2017-12-11, 18:57
Medlem
OnkelKs avatar
Eddie var en underhållare av mått, som mer än någon annan hade koll på pulsen i ölstugorna. Lite tam, möjligtvis.
Citera
2017-12-11, 19:12
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Det är jag med.

Det kan jag med.

Nja, "sitter på huk, med en duk, runka kuk runka kuk. Jag är nog sinnessjuk" är inte riktigt i nivå med Cornelis och Povel.
Men han var bra på att få ihop lättsamma rim och texter överlag på sin nivå. Ibland. I bland var det bara trams.

Seriösa musiker brukar oftast vara likamed pisstråkig prettoskit så vem bryr sig? Vem bryr sig om dig öht killen?

Errol gjorde mkt bra skit. Punkjävlar-LPn, Garagetaper och liven Dåren e lös är genomgående suveräna. Gasen i botten och West a fool away inte långt efter.
På kassetterna finns hur mkt guld som helst insprängt bland tramset och tomgångs-rocken.

Errol var en sån där människa som såg omvärlden och sig själv glasklart och det leder oftast raka spåret till bedövningsmedlen.
Tror att Rocky Rocky- texten var oerhört självbiografisk. Han visste att han var bra men att han aldrig skulle få en chans. Att då behöva se posörfjantar som Uggla, Ledin och Lundell eller falsksjungande modebögar som Lustans Lakejer och liknande lyckas pga kontakter och att dom visste hur man "ska vara" är nog rätt outhärdligt. Enklare då att låsa in sig i studion och supa och sjunga trams på brusiga kassetter som man sen fick reda pengar för utan att beblanda sig med kräken i branschen. Jag skulle gjort samma sak.

Och vem är en legend i dag? Skitsamma att det är hos "volvoraggare och bönder" som Attune så ödmjukt uttrycker sig...Det är en stor del av Svenska folket, det som är kvar av det, iaf.

Vad betalar folk för Errols plattor och grejer i dag? Vad betalar folk för den seriöse Gylf Lundells gamla plattor i dag? Den mkt seriöse musikern Tomas Ledins plattor ska vi bara inte tala om. Du skulle inte få dom sålda till en sketfull skrothandlare en gång för att citera Jan Rippe.

Totalt meningslöst att snacka om Errol med folk som har huvet upp i sitt eget eller nån annans arsle, t.ex. Jelloh och Attune. Som att försöka stämma en gammal Hagström.

EDIT: La just på Dead mans curve från West a fool away. Sånt som retrogarage-banden i början av 2000 talet drömde om att kläcka ur sig.

"Släpp En Fis" är lika aktuell nu som då.

"Våldet bara ökar mot ung å pensionär
en väska rycks i flykten sen finns det ingen där
Varje gång de händer så syns ingen polis
man får väl skrämma rånaren på flykten med en fis"
Citera
2017-12-11, 19:39
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Du vet ju uppenbarligen inte vad du talar om. Du borde fan skämmas.

Här är en låt du kan lyssna på och säg mig sedan om han som skrivit den inte är ett geni med tanke på alla varierande låtar han skrivit.

https://youtu.be/XtvCjAgiOcY

Geniet ligger i textraden.

Dussindansband med lite country-influens. Förutsägbart. Dåligt språk. Kass sångröst.

Var det inte musikalitet som diskuterades och inte författarskap med nödrim?
Citera
2017-12-11, 20:21
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Roligt att dom som svarar "-Nej,det är han inte" är bara dom som har hört någon enstaka av hans snusk låtar, han skrev ju braaaa mycket mer än sånt.

Så är det alltid. Dessa människor är alldeles för stolta för att nyansera sina inskränkta övertygelser om man så kör upp hundra genialiska Eddietexter i nyllet på dem. De har sin övertygelse och hela deras värld krackelerar om den visar sig vara falsk.
Jag har hört mången feminist anklaga Errol för att vara ett gubbslem utan dess like. När man sedan förklarar att bland annat texten till "Fruntimmer" skrevs som en reaktion på just dessa gubbslem anklagar de en för historieförfalskning. Men det är sant. Fruntimmer är Eddies kommentar till ett samtal han överhörde mellan två män. Han blev upprörd och gick hem och skrev en låt om det hela. Det fanns inga #metoo-taggar att använda sig av på den tiden. Han tog istället till det verktyg han hade till hands - musiken.

Ofta hör man dessa människor slänga ur sig att "sluskiga raggare lyssnar på Eddie", som det vore något slags argument mot Eddies konstnärskap. Ja, det stämmer. Nu anser jag inte raggare vara mindre värda än någon annan, men så är det. Raggare lyssnar på Eddie Meduza. Och rasister röstar på Sverigedemokraterna.
Senast redigerad av Humbug 2017-12-11 kl. 20:23.
Citera
2017-12-11, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
"Släpp En Fis" är lika aktuell nu som då.

"Våldet bara ökar mot ung å pensionär
en väska rycks i flykten sen finns det ingen där
Varje gång de händer så syns ingen polis
man får väl skrämma rånaren på flykten med en fis"

För att inte tala om "Sverige vart är vi på väg"

Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Och rasister röstar på Sverigedemokraterna.

Humbug.
Citera
2017-12-11, 21:41
Medlem
Citat:
Och med det inlägget kan vi snabbt konstatera att du knappast satt dig in i hans låtskatt.

