2017-12-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä, men det hade ju varit bättre för alla inblandade om det som hände aldrig hade behövt hända. Håller du inte med om det? Och om man inte får analysera vad som har gått fel - hos gärningsmannen, hos offret, hos samhället, eller alla tre - så går det inte att undvika fler sådana händelser i framtiden heller.

Jo. Jag är för övrigt övertygad om att denna "liberala" inställning till sex - som är ännu mer utpräglad i Danmark än här i Sverige - har öppnat dörren för många skadliga och kriminella beteenden. RFSL talar om "kärlekens mångfald" och håller uppe ett färglatt paraply, under vilket gränser flyttas och skändligheter frodas...

Håller även med dig om att "samtycke" inte ursäktar allt. Det kan vara ett sjukt och skadligt beteende ändå, även om man får en partner att samtycka. (Och här skulle jag kunna skriva en avhandling om hur i synnerhet kvinnor pressas att samtycka till det ena värre än det andra, p.g.a. att de nästan alltid är fysiskt, socialt och ekonomiskt underlägsna mannen. Om man saknar arbete och egna pengar och mannen äger bostaden, så... ja. Då har man inte mycket annat val än att "samtycka" till det han önskar i sovrummet.)

Jag vet inte om jag tolkar dina inlägg korrekt, och rätta mig gärna om jag har fel. Är alltid intressant med debatt, och i synnerhet med folk som inte tycker lika. Är det så att jag tolkar dig rätt i att du har en väldig konservativ inställning till sex?

Jag känner personligen, som nästan alltid i dessa debatter, att det inte är svart eller vitt. Du tar upp RFSL nu, ska det tolkas som att du tycker att homosexualitet är fel, eller är det snarare så att du tycker att fler och fler företeelser i samhället börjar normaliseras? Förtydliga gärna. Och kan du ge ett exempel på en företeelse som har gått för långt?

Forskning på just homosexualitet finns det väl gott om; det finns nog även en del på BDSM-miljöerna, och det finns definitivt forskning på psykopati och sadism. Det en del förespråkare hävdar angående just BDSM-miljöerna är att om folk får leva ut sina lustar så minskar risken att de gör det mot folk som inte vill (just det påståendet vet jag inte om jag nånsin hittat nån övertygande evidens för, men om nån jag gjort det får de gärna länka mig).
Citera
2017-12-12, 13:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nä, men det hade ju varit bättre för alla inblandade om det som hände aldrig hade behövt hända. Håller du inte med om det? Och om man inte får analysera vad som har gått fel - hos gärningsmannen, hos offret, hos samhället, eller alla tre - så går det inte att undvika fler sådana händelser i framtiden heller.

Jo. Jag är för övrigt övertygad om att denna "liberala" inställning till sex - som är ännu mer utpräglad i Danmark än här i Sverige - har öppnat dörren för många skadliga och kriminella beteenden. RFSL talar om "kärlekens mångfald" och håller uppe ett färglatt paraply, under vilket gränser flyttas och skändligheter frodas...

Håller även med dig om att "samtycke" inte ursäktar allt. Det kan vara ett sjukt och skadligt beteende ändå, även om man får en partner att samtycka. (Och här skulle jag kunna skriva en avhandling om hur i synnerhet kvinnor pressas att samtycka till det ena värre än det andra, p.g.a. att de nästan alltid är fysiskt, socialt och ekonomiskt underlägsna mannen. Om man saknar arbete och egna pengar och mannen äger bostaden, så... ja. Då har man inte mycket annat val än att "samtycka" till det han önskar i sovrummet.)

Vänligen skriv den avhandlingen på annan plats, här är den off topic, precis som dina högst egna tankar kring liberal inställning till sex.

Vi kan med stor säkerhet konstatera att det inte var klubben Manifest som fick Madsen att tortera och mörda Kim Wall. Det var inte heller Walls fel, samhällets, Madsen mammas, frus eller von Bengtssons. Det var Madsen själv, och det är inte mer än rätt att han kommer hållas inlåst under överskådlig framtid. Oavsett vilka småjäkliga projekt han kunde medverkat i är han ju uppenbarligen ingen som ska gå fri på något enda sätt. Dels för att i någon mån sona sitt brott, dels för det allmänna rättstänkandets skull (här minns jag alla dina påstådda raket- och ubåtsentusiaster som vill låta honom gå fri med ett hånfullt leende på mina läppar) och sist men inte minst, att skydda framtida offer från den dåren.
Citera
2017-12-12, 13:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
2. Alla som urartar till att tortera eller mörda med sexuella förtecken, har gått vägen genom "snällare" BDSM. Åtminstone i fantasin med hjälp av porrfilm, liveshower o.s..
Vet inte om sådant här behöver ha så mycket med sex att göra egentligen, det verkar ju ligga mer åt någon form av sadism. Kanske man lika gärna kan gå vägen via att t.ex. plåga och döda djur? Blev det ens någon "raketuppskjutning" där i ubåten?
Senast redigerad av Draifos 2017-12-12 kl. 13:36.
Citera
2017-12-12, 13:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vänligen skriv den avhandlingen på annan plats, här är den off topic, precis som dina högst egna tankar kring liberal inställning till sex.

