2017-12-11, 19:04
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och hur vet DU vad "gemene man" vill? Jag har uppfattat att många danskar och ubåts- och raketintresserade personer över hela världen, tycker att det vore en skam om han ska i fängelse. För han har mycket kvar att ge, och folk vill fortsätta följa hans projekt. En av dem uttryckte på annat forum t.ex. angående att polisen konfiskerat Nautilus, att det var synd att offra ett fint skepp för en korkad feminist. Sedan är det upp till vars och ens bedömning om skeppet var fint och om feministen var korkad (eller ens feminist), såklart, men det är sådana åsikter som också finns bland "gemene man". DU har inte tolkningsföreträde.

Man får hoppas att det inte går att styrka dödsorsaken så att han inte kan bli dömd för mord, utan endast griftefridsbrottet (och sedan antagligen något mindre enligt sjölagstiftningen också, om åsidosättande av befälhavaransvar eller liknande formulering).
De som verkligen önskar detta borde genomgå en RPU.
Citera
2017-12-11, 19:09
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, tecken på personlighetsförändring fanns ju hos PM för ett par år sedan, hans personal har ju klart beskrivit det. Så mycket, att PM t.o.m. gick till en läkare, efter en kraftig smäll i huvudet, men det gav ingenting.

För min del tror jag att PM's uppväxt, i kombination med en ganska misstänkt autistisk ådra, utvecklat sin sexsadistiska sida, i takt med ålder och misslyckanden. Han fick på nöten av von Bengtsson, som har en större förmåga och säkert mer resurser att driva ett rymdprojekt.

När han kommer iland på fredagen, och har sänkt sin ubåt, säger han ganska snabbt att "Raket-Madsen" är död!? Någonstans förstår han, att den slakt han ägnat sig åt ute i Öresund, är det sista han gör i frihet för resten av livet.

När han sedan sent lyssnar på advokaten, inser han att det var mer än korkat, att lägga två omöjliga förklaringar på hur KW dog, för det är inte straffet för skändning som är långt, det är straffet för mord, och det kan fortfarande bli knepigt för domstolen att fastställa, utom rimligt tvivel.

Jag skulle inte bli helt överraskad, om PM kommer med en tredje version av hur KW dog. Han skulle kunna vara så hänsynslös, att han sa att hon blev totalt förvildad när dom dök, så att han var tvungen att "ta ut henne" för att klara att manövrera båten. Och han skulle kunna säga att han blev helt galen, när han förstod att hon dött av hans våld, att det skulle göra slut på hela hans karriär, och helt besinningslöst högg han henne i underlivet.....Nu händer kanske inte det, och för att det om det händer, ska få någon uppmärksamhet, är om det kan passa med KW's dödsorsak, vilket är en central del i hela rättegången.

Sitat: När han kommer iland på fredagen, och har sänkt sin ubåt, säger han ganska snabbt att "Raket-Madsen" är död!? Någonstans förstår han, att den slakt han ägnat sig åt ute i Öresund, är det sista han gör i frihet för resten av livet. Sitat slutt.

Man kan också spekulera om inte denna kommentar "Raket-Madsen är död" kan vara et utlopp för frustration över att ha förlorat raketkapploppet mot von Bengtsson.( at den inte har någon sammanhang med hendelserna på Nautulius och att han nu skal i fängelse) At få "stryk" av bengtsson har dratt honom inn i en känsla av djup frustration och förtvivlan. Det var förlusten mot Bengtsson som fyllde hans huvud even efter det helvete som måste ha försejgått på Nautulius. Stackars Kim Wall var nog i selskap med en mycket frustrerad/ deprimerad och labil Madsen. En tickande bomb.
Senast redigerad av kugutt 2017-12-11 kl. 19:15.
Citera
2017-12-11, 19:22
Medlem
Citat:
Och hur vet DU vad "gemene man" vill? Jag har uppfattat att många danskar och ubåts- och raketintresserade personer över hela världen, tycker att det vore en skam om han ska i fängelse. För han har mycket kvar att ge, och folk vill fortsätta följa hans projekt. En av dem uttryckte på annat forum t.ex. angående att polisen konfiskerat Nautilus, att det var synd att offra ett fint skepp för en korkad feminist. Sedan är det upp till vars och ens bedömning om skeppet var fint och om feministen var korkad (eller ens feminist), såklart, men det är sådana åsikter som också finns bland "gemene man". DU har inte tolkningsföreträde.

