2017-12-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Intressant och lärorikt inlägg, uppskattas!

Det som stör mig betr punkt e är det faktum att det varit knäpptyst om detta, locket på. Däremot dementerades en uppgift som handlade om vad för slags videor(?) som Madsen tittade på, i det fallet var källan en "frisörska som hört detta från en kund"! Märkligt, tycker jag.

Vi får se om det framkommer något nytt - från FB eller annan källa - men i nuläget ser jag punkt d och e som nyckelfrågor, då jag inte utesluter att det finns fler inblandade.

Jag utesluter inte heller att PM kan ha haft någon typ av medhjälpare, jag ser det inte som helt osannolikt faktiskt, men det var nog inte så att kroppen låg på land i en vecka och sen dumpades i havet; det hade rättsläkaren sett utan större problem. Jag säger bara att kroppen nog såg ganska annorlunda ut än typexemplet av en drunknad person som hittats i havet (visst var det dessutom en liten kille som hittade henne?). Antagligen har torson på ena sidan varit exponerad för luft under tiden den flöt i land och sen legat med den sidan upp. Då skulle man kunna tom nästan kunna förutsätta att den hade två färgnyanser - en ’uppåt’ och en ’neråt’. Sen är det ju det att hon har utsatts för så mkt övervåld och skador att blodet har lär ha koagulerat på sätt som man inte ser vid normala dödsfall.
Citera
2017-12-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Tack för ditt stöd men tänk på dig själv så du inte hamnar OT.
För egen del ska jag se bort från världsfrånvända,okunniga,sjuka skriverier hädanefter.
Vad anser du att åtalspunkten "grovt sexuellt övergrepp" betyder?
Och anser du att en så farlig person som PM ska vistas ute i samhället?

* Jag har slutat att ens läsa vissa inlägg. Mår bara dåligt av det.
* Grovt sexuellt övergrepp" är ett mycket svår misshandel och våldtäkt med eller utan tillhyggen, mest med. Den som blivit utsatt kan bli skadad för livet och t.ex aldrig kunna få barn. Eller skadas så svårt i tarmen att de tvingas bära stomi för all framtid.
* Aldrig i livet att en sexualsadist ska vistas ute bland folk igen, eftersom - som både du och jag och många andra här redan vet, inte trorr - är en sån parafili obotlig och dessutom eskalerande. Spärrar man inte in en sån individ så kommer han göra om det, förr eller senare. Finns många exempel på sådana, särskilt i USA finns flera exempel (som ju har ca 350 miljoner invånare och det därför sker där betydligt oftare ). Men vi har vissa här också.
* Sen finns det alltid en ytterst liten klick människor som tycker att det är ok att bete sig så här mot andra. Tänker inte utveckla det igen, men det är gedigna kunskaper jag har om såna här saker...
Citera
2017-12-13, 23:06
Medlem
Citat:
Tack för ditt stöd men tänk på dig själv så du inte hamnar OT.
För egen del ska jag se bort från världsfrånvända,okunniga,sjuka skriverier hädanefter.
Vad anser du att åtalspunkten "grovt sexuellt övergrepp" betyder?
Och anser du att en så farlig person som PM ska vistas ute i samhället?

Vill tillägga som exempel: Hagamannen var en person som var ytterst farlig och skadade kvinnor fruktansvärt illa. Bland annat bet han av örat på ett av sina offer, men det var nog det lindrigaste han gjorde....

Senast idag såg jag en kort dramadokumentär om honom på Youtube. Hade man låtit honom fortsätta så kunde han mycket väl kunnat hamnat i kategorin sexualsadistisk mördare såsom Madsen.

Nu är Hagamannen dock fri, men lever ett svårt liv med många som vill slå honom sönder och samman och folk har också gjort det, bara ett par dar efter han hade muckat från kåken - och i fängelset också.

Dessa brottslingar står inte högt i kurs någonstans.

