2018-10-23, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Alla bilar var nyvaxad på den tiden och arbetare tvättade sina kläder varje timma...
Tillgången till tvättmaskiner var begränsad då, det var att partiellt "tvätta" fläckar när det uppkom och gå på kollektiv tvättinrättning emellanåt. Personlig tvagning av hela kroppen inkl hår som mest en gång i veckan på något badhus. Dvs de som satte en dygd i renlighet.

Iofs skötte nog de som hade bil den, en statussymbol. Att nämna bilinnehav var vanligt i kontaktannonser. Men städerna var skitigare, varje fastighet hade sin egen uppvärmning, centralt, kaminer eller kakelugnar i lägenheterna. Före kriget var det kol och ved som fortsatte efter kriget även om oljan kom mer och mer. Eldning med låg verkningsgrad och mycket sot. I storstäder som London var busschaufförer som satt ut kolsvarta i ansiktet av sot.
Citera
2018-10-23, 13:43
Medlem
Det ett mysterium varför Winter fruntimmeret ville köpa en minoritetsandel i en familjeägd restaurang där hon inte var välkommen. Och det till ett pris långt över bankvärderingen.

Hovmästarens kommentar om att han skulle ha något emot "invandrare" var malplacerad, dels sågs de snarast som gästarbetare och utlänningar än invandrare.
Det vanliga var att svenska industriföretag värvade folk i Europa och de kom ut därför att det var bra betalt jämfört med hemma, Ragnarssons diskare har det troligen sämre än de skulle haft det hemma i Italien.

Hur många stjärnkockar fanns det då, de flesta restauranger hade nog ganska ordinär meny och kockarna värderades främst som yrkesfolk och inte konstnärer och artister. Även om det fanns folk som Wretman och en del andra som jobbade för att uppgradera den svenska menyn.
Citera
2018-10-23, 23:01
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Tillgången till tvättmaskiner var begränsad då, det var att partiellt "tvätta" fläckar när det uppkom och gå på kollektiv tvättinrättning emellanåt. Personlig tvagning av hela kroppen inkl hår som mest en gång i veckan på något badhus. Dvs de som satte en dygd i renlighet.

Kläder tvättades för hand det fanns en anledning till att de flesta gifta kvinnor var hemmafruar att sköta ett hushåll tog betydligt längre tid än idag. Om man gick på tvättinrättning berodde på. De flesta som bodde i städerna hade åtminstone ett badrum i källaren. Badrum i källaren hade varit standard i 40 år 1956 och ett badrum för varje lägenhet i 20 år. Sedan bodde folk i 60 år gamla lägenheter då precis som nu.
Citera
2018-10-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Kläder tvättades för hand det fanns en anledning till att de flesta gifta kvinnor var hemmafruar att sköta ett hushåll tog betydligt längre tid än idag. Om man gick på tvättinrättning berodde på. De flesta som bodde i städerna hade åtminstone ett badrum i källaren. Badrum i källaren hade varit standard i 40 år 1956 och ett badrum för varje lägenhet i 20 år. Sedan bodde folk i 60 år gamla lägenheter då precis som nu.
I vilken mån utbredningen av det ena och andra fanns vet jag inte men det fanns helt omoderna lägenheter med dass på gården och endast kallvatten in på 70-talet.
Citera
2018-10-23, 23:20
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
I vilken mån utbredningen av det ena och andra fanns vet jag inte men det fanns helt omoderna lägenheter med dass på gården och endast kallvatten in på 70-talet.

Vad jag ville säga var att det varierade. Det var inte längesedan jag hörde att det fanns 200 hushåll med utedass bara i Lysekils kommun.
Citera
2018-10-26, 12:05
Medlem
mishimas avatar
Tycker det var synd att man dammade av historien med Henriette lite väl snabbt. Jag hade gärna sett att man dragit ut på den historien lite. Sedan är Sofie Gråböl en klasskådis en nivå över de andra i serien som jag gärna sett mer av.

Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Tycker nog att det här är rätt dåligt. Av kommentarerna här så verkar folk mer intresserade av rekvisitan än historien och det säger ju väl en hel dell..

Det här känns väldigt mycket Rederiet. Uno = Hovmästaren, Gustaf = Tony, Dalle = Bert Åke Varg, ägarfamilj med dess intriger.

De verkar beta av alla de gamla greppen, droger,, alkoholism, abort, böghemlighet, maffia, olagliga arbetare, fack, i en rasande fart, rasism, människor som från döden återuppstår, missfall, självmord, akuta hot mot verksamheten... Frågan är om det kommer sluta med ett mord till slut?

I stora svepande drag är det ju Rederiet igen. Kulisserna är lite snyggare bara. Men det är det jag gillar med serien. Jag har saknat något sådant här i SVT:s tablå. Sådana här serier var ju SVT:s starkaste gren från Varuhuset (eller kanske till och med Lösa förbindelser) till Rederiet.
Senast redigerad av mishima 2018-10-26 kl. 12:10.
Citera
2018-10-29, 23:13
Medlem
Avsiktarens avatar
Nu fick Nina besöka det nybyggda Valhallabadet.
Citera
2018-10-30, 09:31
Medlem
Lyckades Gustaf ta sig igenom ett helt avsnitt utan problem igår?
Citera
2018-10-30, 12:59
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Lyckades Gustaf ta sig igenom ett helt avsnitt utan problem igår?
Ja, fast han fattade ju tycke för gipskatten. Stod och sniffade på hans näsduk.

Citera
2018-10-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja, fast han fattade ju tycke för gipskatten. Stod och sniffade på hans näsduk.

Sant sant.

Och Peter och judinnan.
Citera
2018-10-30, 13:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Sant sant.

Och Peter och judinnan.
Jepp. Känns som om Peter kommer att få ihop det med judinnan och fimpar sin orm till fru.
Citera
2018-10-30, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jepp. Känns som om Peter kommer att få ihop det med judinnan och fimpar sin orm till fru.

Hoppas det. Hon ger en aning mer sympatiskt intryck kan man lugnt säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in