2017-12-09, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Därför att serien egentligen utspelar sig i Göteborg men man visste att det skulle vara lättare att få den förverkligad om handlingen förlades till Stockholm. Huvudrollen heter faktiskt Carl.
Carl P Dal :-)
Carl men kallas för Calle som spelas av Charlie Gustafsson som är tillsammans med Amy Deasimont i det verkliga livet.
Citera
2017-12-10, 17:11
Medlem
Jag hade hoppats på en produktion i stil med danska matador...
Men när SVT producerar något så måste det innehålla följande;
Feminism,
Onda kapitalister och manliga chefer som är minst lika onda,
Homosexualitet
Rasism
Facklig kamp

Har jag glömt något?

Kul att kolla för nostalgi, speciellt för ens gamla far, och att man någorlunda ska kunna relatera till tidsperioden. Men precis allt ska förstöras av SVT:s ideologi.

Lägg ner skiten, kommer det här hamna på min skattesedel så skriver jag mig utomlands. Vägrar bidra till SVT längre, jag betalade tv-avgiften fram tills i år, och dom ska inte kunna få chansen att dra detta på min skattesedel, bara för att jag ska präntas in samma världsbild som råder på SVT.
Citera
2017-12-10, 18:00
Medlem
c014s avatar
Har det varit mer än den begravningsscenen för Calles mamma? Vet att en begravningsscen har spelats in på östra i göteborg.
Citera
2017-12-11, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Men när SVT producerar något så måste det innehålla följande;
Feminism,
Onda kapitalister och manliga chefer som är minst lika onda,
Homosexualitet
Rasism
Facklig kamp

Har jag glömt något?

Ja det blir lite för mycket.

Det är det jag känner när jag skriver att manuset och dialogen kunde va mer genomarbetad.

Ska man baka in allt det här i vart enda avsnitt, och dessutom få med andra dråpligheter +de vanliga intrigerna och kärleksbiten så gör man det extremt svårt för sig.

Då måste ALLA skådisar hålla mycket hög klass och leverera i scen efter scen. Dialogen måste dessutom va extremt genomarbetad. Bitvis håller dialog och skådespeleri mycket hög nivå, men bara bitvis, och lägstanivån är lite för låg på sina ställen.
Senast redigerad av Macke85 2017-12-11 kl. 00:47.
Citera
2017-12-11, 00:47
Medlem
(Sen är det naturligtvis typiskt SVT nu för tiden som du skriver att precis alla jordens orättvisor m.m. måste bakas in i ett ideologiskt manus.

Det blir fööööör mycket.... Det blir nästan skämskuddepinsamt ibland.

Varför inte välja ut två grejer och fokusera bättre på det?
)

Men ändå.. Eftersom serien ska spegla både tidsanda och samhällsutveckling över tiden så förstår jag delvis att man vill få med mycket.. Men som sagt då blir det besvärligt..

Calles mammas roll går väl till historien som överdrivet stereotypt. Där försökte man få med precis ALLT i en karaktär som dessutom bara hade en mindre roll. Änka, sjuk, fattig, arbetslös, frusen, bitter, orättvist behandlad, kall, klasshatande, trångbodd sjukpensionär...
Senast redigerad av Macke85 2017-12-11 kl. 00:53.
Citera
2017-12-11, 20:50
Medlem
Fridfullts avatar
Jag har sett alla avsnitt men inte läst hela tråden, så jag ber om ursäkt för om mina reflektioner har avhandlats tidigare.

Att jämföra Vår tid är nu med serier som Downton Abbey är oundvikligt då SVT genom denna stora satsning självklart vill rida på den framgångsvåg som dylika historiska dramaserier skapat under senare år. Redan i det första replikskiftet mellan dotter (Nina) och mor (Helga) stod det dock klart att den här serien inte skulle nå den kvalitet vi är vana vid från de brittiska storserierna. Nina talar nämligen mycket nonchalant med sin mor när de diskuterar framtida utbildningsalternativ och det hela slutar med att Nina säger "Asså att du orkar hålla på", ett språkbruk som snarare hör hemma bland dagens ungdomar. Just dialogen är seriens största problem enligt mig då den hos de flesta karaktärer låter tillgjord, med undantag för exempelvis Helga (Suzanne Reuter) som gör det övertygande. Det krävs mer än kostym och manus för att skapa en trovärdig tidsanda; kroppsspråk, sättet man för sig på och respekten i rösten när man talar med äldre är alla exempel på ingredienser som saknas i den här serien.

Ett annat problem som serien dras med är att handlingen hastas fram, vilket gör att mycket blir förutsägbart och karaktärerna saknar den komplexitet de hade fått om olika livsskeden gestaltats under en längre tid.
Som exempel kan nämnas när Maggan, trots allt motstånd från fackklubbsstyrelsen, endast utifrån ett kort tal lyckas bli vald till ny fackklubbsordförande.

Trots att serien rent kvalitetsmässigt inte är i närheten av de brittiska förlagorna tycker jag ändå den erbjuder helt okej underhållning. Framförallt gillar jag köks- och matsalsscenerna då jag av någon anledning har en förkärlek för restaurangmiljöer.

