2017-12-12, 15:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är vedertagen vetenskap. Du kan kolla här, särskilöt från sid 15 - 16 och framåt:

http://www.sakkyndig.com/psykologi/artvit/gavelli2013.pdf

Sidorna du hänvisar till handlar ju till största delen om metod?

Studiens mål är inte heller att se hur många psykopater som plågat djur, utan om psykopati kan identifieras hos barn och ungdomar. De nämner att ett vanligt tecken är att grymheter mot djur förekommer, men inte exakt hur vanligt (jag skummade iof bara).

Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nej, naturligtvis inte. Det beräknas väl att mindre än 2% av populationen har ägnat sig åt att plåga djur, och andelen med antisocialpersonlighetsstörning är nog ännu lägre. Sen vet vi inte heller ens om PM är psykopat, han kanske är sociopat? De flesta psykopater lever helt osynliga ibland oss. Däremot vet vi att bland människor som utför den här typen av brott, hittar man ofta indikatorer i barndomen (som t.ex. en kraftig överrepresentation av djurplågeri). Det är en riskfaktor, inget annat. Men det finns definitivt en korrelation.

Nu är jag med dig.
Citera
2017-12-12, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vari psykopati ingår ja. Men har verkligen de flesta psykopater torterat djur?

Studien är gjord på 48 dömda fångar som tidigt ägnat sig åt att plåga djur. Det säger ingen om alla psykopater som finns där ute.

Här är en, tycker jag, intressant och ny artikel om psykopati som även tar upp den forskning som bedrivs i Sverige ang barn/psykopatiska drag.https://www.forskning.se/2017/10/11/charmen-med-en-psykopat/

Tar med lite från artikeln:
I Sverige saknas det till och med forskning på hur många som uppfyller de medicinska kriterierna för psykopati. (Oj, tänker jag då...)

– I en studie har vi preliminära resultat som indikerar att den absoluta majoriteten barn i en icke-klinisk samhällsgrupp, har en väldigt låg grad psykopatiska drag men att det i varje årskull finns en liten grupp barn, lite under en procent, med egenskaper som känslokyla, brist på ånger eller impulsivitet
Karolina Sörman understryker dock att bara för att barn har vissa egenskaper behöver det inte alls betyda att de sedan utvecklar psykopati som vuxna.
Forskningsgruppen studerar även vilka som är de viktigaste risk- och skyddsfaktorerna. Exempel på riskfaktorer hos barn är tidig oräddhet, så kallad fearlessness, att man har ett svårhanterligt temperament eller tidig trotsighet. Det i kombination med en otrygg hemmiljö, exempelvis att föräldrarna har psykiska problem eller missbrukar, ökar risken för att utveckla psykopati.
Risk- och skyddsfaktorer är både biologiska, miljömässiga och sociala. Vad som gör det komplext att förutspå vem som kommer att utveckla psykopati eller inte, är att utvecklingsvägarna ser väldigt olika ut.
Citera
2017-12-12, 15:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Här är en, tycker jag, intressant och ny artikel om psykopati som även tar upp den forskning som bedrivs i Sverige ang barn/psykopatiska drag.https://www.forskning.se/2017/10/11/charmen-med-en-psykopat/

I Sverige saknas det till och med forskning på hur många som uppfyller de medicinska kriterierna för psykopati. (Oj, tänker jag då...)

– I en studie har vi preliminära resultat som indikerar att den absoluta majoriteten barn i en icke-klinisk samhällsgrupp, har en väldigt låg grad psykopatiska drag men att det i varje årskull finns en liten grupp barn, lite under en procent, med egenskaper som känslokyla, brist på ånger eller impulsivitet
Karolina Sörman understryker dock att bara för att barn har vissa egenskaper behöver det inte alls betyda att de sedan utvecklar psykopati som vuxna.
Forskningsgruppen studerar även vilka som är de viktigaste risk- och skyddsfaktorerna. Exempel på riskfaktorer hos barn är tidig oräddhet, så kallad fearlessness, att man har ett svårhanterligt temperament eller tidig trotsighet. Det i kombination med en otrygg hemmiljö, exempelvis att föräldrarna har psykiska problem eller missbrukar, ökar risken för att utveckla psykopati.
Risk- och skyddsfaktorer är både biologiska, miljömässiga och sociala. Vad som gör det komplext att förutspå vem som kommer att utveckla psykopati eller inte, är att utvecklingsvägarna ser väldigt olika ut.

