2017-12-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför drog du in honom i diskussionen då, om du INTE menar att han har samma diagnos som M har enligt dig? Blir ju som att jämföra äpplen med päron.

Dessutom skrev du, om Hagamannen:

Fast ’allvarlig psykisk störning’ är ju bara ett juridiskt begrepp, som grovt förenklat används för att sortera ut dom som varit helt koko-bananas (tänk psykotiska osv) vid gärningstillfället från dom (som kanske iof också enligt medicinsk definition har en psykisk störning men) som ändå på nått sätt klarar sig hyfsat i samhället. Hagamannen hade inte en allvarlig psykiskt störning enligt lagens mening, men han lär ju fortfarande vara sjuk i medicinsk mening. Skulle nog inte vara förvånande om inte heller Madsen bedömdes lida av en allvarlig psykisk störning?
Citera
2017-12-14, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det fetade: Ja tex polisens utredning.Om du läst på tråden hade du vetat att detta ämne stötts och blötts för länge sedan.
Och någon medhjälpare kan inte trollas fram.Hela gärningen tog plats från början till slut på Öresund.
Om en medhjälpare gömt sig ombord, hur försvann denna okända medgärningsman från ubåten till land helt obemärkt?

Och om ett ämne ’stötts och blötts’ i en tråd med en miljon sidor så nåde den som vågar vara av en annan uppfattning är rådande ’konsensus’ eller vadå? Helt sjukt ju. Du ska inte tro att du kan diktera för mig vad jag får eller inte får tro eller säga. Du verkar inte ens veta vad medhjälp betyder. Man kan vara medhjälpare bara man bidrar till ett kriminellt handlande, utan att faktiskt vara med på plats. Rätt grundläggande fakta tycker du inte?

Dessutom, anklaga mig inte för att ha påstått saker jag aldrig har sagt - har aldrig påstått att någon 3e person varit på båten.
Senast redigerad av lifeinplastic 2017-12-14 kl. 00:19.
Citera
2017-12-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag utesluter inte heller att PM kan ha haft någon typ av medhjälpare, jag ser det inte som helt osannolikt faktiskt, men det var nog inte så att kroppen låg på land i en vecka och sen dumpades i havet; det hade rättsläkaren sett utan större problem. Jag säger bara att kroppen nog såg ganska annorlunda ut än typexemplet av en drunknad person som hittats i havet (visst var det dessutom en liten kille som hittade henne?). Antagligen har torson på ena sidan varit exponerad för luft under tiden den flöt i land och sen legat med den sidan upp. Då skulle man kunna tom nästan kunna förutsätta att den hade två färgnyanser - en ’uppåt’ och en ’neråt’. Sen är det ju det att hon har utsatts för så mkt övervåld och skador att blodet har lär ha koagulerat på sätt som man inte ser vid normala dödsfall.
Det kan kanske vara som du säger, men min invändning är att en "mumifiering" förutsätter en torr miljö.
En avliden kropp som flyter runt på havsytan är väl rimligtvis konstant fuktig? Dels pga det ständiga vågskvalpet dels pga kapilläreffekten. Dessutom, om jag förstått det rätt, så stiger kroppen upp till ytan under ett antal timmar (4-6 tim?) för att sedan sjunka igen, vilket innebär att kroppen i huvudsak befunnit sig under ytan under "transporten" in till stranden.

En tänkbar anledning skulle kanske kunna vara att kroppen legat vid strandkant/på land under en längre tid. Men då krymper tidsfönstret för att kroppen ska hinna förflytta sig från brottsplats till där den hittades, samtidigt som även den miljön är allt annat än torr.

Intressant värre, men nu måste jag logga ut!
Citera
2017-12-14, 00:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Hagamannen begick gärningarna då vissa förutsättningar var uppfyllda. D.v.s. det fanns utlösande faktorer, en "logik" eller i vart fall "situationer och förutsättningar" bakom. Det finns det säkert avseende Madsen också.

