2017-12-14, 04:39
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du tror inte att det (BSMD) för en del i alla fall, kan vara en kompromiss? Att de egentligen skulle vilja tortera och döda på riktigt, men eftersom samhället inte tillåter det, och de är rädda för att åka fast om de kidnappar ett offer, så nöjer de sig med surrogatet.
Och alla ungar som spelar "skjut-för-att-döda" tv-spel för att de tycker att det är spännande och stimulerande, de gör det som en kompromiss för egentligen vill de skjuta och döda på riktigt. Och alla jägare som jagar för spänningens och upplevelsens skull, de skjuter djur som en kompromiss då de egentligen vill skjuta och döda människor. Din logik.
Citat:
Men att surrogatet sedan inte räcker till för alla i längden, utan till slut måste de ha the real thing i alla fall? Trots riskerna.
Bra tankegång, men "fantasi" bör läggas till "surrogat" och sen kan du fråga din låtsaskompis Madsen hur det kom sig att han behövde "the real thing" och om han inte med det insåg att han för all framtid skulle betraktas som ett sexualsadistiskt monster?
Citat:
Personligen tycker jag att det låter helt sinnessjukt att ge sig in i något sådant överhuvudtaget. Det är inte inom ramarna för normal nyfikenhet på sex, som man kan ha som ung. Fortfarande enligt mig, då.
Personligen tycker jag att det låter helt sinnessjukt att hoppas på att den sexualsadistiske styckmördaren Madsen ska slippa straff för mord för att han "har så mycket kvar att ge".

Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Ska försöka fatta mig kort om detta.Det är ett tag sen jag var aktiv inom detta , dom flesta av oss är väl någon gång i livet lite nyfikna på sånt vi inte känner till och vill prova på något nytt. Ja jag skulle kunna tilltalas av utbudet på klubben.
Har aldrig nånsin hört att fakemord el.tortyr har något med Bdsm att göra, tror inte heller att människor med den läggningen tilltalas av detta. Tvärtom egentligen eftersom utövande av bdsm kräver väldigt mkt kommunikation och ömsesidig respekt för varandra .Ordet tortyr för mig är något väldigt negativt där det är en människas vilja som styr och det är alltså tvärtemot vad bdsm står för. Sedan finns det ju väldigt många olika grenar av bdsm men som sagt tortyr ingår absolut inte i det enligt mig.Väldigt kort sammanfattning och mina åsikter
Bra med folk som vet vad de pratar om, tack! Jag har en god vän som är psykolog och sexolog och diskuterade nyss det här ämnet med henne, hon har ju en del kunskaper genom sitt arbete. Det du beskriver överensstämmer med det hon också berättat. Hon betonar ju vikten av att kunna kommunicera och vara tydlig för att bygga samtycke, vilket gäller alla. Och att "vaniljsexförespråkarna" kan ha en hel del att lära av alla de tydliga reglerna som gäller inom BDSM. Ledorden inom BDSM är ju "säkert, tillräkneligt och samtycke" och alkohol och droger skall undvikas, de använder sig av "safelists" och "stoppord".
Sex utan samtycke är aldrig BDSM, sex utan samtycke är alltid våldtäkt.
Citera
2017-12-14, 04:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Sadomasochism, SM, s/m, S&M
sadomasochism [ˌseɪdəʊˈmæsəkɪzəm], SM, S&M.
"Termen sadomasochism lanserades 1886 av den tyske psykiatern och sexologen Krafft-Ebing (1840-1902) för en parafili som består i att sadistiska och masochistiska handlingar, vanligen starkt ritualiserade, tillgrips av parterna i en sexuell förbindelse för att stimulera den sexuella lusten.