Mja kanske är det så. Kanske finns det nåt helt otroligt bra i hans lilla musiklåda.
Men av det jag har hört har jag iaf inte funnit nåt geni.

Låter lite som dansband
Trummisen har samma takt i hela låten och gitarristen spelar aldrig mer än tre ackord

Det är iof en pretentiösensiös teknisk vurdering av hela musikkalaset
Citera
2017-12-11, 23:03
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
För att inte tala om "Sverige vart är vi på väg"

Humbug.

Det jag syftade på då var att den så kallade svansen sällan eller aldrig är särskilt representativ. Errol ägde aldrig ens en raggarbil. Bilden av Eddie som raggarkung är helt och hållet en bild skapad av skivbolagen, precis som att bilden av Sverigedemokraterna som ett rasistiskt parti är ett påfund skapat av medierna.

Källa:
http://forumbilder.se/GAFR3/dalslnningen-950826.jpg

Och ska vi förresten tala om raggare så får vi sära på begreppen lite. Vi har Volvoraggare - här spelas det Eddie, så har vi de raggare som åker omkring i sänkta amerikanare som ser ut som rishögar - här spelas det ofta Eddie. Men tittar vi på de som jag betraktar som "riktiga" raggare - 50-talsnostalgikerna med vattenkammat hår, tidsenliga kläder och välrenoverade finåk - där är Eddie Meduza ett stort tabu som sällan kommer på tal.
Senast redigerad av Humbug 2017-12-11 kl. 23:09.
Citera
2017-12-12, 01:39
Bannlyst
Citat:
Bilden av Eddie som raggarkung är helt och hållet en bild skapad av skivbolagen.

Mja, fast raggarna själva var rätt överens om det med under 80talet om jag minns rätt. Och även om mkt är suddigt har jag åkt många mil i raggarbil.....Hur ser dina minnen av raggarsvängen på den tiden ut?
Och det var ju faktiskt så att Errol själv vid vissa tillfällen inte riktigt visste vem han var, Eddie raggarnas kung eller Errol. Sen att iden kläcktes av CBS är väl rätt oviktigt.

Citat:
Men tittar vi på de som jag betraktar som "riktiga" raggare - 50-talsnostalgikerna med vattenkammat hår, tidsenliga kläder och välrenoverade finåk - där är Eddie Meduza ett stort tabu som sällan kommer på tal.

Det du kallar riktiga raggare är till 95% skitnödiga posörer som köpt ett komplett färdigt koncept. Eller välbeställda Svensson- gubbar som försöker köpa tillbaka sin ungdom. En del av dom var raggare för typ 40 år sen innan kärringen fick pli på dom.

Finns inga raggare längre men är det några som ska kallas det så är det slanen i sänkta pilsnerjänkare. Dom har iaf ett beteende och en agenda som har nån sorts gemensam beröringspunkt med raggarna som dom var 1959-79. Typ.

Hursomhelst så var som sagt raggarkulturen på utdöende när Eddie kom. Dödsryckningarna orkestrerades av Punkjävlar, Mera brännvin och kassettboxarna. Men även det var fan så mycket roligare än den jänkekultur som funnits de senaste 20 åren. Fy fan.
Senast redigerad av Smokes-Lets-go 2017-12-12 kl. 01:53.
Citera
2017-12-12, 01:42
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Så är man ett musikaliskt geni bara för att man vill chocka? Inte alls självskrivet, anser jag. Alla gånger en legend dock.
Citera
2017-12-12, 02:48
Bannlyst
Låtskrivare till andra dansband, såsom Streaplers, Trio me' Bumba och Tommy Elfs.

Många av Norstedts verk nådde också Svensktoppen, dock oftast med andra artister och grupper. Några exempel är "Evert" (med Matz-Ztefanz med Lailaz), "Så bjud upp till nästa dans" (Beatmakers med Boris) och "Ute på vischan" (med Lasse Stefanz).

Bert Karlsson äger numera Meduzas upphovsrättigheter, och han har några låtar skrivna till sig... "Bert Karlsson är ett svin" tex.
Citera
2017-12-12, 13:26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MantisSvantis
Låtskrivare till andra dansband, såsom Streaplers, Trio me' Bumba och Tommy Elfs.

Många av Norstedts verk nådde också Svensktoppen, dock oftast med andra artister och grupper. Några exempel är "Evert" (med Matz-Ztefanz med Lailaz), "Så bjud upp till nästa dans" (Beatmakers med Boris) och "Ute på vischan" (med Lasse Stefanz).

Bert Karlsson äger numera Meduzas upphovsrättigheter, och han har några låtar skrivna till sig... "Bert Karlsson är ett svin" tex.
Errols egen version av Ute På Vishan är en av få jullåtar som jag tillåter.

I övrigt så gjorde mannen fantastiska rockabillyrökare. Tycker även att det är hysteriskt roligt att han gjorde flera riktiga punkiga låtar, hans version av Flickorna I Småland är ju lika punkig som vilken Mimikry-cover som helst.
Citera
2017-12-12, 13:39
Medlem
pillenottens avatar
Nja, jag tyckte Errol gjorde mycket som var kul - typ västgotisk nidvisa Torgny´s schvettiga, termosen etc. - men början man snacka geni, så hamnar man i min värld mer på nivån Zappa eller för all del Povel etc. De gubbarna fick ihop både texter och kompositioner på en helt annan nivå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in