Vi kan med stor säkerhet konstatera att det inte var klubben Manifest som fick Madsen att tortera och mörda Kim Wall. Det var inte heller Walls fel, samhällets, Madsen mammas, frus eller von Bengtssons. Det var Madsen själv, och det är inte mer än rätt att han kommer hållas inlåst under överskådlig framtid. Oavsett vilka småjäkliga projekt han kunde medverkat i är han ju uppenbarligen ingen som ska gå fri på något enda sätt. Dels för att i någon mån sona sitt brott, dels för det allmänna rättstänkandets skull (här minns jag alla dina påstådda raket- och ubåtsentusiaster som vill låta honom gå fri med ett hånfullt leende på mina läppar) och sist men inte minst, att skydda framtida offer från den dåren.

Fast om man BARA satsar på att hålla gärningsmän inlåsta EFTER att de har begått minst ett brott, och INGET på att se orsaker till brotten och försöka förebygga dem, så måste det ju i alla fall bli minst ett offer för varje potentiell gärningsman först. Lite spill får vi ta, eller..?
Citera
2017-12-12, 13:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Fast om man BARA satsar på att hålla gärningsmän inlåsta EFTER att de har begått minst ett brott, och INGET på att se orsaker till brotten och försöka förebygga dem, så måste det ju i alla fall bli minst ett offer för varje potentiell gärningsman först. Lite spill får vi ta, eller..?

Var snäll och citera mig där jag har påstått detta. Varför skriver förresten du du vissa ord med versaler?
Citera
2017-12-12, 13:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vet inte om sådant här behöver ha så mycket med sex att göra egentligen, det verkar ju ligga mer åt någon form av sadism. Kanske man lika gärna kan gå vägen via att t.ex. plåga och döda djur?

Det kan man såklart, men då har mordet inte sexuella förtecken. Vilket detta mordet vi diskuterar verkar ha, med tanke på sticken i underlivet.

Vad jag vet så finns det heller inga klubbar där folk träffas för att plåga djur, eller titta på filmer eller shower där det plågas eller låtsasplågas djur. OM det finns så rör det sig om svartklubbar som hållit sig så väl gömda att det aldrig kommit ut.
Citera
2017-12-12, 13:37
Medlem
Merwina: ’håller även med dig om att "samtycke" inte ursäktar allt. Det kan vara ett sjukt och skadligt beteende ändå, även om man får en partner att samtycka. (Och här skulle jag kunna skriva en avhandling om hur i synnerhet kvinnor pressas att samtycka till det ena värre än det andra, p.g.a. att de nästan alltid är fysiskt, socialt och ekonomiskt underlägsna mannen. Om man saknar arbete och egna pengar och mannen äger bostaden, så... ja. Då har man inte mycket annat val än att "samtycka" till det han önskar i sovrummet.)[/quote]

Detta håller jag dock till 100 procent med om, och att man inte kan samtycka om allt är dessutom helt i enlighet med svensk lag, se tex det här bdsm-rättsfallet. http://www.dagensjuridik.se/2017/01/samtycke-till-bdsm-sex-galler-inte-medvetsloshet-hovratten-faller-valdtakt Finns dock även fler mkt värre exempel ur BDSM-miljön som prövats i domstol. Så det här med att det skulle vara så oerhört noga med samtycket där, det känns rätt tveksamt faktiskt. För vissa är det säkert det, men för långt ifrån alla.

Det finns därutöver, som du nämner, många situationer där man kanske fått formellt ’samtycke’, men där ena parten varit i en så utsatt position att det de facto mer eller mindre i situationen tett sig omöjligt att säga nej.
Senast redigerad av lifeinplastic 2017-12-12 kl. 13:39.
Citera
2017-12-12, 13:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Var snäll och citera mig där jag har påstått detta. Varför skriver förresten du du vissa ord med versaler?

Du skrev så här, och det tolkar jag som att du inte bryr dig om de bakomliggande orsakerna till brottet:

"Vänligen skriv den avhandlingen på annan plats, här är den off topic, precis som dina högst egna tankar kring liberal inställning till sex.

Vi kan med stor säkerhet konstatera att det inte var klubben Manifest som fick Madsen att tortera och mörda Kim Wall. Det var inte heller Walls fel, samhällets, Madsen mammas, frus eller von Bengtssons."