Såg att du frågade om Madsens fru S också höll på med SM.
Kaka söker maka. Det skulle vara väldigt ovanligt att två med olika sexuell läggning lever tillsammans i det moderna samhället. Förr var det ju inte ovanligt att en homosexuell man var gift med en hetrosexuell kvinna till bådas olycka. Tack lov att det inte är så nu för tiden.
Men i din fantasi har väl PM vaniljsex med konen i romantisk ubåtsmiljö på havets botten.Suck!
En parafili uppstår tidigt i livet under de första levnadsåren.
Det behöver inte betyda att folk inte testar det. Av ren nyfikenhet.
Men för PMs del är det en parafili.

Frun kan ju ha varit så kär i honom (och kanske fortfarande är), att hon accepterade hans skymningsliv (som de säger i Japan, om fenomenet att gifta män går på sexklubbar och umgås med geishor) för att överhuvudtaget få leva med honom. Det var ju säkerligen han som hade makten i förhållandet. Vad jag har förstått träffades de när hon var praktikant på Copenhagen Suborbitals (som filmare eller fotograf, något inom reklam), och då var han hennes chef.
Citera
2017-12-14, 06:01
Medlem
Citat:
Frun kan ju ha varit så kär i honom (och kanske fortfarande är), att hon accepterade hans skymningsliv (som de säger i Japan, om fenomenet att gifta män går på sexklubbar och umgås med geishor) för att överhuvudtaget få leva med honom. Det var ju säkerligen han som hade makten i förhållandet. Vad jag har förstått träffades de när hon var praktikant på Copenhagen Suborbitals (som filmare eller fotograf, något inom reklam), och då var han hennes chef.
Men vad skulle det vara för ett äktenskap utan samlevnad? Och när ska S.träffa PM.då?
De är ju yrkesarbetande båda två och på fritiden ägnar sig PM åt att ha SM och gå på klubbar.
Delar de bara på en prenumeration av morgontidningen?
Att PMs kone inte näms i Polisens sexutredning är ju för att hon ej är anklagad för brott.
Det talas bara om PMs besök på klubben Manifest.
Varför skulle polisen hänga ut hennes sexliv även? Jag tror nog att PM och konen hade det livet tillsammans. Om det var ett sk "vitt äktenskap" skulle hon väl inte bli lite svartsjuk ibland.
Rättelse: Åtalspunkterna kommer släppas först i samband med åtalet innan årsskiftet.
Men en av åtalspunkterna kommer med säkerhet att vara,"grova sexuella övergrepp" på Kim.
Så kommer du att svara på min fråga?- Vad tror du att de"grova sexuella övergrepp" betyder som PM är misstänkt för?
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-14 kl. 06:26.
Citera
2017-12-14, 07:10
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
OM det är som du säger, och OM han har den diagnosen, så måste han förstås hållas inlåst. Det fattar även jag. Men nu får vi väl invänta offentliggörandet av RPU:n först? Jag hoppas fortfarande att alltsammans var något fruktansvärt missförstånd - en engångshändelse som aldrig kommer att upprepas. Och varför jag hoppas det - det har jag ju sagt? Att jag tycker att det är synd att en sådan inspiratör som M ska ruttna bort i ett fängelse, där han inte kommer till nytta.
Vad skulle kunna vara ett missförstånd? Trodde Madsen att KW skulle överleva knivsticken och styckningen men missbedömde situationen? Eller var det ett missförstånd av polisen som tog in honom till förhör? "Engångshändelse som aldrig kommer att upprepas"? Då menar du alltså att du inte bara hoppas på ett "missförstånd" utan du hoppas också på att han inte döms om han lovar att aldrig upprepa sitt "misstag"? Hm, intelligent och empatiskt resonemang? Not.
Citat:
Minsann. Nu börjar det likna något. Då kanske det ändå var en från början ömsesidigt önskad sexakt med S/M-inslag som gick snett eller för långt? Vilket är hemskt det också förstås, men ändå något helt annat än ett planerat och ensidigt mord.
Hm, nu börjar det likna något. Det liknar en utsvulten varg som kastar sig på ett lockbete i form av ett manipulerat köttstycke - i trollskogen.
Citat:
Tysken la fram, att om polisen (eller dom som gjorde RPU:n, whatever) skulle ha satt M med papper och penna, och en ingenjör tillsammans med honom utrustad likadant, och så låtit dem samtala och rita på vad som hände den ödesdigra natten... så skulle M snart ha blurpat ur sig allting. Det hade kanske varit en idé som funkat..?
Tror du att PM kanske blurpar ur sig sanningen i häktet nu då, med hjälp av det papper och penna han bett om? Det tror inte jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du har ju tjatat länge nu om att hon skall ha inbjudit till det här själv på något sätt. Inte konstigt då att det dyker upp sådana där inlägg.
Huvudet på spiken.
Citera
2017-12-14, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Fast ’allvarlig psykisk störning’ är ju bara ett juridiskt begrepp, som grovt förenklat används för att sortera ut dom som varit helt koko-bananas (tänk psykotiska osv) vid gärningstillfället från dom (som kanske iof också enligt medicinsk definition har en psykisk störning men) som ändå på nått sätt klarar sig hyfsat i samhället. Hagamannen hade inte en allvarlig psykiskt störning enligt lagens mening, men han lär ju fortfarande vara sjuk i medicinsk mening. Skulle nog inte vara förvånande om inte heller Madsen bedömdes lida av en allvarlig psykisk störning?

