Citat:
Nä, men det hade ju varit bättre för alla inblandade om det som hände aldrig hade behövt hända. Håller du inte med om det? Och om man inte får analysera vad som har gått fel - hos gärningsmannen, hos offret, hos samhället, eller alla tre - så går det inte att undvika fler sådana händelser i framtiden heller.
Jo. Jag är för övrigt övertygad om att denna "liberala" inställning till sex - som är ännu mer utpräglad i Danmark än här i Sverige - har öppnat dörren för många skadliga och kriminella beteenden. RFSL talar om "kärlekens mångfald" och håller uppe ett färglatt paraply, under vilket gränser flyttas och skändligheter frodas...
Håller även med dig om att "samtycke" inte ursäktar allt. Det kan vara ett sjukt och skadligt beteende ändå, även om man får en partner att samtycka. (Och här skulle jag kunna skriva en avhandling om hur i synnerhet kvinnor pressas att samtycka till det ena värre än det andra, p.g.a. att de nästan alltid är fysiskt, socialt och ekonomiskt underlägsna mannen. Om man saknar arbete och egna pengar och mannen äger bostaden, så... ja. Då har man inte mycket annat val än att "samtycka" till det han önskar i sovrummet.)
Jo. Jag är för övrigt övertygad om att denna "liberala" inställning till sex - som är ännu mer utpräglad i Danmark än här i Sverige - har öppnat dörren för många skadliga och kriminella beteenden. RFSL talar om "kärlekens mångfald" och håller uppe ett färglatt paraply, under vilket gränser flyttas och skändligheter frodas...
Håller även med dig om att "samtycke" inte ursäktar allt. Det kan vara ett sjukt och skadligt beteende ändå, även om man får en partner att samtycka. (Och här skulle jag kunna skriva en avhandling om hur i synnerhet kvinnor pressas att samtycka till det ena värre än det andra, p.g.a. att de nästan alltid är fysiskt, socialt och ekonomiskt underlägsna mannen. Om man saknar arbete och egna pengar och mannen äger bostaden, så... ja. Då har man inte mycket annat val än att "samtycka" till det han önskar i sovrummet.)
Jag vet inte om jag tolkar dina inlägg korrekt, och rätta mig gärna om jag har fel. Är alltid intressant med debatt, och i synnerhet med folk som inte tycker lika. Är det så att jag tolkar dig rätt i att du har en väldig konservativ inställning till sex?
Jag känner personligen, som nästan alltid i dessa debatter, att det inte är svart eller vitt. Du tar upp RFSL nu, ska det tolkas som att du tycker att homosexualitet är fel, eller är det snarare så att du tycker att fler och fler företeelser i samhället börjar normaliseras? Förtydliga gärna. Och kan du ge ett exempel på en företeelse som har gått för långt?
Forskning på just homosexualitet finns det väl gott om; det finns nog även en del på BDSM-miljöerna, och det finns definitivt forskning på psykopati och sadism. Det en del förespråkare hävdar angående just BDSM-miljöerna är att om folk får leva ut sina lustar så minskar risken att de gör det mot folk som inte vill (just det påståendet vet jag inte om jag nånsin hittat nån övertygande evidens för, men om nån jag gjort det får de gärna länka mig).