Jag hoppas att serien rycker upp sig några snäpp under säsong två och tre.
Just nu ger jag den betyget fem på en tiogradig skala.
Senast redigerad av Fridfullt 2017-12-11 kl. 20:52.
Citera
2017-12-11, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Jag har sett alla avsnitt men inte läst hela tråden, så jag ber om ursäkt för om mina reflektioner har avhandlats tidigare.

Att jämföra Vår tid är nu med serier som Downton Abbey är oundvikligt då SVT genom denna stora satsning självklart vill rida på den framgångsvåg som dylika historiska dramaserier skapat under senare år. Redan i det första replikskiftet mellan dotter (Nina) och mor (Helga) stod det dock klart att den här serien inte skulle nå den kvalitet vi är vana vid från de brittiska storserierna. Nina talar nämligen mycket nonchalant med sin mor när de diskuterar framtida utbildningsalternativ och det hela slutar med att Nina säger "Asså att du orkar hålla på", ett språkbruk som snarare hör hemma bland dagens ungdomar. Just dialogen är seriens största problem enligt mig då den hos de flesta karaktärer låter tillgjord, med undantag för exempelvis Helga (Suzanne Reuter) som gör det övertygande. Det krävs mer än kostym och manus för att skapa en trovärdig tidsanda; kroppsspråk, sättet man för sig på och respekten i rösten när man talar med äldre är alla exempel på ingredienser som saknas i den här serien.

Ett annat problem som serien dras med är att handlingen hastas fram, vilket gör att mycket blir förutsägbart och karaktärerna saknar den komplexitet de hade fått om olika livsskeden gestaltats under en längre tid.
Som exempel kan nämnas när Maggan, trots allt motstånd från fackklubbsstyrelsen, endast utifrån ett kort tal lyckas bli vald till ny fackklubbsordförande.

Trots att serien rent kvalitetsmässigt inte är i närheten av de brittiska förlagorna tycker jag ändå den erbjuder helt okej underhållning. Framförallt gillar jag köks- och matsalsscenerna då jag av någon anledning har en förkärlek för restaurangmiljöer.

Jag hoppas att serien rycker upp sig några snäpp under säsong två och tre.
Just nu ger jag den betyget fem på en tiogradig skala.
Asså att du orkar hålla på.
Nina, du spelar roulett med ditt liv.
Gustav lugna ner dig.
Det var inte så pjåkigt (efter sexet)
Några klassiska repliker ur serien :-)
Jag sätter åtta av tio solar.
En kaffe till :-)
Citera
2017-12-12, 16:38
Medlem
Någon annan som reagerade på Peters min då han sitter nersupen på ölcafeet? Hade svårt att hålla mig för skratt... Samma i sexscenen med Ester då han kommer. Var svårt att ta seriöst.

Spaningar inför 2a säsongen:

Peter har blivit cynisk efter Gustavs svek, Suzannes dumpning och Esters dåliga inflytande. Han kommer fortsätta på detta spår tills Suzanne en dag kommer tillbaka och han "vaknar upp".

Calle och Nina kommer att fortsätta träffas lite i hemlighet a la Reuter och Dalle.

Lilly och Palme allierar sig - hon lägger av som servitris och blir istället politisk aktiv inom socialdemokratins framväxt.
Citera
2017-12-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ak4reality
Någon annan som reagerade på Peters min då han sitter nersupen på ölcafeet? Hade svårt att hålla mig för skratt... Samma i sexscenen med Ester då han kommer. Var svårt att ta seriöst.

Spaningar inför 2a säsongen:

Peter har blivit cynisk efter Gustavs svek, Suzannes dumpning och Esters dåliga inflytande. Han kommer fortsätta på detta spår tills Suzanne en dag kommer tillbaka och han "vaknar upp".

Calle och Nina kommer att fortsätta träffas lite i hemlighet a la Reuter och Dalle.

Lilly och Palme allierar sig - hon lägger av som servitris och blir istället politisk aktiv inom socialdemokratins framväxt.
Sexscenen såg roligt ut, en liten ridtur, jag kollade inte in Peters mun direkt :-)
Gillade mera Ninas replik, det var inte så pjåkigt efter den andra sexscenen :-)
Citera
2017-12-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Just det.

Man sade inte "krispig" på 40-talet, i varje fall inte om maträtter och smörgåsar (eller bilder), det är ett mycket senare inneord. I och för sig en bagatell.

Spontant tycker jag miljöerna känns okej men personerna litet grunda, det är nästan .lvertydligt vad de ska "stå för" - som så ofta i svensk kostym-tv. Personerna i Downton Abbey och The Halcyon (eller danska klassikern Matador) var mycket mer komplexa, mänskligt och moraliskt.

Pinsam dialog. ”Taget” är knappast ett ord man använde då. Sedan vänder jag mig mot att Film i väst gör film om Stockholm. Varför ska västra götalandsregionen betala för en film om Stockholm?

Nej, vår tid är nu är en grund film byggt på schabloner.
Citera
2017-12-14, 22:21
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ak4reality

Du menar socialdemokratins stagnation?
Citera
2017-12-14, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorresBianco
Pinsam dialog. ”Taget” är knappast ett ord man använde då. Sedan vänder jag mig mot att Film i väst gör film om Stockholm. Varför ska västra götalandsregionen betala för en film om Stockholm?

Nej, vår tid är nu är en grund film byggt på schabloner.
Därför att film i väst ligger i göteborgstrakten fick jag till svar av Harald Hamrell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in