Det i Sverige juridiska begreppet "allvarlig psykisk störning" används öht inte i Danmark.

Straffelovens § 16. Sindssyg i gerningsøjeblikket

Af straffelovens § 16 fremgår, at personer, som på gerningstidspunktet var utilregnelige på grund af sindssygdom eller mental retardering, ikke straffes. De pågældende bliver altså fundet skyldige, men er straffri. Den retspsykiatriske opgave består alene i at vurdere, hvorvidt en sigtet er sindssyg (var sindssyg i gerningsøjeblikket) eller mentalt retarderet.
Det er domstolene, der tager stilling til, hvorvidt den pågældende også er utilregnelig. Ved denne konstruktion er det domstolene, der i sidste ende bestemmer, om en sindssyg (eller mentalt retarderet) er straffri eller ikke.

§ 16 indeholder ingen krav om kausalitet mellem psykisk abnormtilstand og kriminalitet. Lovens ord "sindssygdom" og "mental retardering" omhandler den psykiatriske definition af disse tilstande. "Sindssygdom" i § 16 omfatter således, hvad psykiatrien betegner som "psykose". Der findes altså ikke noget "juridisk sindssygdomsbegreb".

Også personer, der på gerningstidspunktet befandt sig i en tilstand, der må sidestilles med sindssygdom (og som af retten findes utilregnelige) er straffri.
Denne del af bestemmelsen anvendes kun sjældent. Det kan f.eks. dreje sig om personer med svær hjerneskade, om kortvarige epileptiske urotilstande, hypoglykæmiske anfald mv. Bestemmelsen anvendes ikke over for selv meget svært karakterologisk afvigende kriminelle.

§ 16, stk. 1, 3. punkt omhandler de såkaldte patologiske rustilstande, og § 16, stk. 2 omhandler mentalt retarderede i lettere grad. For disse to tilfældegrupper er der åbnet mulighed for anvendelse af almindelig straf i visse tilfælde, men det almindeligste er anvendelse af en særforanstaltning.

För PM handlar det således om han var psykotisk eller ej. Det viktiga kommer, tror jag, bli vad som sägs om hans farlighet enl
Straffelovens § 70. Forvaring og farlighedsvurdering

Straffelovens § 70 omhandler anvendelsen af (tidsubestemt) forvaring af ikke-psykotiske personer, som er fundet skyldige i alvorlig, personfarlig kriminalitet, og som yderligere antages at frembyde en nærliggende fare for andres liv, legeme, helbred eller frihed.
I de tilfælde, hvor spørgsmålet om anvendelse af forvaring er aktuel, vil der næsten uden undtagelse blive indhentet en mentalobservationserklæring. Psykiateren skal i disse tilfælde foretage en farlighedsvurdering af en ikke-sindssyg person.

