Citat:
Ursprungligen postat av
kugutt
Frågan om Wall och Madsen hadde träffats förut är faktiskt mycket interessant. Jag har hela tiden haft en känsla att det finns en "x factor" i denna saken.Något som kan venda upp och ner på hela skiten. Detta är ju redan från början en kriminalgåta där fakta övergår fiction.
Du anar en X-faktor! Jo, jag tänker i samma banor. Det finns definitivt ett antal frågetecken som måste rätas ut innan pusslet är lagt.
Jag är väl medveten om att flera av FB-tribunalens jurymedlemmar redan avkunnat domen och nu otåligt väntar på att bilan ska falla och huvudet rulla. Detta till trots så tycker jag att det är viktigt att titta närmare på vad som ev kan tala till PM:s fördel.
Några punkter som jag finner anmärkningsvärda och som måste få en trovärdig förklaring är bl a:
a. Varför lägga ut inför publik, med KW exponerad stående i tornet, om nu PM hade för avsikt att mörda/våldta under färden?
b. Var PM och KW bekanta sedan tidigare? Detta har diskuterats i tråden men inte blivit klarlagt, såvitt jag vet.
c. Var pojkvännen - innan avfärd - informerad om att det ingick 1 eller flera dyk i den planerade seglatsen?
d. Varför företa en så lång och spektakulär tur (nära att krocka med annat fartyg) om destinationen inte var förutbestämd i tid och rum? Inget utesluter att en 3:e part mötte upp enl en tidigare överenskommelse då förutsättningarna fanns; en gummimåt syns inte på radarn och avståndet till land var hanterbart + att allt kunde ske i skydd av mörker.
e. Enligt 2 vittnen (upphittaren + 1 person) hade den upphittade kroppen en ljusbrun färgton, vilket faktiskt talar emot att det var KW som hittats.
f. Försvarsadvokaten Betina Hald Engmark hävdade att PM var "lättad" när kroppen hittades. Varför var PM lättad, pga av punkt e?
g. Vittnesutsagorna om torsons ljusbruna färg har aldrig kommenterats av polisen, till skillnad från uppgifterna om en kjedja samt avsaknaden av armar, underben och huvud. Varför ingen kommentar angående den ljusbruna färgtonen när källan är densamma och uppgiften cirkulerat i media i ett tidigt skede?
h. När PM steg iland var han iklädd en (som jag uppfattar det) helt torr overall, trots att han strax innan simmat från u-båten till "räddningsbåten". Var och när bytte han till den torra overallen- i räddningsbåten? Om så var fallet; hur kom det sig att det fanns en overall (med intorkat blod som matchade torson) tillgänglig och som dessutom var av samma typ och storlek som de PM nästan alltid bar? Vem fanns ombord i räddningsbåten och var kom den ifrån?