även om PM är beundrad och omtyckt av ett fåtal så ses hans gärningar som fullständigt vidriga och oacceptablaav de flesta medborgare i vårt land.
Senast redigerad av zilvereko 2017-12-13 kl. 23:08.
Citera
2017-12-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Intressant och lärorikt inlägg, uppskattas!

Det som stör mig betr punkt e är det faktum att det varit knäpptyst om detta, locket på. Däremot dementerades en uppgift som handlade om vad för slags videor(?) som Madsen tittade på, i det fallet var källan en "frisörska som hört detta från en kund"! Märkligt, tycker jag.

Vi får se om det framkommer något nytt - från FB eller annan källa - men i nuläget ser jag punkt d och e som nyckelfrågor, då jag inte utesluter att det finns fler inblandade.

Sen är det en annan sak som stör mig. Visst hittades hennes underkläder på båten? Varför sparade han dem till sist, varför dumpade han inte allting samtidigt när han röjde? Det känns ju om något som en trofé som han verkligen ville ha kvar, in i det längsta. Och sen gillade han film, det vet vi, men båda mobiler är borta. Känns ju som att han gärna hade velat filma delar, och lägga till sin samling, och då borde hans mobil också varit någonting han väntade in i det sista med att göra sig av med. Så var är den? När gjorde han sig av med den? Och finns den någonstans eller hos någon?
Senast redigerad av lifeinplastic 2017-12-13 kl. 23:13.
Citera
2017-12-13, 23:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vill tillägga som exempel: Hagamannen var en person som var ytterst farlig och skadade kvinnor fruktansvärt illa. Bland annat bet han av örat på ett av sina offer, men det var nog det lindrigaste han gjorde....

Senast idag såg jag en kort dramadokumentär om honom på Youtube. Hade man låtit honom fortsätta så kunde han mycket väl kunnat hamnat i kategorin sexualsadistisk mördare såsom Madsen.

Nu är Hagamannen dock fri, men lever ett svårt liv med många som vill slå honom sönder och samman och folk har också gjort det, bara ett par dar efter han hade muckat från kåken - och i fängelset också.

Dessa brottslingar står inte högt i kurs någonstans.

även om PM är beundrad och omtyckt av ett fåtal så ses hans gärningar som fullständigt vidriga och oacceptablaav de flesta medborgare i vårt land.

Hur kunde Hagamannen bli fri då, om de är så att han är obotligt psykiskt sjuk och helt säkert kommer att fortsätta med samma typ av brott? Det har han väl dessutom inte gjort - fortsatt med sina brott? Nu talar ni ju emot er själva här, när ni säger att det är livsfarligt att släppa ut dessa förbrytare igen, utan att de måste förvaras tills de blir ålderdomssvaga.

Den springande punkten i fallet vi diskuterar, är dock att vi inte har fått någon diagnos på M ännu. Och jag är som sagt ytterst tvivlande till att en så allvarlig psykisk sjukdom plötsligt ska debutera på en 46-åring. Jag tror att det är något annat.
Citera
2017-12-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur kunde Hagamannen bli fri då, om de är så att han är obotligt psykiskt sjuk och helt säkert kommer att fortsätta med samma typ av brott? Det har han väl dessutom inte gjort - fortsatt med sina brott? Nu talar ni ju emot er själva här, när ni säger att det är livsfarligt att släppa ut dessa förbrytare igen, utan att de måste förvaras tills de blir ålderdomssvaga.

Den springande punkten i fallet vi diskuterar, är dock att vi inte har fått någon diagnos på M ännu. Och jag är som sagt ytterst tvivlande till att en så allvarlig psykisk sjukdom plötsligt ska debutera på en 46-åring. Jag tror att det är något annat.

Han mördade ingen och fick 14 år, ute efter 12. Bedömdes ej som psykiskt sjuk. Ur lagens mening var han ej sjuk. Däremot ses han som sjuk i allmänhetens ögon , men det är en helt annan sak.
Citera
2017-12-13, 23:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han mördade ingen och fick 14 år, ute efter 12. Bedömdes ej som psykiskt sjuk.