Man får hoppas att det inte går att styrka dödsorsaken så att han inte kan bli dömd för mord, utan endast griftefridsbrottet (och sedan antagligen något mindre enligt sjölagstiftningen också, om åsidosättande av befälhavaransvar eller liknande formulering).

Varför vill du att han inte ska dömas för ett dödsfall som han uppenbarligen är delaktig i? Ska personer som DU tycker är begåvade få stå ovanför lagen? Tycker du att "ubåts- och raketintresserade personer" representerar "gemene man" i det här fallet? Ytterligare en uppvisning i hur dålig du är på att tänka.
Citera
2017-12-11, 19:25
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:

Andelen som tycker att vi kan strunta i straff för mord, underlivsknivande och styckning/dumpning om gärningsmannen 'Har mycket kvar att ge' är nog hyfsat försumbar, ja. Krävs ju att man är rätt jävla eljest i huvudet för det.
Mysigt också att inte vilja att man kan fastställa dödsorsaken, i hopp om att han ska klara sig så lindrigt undan som möjligt.
Tror dock att du kommer att bli ytterst besviken när domen väl faller. Men du kanske kan brevväxla och bedyra honom din kärlek den vägen?
Citera
2017-12-11, 19:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag har en utmärkt kompass för rätt och fel och jag är även berikad med ett osvikligt sunt förnuft. Därför vågar jag uttrycka mig för ”gemene man” i avseendet vad vi anser om Madsens skuld, dom och framtida förvaring.

Om jag inte läser fel anser du att en gärningsmans färdigheter skall mätas emot ett brottsoffers kvaliteter? Att ubåts- och raketintresserade personer skulle undanta sig sin värdering av rätt och fel för att de är intresserade av Madsens eventuella framtida projekt? Skulle människor som har mycket kvar att ge straffreduceras eller bedömas annorlunda? I de här uttrycken uttrycker du dig med betydligt större vidlyftighet än jag.

Det ska naturligtvis inte vara skillnad inför lagen, men sedan har man ju rätt att i sitt stilla sinne hoppas vad man vill. Tanken är väl än så länge fri, hoppas jag?

För övrigt anser jag att det inte ska vara skillnad inför lagen beroende på vem brottsoffret är, heller. Eftersökandet efter en tjock, 60-årig begåvningshandikappad man (hel eller i delar) utan släkt och vänner som föser på, borde tilldelas exakt lika mycket resurser som letandet efter det brottsoffer vi här diskuterar. Men vi vet ju alla, att det inte funkar så i verkligheten...
Citera
2017-12-11, 19:54
Medlem
Citat:

Gemene man vill se att den här galnigen hålls bakom lås och bom, jorå. Att det finns en liten-liten klick människor som romantiserar sådana som PM vet vi ju (alla de beundrarbrev mördare får i fängelse visar ju på det!) men det är knappast den allmänt hållna åsikten.

Och nej, det vi får hoppas på är att han blir dömd till det längsta straffet möjligt så han dels får se sitt minne sakta suddas ut och dels att han aldrig någonsin får möjligheten att göra något liknande igen.
Citera
2017-12-11, 19:59
Medlem
Citat:
Det ska naturligtvis inte vara skillnad inför lagen, men sedan har man ju rätt att i sitt stilla sinne hoppas vad man vill. Tanken är väl än så länge fri, hoppas jag?

