2017-12-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Under Madsens ungdomsår kan man se många riskfaktorer. Dels det som måste präglat honom som liten med uppenbar osämja mellan föräldrarna, skilsmässan, sporadiska möten med halvbröderna och modern samt den ensidiga uppväxten med en äldre konservativ far som var nazistvänlig och krigsintresserad.

Hans ungdomsår tycks vara präglade av hans intresse för sprängämnen och raketer. Exempel som framgår av Djursings bok som jag förstått t.ex. de jag nämner nedan.

Tidig oräddhet, behov av spänning liksom ansvarslöshet. Som när han experimenterade med sina raketer med hemmagjort bränsle, som han skaffade ingredienser till via ett påhittat firmanamn (olagligt) samt olovligen sköt upp raketerna från skolgårdens (fotfolls?)plan. Vid ett tillfälle skadades han sig själv som kunde blivit allvarligt. Det hindrade honom dock inte från att fortsätta. Att andra också kunde bli skadade av hans experimenterande tycks aldrig föresvävat honom. Jag tror att en av hans lärare dock hade det i åtanke då han rådde honom att satsa mera på att ubåtar, där fanns det mera pengar och uppmärksamhet att finna. Så PM ändrade då inriktning.

Huruvida det sammanföll med att PM blev utkastad ur Raketföreningen vet jag inte.

Hans erfarenhet av sociala aktiviteter finns det inga andra spår av. Under den perioden i vart fall inga jag känner till.

EDIT. Att Madsen medverkat starkt i Djursings bok är nog ett understatement. Men i retrospektiv kan man läsa den med andra ögon.

Självklart. Djursing hade nog inte fått svar om han hade ställt djupare frågor till PM. Men Djursing håller nu på med en ny bok om PM, så vi får väl se vad han har rotat fram den här gången. Antar att det finns en ocean att gräva ur.
Senast redigerad av zilvereko 2017-12-12 kl. 20:19.
Citera
2017-12-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ok tack för gissningen.

Jag skiter egentligen hur det ser ut med muslimer på svenska fängelser. Jag tror inte att de har nån större respekt för sexmördare, jag är bara less på användare som påstår saker utan att ens försöka hålla sig till verkligheten.

Frågan är hur Madsen kommer bli behandlad när han väl hamnar på ett danskt fängelse. Så vitt jag har förstått är avskyn för dessa män rätt stor innanför murarna. Jag hoppas att Madsen har en djup, plågsam och befogad oro för vad som kommer hända honom.

Kommer det då någon flane och påstår att han kommer åtnjuta respekt pga muslimer är i majoritet och de gillar sexmördare så förväntar jag mig något som stöder detta.

Först och främst, om Peder Madsen döms för detta så blir det nog inte till fängelse utan till "forvar" på Herstedvester. Förvar finns inte i Sverige, och det är dit danskarna skickar sina värsta exemplar, typ barnmördare, våldtäktsmän, tunga våldsbrottslingar och mördare, som man anser vara för farliga för att komma ut i samhället. De får således inget tidsbestämt straff, utan kan potentiellt sitta tills de dör. Demografin på Herstedvester kan jag ingenting om, men med tanke på klientelet kommer Peder Madsen knappast sticka ut som en särskilt främmande fågel.

Men jag fattar vad du menar!
Citera
2017-12-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nu drar du in ett av Nordens tyngsta justitiemord i tråden. Det är riskabelt och OT-varning hänger hotande i luften.

Förutom att det rör sig om likstyckning i båda fallen finns få likheter. Wall var synnerligen ordentlig, medan da Costa var en prostituerad knarklangare.

Walls baneman presenterade sig direkt. Da Costas baneman är för evigt okänd.

Walls kropp bär entydiga spår efter sexuellt våld. Da Costas kropp var efter döden svårtolkad.

Da Costa kände fö en psykopat som arbetade precis vid båda fyndplatserna (!), på Karlbergsvägen 66 och Eugeniavägen 25.

Han hade kontor på båda adresserna.

Bara så du vet...

