Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Hur kunde Hagamannen bli fri då, om de är så att han är obotligt psykiskt sjuk och helt säkert kommer att fortsätta med samma typ av brott? Det har han väl dessutom inte gjort - fortsatt med sina brott? Nu talar ni ju emot er själva här, när ni säger att det är livsfarligt att släppa ut dessa förbrytare igen, utan att de måste förvaras tills de blir ålderdomssvaga.
Den springande punkten i fallet vi diskuterar, är dock att vi inte har fått någon diagnos på M ännu. Och jag är som sagt ytterst tvivlande till att en så allvarlig psykisk sjukdom plötsligt ska debutera på en 46-åring. Jag tror att det är något annat.
Hagamannen begick gärningarna då vissa förutsättningar var uppfyllda. D.v.s. det fanns utlösande faktorer, en "logik" eller i vart fall "situationer och förutsättningar" bakom. Det finns det säkert avseende Madsen också.
Men, hagamannens uppsåt var inte att döda (men det var nära i flera fall till följd av våld i kombination med temperaturen ute, det sista fallet finns det dock saker som talar för att han försökte döda kvinnan då hon gjorde kraftigt motstånd). Det handlade om andra saker. Rent juridiskt är han inte en mördare och framförallt har han inte styckat någon.
När det gäller Madsen kan vi nog lugnt konstatera att han haft uppsåt att döda. Han har dessutom styckat kroppen. Mycket talar (tyvärr) också för att han har varit långt mer bestialisk än vad hagamannen var.
Enligt mitt subjektiva tycke hade hagamannen gärna fått sitta på en sluten psykiatrisk avdelning i resten av sitt liv. Men som svensk praxis, omständigheter och lagstiftning är (var) fanns inte tillräckliga skäl för det.
Rent juridiskt har Madsen begått svårare brott än hagamannen. Madsen har visat särskild hänsynlöshet. Han har, vilket är viktigt i sammanhanget, också styckat offret.
Mord kan ske som "infall", något som händer i stunden. De flesta mördare lämnar därefter kroppen, eller försöker dölja den.
Ytterst få mördare styckar sina offer.
Styckningen är något som tar lång tid, kräver planering, verktyg och endera stor mental styrka eller en stor portion likgiltighet.
Att döda en människa innebär att man passerar en mental spärr. Att stycka en människa innebär att man passerar en betydligt större spärr, långt bort på skalan.
Madsen har inte visat någon ånger alls. Han verkar inte tycka att han gjort något större fel.
Sett till rena fakta är Madsen en betydligt "sjukare" människa än hagamannen. Vad den rättspsykiatriska utredningen kommer fram till får vi se, d.v.s. om han är tillräckligt sjuk för att dömas till vård eller vad de nu hittar på.
När det gäller Madsen tror jag att han varit "rejält sned i huvudet" väldigt länge. Inte att detta är något som hänt på senare tid, pga ett slag i huvudet etc. För dessa personer blir det då lätt ett sluttande plan. Vi vet inte säkert om detta är det första mordet han begått eller ej. Är han förstagångsmördare finns det säkerligen en röd tråd med andra händelser i hyfsad närtid som i efterhand skulle kunna ses som "förskalv".