För övrigt anser jag att det inte ska vara skillnad inför lagen beroende på vem brottsoffret är, heller. Eftersökandet efter en tjock, 60-årig begåvningshandikappad man (hel eller i delar) utan släkt och vänner som föser på, borde tilldelas exakt lika mycket resurser som letandet efter det brottsoffer vi här diskuterar. Men vi vet ju alla, att det inte funkar så i verkligheten...
Kan du belägga det med ett konkret fall? En 50-årig begåvningshandikappad man som stämmer exakt på din beskrivning försvann efter en bussresa mitt i smällkalla vintern. Polisen och missing people samt sniffhundar la ner enorma resurser på att finna honom även då de visste att han med all sannolikhet måste ha frusit ihjäl redan första natten. Efter 1,5 år återfanns hans kvarlevor tack vare att ingen ville ge upp förrän han återfunnits.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-11 kl. 20:14.
Citera
2017-12-11, 20:09
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=aloc|62581389]

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Kan du belägga det med ett konkret fall? En 60-årig begåvningshandikappad man som stämmer exakt på din beskrivning försvann efter en bussresa mitt i smällkalla vintern. Polisen och missing people samt sniffhundar la ner enorma resurser på att finna honom även då de visste att han måste ha frusit ihjäl första natten. Efter 1,5 år återfanns hans kropp tack vare att ingen ville ge upp förrän han återfunnits.

"Efter 1,5 år", ja. Man sökte inte vid varje tillfälle som vädret medgav, tills man fann honom. Dessutom var det en hel kropp det handlade om, så det borde ha varit mycket lättare än att hitta fem, sex utspridda delar...

Det har tjatats så mycket om K:s föräldrars behov av att ha en hel kropp att begrava, men det vimlar ju av lik efter försvunna personer i skogar och vattendrag som polisen inte har brytt sig om att söka rätt på. De anhöriga i de fallen har INGET ALLS att begrava... Och inte kan man heller, i de fallen, vara säker på att det inte ligger ett brott bakom, och att spår efter mördaren i så fall håller på att brytas ned. Polisen ger det en rimlig tid - oftast 4-5 dagar - och sedan släpper man det.
Citera
2017-12-11, 20:22
Medlem

"Efter 1,5 år", ja. Man sökte inte vid varje tillfälle som vädret medgav, tills man fann honom. Dessutom var det en hel kropp det handlade om, så det borde ha varit mycket lättare än att hitta fem, sex utspridda delar...

Det har tjatats så mycket om K:s föräldrars behov av att ha en hel kropp att begrava, men det vimlar ju av lik efter försvunna personer i skogar och vattendrag som polisen inte har brytt sig om att söka rätt på. De anhöriga i de fallen har INGET ALLS att begrava... Och inte kan man heller, i de fallen, vara säker på att det inte ligger ett brott bakom, och att spår efter mördaren i så fall håller på att brytas ned. Polisen ger det en rimlig tid - oftast 4-5 dagar - och sedan släpper man det."/Slut citat Merwinna

Det är lättare att ta ställning om du anger ett konkret fall.
Som jag minns i detta fallet sökte polisen med helikopter vid flera tillfällen under en tvåmånadersperiod inledningsvis.
Att ingen gav upp beror på media och polis som engagerade allmänheten att hjälpa missing people med omfattande eftersök.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-11 kl. 20:37.
Citera
2017-12-11, 20:24
Medlem
Citat:

