
gammgubbes avatar
Hjälpte ett par bekanta med ansökan till svenskt medborgarskap. Tog en månad från ansökan till beslut.
Citera
2017-12-20, 18:08
  #4644
Medlem
junks avatar
Nu har beskedet kommit posten att sambon får PUT och det tog 285 dagar med ansökan inifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in