Precis. Termen psykopat är så luddig att det är svårt att ens använda den på ett vettigt sätt.

Men nu släpper jag detta sidospåret innan moderatorn kommer in och varnar för off topic.
Citera
2017-12-12, 15:17
Medlem
Citat:
Sidorna du hänvisar till handlar ju till största delen om metod?

Studiens mål är inte heller att se hur många psykopater som plågat djur, utan om psykopati kan identifieras hos barn och ungdomar. De nämner att ett vanligt tecken är att grymheter mot djur förekommer, men inte exakt hur vanligt (jag skummade iof bara).

Nu är jag med dig.

Var du än läser om forskning om tidiga beteenden hos psykopater hittar du samma sak
. Barn får dock inte klassas som psykopater, i.a.f inte i Sverige.

"Trotssyndrom", kallas det för mindre barn när vissa beteenden gått över gränsen, "Uppförandestörning" hos ungdomar/tonåringar, eftersom just tonåringar kan uppvisa psykopatiska drag utan att för den skull vara eller bli det som vuxna. (Det vet alla som varit tonårsföräldrar). Vissa beteenden växer bort. Men hos vissa gör det alltså inte det.

Om de här beteenden kan du läsa i "diagnosbibeln" DSM 4 eller DSM 5. Den används av psykiatriker över (nästan) hela världen.

Först vid 18 års ålder får man sätta diagnoser, som t.ex ASP/Psykopati eller narc/psykopati.

Det här är inget inget jag tror, det är vad jag har läst och lärt under många års studier.
Citera
2017-12-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hans bror har någon gång berättat om att PM uttryckt stor sorg över en skadad fågel som dog (menande att PM därför aldrig skulle kunna skada en människa). Kan, för mitt vidkommande, lika väl tyda på motsatsen.

En person som PM utan egen förmåga att själv känna empati har lärt sig härma mänskligt beteende och påpekar därför egna händelser där han ger uttryck för sådana.

Ja, de flesta vanliga mänskliga beteenden härmas av en psykopat. Det är därför de ofta är så framgångsrika. I själva verket föraktar de vanlig mänsklighet, som de ser som svagheter. Bl.a PM har ju visat vad han tycker om hänsyn och empati.
Senast redigerad av zilvereko 2017-12-12 kl. 15:41.
Citera
2017-12-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

Medan jag tänker ’oj, det är nog tur att det saknas svensk forskning på området’ Vi har inte direkt så bra track-record, speciellt inte inom kriminalpsykologin. Det är sant att många av dom där termerna är luddiga, samt dessutom definieras olika i olika länder. Därmed inte sagt att det inte går att extrapolera någonting vettigt överhuvudtaget ur studierna.
Citera
2017-12-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, de flesta vanliga mänskliga beteenden härmas av en psykopat. Det är därför de ofta är så framgångsrika. I själva verket föraktar de vanlig mänsklighet. Bl.a PM har ju visat vad han tycker om hänsyn och empati.

Jag håller med om detta, och det är en av anledningarna till att jag själv tycker PM-fallet är så intressant. Jag tycker han nästan är ett text-book example på någon med APD. Ofta kan man ju se denna typ av beteende i samhället, men de korsar sällan gränsen på det sätt PM gjort. Och det är väl antagligen pga att han utöver sin APD är sexualsadist - not a good combo
Citera
2017-12-12, 15:55
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att man kan ställa upp två satser som båda är sanna:

1. Alla som ägnar sig åt BDSM urartar inte till att tortera eller mörda med sexuella förtecken

2. Alla som urartar till att tortera eller mörda med sexuella förtecken, har gått vägen genom "snällare" BDSM. Åtminstone i fantasin med hjälp av porrfilm, liveshower o.s..