Varför drog du in honom i diskussionen då, om du INTE menar att han har samma diagnos som M har enligt dig? Blir ju som att jämföra äpplen med päron.

Dessutom skrev du, om Hagamannen:

Citat:
Citera
2017-12-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag utesluter inte heller att PM kan ha haft någon typ av medhjälpare, jag ser det inte som helt osannolikt faktiskt, men det var nog inte så att kroppen låg på land i en vecka och sen dumpades i havet; det hade rättsläkaren sett utan större problem. Jag säger bara att kroppen nog såg ganska annorlunda ut än typexemplet av en drunknad person som hittats i havet (visst var det dessutom en liten kille som hittade henne?). Antagligen har torson på ena sidan varit exponerad för luft under tiden den flöt i land och sen legat med den sidan upp. Då skulle man kunna tom nästan kunna förutsätta att den hade två färgnyanser - en ’uppåt’ och en ’neråt’. Sen är det ju det att hon har utsatts för så mkt övervåld och skador att blodet har lär ha koagulerat på sätt som man inte ser vid normala dödsfall.
https://www.metro.se/artikel/r%C3%A4ttsl%C3%A4karen-det-h%C3%A4r-h%C3%A4nder-i-kroppen-n%C3%A4r-du-d%C3%B6tt-xr
"Kroppens förruttnelse har förenklat tre färger. Vit, grön och brun. En person som nyligen avlidit eller en kropp som läggs i vatten ser vit ut, en kropp som ligger i rumstemperatur blir grön och en kropp som ligger i svalare temperatur blir brun."
Kroppen flöt väl i land som den flutit i vattnet. Dvs med ena sidan upp.Det var sval temperatur och tydligen går det där ganska fort. Enligt Jens Möller så visar den kartlagda ubåtsrutten att ubåten ej varit i land på hela tiden. Så den där medhjälparen simmade ut till ubåten på natten då eller?
Citera
2017-12-13, 23:32
Medlem
Citat:
https://www.metro.se/artikel/r%C3%A4ttsl%C3%A4karen-det-h%C3%A4r-h%C3%A4nder-i-kroppen-n%C3%A4r-du-d%C3%B6tt-xr
"Kroppens förruttnelse har förenklat tre färger. Vit, grön och brun. En person som nyligen avlidit eller en kropp som läggs i vatten ser vit ut, en kropp som ligger i rumstemperatur blir grön och en kropp som ligger i svalare temperatur blir brun."
Kroppen flöt väl i land som den flutit i vattnet. Dvs med ena sidan upp.Det var sval temperatur och tydligen går det där ganska fort. Enligt Jens Möller så visar den kartlagda ubåtsrutten att ubåten ej varit i land på hela tiden. Så den där medhjälparen simmade ut till ubåten på natten då eller?