Men, hagamannens uppsåt var inte att döda (men det var nära i flera fall till följd av våld i kombination med temperaturen ute, det sista fallet finns det dock saker som talar för att han försökte döda kvinnan då hon gjorde kraftigt motstånd). Det handlade om andra saker. Rent juridiskt är han inte en mördare och framförallt har han inte styckat någon.

När det gäller Madsen kan vi nog lugnt konstatera att han haft uppsåt att döda. Han har dessutom styckat kroppen. Mycket talar (tyvärr) också för att han har varit långt mer bestialisk än vad hagamannen var.

Enligt mitt subjektiva tycke hade hagamannen gärna fått sitta på en sluten psykiatrisk avdelning i resten av sitt liv. Men som svensk praxis, omständigheter och lagstiftning är (var) fanns inte tillräckliga skäl för det.

Rent juridiskt har Madsen begått svårare brott än hagamannen. Madsen har visat särskild hänsynlöshet. Han har, vilket är viktigt i sammanhanget, också styckat offret.

Mord kan ske som "infall", något som händer i stunden. De flesta mördare lämnar därefter kroppen, eller försöker dölja den.

Ytterst få mördare styckar sina offer.

Styckningen är något som tar lång tid, kräver planering, verktyg och endera stor mental styrka eller en stor portion likgiltighet.

Att döda en människa innebär att man passerar en mental spärr. Att stycka en människa innebär att man passerar en betydligt större spärr, långt bort på skalan.

Madsen har inte visat någon ånger alls. Han verkar inte tycka att han gjort något större fel.

Sett till rena fakta är Madsen en betydligt "sjukare" människa än hagamannen. Vad den rättspsykiatriska utredningen kommer fram till får vi se, d.v.s. om han är tillräckligt sjuk för att dömas till vård eller vad de nu hittar på.

När det gäller Madsen tror jag att han varit "rejält sned i huvudet" väldigt länge. Inte att detta är något som hänt på senare tid, pga ett slag i huvudet etc. För dessa personer blir det då lätt ett sluttande plan. Vi vet inte säkert om detta är det första mordet han begått eller ej. Är han förstagångsmördare finns det säkerligen en röd tråd med andra händelser i hyfsad närtid som i efterhand skulle kunna ses som "förskalv".

Styckningen tycker jag inte man ska dra så stora växlar på, eftersom den fortfarande kan vara en ren transportstyckning p.g.a. att det inte gick att bli av med kroppen på något annat sätt. P.g.a. de speciella omständigheterna i ubåten. Vidare är det väl konstigare - och ger en sämre prognos - att begå en lång serie brott, än att begå ett brott? Även om vi såklart inte vet om det Madsen gjorde skulle ha blivit det första brottet i en serie, men man kan heller inte döma en person för det han INTE gjort än - och kanske aldrig skulle ha gjort heller.

Angående ditt sista stycke, så tycker man att det i så fall borde ha kommit fram fler sådana "förskalv". Några kvinnor borde ha framträtt nu med obehagliga berättelser; de har ju inget att vara rädda för längre när M sitter där han sitter.

Förstår inte varför vi inte kan få resultatet av RPU:n nu, när allmänintresset är så stort..?
Citera
2017-12-14, 00:19
Medlem
Citat:
Och om ett ämne ’stötts och blötts’ i en tråd med en miljon sidor så nåde den som vågar vara av en annan uppfattning är rådande ’koncensus’ eller vadå? Helt sjukt ju. Du ska inte tro att du kan diktera för mig vad jag får eller inte får tro eller säga. Du verkar inte ens veta vad medhjälp betyder. Man kan vara medhjälpare bara man bidrar till ett kriminellt handlande, utan att faktiskt vara med på plats. Rätt grundläggande fakta tycker du inte?