En grundig gennemgang af behandlingen af straffesager vedrørende psykisk afvigende kriminelle og personer omfattet af straffelovens § 70 kan ses i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 5/2007. Her findes også en nærmere beskrivelse af de psykiatriske særforanstaltninger.

http://www.retspsykiatriskklinik.dk/straffelovens---16
Senast redigerad av diva59 2017-12-14 kl. 09:30.
Citera
2017-12-14, 10:48
Medlem
Citat:
Men vad skulle det vara för ett äktenskap utan samlevnad? Och när ska S.träffa PM.då?
De är ju yrkesarbetande båda två och på fritiden ägnar sig PM åt att ha SM och gå på klubbar.
Att PMs kone inte näms i Polisens sexutredning är ju för att hon ej är anklagad för brott.
Varför skulle polisen hänga ut hennes sexliv även? Jag tror nog att PM och konen hade det livet tillsammans. Om det var ett sk "vitt äktenskap" skulle hon väl inte bli lite svartsjuk ibland.
Rättelse: Åtalspunkterna kommer släppas först i samband med åtalet innan årsskiftet.
Men en av åtalspunkterna kommer med säkerhet att vara,"grova sexuella övergrepp" på Kim.
Så kommer du att svara på min fråga?- Vad tror du att de"grova sexuella övergrepp" betyder som PM är misstänkt för?

Det är ingen normalmänniska som prenumererar morgontidningar nuförtiden ;-)

Uppenbart hyser frun några känslor fortfarande gentemot Madsen. Annars skulle hon väl inte ha besökt honom på häktet?

Svartsjukan kan bestå av olika saker: den sexuella svartsjukan, ekonomiska svartsjukan, svartsjukan om ens tid och uppmärksamhet osv. Inte bara sexet..

Hur det nu är på den fronten så är frun inte så smart trots allt, eftersom detta var en överenskommelse paret emellan. Hon måste ändå ha fattat att ifall hon går med på andra personer i deras liv då tar detta resurser som annars - kanske - skulle ha gått till henne. Typ tid, energi, uppmärksamhet - och sex.

Är Madsen sexuellt tillfredsställd då kanske han inte uppvaktar sin fru i samma mängd som han skulle ha gjort annars.

Det de kanske hade gemensamt var ändå att de älskade varandra och saknade varandra. Sen kan de vara olika mycket - men ändå. Man kan också välja att göra andra saker trots att man saknar sin partner. Typ arbeta eller ha kinky sex med någon annan.
Citera
2017-12-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ingen normalmänniska som prenumererar morgontidningar nuförtiden ;-)

Uppenbart hyser frun några känslor fortfarande gentemot Madsen. Annars skulle hon väl inte ha besökt honom på häktet?

Svartsjukan kan bestå av olika saker: den sexuella svartsjukan, ekonomiska svartsjukan, svartsjukan om ens tid och uppmärksamhet osv. Inte bara sexet..

Hur det nu är på den fronten så är frun inte så smart trots allt, eftersom detta var en överenskommelse paret emellan. Hon måste ändå ha fattat att ifall hon går med på andra personer i deras liv då tar detta resurser som annars - kanske - skulle ha gått till henne. Typ tid, energi, uppmärksamhet - och sex.

Är Madsen sexuellt tillfredsställd då kanske han inte uppvaktar sin fru i samma mängd som han skulle ha gjort annars.

Det de kanske hade gemensamt var ändå att de älskade varandra och saknade varandra. Sen kan de vara olika mycket - men ändå. Man kan också välja att göra andra saker trots att man saknar sin partner. Typ arbeta eller ha kinky sex med någon annan.

Hur människor väljer att leva sina liv har inget med Madsens brottsanklagelser att göra.
Citera
2017-12-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur människor väljer att leva sina liv har inget med Madsens brottsanklagelser att göra.