Så man kan säga, att om samhället tillhandahåller (eller tillåter klubbar, miljöer, filmproducenter o.s.v. som tillhandahåller) "näring" till gruppen i punkt 1, så bereder samhället samtidigt vägen för punkt 2. Frågan är då vad som är viktigast: att grupp 1 får det de önskar och begär, eller att tortyren och morden i grupp 2 undviks så långt det är möjligt? Sedan när ett tortyrmord väl har skett, så är det ju för sent att skrika om hårda och omänskliga straff för gärningsmannen, det ändrar inget till det bättre - det hade varit mycket bättre att stämma i bäcken...

Det MÅSTE ju för övrigt vara en avvikelse att koppla ihop sex med dominans, tortyr, smärta, död... allt sådant. Man behöver inte vara kristen för att anse det, även om man tror på Evolutionen så ser man ju att detta inte kan vara naturens mening med sex. Då skulle livet inte ha gått vidare.

Det skulle för övrigt vara intressant med forskning om hur ofta dessa människor trappar upp, tills de hamnar inom det farliga och kriminella. Men jag gissar att sådan forskning inte får göras av samma anledning som man inte får forska på orsakerna till homosexualitet: att dessa människor kan bli kränkta, att man inte ens får antyda att det är något konstigt eller fel. Det ska bara accepteras. Dessutom skulle det förstås vara svårt att forska på, p.g.a. folk inte skulle vilja ställa upp. Och p.g.a. att det finns ett stort mörkertal.

Sorry, men ditt resonemang är lika fräscht nu som det var när Siewert Öholm förfasade sig över hårdrock, eller Studio S diskuterade videovåld. Om det inte vore så OT skulle jag gärna vika ut (den självklara) texten kring varför.
Sen: 'naturens mening'...har naturen en sådan? Kan naturen vilja saker, driva på ungefär som...Gud? Om du använder evolution som ett argument mot 'avvikande sexualitet ' kanske du ska lära dig vad evolution egentligen innebär. Och jodå: homosexualitet funkar alldeles utmärkt i en evolutionär kontext. Du vet att det bögas utav helvete i naturen va? Elefanter, delfiner, svanar, ekorrar...det är en jävla omoral överallt. Ändå lyckas på något sätt arterna fortleva. Naturen är allt smart!
Citera
2017-12-12, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Sorry, men ditt resonemang är lika fräscht nu som det var när Siewert Öholm förfasade sig över hårdrock, eller Studio S diskuterade videovåld. Om det inte vore så OT skulle jag gärna vika ut (den självklara) texten kring varför.
Sen: 'naturens mening'...har naturen en sådan? Kan naturen vilja saker, driva på ungefär som...Gud? Om du använder evolution som ett argument mot 'avvikande sexualitet ' kanske du ska lära dig vad evolution egentligen innebär. Och jodå: homosexualitet funkar alldeles utmärkt i en evolutionär kontext. Du vet att det bögas utav helvete i naturen va? Elefanter, delfiner, svanar, ekorrar...det är en jävla omoral överallt. Ändå lyckas på något sätt arterna fortleva. Naturen är allt smart!
Det finns forskning som visar att det till och med en evolutionär fördel med homosexualitet.
Citera
2017-12-12, 16:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Sorry, du sysslar inte med något analyserande. Det du sysslar med är enbart skönmålning av mördaren, du hoppas ju t.o.m att han inte ska dömas för mord. Om du skulle ha försökt att analysera det han gjort så hade du läst på lite om vad forskningen säger om en sexualsadist, men det har du fortfarande inte gjort. Det är ointressant. Du söker enbart fel hos andra och annat kring Madsen, för att försöka hitta ursäktande omständigheter. Din "analys" av offret är att hon är korkad, att hon är narcissist, suger som journalist, borde jobbat på KP, hade kjol och nylonstrumpbyxor och får då anses vara lättillgängligt byte. Och att polisen inte borde lagt ner tid och energi på att hitta alla hennes kroppsdelar. Det är min analys av vad du skrivit. DU analyserar inte ett skit.