Skillnad när man vet ungefär var kroppen är. PM var ju så korkad att han i princip lämnade en karta över var hon kunde ha hamnat, och det är imponerade att de kunde hitta henne ändå, men det är ett avgränsat område.
Citat:
Det har tjatats så mycket om K:s föräldrars behov av att ha en hel kropp att begrava, men det vimlar ju av lik efter försvunna personer i skogar och vattendrag som polisen inte har brytt sig om att söka rätt på. De anhöriga i de fallen har INGET ALLS att begrava... Och inte kan man heller, i de fallen, vara säker på att det inte ligger ett brott bakom, och att spår efter mördaren i så fall håller på att brytas ned. Polisen ger det en rimlig tid - oftast 4-5 dagar - och sedan släpper man det.
Aha, du måste missförstått, den här tråden handlar nämligen om mordet på KW - så om du tycker att det tjatas om henne här inne "när det vimlar av lik från försvunna personer" runt om i Sverige är ganska naturligt. Är det några andra fall du är intresserad av att följa så finns det särskilda trådar för det, men här inne kan det hända att KW fortsätter dyka upp som fokus i diskussionen.
Citera
2017-12-11, 20:49
Medlem
Citat:
Det var Missing People som drev det fallet själva. Heder åt dem, förresten.

Den begåvningshandikappade mannen kunde inte ha hunnit långt. Det hade varit betydligt lättare att hitta hans kropp (eller ännu hellre honom i livet, medan det fanns en chans) än att finkamma havsbottnen i hela Öresund... nästan. Nä, jag vidhåller att olika brotts- och olycksoffer tillmäts olika värde, helt enkelt.

Tänk bara på alla unga män som ramlar över kajkanter på fyllan, det är flera sådana försvunna varje år i olika hamnstäder. Finns hur många fall som helst, där polisen inte söker särskilt länge utan väntar tills kroppen flyter upp av sig själv. OM den gör det, och OM den hinner observeras då - innan den sjunker för gott...

Jag menade naturligtvis inte bara här i tråden. Jag reagerade mest på att danska polisen sa att det var så viktigt för de anhöriga att ha kropp att begrava. Visst, men en massa andra människor då som aldrig får en kropp att begrava? Det är inte lika viktigt.
Som sagt, de hade ubåtens färd att gå efter, så det är inte hela Öresund vi pratar om. Dessutom hade de redan en anhållen mördare som de gärna ville säkra bevismaterial för. Svårt att diskutera den här frågan när du vägrar ge konkreta exempel på liknande fall och ärligt vet jag inte vad det har med saken att göra i den här tråden. Kim hittades efter en imponerande insats från polisen vilket är super - om du tycker de borde söka hårdare i något annat fall är det väl i den tråden du bör diskutera det snarare än här?
Citera
2017-12-11, 20:52
Medlem
Citat:
Det var Missing People som drev det fallet själva. Heder åt dem, förresten.

Den begåvningshandikappade mannen kunde inte ha hunnit långt. Det hade varit betydligt lättare att hitta hans kropp (eller ännu hellre honom i livet, medan det fanns en chans) än att finkamma havsbottnen i hela Öresund... nästan. Nä, jag vidhåller att olika brotts- och olycksoffer tillmäts olika värde, helt enkelt.

Tänk bara på alla unga män som ramlar över kajkanter på fyllan, det är flera sådana försvunna varje år i olika hamnstäder. Finns hur många fall som helst, där polisen inte söker särskilt länge utan väntar tills kroppen flyter upp av sig själv. OM den gör det, och OM den hinner observeras då - innan den sjunker för gott...

Jag menade naturligtvis inte bara här i tråden. Jag reagerade mest på att danska polisen sa att det var så viktigt för de anhöriga att ha kropp att begrava. Visst, men en massa andra människor då som aldrig får en kropp att begrava? Det är inte lika viktigt.
Nu får du belägga med ett konkret fall. Enligt dig finns det massor med fall som du känner till.
Då borde det inte vara svårt att rota fram en länk på ett sådant fall.
Sedan var det ej i "mitt fall" missing people som drev fallet själva (?)
Det var både media och polis förtjänst även. Det var inte som du antyder att polisen lagt ned fallet.
Inledningsvis fanns inte uppgiften om att offret stigit på fel buss så man sökte med en stor insats på fel ort.
Trots att hoppet var ute att finna personen vid liv så gav man inte upp sökandet.
För familjens skull. För att de skulle få ett avslut samt en begravning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in