Dessutom, anklaga mig inte för att ha påstått saker jag aldrig har sagt - har aldrig påstått att någon 3e person varit på båten.
Du behöver inte ta illa upp för att man frågar vad du närmre menar med medhjälp. Så som du la fram det från början lät det som praktisk hjälp och inte som rådgivning per telefon.Mobiltelefon kan endast användas från ubåtstornet. Och styckningen tror polisen skedde under det senare dyket, ca 4 timmar i nordvästra Köge bukt. Om du inte utesluter medhjälpare så är det ju bra om du berättar hur du tänker dig att medhjälpen fungerade. Det kan ju vara något nytt som inte varit uppe i tråden. Något som varken polis eller ngn.annan tänkt på. Så det hade ju bara varit intressant isåfall.
Citera
2017-12-14, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Ska försöka fatta mig kort om detta.Det är ett tag sen jag var aktiv inom detta , dom flesta av oss är väl någon gång i livet lite nyfikna på sånt vi inte känner till och vill prova på något nytt. Ja jag skulle kunna tilltalas av utbudet på klubben.
Har aldrig nånsin hört att fakemord el.tortyr har något med Bdsm att göra, tror inte heller att människor med den läggningen tilltalas av detta. Tvärtom egentligen eftersom utövande av bdsm kräver väldigt mkt kommunikation och ömsesidig respekt för varandra .Ordet tortyr för mig är något väldigt negativt där det är en människas vilja som styr och det är alltså tvärtemot vad bdsm står för. Sedan finns det ju väldigt många olika grenar av bdsm men som sagt tortyr ingår absolut inte i det enligt mig.Väldigt kort sammanfattning och mina åsikter
Precis som jag trodde då. Jag råkade skriva till en att jag tror inte normala personer tilltalas av detta. Med normala personer, menade jag alla, samtliga som utövar sin sexualitet med respekt,hänsyn och samtycke och självklart inte enbart heterosexuella.(som dessutom går över gränsen i kriminella fall). När det gäller PM har vännerna sagt att han utövade "hårt" SM. Det finns väl skillnader inom den läggningen också antar jag. Vanilj SM-sex och "hårt" SM-sex. Jag kan tänka mig att den senare kategorin i vissa fall kanske kittlades av utbudet på Manifest. Tack för ditt svar.Får hoppas att fler modiga med egna erfarenheter tar bladet från munnen i detta ämne.
Citera
2017-12-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du behöver inte ta illa upp för att man frågar vad du närmre menar med medhjälp. Så som du la fram det från början lät det som praktisk hjälp och inte som rådgivning per telefon.Mobiltelefon kan endast användas från ubåtstornet. Och styckningen tror polisen skedde under det senare dyket, ca 4 timmar i nordvästra Köge bukt. Om du inte utesluter medhjälpare så är det ju bra om du berättar hur du tänker dig att medhjälpen fungerade. Det kan ju vara något nytt som inte varit uppe i tråden. Något som varken polis eller ngn.annan tänkt på. Så det hade ju bara varit intressant isåfall.

Det är snarare så att du helt ignorerat det jag skrivit, och bara vräker ur dig saker. Vill du ha en närmre definition på medhjälp så får du fråga, jag har inte tid att förklara varje mening eller begrepp. (Det skulle dessutom bli helt oläsligt.) I synnerhet eftersom jag i flera inlägg argumenterade just mot killen som hade teorin om 3e person på båten.

Jag tar inte åt mig; men jag gillar inte samhällstrenden där alla måste springa åt samma håll hela tiden och tycka samma.
Jag tycker att man bör sträva efter att vara öppen för olika åsikter och resonemang, och för att även själv tänka om. Konsensuskultur och rädsla för att gå emot strömmen är typ sanningens död IMO.

Jag sa att det inte var helt osannolikt att det funnits en medhjälpare, dock är det inte någonting som för mig är en superstark eller fast tanke; däremot med tanke på filmerna han hade osv så skulle jag inte direkt dö av chock om nån visste vad han pysslade med, och som kanske tom på olika sätt bidrog.
Citera
2017-12-14, 00:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Ska försöka fatta mig kort om detta.Det är ett tag sen jag var aktiv inom detta , dom flesta av oss är väl någon gång i livet lite nyfikna på sånt vi inte känner till och vill prova på något nytt. Ja jag skulle kunna tilltalas av utbudet på klubben.
Har aldrig nånsin hört att fakemord el.tortyr har något med Bdsm att göra, tror inte heller att människor med den läggningen tilltalas av detta. Tvärtom egentligen eftersom utövande av bdsm kräver väldigt mkt kommunikation och ömsesidig respekt för varandra .Ordet tortyr för mig är något väldigt negativt där det är en människas vilja som styr och det är alltså tvärtemot vad bdsm står för. Sedan finns det ju väldigt många olika grenar av bdsm men som sagt tortyr ingår absolut inte i det enligt mig.Väldigt kort sammanfattning och mina åsikter