OCH, viktigt i sammanhanget - sexualsadistiska mord är extremt ovanligt, i Sverige har vi ett fall per år. Detsamma gäller antal personer som dör av blixtnedslag - 1 fall per år. Ska man skydda sig till 100% mot blixten eller mot att bli dödad av en sexualsadist så får man helt enkelt stanna hemma, för alltid. Sexualsadisten har inte "MONSTER" stämplat i pannan, tvärtom så är han utåt sett en normalt fungerande person, som döljer sina groteska tankar väl. Så ditt snack om att du vill "förebygga" att sådant händer som det Kim utsattes för - faller platt. Du vill bara propagera för dina inskränkta och otäcka åsikter.
Det skulle vara intressant med forskning om hur ofta katolska präster trappar upp sina sexuella övergrepp på barn inom kyrkan. Eller, forskning om alla övergrepp inom Jehovas Vittnen. Konstigt det där, de lever ju ungefär på det sätt du förespråkar. De springer förmodligen heller inte ens på BDSM-klubbar som Madsen och ändå beter de sig som om de vore helt förtappade med alla sina övergrepp på barn.

Jag skönmålar honom inte, jag försöker se både hans dåliga och hans bra sidor. Detta med sexklubbarna ser jag som försvårande t.ex., som ett mycket dåligt tecken - men det verkar inte ni politiskt korrekta här göra. För att det är inne nu att människor ska få leva ut alla sina märkliga böjelser utan kritik. Hans goda sidor är ju att han är begåvad inom naturvetenskap och teknik, är flitig, målmedveten och kan inspirera andra. Hans raketprojekt kanske inte skulle ha gett mänskligheten något oundgängligt i sig, men det lockar nya ungdomar att plugga teknik och naturvetenskap, och det behövs ju. Alla kan inte bli fotomodeller, programledare eller bloggare. Om jag får citera det andra forumet igen, så var det många unga killar där, som pluggar till något inom teknik, rymd eller sjöfart nu, som skrev att Madsen varit deras idol under uppväxten...

Det är så fult att använda de där övergreppen som ett argument emot hela den världsomspännande Katolska Kyrkan (även om det var väldigt illa förstås). Sexuella övergrepp inom JV har jag aldrig hört talas om - har du en källa på det? Det som har kommit ut är väl unga människors berättelser om hur föräldrarna tvingat dem att vara med i sekten mot sin vilja. Det här är hur eller hur OT, för de sexuella övergreppen inom Katolska Kyrkan har helt andra orsaker, än när folk lockas av tortyrshower på konstiga klubbar.

Jag kan tänka mig t.ex. att a) personer som är intresserade av barn på det sättet, gärna söker sig till miljöer där det finns barn, gärna så utsatta barn i så isolerade miljöer som möjligt (t.ex. barnhem, internatskolor), och en roll där de får både makt och förtroende. Och dels att Katolska kyrkans krav på celibat kan locka män som har en sådan läggning att de ändå är förbjudna att leva ut den. Då behöver de inte göra det offer som en normal man som avstår från äktenskap och familj skulle göra, utan de avstår endast från det som de är tvungna att avstå från ändå. Och så går det ändå inte i längden...

Citat:
Du avsåg inte orsakerna till det brottet tråden handlar om, utan 'hur i synnerhet kvinnor pressas att samtycka till det ena värre än det andra'. Du vet lika väl som jag att tråden handlar mordet på Wall och inte vad kvinnor upplever sig tvingas gå med på.