Jag förstår inte vad du menar? Jag har ju genomgående försökt förklara varför den kriminaltekniska undersökningen - så vitt vi vet - talar emot teorin om dödsfall på land och tredje person på båt. Jag har också försökt förklara att kroppar som legat i vatten inte alltid måste vara vita. Men däremot ser jag det inte som osannolikt att PM i någon eller några delar av sin gärning fått hjälp. Finns det något som utesluter det eller?
Citera
2017-12-13, 23:43
Medlem
Citat:
Det är väl bra med någon som har egen erfarenhet själv i denna tråden. Jag vet bara vad jag sett på tv.
Så då får man passa på och fråga dig då. Tror du att du skulle tilltalas av utbudet på klubben Manifest?
Har det där med faketortyr och fakemord någonting alls med BDSM att göra.Tror du att de som har den läggningen tilltalas av det? Kanske en gång av nyfikenhet? Men att hålla till där jämt?
Jag kan ju inte tänka mig att det är så. Men jag har ingen egen erfarenhet av sådant. Jag har bara haft burfåglar som var ena riktiga swingers
Ska försöka fatta mig kort om detta.Det är ett tag sen jag var aktiv inom detta , dom flesta av oss är väl någon gång i livet lite nyfikna på sånt vi inte känner till och vill prova på något nytt. Ja jag skulle kunna tilltalas av utbudet på klubben.
Har aldrig nånsin hört att fakemord el.tortyr har något med Bdsm att göra, tror inte heller att människor med den läggningen tilltalas av detta. Tvärtom egentligen eftersom utövande av bdsm kräver väldigt mkt kommunikation och ömsesidig respekt för varandra .Ordet tortyr för mig är något väldigt negativt där det är en människas vilja som styr och det är alltså tvärtemot vad bdsm står för. Sedan finns det ju väldigt många olika grenar av bdsm men som sagt tortyr ingår absolut inte i det enligt mig.Väldigt kort sammanfattning och mina åsikter
Citera
2017-12-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag förstår inte vad du menar? Jag har ju genomgående försökt förklara varför den kriminaltekniska undersökningen - så vitt vi vet - talar emot teorin om dödsfall på land och tredje person på båt. Jag har också försökt förklara att kroppar som legat i vatten inte alltid måste vara vita. Men däremot ser jag det inte som osannolikt att PM i någon eller några delar av sin gärning fått hjälp. Finns det något som utesluter det eller?
Det fetade: Ja tex polisens utredning.Om du läst på tråden hade du vetat att detta ämne stötts och blötts för länge sedan.
Och någon medhjälpare kan inte trollas fram.Hela gärningen tog plats från början till slut på Öresund.
Om en medhjälpare gömt sig ombord, hur försvann denna okända medgärningsman från ubåten till land helt obemärkt?
Citera
2017-12-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Hagamannen begick gärningarna då vissa förutsättningar var uppfyllda. D.v.s. det fanns utlösande faktorer, en "logik" eller i vart fall "situationer och förutsättningar" bakom. Det finns det säkert avseende Madsen också.

Men, hagamannens uppsåt var inte att döda (men det var nära i flera fall till följd av våld i kombination med temperaturen ute, det sista fallet finns det dock saker som talar för att han försökte döda kvinnan då hon gjorde kraftigt motstånd). Det handlade om andra saker. Rent juridiskt är han inte en mördare och framförallt har han inte styckat någon.

När det gäller Madsen kan vi nog lugnt konstatera att han haft uppsåt att döda. Han har dessutom styckat kroppen. Mycket talar (tyvärr) också för att han har varit långt mer bestialisk än vad hagamannen var.

Enligt mitt subjektiva tycke hade hagamannen gärna fått sitta på en sluten psykiatrisk avdelning i resten av sitt liv. Men som svensk praxis, omständigheter och lagstiftning är (var) fanns inte tillräckliga skäl för det.

Rent juridiskt har Madsen begått svårare brott än hagamannen. Madsen har visat särskild hänsynlöshet. Han har, vilket är viktigt i sammanhanget, också styckat offret.

Mord kan ske som "infall", något som händer i stunden. De flesta mördare lämnar därefter kroppen, eller försöker dölja den.

Ytterst få mördare styckar sina offer.

Styckningen är något som tar lång tid, kräver planering, verktyg och endera stor mental styrka eller en stor portion likgiltighet.

Att döda en människa innebär att man passerar en mental spärr. Att stycka en människa innebär att man passerar en betydligt större spärr, långt bort på skalan.

Madsen har inte visat någon ånger alls. Han verkar inte tycka att han gjort något större fel.

Sett till rena fakta är Madsen en betydligt "sjukare" människa än hagamannen. Vad den rättspsykiatriska utredningen kommer fram till får vi se, d.v.s. om han är tillräckligt sjuk för att dömas till vård eller vad de nu hittar på.

När det gäller Madsen tror jag att han varit "rejält sned i huvudet" väldigt länge. Inte att detta är något som hänt på senare tid, pga ett slag i huvudet etc. För dessa personer blir det då lätt ett sluttande plan. Vi vet inte säkert om detta är det första mordet han begått eller ej. Är han förstagångsmördare finns det säkerligen en röd tråd med andra händelser i hyfsad närtid som i efterhand skulle kunna ses som "förskalv".
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-12-13 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in