Du tror inte att det (BSMD) för en del i alla fall, kan vara en kompromiss? Att de egentligen skulle vilja tortera och döda på riktigt, men eftersom samhället inte tillåter det, och de är rädda för att åka fast om de kidnappar ett offer, så nöjer de sig med surrogatet. Men att surrogatet sedan inte räcker till för alla i längden, utan till slut måste de ha the real thing i alla fall? Trots riskerna.

Personligen tycker jag att det låter helt sinnessjukt att ge sig in i något sådant överhuvudtaget. Det är inte inom ramarna för normal nyfikenhet på sex, som man kan ha som ung. Fortfarande enligt mig, då.
Citera
2017-12-14, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Hagamannen begick gärningarna då vissa förutsättningar var uppfyllda. D.v.s. det fanns utlösande faktorer, en "logik" eller i vart fall "situationer och förutsättningar" bakom. Det finns det säkert avseende Madsen också.

Men, hagamannens uppsåt var inte att döda (men det var nära i flera fall till följd av våld i kombination med temperaturen ute, det sista fallet finns det dock saker som talar för att han försökte döda kvinnan då hon gjorde kraftigt motstånd). Det handlade om andra saker. Rent juridiskt är han inte en mördare och framförallt har han inte styckat någon.

När det gäller Madsen kan vi nog lugnt konstatera att han haft uppsåt att döda. Han har dessutom styckat kroppen. Mycket talar (tyvärr) också för att han har varit långt mer bestialisk än vad hagamannen var.

Enligt mitt subjektiva tycke hade hagamannen gärna fått sitta på en sluten psykiatrisk avdelning i resten av sitt liv. Men som svensk praxis, omständigheter och lagstiftning är (var) fanns inte tillräckliga skäl för det.

Rent juridiskt har Madsen begått svårare brott än hagamannen. Madsen har visat särskild hänsynlöshet. Han har, vilket är viktigt i sammanhanget, också styckat offret.

Mord kan ske som "infall", något som händer i stunden. De flesta mördare lämnar därefter kroppen, eller försöker dölja den.

Ytterst få mördare styckar sina offer.

Styckningen är något som tar lång tid, kräver planering, verktyg och endera stor mental styrka eller en stor portion likgiltighet.

Att döda en människa innebär att man passerar en mental spärr. Att stycka en människa innebär att man passerar en betydligt större spärr, långt bort på skalan.

Madsen har inte visat någon ånger alls. Han verkar inte tycka att han gjort något större fel.

Sett till rena fakta är Madsen en betydligt "sjukare" människa än hagamannen. Vad den rättspsykiatriska utredningen kommer fram till får vi se, d.v.s. om han är tillräckligt sjuk för att dömas till vård eller vad de nu hittar på.

När det gäller Madsen tror jag att han varit "rejält sned i huvudet" väldigt länge. Inte att detta är något som hänt på senare tid, pga ett slag i huvudet etc. För dessa personer blir det då lätt ett sluttande plan. Vi vet inte säkert om detta är det första mordet han begått eller ej. Är han förstagångsmördare finns det säkerligen en röd tråd med andra händelser i hyfsad närtid som i efterhand skulle kunna ses som "förskalv".

Nej, det får vi nog inte se, i Danmark är man mycket mer restriktiv än i Sverige, med att lämna ut detaljer, och inte ens i Sverige hade det varit klart att lämna ut allt i en RPU, och då blir det svårt att veta....