Dessutom skriver jag ju om de 'bakomliggande orsakerna' som jag ser dem. Vilka de inte är, och vilka de är.

Betonade ord med versaler alltså. Var det en stil du begagnade dig av när du skrev dina tusentals artiklar? I så fall anar jag vilken slags 'artiklar' du ägnade dig åt.

Då har vi olika uppfattningar om de bakomliggande åsikterna, och det verkar som att specialåklagaren delar min uppfattning om att Manifest med flera liknande klubbar är besvärande här.

När man skriver i tidning använder man för övrigt kursiv stil, och endast sällan det också. Man betonar inte gärna ord i en tidningsartikel, precis som man inte sätter ut smileys.

Citat:
Tack, det är bra att du uppmärksammar detta som borde vara uppenbart för var och en. Ja, när de efterskänkte pengarna till Kim Walls minnesfond visade de verkligen var respekten låg. Pengarna som skulle gått till något av hans projekt gick istället till hans offers minnesfond. Fint och empatiskt gjort. Mänskligt.

Publikfriande skulle jag säga... Det hade varit justare att vänta tills dom fallit i första instans åtminstone, innan de svek en gammal vän.

Citat:
Javisst, det är nog ingen vild gissning.
"Som man bäddar får man ligga" - och med det bestialiska dåd han begått mot en försvarslös kvinna - så är det bäddat för stora problem för Madsen i fängelset.

Citat:
Helvete vad rädd han lär vara Madsen, inför den kommande utplaceringen på anstalt. En liten vek kuf som torterat ihjäl en ung kvinna. Fast - som GW - brukar säga, det är inget jag ligger sömnlös av.

Fast det där stämmer inte längre. Nu när majoriteten av alla interner är muslimer (och det lär vara likadant på andra sidan sundet), så anses det inte längre värre att ha dödat en kvinna än en man. Tvärtom faktiskt, eftersom kvinnor är mindre värda än män enligt islam.

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten

Vi får väl se vad åklagaren gör av det. I övrigt är ditt inlägg OT (även om det hade blivit en intressant debatt...).
Citera
2017-12-12, 17:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[...]

Då har vi olika uppfattningar om de bakomliggande åsikterna, och det verkar som att specialåklagaren delar min uppfattning om att Manifest med flera liknande klubbar är besvärande här.

När man skriver i tidning använder man för övrigt kursiv stil, och endast sällan det också. Man betonar inte gärna ord i en tidningsartikel, precis som man inte sätter ut smileys.

[...]

Fast det där stämmer inte längre. Nu när majoriteten av alla interner är muslimer (och det lär vara likadant på andra sidan sundet), så anses det inte längre värre att ha dödat en kvinna än en man. Tvärtom faktiskt, eftersom kvinnor är mindre värda än män enligt islam.
[...]

Men för i helvete Merwinna, du kan ju inte och hitta på lite som det behagar dig.

Källa till att interner som sexmördat åtnjuter respekt på svenska fängelser, kläm fram den nu! Tror du att Anders Eklund har respekt bland muslimska interner? Var fanns hans muslimska fanklubb när han misshandlades i Norrtälje? Inte ens när muslimen Abraham Ukbagabir (Ikeamördaren) misshandlades trädde den muslimska majoriteten fram och skyddade honom.

Har du förresten en källa till att muslimer är i majoritet på fängelserna i Sverige? Registreras ens religiositet?

Upplysningsvis så verkar man utvecklingsstörd även när man använder versaler på internetforum.
Citera
2017-12-12, 17:10
Medlem
Citat:
Publikfriande skulle jag säga... Det hade varit justare att vänta tills dom fallit i första instans åtminstone, innan de svek en gammal vän.

Varför? De tycker väl han är motbjudande nog som styckade henne och dumpade delarna i vattnet, även om hon mot all rimlig sannolikhet skulle ha råkat avlida av en lucka i huvudet, giftiga gaser, hjärtinfarkt eller om man ska tro på dig, kåtslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in