Tvärtom. Madsens gränsöverskridande livsstil var redan en stark indikation och varningstecken. Men i en omgivning där allt är tillåtet och accepterat flyttas gränserna ytterligare.
Citera
2017-12-14, 12:28
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Tvärtom. Madsens gränsöverskridande livsstil var redan en stark indikation och varningstecken. Men i en omgivning där allt är tillåtet och accepterat flyttas gränserna ytterligare.

Men vad menar du mer specifikt? Att öppna förhållanden är varningstecken och förstadium till styckmord?
Citera
2017-12-14, 12:34
Medlem
Citat:

Det var dock Madsen som tog det vidare till grova våld-sex-tortyr filmernas värld och fantasierna därifrån vidare till förverkligandet av dom. Det var en process han var ensam i.

Det som nu har hänt tror jag inte är acceptabelt någonstans.
Citera
2017-12-14, 12:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Och alla ungar som spelar "skjut-för-att-döda" tv-spel för att de tycker att det är spännande och stimulerande, de gör det som en kompromiss för egentligen vill de skjuta och döda på riktigt. Och alla jägare som jagar för spänningens och upplevelsens skull, de skjuter djur som en kompromiss då de egentligen vill skjuta och döda människor. Din logik.

I en del fall är jag faktiskt helt övertygad om att det är så, också. Jag har hört hur vissa jägare pratar, jag har begripit att de är både vapen- och dödsfixerade. Hemingway skrev också något om detta, om lusten att döda som storviltjägaren (som H själv var för den delen) får utlopp för då han skjuter sitt byte och ser det dö... Men H menade att detta var något typiskt manligt som finns i alla män som är riktiga män överhuvudtaget, vilket inte jag tror på då.

Citat:

Frun kan väl inte ha varit med på klubbarna?

De två kan väl ha haft vanligt sex? Om en människa bara kan ha sex under de sjuka förhållandena, så har ju sinnessjukdomen gått mycket långt. Men detta vet vi inget om när det gäller M, kanske får vi veta det i rättegången.

Hur eller hur måste frun ha varit rejält nedtryckt för att gå med`på allt knasigt... Antingen det eller tokkär, som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Vad skulle kunna vara ett missförstånd? Trodde Madsen att KW skulle överleva knivsticken och styckningen men missbedömde situationen? Eller var det ett missförstånd av polisen som tog in honom till förhör? "Engångshändelse som aldrig kommer att upprepas"? Då menar du alltså att du inte bara hoppas på ett "missförstånd" utan du hoppas också på att han inte döms om han lovar att aldrig upprepa sitt "misstag"? Hm, intelligent och empatiskt resonemang? Not.
Hm, nu börjar det likna något. Det liknar en utsvulten varg som kastar sig på ett lockbete i form av ett manipulerat köttstycke - i trollskogen.
Tror du att PM kanske blurpar ur sig sanningen i häktet nu då, med hjälp av det papper och penna han bett om? Det tror inte jag.
Huvudet på spiken.

Nä, men knivsticken kan ha hänt efter döden och amputationerna hände konstaterat en eller ett par timmar efter döden. Det har ju rättsläkarna konstaterat. Hon kan fortfarande ha dött av något annat - t.ex. någon strypsexlek som hon var med på från början, men som gick för långt. Men visst, det ÄR svårt att bortförklara sticken även om de skedde efter döden...

Citat:

Ja, här håller jag med. Jag är för övrigt väldigt nyfiken på om det finns forskning kring hur vanligt det är att de som ägnar sig åt BDSM i toleranta miljöer, går vidare till riktiga vålds- och sexbrott. Hur det fungerar - om de toleranta miljöerna får dem att trappa upp, eller om det kan verka tvärtom på vissa, att om de får utlopp för delar av det sjuka i låtsasmiljöerna, så kan de avhålla sig från riktiga brott? Eller om det är olika från person till person? Om det är vanligt att det trappas upp, så borde kanske samhället slå till hårt mot både sådana klubbar och våldsporr.