Versalerna ska vara fetstil egentligen - orden ska betonas alltså - det är en gammal vana sedan jag skrev på en manuell skrivmaskin.
Citera
2017-12-12, 13:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad jag vet så finns det heller inga klubbar där folk träffas för att plåga djur, eller titta på filmer eller shower där det plågas eller låtsasplågas djur. OM det finns så rör det sig om svartklubbar som hållit sig så väl gömda att det aldrig kommit ut.
Jag har inte heller sett sådana klubbar, men det finns mycket konstigt skit på internet. Skulle nog hellre leta lustmördare bland de som lägger ut djurplågeri, än bland de som går på sexklubbar.
Citera
2017-12-12, 13:46
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Sorry, du sysslar inte med något analyserande. Det du sysslar med är enbart skönmålning av mördaren, du hoppas ju t.o.m att han inte ska dömas för mord. Om du skulle ha försökt att analysera det han gjort så hade du läst på lite om vad forskningen säger om en sexualsadist, men det har du fortfarande inte gjort. Det är ointressant. Du söker enbart fel hos andra och annat kring Madsen, för att försöka hitta ursäktande omständigheter. Din "analys" av offret är att hon är korkad, att hon är narcissist, suger som journalist, borde jobbat på KP, hade kjol och nylonstrumpbyxor och får då anses vara lättillgängligt byte. Och att polisen inte borde lagt ner tid och energi på att hitta alla hennes kroppsdelar. Det är min analys av vad du skrivit. DU analyserar inte ett skit.

OCH, viktigt i sammanhanget - sexualsadistiska mord är extremt ovanligt, i Sverige har vi ett fall per år. Detsamma gäller antal personer som dör av blixtnedslag - 1 fall per år. Ska man skydda sig till 100% mot blixten eller mot att bli dödad av en sexualsadist så får man helt enkelt stanna hemma, för alltid. Sexualsadisten har inte "MONSTER" stämplat i pannan, tvärtom så är han utåt sett en normalt fungerande person, som döljer sina groteska tankar väl. Så ditt snack om att du vill "förebygga" att sådant händer som det Kim utsattes för - faller platt. Du vill bara propagera för dina inskränkta och otäcka åsikter.
Citat:
Det skulle för övrigt vara intressant med forskning om hur ofta dessa människor trappar upp, tills de hamnar inom det farliga och kriminella. Men jag gissar att sådan forskning inte får göras av samma anledning som man inte får forska på orsakerna till homosexualitet: att dessa människor kan bli kränkta, att man inte ens får antyda att det är något konstigt eller fel. Det ska bara accepteras. Dessutom skulle det förstås vara svårt att forska på, p.g.a. folk inte skulle vilja ställa upp. Och p.g.a. att det finns ett stort mörkertal.
Det skulle vara intressant med forskning om hur ofta katolska präster trappar upp sina sexuella övergrepp på barn inom kyrkan. Eller, forskning om alla övergrepp inom Jehovas Vittnen. Konstigt det där, de lever ju ungefär på det sätt du förespråkar. De springer förmodligen heller inte ens på BDSM-klubbar som Madsen och ändå beter de sig som om de vore helt förtappade med alla sina övergrepp på barn.
Citera
2017-12-12, 13:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du skrev så här, och det tolkar jag som att du inte bryr dig om de bakomliggande orsakerna till brottet:

"Vänligen skriv den avhandlingen på annan plats, här är den off topic, precis som dina högst egna tankar kring liberal inställning till sex.

Vi kan med stor säkerhet konstatera att det inte var klubben Manifest som fick Madsen att tortera och mörda Kim Wall. Det var inte heller Walls fel, samhällets, Madsen mammas, frus eller von Bengtssons."

Versalerna ska vara fetstil egentligen - orden ska betonas alltså - det är en gammal vana sedan jag skrev på en manuell skrivmaskin.

Du avsåg inte orsakerna till det brottet tråden handlar om, utan 'hur i synnerhet kvinnor pressas att samtycka till det ena värre än det andra'. Du vet lika väl som jag att tråden handlar mordet på Wall och inte vad kvinnor upplever sig tvingas gå med på.

Dessutom skriver jag ju om de 'bakomliggande orsakerna' som jag ser dem. Vilka de inte är, och vilka de är.

Betonade ord med versaler alltså. Var det en stil du begagnade dig av när du skrev dina tusentals artiklar? I så fall anar jag vilken slags 'artiklar' du ägnade dig åt.
Senast redigerad av Clay Allison 2017-12-12 kl. 13:52.
Citera
2017-12-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fetade. Vad har du för stöd för dina uttalanden/påståenden?

Att vilja utsättas för tortyr är en parafili.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in