Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Sorry, du sysslar inte med något analyserande. Det du sysslar med är enbart skönmålning av mördaren, du hoppas ju t.o.m att han inte ska dömas för mord. Om du skulle ha försökt att analysera det han gjort så hade du läst på lite om vad forskningen säger om en sexualsadist, men det har du fortfarande inte gjort. Det är ointressant. Du söker enbart fel hos andra och annat kring Madsen, för att försöka hitta ursäktande omständigheter. Din "analys" av offret är att hon är korkad, att hon är narcissist, suger som journalist, borde jobbat på KP, hade kjol och nylonstrumpbyxor och får då anses vara lättillgängligt byte. Och att polisen inte borde lagt ner tid och energi på att hitta alla hennes kroppsdelar. Det är min analys av vad du skrivit. DU analyserar inte ett skit.
OCH, viktigt i sammanhanget - sexualsadistiska mord är extremt ovanligt, i Sverige har vi ett fall per år. Detsamma gäller antal personer som dör av blixtnedslag - 1 fall per år. Ska man skydda sig till 100% mot blixten eller mot att bli dödad av en sexualsadist så får man helt enkelt stanna hemma, för alltid. Sexualsadisten har inte "MONSTER" stämplat i pannan, tvärtom så är han utåt sett en normalt fungerande person, som döljer sina groteska tankar väl. Så ditt snack om att du vill "förebygga" att sådant händer som det Kim utsattes för - faller platt. Du vill bara propagera för dina inskränkta och otäcka åsikter.
Det skulle vara intressant med forskning om hur ofta katolska präster trappar upp sina sexuella övergrepp på barn inom kyrkan. Eller, forskning om alla övergrepp inom Jehovas Vittnen. Konstigt det där, de lever ju ungefär på det sätt du förespråkar. De springer förmodligen heller inte ens på BDSM-klubbar som Madsen och ändå beter de sig som om de vore helt förtappade med alla sina övergrepp på barn.
Jag skönmålar honom inte, jag försöker se både hans dåliga och hans bra sidor. Detta med sexklubbarna ser jag som försvårande t.ex., som ett mycket dåligt tecken - men det verkar inte ni politiskt korrekta här göra. För att det är inne nu att människor ska få leva ut alla sina märkliga böjelser utan kritik. Hans goda sidor är ju att han är begåvad inom naturvetenskap och teknik, är flitig, målmedveten och kan inspirera andra. Hans raketprojekt kanske inte skulle ha gett mänskligheten något oundgängligt i sig, men det lockar nya ungdomar att plugga teknik och naturvetenskap, och det behövs ju. Alla kan inte bli fotomodeller, programledare eller bloggare. Om jag får citera det andra forumet igen, så var det många unga killar där, som pluggar till något inom teknik, rymd eller sjöfart nu, som skrev att Madsen varit deras idol under uppväxten...
Det är så fult att använda de där övergreppen som ett argument emot hela den världsomspännande Katolska Kyrkan (även om det var väldigt illa förstås). Sexuella övergrepp inom JV har jag aldrig hört talas om - har du en källa på det? Det som har kommit ut är väl unga människors berättelser om hur föräldrarna tvingat dem att vara med i sekten mot sin vilja. Det här är hur eller hur OT, för de sexuella övergreppen inom Katolska Kyrkan har helt andra orsaker, än när folk lockas av tortyrshower på konstiga klubbar.
Jag kan tänka mig t.ex. att a) personer som är intresserade av barn på det sättet, gärna söker sig till miljöer där det finns barn, gärna så utsatta barn i så isolerade miljöer som möjligt (t.ex. barnhem, internatskolor), och en roll där de får både makt och förtroende. Och dels att Katolska kyrkans krav på celibat kan locka män som har en sådan läggning att de ändå är förbjudna att leva ut den. Då behöver de inte göra det offer som en normal man som avstår från äktenskap och familj skulle göra, utan de avstår endast från det som de är tvungna att avstå från ändå. Och så går det ändå inte i längden...
Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Du avsåg inte orsakerna till det brottet tråden handlar om, utan 'hur i synnerhet kvinnor pressas att samtycka till det ena värre än det andra'. Du vet lika väl som jag att tråden handlar mordet på Wall och inte vad kvinnor upplever sig tvingas gå med på.
Dessutom skriver jag ju om de 'bakomliggande orsakerna' som jag ser dem. Vilka de inte är, och vilka de är.
Betonade ord med versaler alltså. Var det en stil du begagnade dig av när du skrev dina tusentals artiklar? I så fall anar jag vilken slags 'artiklar' du ägnade dig åt.
Då har vi olika uppfattningar om de bakomliggande åsikterna, och det verkar som att specialåklagaren delar min uppfattning om att Manifest med flera liknande klubbar är besvärande här.
När man skriver i tidning använder man för övrigt
kursiv stil, och endast sällan det också. Man betonar inte gärna ord i en tidningsartikel, precis som man inte sätter ut smileys.
Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Tack, det är bra att du uppmärksammar detta som borde vara uppenbart för var och en. Ja, när de efterskänkte pengarna till Kim Walls minnesfond visade de verkligen var respekten låg. Pengarna som skulle gått till något av hans projekt gick istället till hans offers minnesfond. Fint och empatiskt gjort. Mänskligt.
Publikfriande skulle jag säga... Det hade varit justare att vänta tills dom fallit i första instans åtminstone, innan de svek en gammal vän.
Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Javisst, det är nog ingen vild gissning.
"Som man bäddar får man ligga" - och med det bestialiska dåd han begått mot en försvarslös kvinna - så är det bäddat för stora problem för Madsen i fängelset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Helvete vad rädd han lär vara Madsen, inför den kommande utplaceringen på anstalt. En liten vek kuf som torterat ihjäl en ung kvinna. Fast - som GW - brukar säga, det är inget jag ligger sömnlös av.
Fast det där stämmer inte längre. Nu när majoriteten av alla interner är muslimer (och det lär vara likadant på andra sidan sundet), så anses det inte längre värre att ha dödat en kvinna än en man. Tvärtom faktiskt, eftersom kvinnor är mindre värda än män enligt islam.
Citat:
Ursprungligen postat av
Betongbaletten
Sorry, men ditt resonemang är lika fräscht nu som det var när Siewert Öholm förfasade sig över hårdrock, eller Studio S diskuterade videovåld. Om det inte vore så OT skulle jag gärna vika ut (den självklara) texten kring varför.
Sen: 'naturens mening'...har naturen en sådan? Kan naturen vilja saker, driva på ungefär som...Gud? Om du använder evolution som ett argument mot 'avvikande sexualitet ' kanske du ska lära dig vad evolution egentligen innebär. Och jodå: homosexualitet funkar alldeles utmärkt i en evolutionär kontext. Du vet att det bögas utav helvete i naturen va? Elefanter, delfiner, svanar, ekorrar...det är en jävla omoral överallt. Ändå lyckas på något sätt arterna fortleva. Naturen är allt smart!
Vi får väl se vad åklagaren gör av det. I övrigt är ditt inlägg OT (även om det hade blivit en intressant debatt...).