Du Mona, poängen är att man kan ha konstaterats ha begått griftefrid (via styckning eller you name it), men uppfyller man inte rekvisiten för mord även i fall då det kan tyckas rätt uppenbart att samma person både mördade och sen skändade kroppen, så kan man inte dömas för morddelen. It happens. Nu tror inte jag att det kommer hända i Kim Wall-fallet eftersom polis och åklagare hittills har gjort ett ypperligt jobb med att stärka upp alla delar avseende uppsåtligt dödande.
Citera
2017-12-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Fast så här: tänk om PM hade varit en heterosexuell kvinna, med helt oanstligt förflutet. Om vi antar samma tekniska bevisning som finns i dagsläget, tror ni verkligen att det hade varit lika lätt att få till en fällande dom mot hennes nekande? Det tror inte jag; PMs historia och bakgrund är grundläggande för åklagarens framställan; han bygger ju sitt fall på att detta är ett sexualsadistiskt mord. Då blir det ju så klart oerhört avgörande att visa att det är just sånt här PM fantiserat om länge, och att han (i alla fall i mer begränsad omfattning) faktiskt också utövat sexualsadism samt att han till och med innehaft filmer som visat riktiga kvinnomord. Detta är liksom inte en person som en dag fick en psykos och bestämde sig för att döda, utan detta har PM ruminerat över länge.

Precis. Tankarna har funnits där länge och eskalerat. Till slut gjorde han det han så hett önskade. Jag tror att han var tillräckligt medveten om vad han gjorde, men att ha kunnat avstyra sina heta önskningar. Men det gjorde han inte. Därför är det extra hemskt.

Men kanske får vi så småningom veta att han faktiskt är helt sjuk i huvudet och hade en psykos vid mordtillfället? Kanske även nu? I så fall blir han inlåst i alla fall , men inte på kåken.
Citera
2017-12-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
1. ? Jag har ju sagt hela tiden att de som besöker bdsm-tillställningar knappast är överrepresenterade när det kommer till vålds- eller sexualbrott. (Gissning som jag håller fast vid till motsatsen bevisas.)

2. Nej du vet hur det är med ironi på forum: det är sällan den går fram. Jag har sett inlägg av andra i den här tråden jag önskar var skrivna med ironi, men som är på fullt allvar.
1. Andras gissningar kallar du föraktfullt för "fördomar".
2. Jag känner dina åsikter och du känner mina. Jag tycker att du ska läsa om inlägget långsamt och innantill samt ta dig tid att läsa mitt "bättre förslag" obs! länken.Jag tror att det även är något som skulle hjälpa personer med Madsens läggning/störning.
Citera
2017-12-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis. Tankarna har funnits där länge och eskalerat. Till slut gjorde han det han så hett önskade. Jag tror att han var tillräckligt medveten om vad han gjorde, men att ha kunnat avstyra sina heta önskningar. Men det gjorde han inte. Därför är det extra hemskt.

Men kanske får vi så småningom veta att han faktiskt är helt sjuk i huvudet och hade en psykos vid mordtillfället? Kanske även nu? I så fall blir han inlåst i alla fall , men inte på kåken.

Istället gick han All In. Medvetet. Han såg sin chans och tog den. Tror inte han hade gjort det utan att han känt sig förvissad om att han skulle klara sig. Men vem vet?

Intressant att läsa åtalet och påföljden.
Citera
2017-12-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja jag blir helt chockad och undrar vem "man" är? Har "man" helt missat 10 stick runt könsorganet och 4 stick i vaginan? Har "man" helt missat att PM sitter häktad misstänkt för sexbrott med särskilt försvårande omständigheter? Eftersom "man" hoppas att det stannar vid griftefridsbrott... Skrämmande läsning som du säger.
Inte missat. Det kallas förträngning. Psykets försvarsmekanism för att rädda det egna "jaget" från att få sina illusioner om charmtrollet Madsen krossade. (Även om PM är människa också naturligtvis, med en del trevliga sidor.)
Citera
2017-12-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Inte missat. Det kallas förträngning. Psykets försvarsmekanism för att rädda det egna "jaget" från att få sina illusioner om charmtrollet Madsen krossade. (Även om PM är människa också naturligtvis, med en del trevliga sidor.)

Jag gör så här: vissa inlägg läser jag inte alls numera, för det får mig bara att må dåligt. För att slippa sån skit - och för att slippa bli avstängd på Flashback ytterligare en vecka, så scrollar jag bara vidare till andra som har vettet i behåll. Som är vid sina sinnens fulla bruk.
Citera
2017-12-12, 20:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
1. Andras gissningar kallar du föraktfullt för "fördomar".
2. Jag känner dina åsikter och du känner mina. Jag tycker att du ska läsa om inlägget långsamt och innantill samt ta dig tid att läsa mitt "bättre förslag" obs! länken.Jag tror att det även är något som skulle hjälpa personer med Madsens läggning/störning.