En parallell är de naturtrogna barnsexdockorna. Olika länder ser olika på detta fenomen: i Sverige är det olagligt att ta in sådana; hittar tullen sådana så beslagtas de och förstörs. För här anser vi att de normaliserar ett sjukt beteende, och att risken ökar för att männen ska begå övergrepp på barn på riktigt. Men i vissa andra länder är dockorna tillåtna, för att de resonerar tvärtom: att det minskar risken för riktiga övergrepp på barn, då männen kan få utlopp för en del av sin sjuka drift i alla fall på dockorna.
Senast redigerad av Merwinna 2017-12-14 kl. 13:32.
Citera
2017-12-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det i Sverige juridiska begreppet "allvarlig psykisk störning" används öht inte i Danmark.

Straffelovens § 16. Sindssyg i gerningsøjeblikket

Af straffelovens § 16 fremgår, at personer, som på gerningstidspunktet var utilregnelige på grund af sindssygdom eller mental retardering, ikke straffes. De pågældende bliver altså fundet skyldige, men er straffri. Den retspsykiatriske opgave består alene i at vurdere, hvorvidt en sigtet er sindssyg (var sindssyg i gerningsøjeblikket) eller mentalt retarderet.
Det er domstolene, der tager stilling til, hvorvidt den pågældende også er utilregnelig. Ved denne konstruktion er det domstolene, der i sidste ende bestemmer, om en sindssyg (eller mentalt retarderet) er straffri eller ikke.

§ 16 indeholder ingen krav om kausalitet mellem psykisk abnormtilstand og kriminalitet. Lovens ord "sindssygdom" og "mental retardering" omhandler den psykiatriske definition af disse tilstande. "Sindssygdom" i § 16 omfatter således, hvad psykiatrien betegner som "psykose". Der findes altså ikke noget "juridisk sindssygdomsbegreb".

Også personer, der på gerningstidspunktet befandt sig i en tilstand, der må sidestilles med sindssygdom (og som af retten findes utilregnelige) er straffri.
Denne del af bestemmelsen anvendes kun sjældent. Det kan f.eks. dreje sig om personer med svær hjerneskade, om kortvarige epileptiske urotilstande, hypoglykæmiske anfald mv. Bestemmelsen anvendes ikke over for selv meget svært karakterologisk afvigende kriminelle.

§ 16, stk. 1, 3. punkt omhandler de såkaldte patologiske rustilstande, og § 16, stk. 2 omhandler mentalt retarderede i lettere grad. For disse to tilfældegrupper er der åbnet mulighed for anvendelse af almindelig straf i visse tilfælde, men det almindeligste er anvendelse af en særforanstaltning.

För PM handlar det således om han var psykotisk eller ej. Det viktiga kommer, tror jag, bli vad som sägs om hans farlighet enl
Straffelovens § 70. Forvaring og farlighedsvurdering

Straffelovens § 70 omhandler anvendelsen af (tidsubestemt) forvaring af ikke-psykotiske personer, som er fundet skyldige i alvorlig, personfarlig kriminalitet, og som yderligere antages at frembyde en nærliggende fare for andres liv, legeme, helbred eller frihed.
I de tilfælde, hvor spørgsmålet om anvendelse af forvaring er aktuel, vil der næsten uden undtagelse blive indhentet en mentalobservationserklæring. Psykiateren skal i disse tilfælde foretage en farlighedsvurdering af en ikke-sindssyg person.

En grundig gennemgang af behandlingen af straffesager vedrørende psykisk afvigende kriminelle og personer omfattet af straffelovens § 70 kan ses i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 5/2007. Her findes også en nærmere beskrivelse af de psykiatriske særforanstaltninger.

http://www.retspsykiatriskklinik.dk/straffelovens---16

Skall bli intressant att se om § 70 finns i åtalet. Jag skulle nästan gissa på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in