Jag pratar om detaljer, det kommer att meddelas vilken rättspåföljd PM kommer att få, om han döms, men det är en annan sak.
Senast redigerad av Whyback 2017-12-14 kl. 01:00.
Citera
2017-12-14, 01:18
Medlem
Citat:
Det är snarare så att du helt ignorerat det jag skrivit, och bara vräker ur dig saker. Vill du ha en närmre definition på medhjälp så får du fråga, jag har inte tid att förklara varje mening eller begrepp. (Det skulle dessutom bli helt oläsligt.) I synnerhet eftersom jag i flera inlägg argumenterade just mot killen som hade teorin om 3e person på båten.

Jag tar inte åt mig; men jag gillar inte samhällstrenden där alla måste springa åt samma håll hela tiden och tycka samma.
Jag tycker att man bör sträva efter att vara öppen för olika åsikter och resonemang, och för att även själv tänka om. Konsensuskultur och rädsla för att gå emot strömmen är typ sanningens död IMO.

Jag sa att det inte var helt osannolikt att det funnits en medhjälpare, dock är det inte någonting som för mig är en superstark eller fast tanke; däremot med tanke på filmerna han hade osv så skulle jag inte direkt dö av chock om nån visste vad han pysslade med, och som kanske tom på olika sätt bidrog.
?? Nej,så menade jag det inte. Och det är väldigt intressant med folk som tänker själv (framförallt om de delar med sig av sitt tänk.) Eftersom polisen lägger så stora resurser på att finna mobilerna så är det inte omöjligt att de funderar i sådana banor.
Det har varit uppe i tråden att PM eventuellt filmat,tagit foto med sin mobil och skickat det vidare till det där "molnet", vad nu det är för tekniskt mysterium.(Eller likasinnad på land (?) Både PM och KW hade den andra typen av mobil.
Alltså inte apple. Känner att jag är ute på hal is här. Men det var uppe till diskussion för ca 3-400 sidor sedan senast.
PS.Jag är inte ute efter dig. GRRMORR
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-14 kl. 02:08.
Citera
2017-12-14, 01:24
Medlem
Citat:
Vad håller du på med? Vad har Lucia i den här tråden att göra?
Det är oknytt ute och ställer till det på lucianatten.
Hur går det med mina två frågor?
1/ Vad tror du att åtalspunkten"Grovt sexuellt övergrepp" innebär.
Vi börjar med den så det inte blir för traumatiskt för dig.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-14 kl. 01:27.
Citera
2017-12-14, 04:33
Medlem
Citat:
Du tror inte att det (BSMD) för en del i alla fall, kan vara en kompromiss? Att de egentligen skulle vilja tortera och döda på riktigt, men eftersom samhället inte tillåter det, och de är rädda för att åka fast om de kidnappar ett offer, så nöjer de sig med surrogatet. Men att surrogatet sedan inte räcker till för alla i längden, utan till slut måste de ha the real thing i alla fall? Trots riskerna.

Personligen tycker jag att det låter helt sinnessjukt att ge sig in i något sådant överhuvudtaget. Det är inte inom ramarna för normal nyfikenhet på sex, som man kan ha som ung. Fortfarande enligt mig, då.
Sadomasochism, SM, s/m, S&M
sadomasochism [ˌseɪdəʊˈmæsəkɪzəm], SM, S&M.
"Termen sadomasochism lanserades 1886 av den tyske psykiatern och sexologen Krafft-Ebing (1840-1902) för en parafili som består i att sadistiska och masochistiska handlingar, vanligen starkt ritualiserade, tillgrips av parterna i en sexuell förbindelse för att stimulera den sexuella lusten.

Såg att du frågade om Madsens fru S också höll på med SM.
Kaka söker maka. Det skulle vara väldigt ovanligt att två med olika sexuell läggning lever tillsammans i det moderna samhället. Förr var det ju inte ovanligt att en homosexuell man var gift med en hetrosexuell kvinna till bådas olycka. Tack lov att det inte är så nu för tiden.
Men i din fantasi har väl PM vaniljsex med konen i romantisk ubåtsmiljö på havets botten.Suck!
En parafili uppstår tidigt i livet under de första levnadsåren.
Det behöver inte betyda att folk inte testar det. Av ren nyfikenhet.
Men för PMs del är det en parafili.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in