Nej det gör jag inte. Det handlar om hur man presenterar sina teorier. Det finns folk här som påstår att saker ligger till på det ena eller andra sättet, och hänvisar till något slags fakta, som i mina öron låter helt orimlig. Aldrig får man någon som helst källa till det där faktumet, och det är uppenbart att det bara var nåt som vederbörande så att säga drog ur röven just i stunden för att underbygga sin bisarra gissning.

2. Nej tack, jag tror på dig när du säger det var ironiskt menat.
Citera
2017-12-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skönmålar honom inte, jag försöker se både hans dåliga och hans bra sidor. Detta med sexklubbarna ser jag som försvårande t.ex., som ett mycket dåligt tecken - men det verkar inte ni politiskt korrekta här göra. För att det är inne nu att människor ska få leva ut alla sina märkliga böjelser utan kritik. Hans goda sidor är ju att han är begåvad inom naturvetenskap och teknik, är flitig, målmedveten och kan inspirera andra. Hans raketprojekt kanske inte skulle ha gett mänskligheten något oundgängligt i sig, men det lockar nya ungdomar att plugga teknik och naturvetenskap, och det behövs ju. Alla kan inte bli fotomodeller, programledare eller bloggare. Om jag får citera det andra forumet igen, så var det många unga killar där, som pluggar till något inom teknik, rymd eller sjöfart nu, som skrev att Madsen varit deras idol under uppväxten...
Vilket är det här andra forumet som du pratar om? Antar att det är samma forum där det enligt dig fanns många som tyckte att Madsen borde släppas fri, så skulle vara kul att läsa hur de resonerar...

Och om man letar efter förebilder inom teknik finns det bra många att välja på - Fug-esang, Daniel E-, Haw-ings, Ulf Daniels-on, Richard Fey-man - som inte visat sig vara sinnesjuka styckmördare. Censurerar namnen för känns dumt att låta den här tråden komma upp om man googlar efter dom.
Citera
2017-12-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ja, allt utom heteronormativt och friskt frikyrkosex bör förbjudas. Point taken.

Oavsett om bdsm-kretsar kan dra till sig weirdos (och då menar jag inte såna som gillar annat än frikyrkosex, utan riktiga weirdos som mördar-Madsen) är väl just den självklara gränsen samtycke. Dvs: man tycker att det är gött att leva ut sina fantasier med andra som gillar samma sak. Det är ju inte så att en snubbe som ofta får oralsex av sin fru hemma plötsligt börjar trycka in snorren i munnen på random folk för det. Lika lite tror jag att gemene bdsm:are börjar puckla på eller tortera icke-samtyckande i sin omgivning.

Och: den självklara upptrappningsstegen som ni moralister tar upp är tveksam. Man kan förmodligen gilla att smiska någon utan att det obönhörligt slutar med att man vill go medieval on their ass. Eller att uppskatta att bli bunden med en gagball i munnen utan att sluta med att vilja bli fastkättjad och halstrad över öppen eld.
Triggers, belöningssystem, fine. Men det gäller ju oss alla. Och det är ju inte generellt så att man per definition måste få mer och mer extrema saker för att bli tillfredsställd. Då kan man ju tänka sig att dom där sunda, heteronormativa frikyrkosexparen är rätt så jävla megakinky när dom närmar sig guldbröllopsdagen.
Tack för ett bra inlägg!
Det där romantiska sexet i missionärsställning mellan rena lakan kanske varar i två år när man är nyförälskade.
Då är det kanske tillräckligt tillfredställande med närhet och passionen man känner för partnern.
Men det krävs fantasi och ansträngning av båda parter för att hålla liv i sexlivet efter det.
Annars dör nog sexlivet ut och leder till ett "vitt äktenskap" med tiden, om det är mer besvär än tillfredställelse.
Så det är nog fullständigt normalt att allas sexliv blir mer och mer avancerat med tiden. Annars skulle det väl inte stå i
pressen en massa sextips var och varannan vecka heller."Få nytändning"och"Tio nya ställningar som kryddar samlivet"osv.

Obs. Allt samtycke är ej lagligt.Vad jag läst räknas sexualsadism ej som sjukdom om det är med samtycke.
Men det gäller ej samtycke till mord. Mannen som skar av sin älskares penis med samtycke,
(finns inspelat på video att det var med samtycke) dömdes för vållande till annans död tex.
Så har Madsen funnit ett frivilligt mordoffer på Manifest tex så är det naturligtvis olagligt.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-12 kl. 21:09.
Citera
2017-12-12, 22:50
Medlem
Hade varit lite intressant att höra av någon från bdsm kulturen vad dom anser om alla åsikter angående ev. påverkan av detta på Madsen. Kanske ses som ot men det är mkt diskussion om just detta i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in